Hoi @Hf90, geen zorgen! Ik kijk dit graag voor je na. Hiervoor heb ik wel een speedtest via een bekabelde verbinding nodig. Zo kunnen we dit verder onderzoeken! Volg de exacte stappen via de onderstaande links: Voor Windows: https://assets.odido.nl/x/6470cde47c/handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf Voor macOS: https://assets.odido.nl/x/34d729b6bd/handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf Volg deze exacte stappen en stuur ons de resultaten. Zorg dat je rechtstreeks bent aangesloten op ons modem, zonder tussenapparatuur. We starten dan een onderzoek! Groetjes, Ishana
Hi Ishana,
Bedankt voor je bericht.
Dat ga ik doen en zal de resultaten dan hier posten zodra ik de test heb gedaan.
Mvg
Ik bedoel naar klantenservice sturen zie ik nu.
Hey @Hf90, dit kan door een aantal factoren komen, namelijk;
-
Serverlocatie: De fysieke afstand tussen jouw locatie en de server die je kiest voor de speedtest kan van invloed zijn op de snelheid. Servers die zich dichter bij jou bevinden, zullen meestal een betere snelheid bieden dan servers die verder weg zijn.
-
Netwerkcongestie: Andere gebruikers in je omgeving kunnen op hetzelfde moment dezelfde server kiezen voor een speedtest, waardoor er congestie op het netwerk kan ontstaan. Dit kan leiden tot lagere snelheden tijdens de test.
-
Infrastuctuur van de server: De capaciteit en kwaliteit van de infrastructuur van de server die je kiest, kan variëren. Sommige servers zijn mogelijk beter uitgerust om hogere snelheden te verwerken dan andere.
Speedtest.net pakt automatisch de dichtsbijzijnde server. Hier zul je dan ook hogere snelheden op krijgen.
Hallo Tommie,
Ik snap wat je bedoelt, maar bij de vorige provider waar ik zat (ook glasvezel), haalde ik gewoon bij elke server die ik koos de hoge snelheden.
Nu haal ik op diezelfde servers gek genoeg wel de volle uploadsnelheid, maar download soms maar 200-300mbits (op "rustige tijden" ook).
Verder viel het me op dat tijdens gamen, mijn ping soms ook veel hoger is dan voor de overstap naar Odido. En dan bedoel ik meer dan 2 tot 4 keer hoger. Een vriend van me haalt nu veel lagere ping, en die heeft geen glasvezel.
Ik weet niet of het volgende er wat te maken kan hebben, maar als ik mijn ip track kom ik uit in Diemen, Noord-Holland. Ik woon in Leiden, Zuid-Holland. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet
Hey @Hf90, zou je de speedtesten hier in het topic kunnen delen? Mag ik je ook vragen om twee commands uit te voeren in CMD? Dan kunnen we het voor je onderzoeken!
- Open CMD, typ de volgende commands:
Ping -n 50 1.1.1.1
& Ping -n 50 8.8.8.8
- Kan je een screenshot delen van de pingresults?
Excuses voor dubbele afbeeldingen
Hey @Hf90, dit ziet er in principe goed uit. Je gaf aan dat je tijdens het gamen last hebt van wat hoge latency. Heb je je console of desktop bedraad aangesloten of gaat dit via wifi?
Hi Tommie,
Ik game op desktop bedraad.
Toch vind ik het trouwens gek dat ik wel 900 mbits upload haal en 300 mbits download bij de tweede server.
En de wat aan de hoge kant ping natuurlijk.
Verder heb ik ook gezien dat er een centrale in Leiden staat. Waarom kom ik dan in Noord-Holland aan met een ip track?
Soms heb ik trouwens ook packet loss, maar heel af en toe.
@Hf90 Ik heb ook een speedtest gedaan met die ColoCenter als server en die is voor mij ook veel te laag (nog geen 500 download), dus het lijkt eerder aan die server te liggen dan je verbinding. Aangezien ik niet dichtbij de Randstad woon, is mijn standaard server ook niet die van Odido, maar "TriNed B.V.” in Sint-Oedenrode en daar haal ik makkelijk 950+ download en upload. Misschien zou je ook die kunnen gebruiken als de "niet Odido” server?
Ik heb overigens een soortgelijk iets met andere servers hier bij mij in de buurt. Eentje zou dichterbij moeten staan (Mr_Joep in Breda), maar daar haal ik ook maar netaan 600 download.
Uiteindelijk test je niet jouw internetsnelheid, maar de snelheid tussen de server en jouw PC en dat wordt bepaald door de zwakste schakel.
Hi Bas,
Bedankt voor het delen en de info.
Toch jammer dat ik met vorige provider wel de volle snelheid haalde. Het lijkt alsof er ergens een vertraging zit (kan het fout hebben).
Een game die ik speel haalde ik altijd rond de 10-15 ms en nu meestal rond de 35 met soms wat packet loss.
Hoop toch iemand vooral daar iets mee kan bij Odido. Zou wel mooi zijn.
Ik wou even melden dat ik net tijdens gamen wel een hele lage ping had soms.
Alleen zie ik dat mijn ping erg veranderd. Soms kan het 5 minuten 10 ping zijn, maar daarna opeens weer rond de 40 voor 5 minuten ongeveer. Dit met alle andere apparaten (dus wifi en tv) uit.
En dat is in precies dezelfde game, zelfde potje en server. Dus ping veranderd nogal.
Hoop toch echt dat dit verholpen kan worden.
Vriendelijke groet
Beste mensen van Odido,
Ik ben blij dat ik nu kan melden dat mijn ping stabiel is, maar nog steeds aan de hoge kant voor glasvezel.
Ik zie namelijk dat andere Odido klanten lagere ping halen. Laagste wat ik haal op Odido speedtest server is 7-8 ping waar andere klanten 3-4 ping halen.
Wel blij dat mijn ping nu stabiel is.
Wat nog wel een probleem is, zijn de download snelheden. Die zijn soms echt heel laag voor een glasvezel verbinding van 1gbit.
Op sommige websites download ik met slechts 10mb per seconde. Dat ligt niet aan de servers, want vrienden van mij halen daar gewoon 100mb+ per seconde.
Hetzelfde geldt ook voor speedtest servers.
Het ligt dus niet aan die servers.
Geen idee wat er aan de hand is, maar ik hoop dat we dit uit kunnen zoeken.
Als jullie het ook niet weten en we komen er samen niet uit, dan zal ik toch maar de klantenservice raadplegen.
Hebben jullie nog ideeën? Hoor het graag.
Met vriendelijke groet