Skip to main content

Langdurige problemen met internetverbinding en bekabeld ethernet-netwerk

ik heb problemen met mijn internetverbinding.
In februari 2024 ben ik overgestapt (van Ziggo) naar (glasvezel) Odido internet.
Vanaf het begin ervaar ik regelmatig verstoringen van de verbinding. Heb ook al vaak contact gehad met de Klantenservice. Tot nu toe zonder dat dit heeft geleid tot het einde van mijn klachten.

Mijn situatie:
Ik gebruik drie computers op verschillende plekken in het huis. Deze computers zijn met ethernetkabels en switches (TP-Link) verbonden met de Zyxel T-56 van Odidio.
De wifi van Odido gebruiken we alleen voor twee iPhones, en de wifi-thermostaat. Maar ook die apparaten hebben zeer regelmatig te maken met een afwezige internetverbinding. En dat geldt ook voor het TV-kijken via de TV-box.
Bijzonder: Alle drie de computers laten op verschillende momenten verstoringen zien. Ik monitor dit op de drie computers met het gratis (Windows)programma 'PingPotter Free'. Een (regelmatige reset van het gehele systeem (computers, NAS, switches, modem/router) lijkt soms te helpen, maar na korte tijd treden de verstoringen weer op.
Het lijkt erop dat er wel een stabiele glasvezelverbinding is, maar dat de Zyxel modem/router (of de Huawei HN8010Ts XGS-PON ONT terminal??) iets niet goed doet.
De verstoringen lijken ook samen te hangen met het gebruik van de computers. Bij geen gebruik, maar wel regelmatig 'pingen' van PingPlotter op de computers lijkt de verbinding langdurig stabiel, maar na de eerste hervatting van normaal computergebruik, met bijv. Google Chrome (websites als Buienradar, Teletekst, Youtube), beginnen al heel snel de verstoringen weer. Om gek van te worden.
Wat doe ik verkeerd, en wat kan ik doen om de service te verbeteren?
Hoop op een reactie en een werkbare oplossing.
Rob

Hey @RobvanO, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je ongestoord kunt browsen. Daarom denk ik graag met je mee. Ook heb ik direct een lijnmeting uitgevoerd, echter ziet die er goed uit. Zou je eens je switches willen loskoppelen en de computer direct bedraad op het modem willen aansluiten? Kan je dan checken of er geen verstoring is? Dus alleen Zyxel T-56 → computer bedraad (verder geen randapparatuur). Ik gok dat 1 van de switches voor de verstoring zorgt namelijk.


Bedankt voor je reactie.
Jouw oplossingsrichting/gok (loskoppelen switches, met een directe ethernetkabel van PC naar de Zyxel T-56) heb ik uiteraard al eerder geprobeerd. Zonder verbetering. Zou ook bijzonder zijn, want deze interne netwerkconfiguratie heb ik al jaren probleemloos bij Ziggo gebruikt.
En de door jou uitgevoerde lijnmeting heeft dit jaar ook al enkele malen plaatsgevonden. Ze bleken allemaal goed te zijn.

Inmiddels heb ik na een telefoontje met de klantenservice een nieuwe, zelfde modem/router (Zyxel T-56) toegestuurd gekregen en geïnstalleerd.
Het lijkt erop dat alle problemen zijn opgelost. Maar ik juich nog niet te vroeg. Eerst even een paar dagen testen, met PingPlotter op de achtergrond aan.
 


Ja dat is het gevaar altijd, “het heeft al jaren gewerkt”. Dat betekent dat het apparatuur niet vernieuwd is en dat is met technisch apparatuur altijd een lastige kwestie @RobvanO. Er kunnen veel fouten in switches optreden naarmate hij ouder wordt. Ben het hier vaker tegengekomen dat een switch voor de verstoringen zorgt.  


Ik heb vandaag weer storingen gehad in mijn internetverbinding.
Na twee dagen testen laat de internetverbinding nog steeds regelmatig verstoringen zien. Ik zie dat in de rode balken in het Windows-programma PingPlotter.
Ik heb vandaag op twee (Windows) PC's via Google Chrome gekeken naar Odido-TV. Bijzonder is daarbij dat de verstoringen niet gelijktijdig optreden bij beide PC's, terwijl ze op dezelfde switch zijn aangesloten. De switches zijn nog geen twee jaar oud.
Kortom, ik ben, na acht maanden Odido, en een wissel van de Zyxel T-56, nog steeds niet tevreden. Ik blijf testen met PingPlotter.
Is er misschien een alternatief voor het programma PingPlotter?


Hoi @RobvanO, bedankt voor het testen! Heb je ook al geprobeerd om je switches toch los te koppelen en de computer direct bedraad op het modem aan te sluiten? Dus alleen Zyxel T-56 → computer bedraad (verder geen randapparatuur). Ik hoor het graag! Groetjes, Ishana


Reageer