Hallo beste mensen, ik had een vraagje; Als ik een glasvezel abonnement van 8Gbps neem bij Odido, kan ik dan op mijn laptop echt 8Gbps games downloaden op mijn laptop, aangesloten met een ethernetkabel van minimaal CAT6 en dan iets ook met die snelheid op bijvoorbeeld Steam downloaden? En moet ik daarvoor dan geen speciale apparatuur kopen die Odido niet gratis erbij levert bij de installatie?
Alvast bedankt!
Bladzijde 1 / 1
Hallo @TopKek
Bij 8 Gbps krijg je de Zyxel-T75, deze heeft wel maar 1 10G LAN poort maar als alles wat op die poort is aangesloten 10G aankan dan moet er geen probleem zijn.
Hallo @TopKek
Bij 8 Gbps krijg je de Zyxel-T75, deze heeft wel maar 1 10G LAN poort maar als alles wat op die poort is aangesloten 10G aankan dan moet er geen probleem zijn.
Hey, @Waqqas bedankt voor je antwoord! Ik heb pas een nieuwe game laptop gekocht en die heeft een netwerkkaart van maar 2.5Gbps helaas. Volgens mij zijn er ook geen laptops met hogere netwerkkaarten of kan het ook helemaal niet voor laptops om hoger dan 2.5Gbps aan te kunnen, klopt dit? Of kan ik met een netwerkkaart van 2.5Gbps wel snelheden van 8Gbps aan?
Nee, dat kan niet. Een 8gbps aansluiting is niet bedoeld voor 1 laptop maar een heel thuisnetwerk waar meer apparatuur die allemaal tegelijkertijd een hoge internetsnelheid nodig heeft.
Bij jou volstaat waarschijnlijk een 2 gbps aansluiting.
Nee, dat kan niet. Een 8gbps aansluiting is niet bedoeld voor 1 laptop maar een heel thuisnetwerk waar meer apparatuur die allemaal tegelijkertijd een hoge internetsnelheid nodig heeft.
Ik las wel dat er 10 Gbp snetwerk adapters zijn die een UTP kabel vanaf de router waar bijvoorbeeld maximaal 10 Gbps uit komt, naar de laptop kan sturen zodat mijn laptop gewoon die snelheden kan gebruiken van 8 Gbps. Daarvoor heb je een Thunderbolt 3 of 4 ingang nodig op je laptop, en die heeft mijn laptop. (Thunderbolt 4.) Maar het kan dus niet?
Overigens ben ik er inderdaad achter gekomen dat een verbinding van 8 Gbps veel te hoog voor mij zal zijn. Maar ik zal nadenken over een verbinding van 4 of 2 inderdaad. Dat lijkt me het verstandigst. Maar het kan dus wel volgens mij om op een laptop tot 10Gbs internet te gebruiken. Dankjewel! Nog een laatste vraagje; is er een manier om erachter te komen wat voor een ping ik zal hebben zodra ik abonnee ben bij Odido met een glasvezelabonnement?
Een ping is van vele factoren afhankelijk. Je eigen netwerk, maar ook naar welke bestemming je pingt. Wel geldt de logica dat hoe hoger de verbinding snelheid hoe lager de ping.
Een ping is van vele factoren afhankelijk. Je eigen netwerk, maar ook naar welke bestemming je pingt. Wel geldt de logica dat hoe hoger de verbinding snelheid hoe lager de ping.
@eric Ik heb inderdaad veel gelezen dat hoe meer verbindingen je op je eigen netwerk hebt, hoe hoger je ping zal zijn. Dit kan ik dus afstrepen omdat op mijn router alleen de mediabox voor de TV verbonden zal zijn, en 3 mobieltjes op de wifi waarop heel af en toe iets gedaan wordt zoals een beetje nieuws lezen of een paar youtube filmpjes bekijken.
