Skip to main content

Wat bedoelt Odido met "bumpen" van een topic?

• 1 februari 2025
  • 6 reacties
  • 130 Bekeken

GebruikersnaamRandomTekst

In de huisregels van dit forum staat dat “bumpen niet is toegestaan” zonder toelichting.

Ik ken de term bumpen als “een reactie plaatsen, puur met het doel om het topic weer naar de top (meest recente topics) te krijgen” in tegenstelling tot een inhoudelijke reactie, die iets toevoegt aan de discussie.

Maar, specifiek ​@Pharwin van Odido bijvoorbeeld, beschuldigde me recent van “bumpen” terwijl de comment in kwestie heel serieus en specifiek inhoudelijk ging over het onderwerp van de thread. Mijn inziens was de comment niet eens optioneel, laat staan triviaal, want als een medewerker iets zegt dat onjuist is, en niemand stipt dat aan (of corrigeert het) dan levert dat misinformatie en misverstanden op bij elke toekomstige lezer.

Oftewel, niet een comment dat zegt “Is er al meer bekend hierover?” of nog simpeler, letterlijk een bericht “bump”, wat de traditionele definitie van dit woord is.

Voor context, het topic in kwestie, als voorbeeld:

En je ziet dat bijvoorbeeld ​@Cristien daarna gelijk deze onconventionele definitie van bumpen overneemt. Dus, des te meer reden om eens helder te hebben wat Odido met die term bedoelt (in plaats van wat algemeen gebruik, en/of het woordenboek met die term bedoelen.)

Uitgelichte reactie

5 februari 2025

Hoi, allereerst goed dat je de huisregels hebt doorgenomen. Bumpen is inderdaad een van de regels die niet is toegestaan. Wat betreft je reactie in bovenstaand topic. Pharwin reageert hier op jouw reactie waarin je ten eerste; zijn reactie volledig omver blaast, omdat jij het ergens niet mee eens bent. '’Met alle respect, dit kan je niet serieus nemen. Het is een absurde statement.'’ Dit is de waarheid. Daarnaast praat je over een vergelijking met diefstal in MediaMarkt en drankgebruik in Amerikaanse films. Dit noem ik geen serieuze of specifiek inhoudelijke reactie over het onderwerp. Wat ik zie is enkel negativiteit om de topic starter mee te slepen in deze negativiteit, tegen ons in te gaan en vooral valse hoop te geven. Voor ons valt dit onder bumpen, maar wellicht een goed idee om de husiregels aan te vullen. 

Je moet begrijpen dat de informatie die Pharwin aan de klant heeft gegeven niet zomaar ergens vandaan komt. We helpen onze klanten zo goed mogelijk waar we kunnen. In bovenstaand voorbeeld is er een heel onderzoek gedaan door onze Fraude-afdeling. Als zij tot een besluit komen en wij daar niet naar willen luisteren, naar wie moeten we dan wel luisteren om onze klanten te beschermen? Met zinnen als 'Wat je bedoelt is: we hebben processen waarmee we hopen te minimaliseren hoe vaak fraude voorkomt.’ leg je woorden in iemands mond. Dit is jouw mening, die je uiteraard mag hebben. Feit blijft dat je niet weet hoeveel collega's bezig zijn met een onderzoek, wat er precies gebeurd en hoe ze tot specifieke beslissingen komen. Een ander voorbeeld lees ik in dit topic. Als een klant zijn account wil verwijderen, willen we er zeker van zijn dat het verzoek daadwerkelijk van de klant is. We hebben regels en het is toch juist goed als we onze klanten beschermen met een - voor de klant - simpele controle? Gedragsregel nummer 8: Volg aanwijzingen van Odido moderators. Dit geldt niet alleen voor een topic starter, maar voor iedereen. Vraagt een moderator om gegevens? Dan is dit volgens procedure. Je hoeft hier niet tegenin te gaan.

Als laatste wijs ik je op gedragsregel nummer 1: Wees respectvol tegen alle andere gebruikers. Het is niet nodig om onze Superuser ​@Cristien eruit te plukken en te benoemen in dit topic. Opnieuw een aanname dat zij 'gelijk’ iets overneemt. CrisTien is al erg lang bij ons en verwijst vaker naar de huisregels. Dit is een klant-helpt-klant Community. Houd het voor iedereen gezellig. Schrijf je reacties om klanten te helpen? Daar zijn we blij mee, maar help de klant ook met waardevolleinformatie dat iets toevoegt (gedragsregel nummer 4). Het in twijfel trekken of het compleet teniet doen van een reactie van een moderator noemen we geen helpen.

