Skip to main content

Enschede, 7533VD, glasvezel, 1Gbps Internet only contract, media-converter/eigen router/FW

Sinds enkele weken merk ik op thuiswerkdagen (waarbij ik altijd bekabeld werk) dat de internet verbinding tot tientallen keren per dag kort (1 minuut, soms 2 minuten, en dan zijn we er weer) uitvalt.

Ik gebruik eigen apparatuur, en werk in de IT.
Ik heb inmiddels intern en extern (in Azure) een paar hulpmiddelen draaien om logboeken te krijgen wat er op die momenten gebeurt.

De default gateway in mijn WAN segment valt gewoon stil, doet niets meer, reageert nergens meer op. Ik houdt mijn DHCP lease en mijn WAN-IP, en als de onderbreking maar kort genoeg is, blijven alle SSH en token-controlled sessies (VPN-tunnels) gewoon overeind, en kan ik weer door.

Op de media-converter blijft de connection-link ook gewoon actief. Er gaat alleen geen enkel zinvol datablock meer over de lijn. (Wireshark op mijn werkplek registreert een overrompelende hoeveelheid ‘re-transmits’ maar dat is niet vreemd in dit geval)

De snelheid voor en na deze onderbrekingen is uitstekend (overdag gemiddeld 850 Mbps Up/Down,.. prima).

Het Zyxel modem gebruik ik niet, ligt ergens op zolder in een paarse doos.

Mijn verbinding is ook nooit gestart met dat ding, ik heb vanaf dag één eigen apparatuur gehad, en dat is vanuit mijn werkgever (en de opdrachtgevers waarvoor we werken) ook het beste zo…

Wat kan er mis zijn ?

ZIjn er dingen gewijzigd in VLAN 300, moet er iets veranderen aan de QOS settings voor VLAN 300?

Ik gebruik in het abonnement alleen VLAN 300 en de verbinding hoeft ook niets anders te doen (geen IP-TV, geen Voip, alleen Internet)

Ik zou dit graag behandeld zien, maar via support MOET ik nu eerst het T-Mobile thuis modem van zolder halen en dat aansluiten. Thuiswerken zit er dan niet voor me in. Wie heeft er een idee wat er in juni/juli 2023 (want zolang speelt dit al) anders zou kunnen zijn waardoor ik hier last van heb?

Bedankt voor jullie ideeën!

Jaap 

Hallo @JaapSmit 

Je zou toch wel even de Zyxel tijdelijk kunnen aansluiten op de mediaconverter en kijken of het probleem met de Zyxel er ook is? Je zou dan even eea op de Zyxel kunnen aansluiten.

Zo kan een moderator de lijn ook doormeten en kijken of er iets zichtbaar is wat problemen kan veroorzaken..

Heb je een zwarte Genexis XGSPON mediaconcerter? Het kan voorkomen dan de LAN poort defect is, verder kan je de internetkabel die naar de WAN poort van de router loopt ook eens vervangen 

Ha, Waggas,

Goede suggesties! Dank.

Maar is al geprobeerd. Zelfs andere mediaconverters (en andere SM lichtmodule aan mijn kant, eentje voor 20 km en ook eentje voor 50 km met dezelfde golflengte voor transmit&receive), en andere patchkabels. Ik heb hier zo wat van dat spul liggen. (ook glasvezel in huis naar zolder,…. dat is dan wel weer multimode, dat wel, maar toch, mooi spul)

En de mediaconverters zijn niet van Genexis maar van CT, eentje van TP-Link en een test met één van de SFP-poorten van mijn switch (met een interne eigen vlan-tag/route op 2 poorten,..) Allemaal al geprobeerd. T veranderd er niets aan. 10 tot 20 dropouts per dag, door het "stilvallen” van default gateway 143.178.192.1 

In een test-server in Azure loopt een script naar een logfile, die elke minuut een ping en 30 seconden daarna een tracert uitvoert hetzelfde IP. En dat zie ik hetzelfde,.. lange wachttijd, no reply,… en meestal komt er dan in de volgende minuut (of tweede minuut erna) weer verkeer op gang.