Maar de LAN poorten zullen altijd vrij zijn, behalve door mijn laptop. En ik heb gelezen dat hoe verder je provider zit van de server, hoe hoger je ping is. Hoe kom ik achter hoe ver mijn provider van de server zal zijn? En over dat de verbindingssnelheid ook bepalend is voor de ping; ik heb juist veel gelezen dat download en upload snelheid helemaal niks uitmaken voor je ping. Of bedoel je iets anders en heb ik het verkeerd begrepen?
Je download of uploadsnelheid maakt inderdaad niks uit voor je ping. Je ping is "hoeveel ms duurt het voor een bitje ergens is", je snelheid is "hoeveel bitjes kunnen er tegelijk aankomen in die ms". Je snelheid en je ping hebben dus in principe geen invloed op elkaar.
100mbit is dus voor online gamen eigenlijk al genoeg, al kan je dan tegenwoordig natuurlijk wel lang wachten op het downloaden van je updates.
Wat je ping zal worden is lastig te zeggen, dat zal verschillen per game, locatie en netwerk waarover odido levert. Hier op mijn odido verbinding (1000mbit) word veel gegamed (denk warzone, monster hunter, deadlock, spacemarine 2, age of mythology etc.) , let nooit op de ping tijden, maar ik heb er in elk geval nooit problemen mee gehad. Durf het wat dat betreft wel aan te raden.
Beste manier om erachter te komen is het gewoon te proberen, binnen 2 weken na installatie mag je toch nog je contract kostenloos ontbinden ;)
Je download of uploadsnelheid maakt inderdaad niks uit voor je ping. Je ping is "hoeveel ms duurt het voor een bitje ergens is", je snelheid is "hoeveel bitjes kunnen er tegelijk aankomen in die ms". Je snelheid en je ping hebben dus in principe geen invloed op elkaar.
100mbit is dus voor online gamen eigenlijk al genoeg, al kan je dan tegenwoordig natuurlijk wel lang wachten op het downloaden van je updates.
Wat je ping zal worden is lastig te zeggen, dat zal verschillen per game, locatie en netwerk waarover odido levert. Hier op mijn odido verbinding (1000mbit) word veel gegamed (denk warzone, monster hunter, deadlock, spacemarine 2, age of mythology etc.) , let nooit op de ping tijden, maar ik heb er in elk geval nooit problemen mee gehad. Durf het wat dat betreft wel aan te raden.
Beste manier om erachter te komen is het gewoon te proberen, binnen 2 weken na installatie mag je toch nog je contract kostenloos ontbinden ;)
Hey, bedankt voor de goede uitleg. Ik snap hem helemaal! Maar is er dan ook echt geen een manier om misschien in te kunnen schatten hoeveel je ping ongeveer zou kunnen worden? Ik hoorde van iemand dat mijn ping met glasvezel ongeveer 8ms minder kan zijn dan wat ik nu heb via bekabelde LAN verbinding met COAX verbinding. Zou dit kunnen kloppen? En zou jij misschien kunnen laten weten wat jouw ping is als je een test doet bij Ookla voor me? Ben namelijk wel erg benieuwd! :)
Iemand die mij misschien nog kan helpen met deze vragen die ik heb over de supersnelle ODIDO internet?
Ik heb twee Odido glasvezel verbindingen op twee adressen.
De ene zit vrijwel constant op 4ms en de ander vrijwel altijd op 5ms.
Verschil merk ik met echt niets.
Dat is een hele goede ping, ik zou graag ook ophet glasvezel van Odido een ping van tussen de 1 en 5 willen hebben! Maar hoe kom ik erachter of ik dat wel zal krijgen als ik een abonnement neem? En heb nog steeds een vraagje waar ik mee zit; Zal mijn laptop gebruik kunnen maken van de supersnelle glasvezel downlaod snelheden op Steam bijvoorbeeld, of om op andere plekken games etc. Te downloaden voor mijn laptop als ik zo'n netwerkadapter gebruik om over de 2.5Gbps internetsnelheid te gaan die mijn laptop maar aankan? Want dat is eigenlijk puur de reden dat ik zo'n snelle glasvezel internet verbinding wil. Voor de supersnelle downloads, snelle uploads, en de zeer lage ping vergeleken met een normale internetverbinding.,
Een laptop heeft toch nooit een 10Gb netwerk aansluiting?