Nogmaals wat betreft bumpen in de huisregels. Hier staat inderdaad geen uitleg bij. Wij pakken het op om binnenkort een extra beschrijving toe te voegen van wat wij hiermee bedoelen. Bedankt hiervoor!

6 reacties

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
Uitgelichte reactie

Hoi, allereerst goed dat je de huisregels hebt doorgenomen. Bumpen is inderdaad een van de regels die niet is toegestaan. Wat betreft je reactie in bovenstaand topic. Pharwin reageert hier op jouw reactie waarin je ten eerste; zijn reactie volledig omver blaast, omdat jij het ergens niet mee eens bent. '’Met alle respect, dit kan je niet serieus nemen. Het is een absurde statement.'’ Dit is de waarheid. Daarnaast praat je over een vergelijking met diefstal in MediaMarkt en drankgebruik in Amerikaanse films. Dit noem ik geen serieuze of specifiek inhoudelijke reactie over het onderwerp. Wat ik zie is enkel negativiteit om de topic starter mee te slepen in deze negativiteit, tegen ons in te gaan en vooral valse hoop te geven. Voor ons valt dit onder bumpen, maar wellicht een goed idee om de husiregels aan te vullen. 

Je moet begrijpen dat de informatie die Pharwin aan de klant heeft gegeven niet zomaar ergens vandaan komt. We helpen onze klanten zo goed mogelijk waar we kunnen. In bovenstaand voorbeeld is er een heel onderzoek gedaan door onze Fraude-afdeling. Als zij tot een besluit komen en wij daar niet naar willen luisteren, naar wie moeten we dan wel luisteren om onze klanten te beschermen? Met zinnen als 'Wat je bedoelt is: we hebben processen waarmee we hopen te minimaliseren hoe vaak fraude voorkomt.’ leg je woorden in iemands mond. Dit is jouw mening, die je uiteraard mag hebben. Feit blijft dat je niet weet hoeveel collega's bezig zijn met een onderzoek, wat er precies gebeurd en hoe ze tot specifieke beslissingen komen. Een ander voorbeeld lees ik in dit topic. Als een klant zijn account wil verwijderen, willen we er zeker van zijn dat het verzoek daadwerkelijk van de klant is. We hebben regels en het is toch juist goed als we onze klanten beschermen met een - voor de klant - simpele controle? Gedragsregel nummer 8: Volg aanwijzingen van Odido moderators. Dit geldt niet alleen voor een topic starter, maar voor iedereen. Vraagt een moderator om gegevens? Dan is dit volgens procedure. Je hoeft hier niet tegenin te gaan.

Als laatste wijs ik je op gedragsregel nummer 1: Wees respectvol tegen alle andere gebruikers. Het is niet nodig om onze Superuser ​@Cristien eruit te plukken en te benoemen in dit topic. Opnieuw een aanname dat zij 'gelijk’ iets overneemt. CrisTien is al erg lang bij ons en verwijst vaker naar de huisregels. Dit is een klant-helpt-klant Community. Houd het voor iedereen gezellig. Schrijf je reacties om klanten te helpen? Daar zijn we blij mee, maar help de klant ook met waardevolleinformatie dat iets toevoegt (gedragsregel nummer 4). Het in twijfel trekken of het compleet teniet doen van een reactie van een moderator noemen we geen helpen.

Nogmaals wat betreft bumpen in de huisregels. Hier staat inderdaad geen uitleg bij. Wij pakken het op om binnenkort een extra beschrijving toe te voegen van wat wij hiermee bedoelen. Bedankt hiervoor!

Let op dat je een reactie altijd eerst in Notepad opslaat voordat je er van uit gaat dat het forum correct werkt.

Ik had een langere reactie, maar het forum werkt niet.

Samengevat: Pharwin claimt dat een medewerker onfeilbaar is. Dat een identiteitsbewijs een garantie is dat het niemand anders is geweest. Dat is een belachelijke claim. Als je iets zegt dat prima facie onzin is, dan is het behulpzaam (naar de klant) en terecht dat dit wordt aangestipt als onzin.

