Skip to main content

Hoi allemaal,

Het viel me gisteren in de modem instellingen op dat de WAN poort een 100M/full verbinding aangeeft. Met een 1 Gbps verbinding is dat natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb de Huawei MTU een keer herstart, en ook de T54 modem, tot dusver zonder resultaat. Hieronder kunt u een screenshot zien van de fysieke verbindingen zoals aangegeven door het modem.

 

 

Vanzelfsprekend geeft een speedtest aan dat de snelheid rond de 100M zit. Iemand een idee hoe dit zo gekomen is en hoe ik het zou kunnen oplossen?

Hey @slagroommarino, welkom op onze Community!

Dit kan ik zeker aan je uitleggen. Dit kunnen namelijk twee dingen zijn:

 

  1. Sommige apparaten kunnen maar een maximum van 100 Mbit/s aan, zoals onze TV Box. 
  2. Het kan ook zijn dat je in poort 2 & WAN een Cat5 kabel hebt zitten, deze kabel kan maximaal 100 Mbit/s doorgeven. Dit kun je gemakkelijk checken, dit staat namelijk op de kabel. Cat5e kabels of hoger kunnen 1000 Mbit/s of meer doorgeven. 

 

Hopelijk maakt dit het een stuk duidelijker en kun je hier wat mee!


 

  1. Het kan ook zijn dat je in poort 2 & WAN een Cat5 kabel hebt zitten, deze kabel kan maximaal 100 Mbit/s doorgeven. Dit kun je gemakkelijk checken, dit staat namelijk op de kabel. Cat5e kabels of hoger kunnen 1000 Mbit/s of meer doorgeven. 

Dat snap ik, maar het gaat in dit geval om de ingaande WAN poort. Als daar geen 1000M wordt gebruikt, dan heb ik natuurlijk nergens in het netwerk een gigabit verbinding, ongeacht of een apparaat/kabel het ondersteund.

De kabel tussen de MTU en het modem zijn door T-mobile aangelegd, en in het begin heeft dit zeker gewerkt, dus er is iets veranderd wat het modem heeft doen besluiten het maar met 100M te doen.


@slagroommarino kan je de kabel nakijken die in de WAN poort zit?

Daarnaast heb ik een reprovisie uitegevoerd op het modem, zou je nogmaals je instellingen kunnen bekijken of er nu wel 1000 Mbit/s bij staat? Verder staat alles goed aan deze kant en krijg je gewoon 1000 Mbit/s door.


Ik ga vanavond de kabels even nalopen, de situatie is verder nog niet veranderd.


Hallo @slagroommarino 

Als er ook maar 1 ader geen goed contact maakt in de internetkabel tussen ONT en router dan springt de snelheid al terug naar 100 Mbps. Beste is om een andere minimaal CAT5E kabel aan te sluiten en kijken of dat het probleem oplost.


@slagroommarino 

Ik vermoed dat de kabel tussen glasvezelkastje en je T54 niet goed is.

Als deze een breuk heeft in een van de 8 draadjes dan laat deze max 100mbit door.

Zal je deze kabel eens kunnen vervangen met een andere netwerkkabel van cat5e of hoger.

 


@slagroommarino kan je de kabel nakijken die in de WAN poort zit?

Daarnaast heb ik een reprovisie uitegevoerd op het modem, zou je nogmaals je instellingen kunnen bekijken of er nu wel 1000 Mbit/s bij staat? Verder staat alles goed aan deze kant en krijg je gewoon 1000 Mbit/s door.

 

Verdorie, ik heb toch iets te veel vertrouwen in mijn kabels. Ik heb de kabel gewisseld en het werkt meteen prima. Bedankt allen voor het meedenken!


Verdorie, ik heb toch iets te veel vertrouwen in mijn kabels. Ik heb de kabel gewisseld en het werkt meteen prima. Bedankt allen voor het meedenken!

Mooi dat het opgelost is.😃


Hey @slagroommarino, gelukkig werkt het weer zoals behoren!  


Ik heb dit probleem ook, maar iets anders. ik heb chatgtp maar gevraagd me ook te helpen met het probleem die zegt het volgende.

Het feit dat de snelheid steeds terugvalt naar 100 Mbps na een tijdje, zelfs nadat je tijdelijk 1 Gbps haalt, kan wijzen op een onderliggend probleem met de modem, zoals firmware, hardware defecten, of oververhitting. Hier zijn enkele suggesties:

  1. Modem vervangen: Aangezien je dit probleem al langer hebt, kan het zijn dat de modem zelf een defect heeft. Vraag Odido om een nieuw modem.
  2. Firmware update: Controleer of er firmware-updates zijn voor zowel het modem als je router.
  3. Contacteer Odido opnieuw: Vraag hen om een permanente oplossing of escalatie.

Je hebt al veel geprobeerd, dus dit kan wijzen op een technisch probleem dat diep in de apparatuur zit.

bij mij blijft het ongeveer 2 tot 3 uur werken ook met gewoon 1 kabel cat6 rechtstreeks naar een pc en dan opeens zet de zyxel zichzelf in 100mbps WAN ...

...Ik dacht nog ISP problemen vanuit Odido zelf maar medewerker zegt dat ik 1gbps over de lijn krijg hoewel dit is ook maar even gecheckt en niet gemonitord voor 3 uur of langer.