Ik heb 10Gb spullen in huis maar zelfs een gewone PC heeft al moeite om zulke snelheden te halen, een laptop redt dat vast ook niet.
Hoor hier de Steam gebruikers nooit klagen over de huidige 1Gb snelheid van Odido.
Dat is een hele goede ping, ik zou graag ook ophet glasvezel van Odido een ping van tussen de 1 en 5 willen hebben! Maar hoe kom ik erachter of ik dat wel zal krijgen als ik een abonnement neem? En heb nog steeds een vraagje waar ik mee zit; Zal mijn laptop gebruik kunnen maken van de supersnelle glasvezel downlaod snelheden op Steam bijvoorbeeld, of om op andere plekken games etc. Te downloaden voor mijn laptop als ik zo'n netwerkadapter gebruik om over de 2.5Gbps internetsnelheid te gaan die mijn laptop maar aankan? Want dat is eigenlijk puur de reden dat ik zo'n snelle glasvezel internet verbinding wil. Voor de supersnelle downloads, snelle uploads, en de zeer lage ping vergeleken met een normale internetverbinding.,
Zo een netwerkadapter zou in principe moeten werken ja. Wel weet ik dat downloads via steam ook behoorlijk zwaar op de cpu en ssd snelheid leunen, omdat er nogal wat compressie op die bestanden zit. Zou dus zomaar kunnen dat je downloadsnelheid gelimiteerd gaat worden door andere hardwarematige limieten.
Persoonlijk zou ik lekker een 2000mbit verbinding nemen, is financieel een aardige besparing, is wat downloadsnelheid genoeg om een game van 100GB te downloaden in nog geen 10 minuten, en heeft zoals eerder gezegd geen enkele invloed op je ping.
Zo een netwerkadapter zou in principe moeten werken ja. Wel weet ik dat downloads via steam ook behoorlijk zwaar op de cpu en ssd snelheid leunen, omdat er nogal wat compressie op die bestanden zit. Zou dus zomaar kunnen dat je downloadsnelheid gelimiteerd gaat worden door andere hardwarematige limieten.
Persoonlijk zou ik lekker een 2000mbit verbinding nemen, is financieel een aardige besparing, is wat downloadsnelheid genoeg om een game van 100GB te downloaden in nog geen 10 minuten, en heeft zoals eerder gezegd geen enkele invloed op je ping.
Dat is inderdaad een goed idee! Ik vertrouw het ook niet dat ik zulke hoge snelheden zou krijgen op mijn laptop, ook al gebruik ik zo een adapter hahah. Mijn laptop is dan wel een echte game laptop met de nieuwste, krachtigste en snelste hardware die laptops tot hun beschikking kunnen hebben inclusief een netwerkkaart van 2.5Gbps, maar dat gaat waarschijnlijk nog steeds niet helpen. Dit heb ik ook al heel veel gelezen en gehoord inderdaad. Dus 2Gbps lijkt me eigenlijk wel genoeg. Ik ben ook de enige op het LAN netwerk van de router hahah..:) En met steam krijg ik nu een snelheid van rond de 600Mbps en dat gaat waarschijnlijk ook niet hoger worden door de folderdecrompessie en de Steam servers had ik ook al veel gelezen en als reactie gekregen op andere forums. Bedankt voor het advies en de tips en dat je mee wilde denken met mij! Het is zeker goed advies!
Een laptop heeft toch nooit een 10Gb netwerk aansluiting?
Ik heb 10Gb spullen in huis maar zelfs een gewone PC heeft al moeite om zulke snelheden te halen, een laptop redt dat vast ook niet.
Hoor hier de Steam gebruikers nooit klagen over de huidige 1Gb snelheid van Odido.
