Enschede, 7533VD, glasvezel, 1Gbps Internet only contract, media-converter/eigen router/FW
Sinds enkele weken merk ik op thuiswerkdagen (waarbij ik altijd bekabeld werk) dat de internet verbinding tot tientallen keren per dag kort (1 minuut, soms 2 minuten, en dan zijn we er weer) uitvalt.
Ik gebruik eigen apparatuur, en werk in de IT.
Ik heb inmiddels intern en extern (in Azure) een paar hulpmiddelen draaien om logboeken te krijgen wat er op die momenten gebeurt.
De default gateway in mijn WAN segment valt gewoon stil, doet niets meer, reageert nergens meer op. Ik houdt mijn DHCP lease en mijn WAN-IP, en als de onderbreking maar kort genoeg is, blijven alle SSH en token-controlled sessies (VPN-tunnels) gewoon overeind, en kan ik weer door.
Op de media-converter blijft de connection-link ook gewoon actief. Er gaat alleen geen enkel zinvol datablock meer over de lijn. (Wireshark op mijn werkplek registreert een overrompelende hoeveelheid ‘re-transmits’ maar dat is niet vreemd in dit geval)
De snelheid voor en na deze onderbrekingen is uitstekend (overdag gemiddeld 850 Mbps Up/Down,.. prima).
Het Zyxel modem gebruik ik niet, ligt ergens op zolder in een paarse doos.
Mijn verbinding is ook nooit gestart met dat ding, ik heb vanaf dag één eigen apparatuur gehad, en dat is vanuit mijn werkgever (en de opdrachtgevers waarvoor we werken) ook het beste zo…
Wat kan er mis zijn ?
ZIjn er dingen gewijzigd in VLAN 300, moet er iets veranderen aan de QOS settings voor VLAN 300?
Ik gebruik in het abonnement alleen VLAN 300 en de verbinding hoeft ook niets anders te doen (geen IP-TV, geen Voip, alleen Internet)
Ik zou dit graag behandeld zien, maar via support MOET ik nu eerst het T-Mobile thuis modem van zolder halen en dat aansluiten. Thuiswerken zit er dan niet voor me in. Wie heeft er een idee wat er in juni/juli 2023 (want zolang speelt dit al) anders zou kunnen zijn waardoor ik hier last van heb?
Bedankt voor jullie ideeën!
Jaap