Ik ben nog op zoek naar de eigenaar/beheerder van die actieve component, ik denk dat dat KPN zou kunnen zijn in mijn wijk, maar bij T-Mobile willen ze daar liever niets over zeggen.

We zoeken nog even verder.

Maar het is al fijn dat er ervaren moderatoren meelezen hier.

Groeten en dank voor je reactie

Jaap

Hey @JaapSmit, bedankt voor alle duidelijke uitleg!

Dit is inderdaad een lastig gevalletje. Wij kunnen namelijk eigen apparatuur niet uitlezen, daarom geeft onze klantenservice ook aan om de Zyxel aan te sluiten. Voordat je dat gaat doen wil ik vragen of @Pieter_B & @louisL hier een deskundige blik op willen werpen. Wellicht kunnen zij hier wat meer licht op schijnen omdat het gaat om eigen apparatuur. Komen we er uiteindelijk nog niet uit dan moet ik je wel vragen om de Zyxel aan te sluiten. Dan kunnen we namelijk het een en anders uitsluiten! Je zit inderdaad op ODF Fiber PtP verbinding.

@JaapSmit Begrijp ik het goed dat je niet de T-mobile media converter gebruikt? Gebruik je een SFP(+) module in je router? Zo te zien zit je op oud KPN netwerk met AON (active optical netwerk)?

Wat is het merk van je router? Ik meen bijv. op Tweakers gezien te hebben dat Unifi apparatuur soms gateway problemen geeft. Geef s.v.p. eerst een  overzicht met types en soort van de apparatuur:

• media converter - SFP of extern? Type?
  • Router type en wat zegt de router over uptime na problemen? Ik wil uitsluiten dat de router niet reboot
  • interne netwerk
    • WIfi?
    • Bedraad?
    • Welke clients (lijkt niet het probleem, maar voor de zekerheid)

Mijn eerste gok is eigenlijk een router die reboot. Dat zien we vaak (ook bij de Zyxels 🙂 ). In dat geval heb je best kans dat een nieuwe voeding voor de router je problemen oplost.

Hey @JaapSmit, bedankt voor alle duidelijke uitleg!

Dit is inderdaad een lastig gevalletje. Wij kunnen namelijk eigen apparatuur niet uitlezen, daarom geeft onze klantenservice ook aan om de Zyxel aan te sluiten. Voordat je dat gaat doen wil ik vragen of @Pieter_B & @louisL hier een deskundige blik op willen werpen. Wellicht kunnen zij hier wat meer licht op schijnen omdat het gaat om eigen apparatuur. Komen we er uiteindelijk nog niet uit dan moet ik je wel vragen om de Zyxel aan te sluiten. Dan kunnen we namelijk het een en anders uitsluiten! Je zit inderdaad op ODF Fiber PtP verbinding.

ontwikkelingen: na geheel uitvallen gisteravond, vanmorgen een aantal onderdelen in de setup vernieuwd (kabels, overtollig spul weg uit de meterkast, overzicht) Ondertussen nog steeds geen Internet en een geheel stilgevallen media converter….. en naar aanleiding van opmerkingen in deze draad de multimeter er maar eens bijgepakt; wat blijkt: het voedingsblokje van de mediaconverter heeft een type-plaatje met secundair 5V= 10Watt, maar mijn Fluke beweegt tussen 4,2V en 4,8 (bij geen belasting, het stekkertje hangt alleen aan de meter). Daarmee is één van de suggesties van een forumlid ingevuld: De voeding van de mediaconverter heeft het ‘gehad'. 

Ik heb zojuist met de servicedesk gesproken, en er wordt vandaag een nieuwe voeding voor de T-Mobile mediaconverter (ODF Fiber, KPN Netwerk) verstuurd. Dat is een snelle test waard. Ik hoop dat dit het is. We zullen zien.

Welke media comverter heb je? Het klinkt alsof T-mobile je een voeding voor de GPON ONT gaat sturen, die zijn 12V als ik me niet vergis….

Reageer