Help want ik ben zo klaar met Odido ik heb echt pech met deze provider niks gaat goed modem kan niet in bridge modus kan me ftp-sub niet gebruiken met de zyxel, en zo zijn er nog wel meer dingen zoals streaming Moonlight dat soms me host er uit tieft of een kabel die door een partij onder me woning uit een gat door de muur komt waar ik 10x over heb moeten zeuren dat het opgelost wordt omdat ik me modem nergens kan verplaatsen en een gat in me muur nu heb. En nu dit!      


Ik heb dit probleem ook, maar iets anders. ik heb chatgtp maar gevraagd me ook te helpen met het probleem die zegt het volgende.

Het feit dat de snelheid steeds terugvalt naar 100 Mbps na een tijdje, zelfs nadat je tijdelijk 1 Gbps haalt, kan wijzen op een onderliggend probleem met de modem, zoals firmware, hardware defecten, of oververhitting. Hier zijn enkele suggesties:

  1. Modem vervangen: Aangezien je dit probleem al langer hebt, kan het zijn dat de modem zelf een defect heeft. Vraag Odido om een nieuw modem.
  2. Firmware update: Controleer of er firmware-updates zijn voor zowel het modem als je router.
  3. Contacteer Odido opnieuw: Vraag hen om een permanente oplossing of escalatie.

Je hebt al veel geprobeerd, dus dit kan wijzen op een technisch probleem dat diep in de apparatuur zit.

bij mij blijft het ongeveer 2 tot 3 uur werken ook met gewoon 1 kabel cat6 rechtstreeks naar een pc en dan opeens zet de zyxel zichzelf in 100mbps WAN ...

...Ik dacht nog ISP problemen vanuit Odido zelf maar medewerker zegt dat ik 1gbps over de lijn krijg hoewel dit is ook maar even gecheckt en niet gemonitord voor 3 uur of langer.

Help want ik ben zo klaar met Odido ik heb echt pech met deze provider niks gaat goed modem kan niet in bridge modus kan me ftp-sub niet gebruiken met de zyxel, en zo zijn er nog wel meer dingen zoals streaming Moonlight dat soms me host er uit tieft of een kabel die door een partij onder me woning uit een gat door de muur komt waar ik 10x over heb moeten zeuren dat het opgelost wordt omdat ik me modem nergens kan verplaatsen en een gat in me muur nu heb. En nu dit!      

Netwerkkabel tussen glasvezel kastje en de Zyxel vervangen.

Dat zal waarschijnlijk de oplossing bieden.

 


Ik heb dit probleem ook, maar iets anders. ik heb chatgtp maar gevraagd me ook te helpen met het probleem die zegt het volgende.

Het feit dat de snelheid steeds terugvalt naar 100 Mbps na een tijdje, zelfs nadat je tijdelijk 1 Gbps haalt, kan wijzen op een onderliggend probleem met de modem, zoals firmware, hardware defecten, of oververhitting. Hier zijn enkele suggesties:

  1. Modem vervangen: Aangezien je dit probleem al langer hebt, kan het zijn dat de modem zelf een defect heeft. Vraag Odido om een nieuw modem.
  2. Firmware update: Controleer of er firmware-updates zijn voor zowel het modem als je router.
  3. Contacteer Odido opnieuw: Vraag hen om een permanente oplossing of escalatie.

Je hebt al veel geprobeerd, dus dit kan wijzen op een technisch probleem dat diep in de apparatuur zit.

bij mij blijft het ongeveer 2 tot 3 uur werken ook met gewoon 1 kabel cat6 rechtstreeks naar een pc en dan opeens zet de zyxel zichzelf in 100mbps WAN ...

...Ik dacht nog ISP problemen vanuit Odido zelf maar medewerker zegt dat ik 1gbps over de lijn krijg hoewel dit is ook maar even gecheckt en niet gemonitord voor 3 uur of langer.

Help want ik ben zo klaar met Odido ik heb echt pech met deze provider niks gaat goed modem kan niet in bridge modus kan me ftp-sub niet gebruiken met de zyxel, en zo zijn er nog wel meer dingen zoals streaming Moonlight dat soms me host er uit tieft of een kabel die door een partij onder me woning uit een gat door de muur komt waar ik 10x over heb moeten zeuren dat het opgelost wordt omdat ik me modem nergens kan verplaatsen en een gat in me muur nu heb. En nu dit!      

Netwerkkabel tussen glasvezel kastje en de Zyxel vervangen.

Dat zal waarschijnlijk de oplossing bieden.

 

Die is door Alpha glasvezeltechniek vanuit Odido onder de kruipruimte geplaatst omdat mijn oude infrapunt aan de andere kant van de woning zit. was een voorwaarde om over te stappen gezien ik minder valide ben en dat niet zelf kan.


@yoshisfriend 

Dat de WAN verbinding terug valt naar 100mbit kan aan die netwerkkabel liggen.

 


@yoshisfriend

Dat de WAN verbinding terug valt naar 100mbit kan aan die netwerkkabel liggen.

 

Dan zal ik dat wel weer overleggen met mijn contact persoon die ik door veel gedoe met die kabel juist heb verkregen omdat hij nog afgewerkt moet worden( steekt maar 30cm uit de muur)  en als het goed is komt daar nu Guidion voor om er ipv een gat in mijn muur een wandcontactdoosje voor te plaatsen. 

zal ik wel mailen dat ze meteen die hele kabel mogen testen. 

eerst had namelijk een loop jongen de rj45 stekkertjes niet goed geplaatst, daarna heeft guidion dit moeten oplossen met nieuwe stekkertjes en waarschijnlijk is het dan nu weer niet goed lekker dan!

 


Reageer