Skip to main content

Ik heb nu ongeveer 1 maand T-mobile Gbit glasvezel, maar de snelheid is gemiddeld 350-500 Mbit bekabeld (zowel up en down, up meestal hoger). Wel eens een enkele keer 700 Mbit gehaald, maar350-500 Mbit is toch wel erg onder het niveau van 1 Gbit. Hoe kan dit structureel worden verbeterd?

Hallo @macamba 

Test je ook rechtstreeks bekabeld op de T-mobile modem met de Ookla speedtest app? Test ook eens in veilige modus om te kijken of bepaalde software of achtergrondprocessen de verminderde snelheden veroorzaken?


Goedemorgen @macamba, mooi dat je geregistreerd bent met een account op de Community: we heten je graag van harte welkom! 🙋‍♂️

Zoals Waqqas aangeeft, testen we via de speedtests van Ookla (speedtest.net) en dan het liefste met de desktop-app. Kun je eens een drietal bekabeld uitgevoerde speedtests kunnen plaatsen in dit topic, alsjeblieft? Zorg er dan ook voor dat het icoontje van de LAN-verbinding zichtbaar is, dan kunnen we op onderzoek gaan. Soms gedraagt de verbinding zich alsof die brooddronken is door invloeden van buitenaf - bijvoorbeeld naburige netwerken of nieuw aangesloten apparatuur - en daardoor zakt de snelheid ineen. We gaan dit fixen, daar ben ik van overtuigd.

Alvast bedankt voor je medewerking!


 

Snelheden direct bekabeld op het T-mobile modem. Verschilt blijkbaar veel van direct bekabeld op mijn eigen router achter de T-mobile router die met elkaar bekabeld op 1 Gbit zijn verbonden.


 

Snelheden direct bekabeld op het T-mobile modem. Verschilt blijkbaar veel van direct bekabeld op mijn eigen router achter de T-mobile router die met elkaar bekabeld op 1 Gbit zijn verbonden.

Hier het zelfde met die partij (ICT van Loon), ik denk dat je beter even kunt testen met één van deze drie servers….

XS4ALL Internet BV - Amsterdam

./speedtest -s 13218

 

KPN - Amsterdam

./speedtest -s 26996

 

KPN - Rotterdam

./speedtest -s 26998

 


Thanks, dan kom ik inderdaad rond de 940 Mbit. Daar doen we het voor 🙂.

Ik vraag me alleen af hoe ik 300 Mbit aan snelheid kan verliezen als ik via mijn eigen router ga die rechtstreeks met een Cat 5e kabel van max. 2 meter is verbonden met de T-mobile router.


Thanks, dan kom ik inderdaad rond de 940 Mbit. Daar doen we het voor 🙂.

940-945 zou inderdaad zo ongeveer het gemiddelde moeten zijn bij een idle connection.

 

 

Ik vraag me alleen af hoe ik 300 Mbit aan snelheid kan verliezen als ik via mijn eigen router ga die rechtstreeks met een Cat 5e kabel van max. 2 meter is verbonden met de T-mobile router.

Ik weet niet wat voor router dat is?

 


@macamba 

Misschien kan je eens een andere utp gebruiken voor je eigen router of misschien wel eens een fabrieksreset?

Maar verbeteren de resultaten via eigen router als je andere testservers gebruikt?


Ik heb de security functies even uitgezet op de eigen router, toen ging de snelheid omhoog naar rond de 930 Mbit. Daarna security functies weer aangezet en blijft de snelheid nog steeds goed rond de 930 Mbit. Beats me, tenzij de tests profiteren van wat caching links of rechts, maar dat sluit ik later nog wel uit. Daarna voor de zekerheid de firmware ook nog geupdate en blijft daarna ook nog steeds rond de 930 Mbit. Thanks allemaal!


Ik heb de security functies even uitgezet op de eigen router, toen ging de snelheid omhoog naar rond de 930 Mbit. Daarna security functies weer aangezet en blijft de snelheid nog steeds goed rond de 930 Mbit. Beats me, tenzij de tests profiteren van wat caching links of rechts, maar dat sluit ik later nog wel uit. Daarna voor de zekerheid de firmware ook nog geupdate en blijft daarna ook nog steeds rond de 930 Mbit. Thanks allemaal!

Soms is het raadzaam om een speedtest uit te voeren bij verschillende servers, jammer genoeg toont

./speedtest -L

Niet alle servers in Nederland, maar KPN, i3D, XXLnet zijn sowieso partijen waarvan ik weet dat ze nagenoeg altijd uitstekende resultaten tonen.

Overigens worden resultaten en files niet gecached.