Beantwoord

Cat 7 verbinding tussen Ethernet Controller X540-AT2 en Modem EX5601-T1

  • 5 February 2024
  • 6 reacties
  • 189 Bekeken

Ik heb een Cat 7 verbinding tussen Ethernet Controller X540-AT2 en Modem EX5601-T1 aangelegd, maar de snelheid van de kabel is maar 1000(Mbps). Ik had 1000/2500(Mbps) verwacht omdat dat de snelheid is die op de router poort 1 staat vermeld. Gaat dat veranderen als ik het abonnement upgrade naar 2 Gbps? Of had dit al een snelle 2.5Gbps lan verbinding moeten zijn?

icon

Beste antwoord door Langevloei 6 February 2024, 09:16

Bekijk origineel

6 reacties

Addendum:

Mijn moederboard heeft na het plaatsen van de grafische kaart helaas nog maar 4 lijnen over. Mijn netwerkkaartje wil er graag 8. Dus gaat dat niet lukken op mijn huidige systeem. Weet ik dat ook weer.
Het vervelende was dat de kaart goed geregistreerd werd op de pci-e bus, en de driver vlekkeloos installeerde ondanks dat er 4 lijnen ontbraken.

Reputatie 2

Als jou abonnement een 1gb down en 1gb upload is zul je ook alleen dat krijgen.

De 2.5Gbps poort is een aanduiding dat die tot 2.5Gbps aankan.

Dus als je inderdaad een internet abonnement hebt die meer dan 1 Gbps is zul je dat ook dan krijgen.

Lees wel dat als je het puur voor gamen of streamen gebruikt dan merk je er niks van of je nou 1Gbps of 2 Gbps hebt.

 

Ik heb het abb. van 1 naar 2 verhoogt, maar de snelheid blijft helaas gelijk. Het leek me wel aardig om mijn 10Gbps kaartje van 10 jaar oud in mijn pc te prakken. Helaas moet ik dan minimaal 24 lanes hebben en de meeste oude intel procesoren hebben er maar 20. 16 zijn er al weg aan de GPU. Ik zal een nieuwer mobo moeten kopen, met 40 lanes of zo.

Reputatie 2

Ik heb het abb. van 1 naar 2 verhoogt, maar de snelheid blijft helaas gelijk. Het leek me wel aardig om mijn 10Gbps kaartje van 10 jaar oud in mijn pc te prakken. Helaas moet ik dan minimaal 24 lanes hebben en de meeste oude intel procesoren hebben er maar 20. 16 zijn er al weg aan de GPU. Ik zal een nieuwer mobo moeten kopen, met 40 lanes of zo.

Ah zo, gelukkig zijn er genoeg moederborden die al standaard 2.5Gbps hebben :-) Alleen moet je dan ook je processor gaan aanpassen aangezien niet alle processoren op de nieuwe moederborden passen.
Kan een duur grapje worden voor een wat “snellere” verbinding.

Na enig onderzoek bleek dat er nog steeds maar 20/24 lanes zijn op een CPU.
Inmiddels zijn deze lanes volledig adresseerbaar (aan te sturen?) en kan je alle kanten op.
Het ligt uiteindelijk aan de chipset en wat je er aan hebt hangen.

NVMe/SSD en USB nemen ook lanes in beslag.

Deze kaart is te breed (x8), en wordt ook stinkend heet.
Ik heb nu een RTL8125b besteld (11,16€) en dan moet het werken. Helaas niet op 10Gbps maar 2.5Gbps. Als ik naar 10Gbps wil kost dat kaartje gelukkig slechts 50 euro.

 

Alles werkt naar behoren.

2 Gbps Speedtest

Theoretisch zou het nu +/- 250 mb/s moeten kunnen halen. Alleen het Torrent netwerk haalt soms de 200 mb/s met downloaden. Ik stream soms 4K met meerdere camera's, dit gaat nu altijd streeploos. Bandbreedte genoeg.

Reageer