Ik heb met mijn huidige provider van 1Gbps download en 100Mbps upload helaas last van langzamere downloads op Steam dan wat ik krijg van mijn huidige provider. Ik krijg rond 650 Mbps download speed op Steam. :( Hoewel alle speedtests gewoon de snelheden aangeven waarvoor ik betaal. Dus ik vraag me af of overstappen naar ODIDO dat voor mij zal veranderen, of dat het gewoon komt doordat ik alleen toegang heb tot servers van Steam met max 650Mbps? Weet jij misschien hier iets over? Dan zou ik echt graag willen weten. :)
En een laptop kan inderdaad volgens mij ook nooit een 10Gbps netwerkkaart hebben, maar ik heb wel een 2.5Gbps kaart, dus die snelheid moet het wel aankunnen, of ik kan zo een netwerkadapter kopen en die aansluiten op mijn laptop omdat ik ook een Thunderbolt 4 poort op mijn laptop heb en daarmee kan ik wel die 8Gbps van ODIDO halen, maar daar heb ik niks aan ben ik achter gekomen, omdat niks op het internet waarvan wij normale klanten gebruik maken, zo snel als 10Gbps kan reageren hahaha. Dus dat is alleen handig als je een leger aan mensen thuis hebt die volop gebruik maken van het internet.
Want dan verdeelt die 10Gbps zich natuurlijk onder al die internetters. Mijn laptop heeft eigenlijk zover ik weet de beste hardware die een game laptop kan hebben, om zo snel mogelijk te functioneren voor games en snelle downloads. Zoals de nieuwste CPU, een snelle SSD Nvme met rond de 6Gbps leessnelheid. Ik heb van alle componenten het maximale wat je nodig kan hebben op een laptop. Inclusief de netwerkkaart van 2.5Gbps. Begrijp me niet verkeerd; 650Mbps als pieksnelheid voor Steam is natuurlijk ook best snel, maar als mijn provider hogere “downloadsnelheden” aanbiedt, dan zou ik daarvan ook graag gebruik willen maken op de manier van games downloaden bij Steam. ALS dat kan natuurlijk, en dan vraag ik me af wat ik daar natuurlijk voor moet doen. En als het niet kan, so be it, dan maar gewoon met de huidige snelheden werken en wat meer geduld hebben. Vroeger hadden mensen met moeite 1Mbps... XD
Dankjewel voor het meedenken! En als jij me kan helpen met ideeën om toch nog een snellere downloadsnelheid voor Steam te krijgen, dan hoor ik het graag. Zou het aan mijn huidige COAXverbinding liggen? Zou een glasvezel abonnement met minimaal 2 Gbps misschoen dan ook minimaal 1 Gbps downloads op Steam geven? Of ben ik nou aan het fantaseren? @koopmaro@Okidokidough
@eric
Wel geldt de logica dat hoe hoger de verbinding snelheid hoe lager de ping.
Deze had ik van jou niet verwacht
Hier komst de welbekende verwarring weer behoorlijk bovendrijven over ‘geadverteerde internet snelheid’, maar ze bedoelen eigenlijk bandbreedte.
Een bandbreedte van 1G vergeleken met 100M is een factor 10, er kunnen dus 10 maal even grote pakketje over hetzelfde spoor. Maar de ping naar een endpoint maakt geen verschil, 100G of 10M met eenzelfde route, die is toch echt even groot.
Het is dus niet zo, dat een ICMP request bij 100G in 100 kleine stukjes gehakt is, waardoor het ‘sneller’ is.
Ik zou voorstellen om gewoon eens je bandbreedte te monitoren, je zal je verbazen over de uitkomst van wat je gemiddeld nodig hebt.
Ik heb al jaren een 1G, maar wat ik doe vanuit huis … overkill in de netwerkwereld.
Maar maak je bijv. YT content en upload je veel content, dan zou ik iets meer bandbreedte aanraden. Je hebt er dan echt voordeel bij als je 8G hebt, maar voor een beetje gamen - surfen - mailtjes lezen - streaming content … 75Mb per persoon als moment opname.
Weet zeker dat jullie Windows fanboys zijn, maar installeer eens een widget om je network usage te bekijken .. dan zou je wel eens kunnen schrikken.
