Vandaag heb ik tweede testen uitgevoerd. Onze draadloze netwerk is niet geschikt voor hoge snelheden gezien beperkingen van 802.11ac. Als de snelheid van wifi 5 maximaal zal bereiken dan zal de snelheid via internet ook worden afgeremd. Ook zijn sommige computers geen beschikking met 802.11 ac. Vandaar heb ik een overzicht van alle draadloze apparaten die snelheden hebben gezien. De draadloze netwerk heeft grotere beperking. het kan ook door muren (afhankelijk van materialen zoals beton of gipsplaten). Ook zijn de versterkers beperking tot 1 gbps. Echter heb ik een opmeting via WLAN app uitgevoerd.het blijkt dat maximaal gemiddelde 182 tot 225 mb . het is eigenlijk onvoldoende basis voor 1 Gbits. Voor draadloze netwerken zijn er alleen gewone VDSL, kabel en glasvezel tot maximaal 100 mbps voldoende.. Bij de glasvezel vanaf 500 mbps of meer is draadloos netwerk geen goede optie.

Oplossing is Wifi 6 . Deze wifi 6 heeft eigenlijk veel hogere snelheid en is 802.11ax . maar alle computers en laptops hebben nog geen wifi 6 ondersteund. Alle apparaten moeten hun netwerkondersteuning aanpassen zodat ze ook wifi 6 kunnen ondersteunen.
Kortom de bekabeld netwerk presteren veel beter dan draadloos netwerk.
Beschikbaarheid van apparaten die wifi 6 is heel beperkt en nog duur op dit moment. Bij 1 gbits is er echter voldoende basis voor gewone bekabeld netwerk zolang de netwerk niet overbelast door verschillende apparaten raakt.
Moderator edit: Ben je op zoek naar informatie over Wifi van T-Mobile Thuis? Check dan ons Wifi topic: Hoe verbeter ik mijn Wifi?