Langdurige problemen met internetverbinding en bekabeld ethernet-netwerk
ik heb problemen met mijn internetverbinding.
In februari 2024 ben ik overgestapt (van Ziggo) naar (glasvezel) Odido internet.
Vanaf het begin ervaar ik regelmatig verstoringen van de verbinding. Heb ook al vaak contact gehad met de Klantenservice. Tot nu toe zonder dat dit heeft geleid tot het einde van mijn klachten.
Mijn situatie:
Ik gebruik drie computers op verschillende plekken in het huis. Deze computers zijn met ethernetkabels en switches (TP-Link) verbonden met de Zyxel T-56 van Odidio.
De wifi van Odido gebruiken we alleen voor twee iPhones, en de wifi-thermostaat. Maar ook die apparaten hebben zeer regelmatig te maken met een afwezige internetverbinding. En dat geldt ook voor het TV-kijken via de TV-box.
Bijzonder: Alle drie de computers laten op verschillende momenten verstoringen zien. Ik monitor dit op de drie computers met het gratis (Windows)programma 'PingPotter Free'. Een (regelmatige reset van het gehele systeem (computers, NAS, switches, modem/router) lijkt soms te helpen, maar na korte tijd treden de verstoringen weer op.
Het lijkt erop dat er wel een stabiele glasvezelverbinding is, maar dat de Zyxel modem/router (of de Huawei HN8010Ts XGS-PON ONT terminal??) iets niet goed doet.
De verstoringen lijken ook samen te hangen met het gebruik van de computers. Bij geen gebruik, maar wel regelmatig 'pingen' van PingPlotter op de computers lijkt de verbinding langdurig stabiel, maar na de eerste hervatting van normaal computergebruik, met bijv. Google Chrome (websites als Buienradar, Teletekst, Youtube), beginnen al heel snel de verstoringen weer. Om gek van te worden.
Wat doe ik verkeerd, en wat kan ik doen om de service te verbeteren?
Hoop op een reactie en een werkbare oplossing.
Rob