Hier het downloaden van een Linux Distro ISO … huh .. rond de 120Mib/s Ja, de werkelijkheid is hard.
Ik heb met mijn huidige provider van 1Gbps download en 100Mbps upload helaas last van langzamere downloads op Steam dan wat ik krijg van mijn huidige provider. Ik krijg rond 650 Mbps download speed op Steam. :( Hoewel alle speedtests gewoon de snelheden aangeven waarvoor ik betaal. Dus ik vraag me af of overstappen naar ODIDO dat voor mij zal veranderen, of dat het gewoon komt doordat ik alleen toegang heb tot servers van Steam met max 650Mbps? Weet jij misschien hier iets over? Dan zou ik echt graag willen weten. :)
Dankjewel voor het meedenken! En als jij me kan helpen met ideeën om toch nog een snellere downloadsnelheid voor Steam te krijgen, dan hoor ik het graag. Zou het aan mijn huidige COAXverbinding liggen? Zou een glasvezel abonnement met minimaal 2 Gbps misschoen dan ook minimaal 1 Gbps downloads op Steam geven? Of ben ik nou aan het fantaseren? @koopmaro@Okidokidough
Tot iets meer dan een half jaar geleden zat ik ook bij ziggo, trok op mijn desktop de 1000mbit prima vol, net als nu op odido, dus kan me niet voorstellen dat het aan ziggo ligt als je bij steam die snelheid niet haalt. Weet van mijn broer die met dezelfde vragen zat dat het uiteindelijk zat in de combinatie van steam die veel moest decomprimeren en een virusbeveiliging die dat allemaal in de gaten ging houden. 100% usage op meerdere cpu cores bij die steam downloads (eenvoudig te zien in task manager). Na het africhten van die beveiliging software ging dat ook weer beter.
Meer advies kan ik je hier echt niet over geven, de downloadsnelheid van steam is niet iets waar ik zelf veel van wakker lig sinds alles wat ik wil binnen 20 minuten binnen is ;)
Dankjewel voor het meedenken! En als jij me kan helpen met ideeën om toch nog een snellere downloadsnelheid voor Steam te krijgen, dan hoor ik het graag. Zou het aan mijn huidige COAXverbinding liggen? Zou een glasvezel abonnement met minimaal 2 Gbps misschien dan ook minimaal 1 Gbps downloads op Steam geven? Of ben ik nou aan het fantaseren? @koopmaro@Okidokidough
Tot iets meer dan een half jaar geleden zat ik ook bij ziggo, trok op mijn desktop de 1000mbit prima vol, net als nu op odido, dus kan me niet voorstellen dat het aan ziggo ligt als je bij steam die snelheid niet haalt. Weet van mijn broer die met dezelfde vragen zat dat het uiteindelijk zat in de combinatie van steam die veel moest decomprimeren en een virusbeveiliging die dat allemaal in de gaten ging houden. 100% usage op meerdere cpu cores bij die steam downloads (eenvoudig te zien in task manager). Na het africhten van die beveiliging software ging dat ook weer beter.
Meer advies kan ik je hier echt niet over geven, de downloadsnelheid van steam is niet iets waar ik zelf veel van wakker lig sinds alles wat ik wil binnen 20 minuten binnen is ;)
Ja dit klopt inderdaad, dit heb ik ook heel veel overal gelezen, dat Steam niet alleen de bestanden download, maar ook decomprimeert, dus niet alleen het bestand download, dus daarom moet je ook een vrij snelle SSD hebben, mar die heb ik ook wel eigenlijk. Dus weet niet of het daaraan ligt. Ik zou wel willen dat ik ook 100% usage op alle CPU cores krijg bij Steam downloads, alleen ik krijg meestal rond de 70-90%, dus wat moet ik doen om 100% CPU use krijgen? Weet jij dat misschien? En ik zal ook even mijn hele antivirus uitschakelen of zelfs helemaal van mijn computer verwijderen om even te kijken of het sneller gaat, als ik het in combinatie met die 100% CPU usage kan gebruiken! Bedankt voor de moeite!
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.