Hallo @Micwes180
Het lijkt erop dat er een kabel of apparaat op de Zyxel is aangesloten dat maar maximaal tot 100 Mbps gaat.
Haal je via de WiFi ook niet hoger dan 100 Mbps? Dan zou je de internetkabel tussen mediaconverter en Zyxel eens kunnen vervangen door een minimaal CAT5E internetkabel.
Ik heb bij alle apparaten behalve de PC de internet kabel er uit getrokken (bij de mediabox, tv en de PS5 dus) en toen eerst met een andere CAT 6 kabel geprobeerd (en PC & modem + router geheel uit en aan); geen verschil.
CAT6 kabel vervangen voor een CAT 8 kabel (en PC & modem + router opnieuw geheel uit en aan); geen verschil.
Speedtest op PC bekabeld via de speedtest app; telkens rond de 90 Mbps download.
Speedtest op mobiel met WIFI rond de 40 Mbps
@Micwes180
Had je de kabel tussen mediaconverter en router ook vervangen?
@Micwes180
Had je de kabel tussen mediaconverter en router ook vervangen?
Even voor de duidelijkheid, wat word hier bedoeld met '’mediaconverter'’?
@Micwes180
Er gaat een internetkabel van de converter naar de WAN poort van de router.
Bij een glasvezel installatie is de converter de modem, hij is met een gele glasvezelkabel verbonden met het glasvezelaansluitpunt of hij zit op het glasvezelaansluitpunt.
@Micwes180
Er gaat een internetkabel van de converter naar de WAN poort van de router.
Bij een glasvezel installatie is de converter de modem, hij is met een gele glasvezelkabel verbonden met het glasvezelaansluitpunt of hij zit op het glasvezelaansluitpunt.
Wacht even, het word me nu onduidelijker.
Ik heb het na getjekt, maar mij modem hangt dus in de meterkast (staat niet in de woonkamer). De router staat wel in de woonkamer en is met een gele draad verbonden met een internet aansluiting in de woonkamer.
Is mijn router de mediaconverter, en moet ik de kabel van internet aansluitpunt tot dit apparaat vervangen?
Ho wacht, volgens mij snap ik het al. Ik moet dus even in de meterkast kijken en die gele kabel vervangen ..?
@Micwes180
Zou je eerst eens de Zyxel router tijdelijk in de meterkast kunnen aansluiten en een korte minimaal CAT5E internetkabel aansluiten tussen de modem en WAN poort van de router?
Mocht je dan de volledige snelheid halen dan weet je dat het ligt aan de kabel die naar de woonkamer gaat.
@Micwes180
Zou je eerst eens de Zyxel router tijdelijk in de meterkast kunnen aansluiten en een korte minimaal CAT5E internetkabel aansluiten tussen de modem en WAN poort van de router?
Mocht je dan de volledige snelheid halen dan weet je dat het ligt aan de kabel die naar de woonkamer gaat.
Hoi, ik heb dit geprobeerd en het heeft geholpen. Ik heb daarna ook nog even de kabel die vanuit de woonkamer naar de router gaat vervangen, maar toen had ik weer traag internet.
Het probleem ligt dus bij de kabel die van de meterkast naar de woonkamer gaat. Maar dit is een nieuw (huur)huis en die kabel is helemaal achter de wanden / plafond weg gewerkt….
Heeft u ook een idee hoe ik dat kan oplossen, of is dan het enige alternatief om een nieuwe kabel te leggen en die dan maar vervolgens zelf weg proberen te werken?
Alvast heel erg bedankt.
@Micwes180
Is er een muuraansluiting in de woonkamer waarop de kabel uit de meterkast is aangesloten? Mogelijk is het niet juist aangesloten.
@Micwes180
Is er een muuraansluiting in de woonkamer waarop de kabel uit de meterkast is aangesloten? Mogelijk is het niet juist aangesloten.
Opnieuw bedankt voor de reactie.
Ja, er is een muur aansluiting in de woonkamer
Ik ga mailen met de wooncorporatie.