er zijn al meerdere (wat oudere) topics over, maar zie geen concreet antwoord er tussen staan, noch een standaard waarde wat je kan verwachten.
Ik merk dat de DHCP lease time van mijn glasvezel internet erg kort is, de Zyxel EX5601-T heeft om de 15 minuten een volgende melding:
udhcpc: Lease of 31.xxx.yyy.zzz obtained, lease time 1800
dit lijkt mij vrij kort voor een continue glasvezel internet verbinding. (bij m'n vorige provider was het 24 uur)
Waar kan ik dit aankaarten?
Bladzijde 1 / 1
Hi @easydisk, welkom op onze Community!
Goed dat je hiervoor aan de bel trekt, het lijkt erop dat er iets niet goed is op de glasvezellijn. Ik zag dat je al contact gehad hebt met onze klantenservice en dat je een afspraak kunt gaan inplannen met Guidion. Wil je ons hiervan op de hoogte houden?
@Tommie van Odido
helaas dat is een onverwacht ander probleem wat rond 13:30 is ontstaan (glasvezel geeft geen signaal). Ik denk dat beide niet met elkaar te maken hebben. Is het mogelijk even contact te hebben? Want laatste keer heeft Guidion het ook naar KPN doorgezet.
Hi @easydisk, bedankt voor je snelle reactie.
Ik denk ook niet dat dit met elkaar te maken heeft. Echter kan ik op dit moment geen lijnmeting doen door verstoring op de glasvezellijn. Ik werk alleen op de Community dus onze communicatie zal via deze weg moeten gaan. Op dit moment moet ik de monteur afwachten en hopelijk ben je snel weer up and running!
@easydisk De DHCP-leasetime is bij Odido altijd 15 minuten. Waarom er voor zo'n korte tijd gekozen is, geen idee, maar het zou niet tot problemen moeten leiden. Voor het verlopen stuurt de router een verzoek tot verlenging en dat wordt als het goed is geaccepteerd voordat de verbinding ermee ophoudt. Zo kun je ongestoord verder internetten. Dit zal niet de oorzaak zijn van het probleem waar je nu mee te maken hebt. Hopelijk is dat snel opgelost!
@TMTV
Als dit om het wan ip adres gaat. (Public ip) ?
Dan lijkt mij 15 minuten wel erg kort.
Als ik in mijn Fritzbox kijk is dat om de 12 uur.
Correctie: de leasetijd is 30 minuten (=1800 seconden). Halverwege wordt de lease al vernieuwd, waardoor de verbinding in stand blijft. Dit geldt zowel voor het publieke IP (VLAN 300) als voor TV (VLAN 640, als je dat nog hebt). Op het management VLAN (100, alleen als je de Odido-router gebruikt) is de leasetijd 3600 seconden (1 uur).
@TMTV
Bij mij is het om de 12 uur.
Zal wel komen dat ik een Fritzbox fiber direct op glasvezel gebruik.
Een half uur is veel te kort.
Zelfs dhcp lease op het thuis netwerk heb ik al op 24 uur staan.
@peter-keetfm Direct op glasvezel of via een mediaconverter is daar niet op van invloed lijkt me. Een eigen router (en daardoor een andere IP-range) misschien wel. Het is de DHCP-server die leasetijd bepaalt. Aan de LAN-kant, waar de router de server is, staat de Zyxel standaard op 1 dag. Die instelling kun je zelf aanpassen. Aan de WAN-zijde, de router is hier client, is de leasetijd dus een half uur. Er is geen router-instelling die daar iets aan verandert.
@TMTV
Geen idee maar krijg precies om de 12 uur een melding van de Fritzbox.
(Internetverbinding is vernieuwd)
Als ik de Fritzbox achter de Huawei GPON ont heb krijg ik deze melding niet.
Dat zal komen dat die ont een actief ding is.
Hoe het precies zit weet ik niet.
Maar waarom zou een dhcp lease zo kort moeten.
Als ik bijvoorbeeld de Fritzbox om 14:00 een herstart heb gedaan komt de melding netjes om 2:00.
Mijn excuses dat ik dit in dit topic type.
Maar een dhcp lease moet echt niet zo kort zijn.
In mijn geval om de 12 uur is prima.
Correctie: de leasetijd is 30 minuten (=1800 seconden). Halverwege wordt de lease al vernieuwd, waardoor de verbinding in stand blijft. Dit geldt zowel voor het publieke IP (VLAN 300) als voor TV (VLAN 640, als je dat nog hebt). Op het management VLAN (100, alleen als je de Odido-router gebruikt) is de leasetijd 3600 seconden (1 uur).
Bij mij ververst hij de leasetijd bijna iedere minuut…
@highwood Op VLAN 300 (internet) en 640 (TV) is de leasetijd 30 minuten en op VLAN 100 (management) 1 uur. Halverwege (na een kwartier respectievelijk een halfuur) wordt deze vernieuwd. Dat gaat per VLAN. Daarom zie je elk kwartier afwisselend 2 of 3 renews.
Bij mij is met de Zyxel de leasetijd voor alle drie VLANs 3600 (een uur dus). Die worden dan normaal gesproken na een half uur vernieuwd.
Bij mijn Fritzbox lijkt de leasetijd 24 uur te zijn. Die wordt dan normaal gesproken 2x per dag vernieuwd.
Ik vraag me af of de leasetijd ook te maken heeft met de wachttijd die je krijgt als je van router/modem wisselt. De laatste keer moest ik namelijk ongeveer een half uur wachten voor de Fritzbox online kwam. De laatste keer 24 uur toen ik de Zyxel aangesloten had. Maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn. Overigens vind ik deze wachttijden sowieso beide veeeel te lang.
@highwood Op VLAN 300 (internet) en 640 (TV) is de leasetijd 30 minuten en op VLAN 100 (management) 1 uur. Halverwege (na een kwartier respectievelijk een halfuur) wordt deze vernieuwd. Dat gaat per VLAN. Daarom zie je elk kwartier afwisselend 2 of 3 renews.
Bedankt voor je reactie! Dus dat zou in mijn modem geen probleem moeten zijn?
@highwood Nee, zo lang de lease maar op tijd vernieuwd wordt, is er niks aan de hand.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.