Als voorbeeld voor bumpen zeg je dat een reactie die het niet eens is met Odido en de klant valse hoop geeft, geldt als bumpen?

Als Tommie claimt dat CAT6 nodig is voor multigig, mag ik hem dan ook niet meer corrigereren met feitelijke info dat dat tegenspreekt? Is dat ook bumpen? Of als er weer eens verkeerd voorgelicht wordt over de UDP5060 blokkade? (De informatie op de Odido website, onder kopje “Veelgestelde vragen over Internet.” klopt nog steeds niet, trouwens. Misschien handig dat eindelijk eens te fixen.)

Mijn oorspronkelijke reactie was overgens wat vriendelijker, en klonk wat meer begrip en geduld tussen de regels door ook, maar ja, nadat dat teniet werd gedaan door “een fout, maar we zeggen niet welke” was dat geduld en de vriendelijkheid dus even minder. Ik hoop dat je daar dan ook begrip voor hebt.

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Goedemiddag, niet fijn dat je reactie niet verstuurd kon worden. Ik snap dat je dan niet volledig hetzelfde bericht kan en wil typen en daar heb ik alle begrip voor. Dit overkomt mij ook wel eens. Begrijp me niet verkeerd, Pharwin en ik weten allebei dat medewerkers niet perfect zijn en dat er wel eens fouten gemaakt (kunnen) worden. In dit geval was er alleen wel een onderzoek gedaan door Fraude-experts, waardoor we wel een streep moeten trekken. Het niet eens zijn met een moderator is geen bumpen. Excuses als dit zo leek. In dit geval ging het specifiek om het topic waar gegevens nodig waren om het account te verwijderen. Als we iets kunnen met zo min mogelijk verificatie om iets zo snel en makkelijk mogelijk te maken, dan doen we dit uiteraard. Een moderator corrigeren mag uiteraard. Ook wij maken fouten. Wat ik toevallig zag in eerdere reacties waren woorden als 'ik vermoed’ en 'ik denk’, waardoor de boodschap wellicht anders overkomt dan de bedoeling is en ik merk dat dit bij moderators en superusers het geval was. Dit wil ik graag voorkomen, zodat de Community een fijne plek blijft voor iedereen om elkaar te helpen. Wat ik probeer te zeggen is; wellicht ligt het aan de toon. Corrigeer iemand op een respectvolle manier, als wij fout zitten erkennen we dit uiteraard. Ik hoop dat we hiermee een 'nieuwe start’ kunnen maken, want je hulp en kritische blik zijn namelijk wel welkom.

En dan ook van mijn kant de nuance dat waar ik af en toe geirriteerd overkom, en waar ik soms een meningsverschil heb met iets dat wordt voorgelegd, dat over het algemeen is gericht aan Odido als bedrijf, en specifieker haar processen en beleid.

Zo is het erg vervelend dat UDP5060 geblokkeerd is, maar dat komt natuurlijk niet door forum moderators. Wel moest er een aantal keer heel expliciet aangemoedigd worden om dat nog eens goed na te zoeken bij het technisch team, maar ik weet ook uit eigen ervaring dat een escalatieticket naar het technisch team doorgaans resulteert in een uitkomst dat zij (het technisch team) doodleuk terugkoppelt dat er geen blokkade is, of dat die blokkade iets is wat het niet is zoals “reservering voor eigen apparatuur”. Ik geloof best dat Tommie meer dan eens of twee maal dit onderwerp heeft moeten navragen voordat er duidelijkheid over was.

Maar bijvoorbeeld de ergernis over de manier waarom abonnementen koppelen in MijnOdido gaat, daar kunnen jullie niks direct zelf aan veranderen, lijkt me. Maar wel is het belangrijk om dat niet als normaal te accepteren, maar de feedback terug te koppelen over hoe dit zowel inefficient is, als onnodig, maar ook ergernis van klanten oplevert. Als er geen impuls is voor verandering, dan verandert er niks. Want Odido heeft overduidelijk niemand in dienst wiens taak het is om processen te evalueren en optimaliseren.

Dat gezegd, soms is er wel inhoudelijk meningsverschil, zoals over 2,5gbit/s over cat5e, maar dat gebeurt niet vaak en zijn niet de meest spannende conversaties.

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Goedemiddag, ik hoop dat je een goed weekend hebt gehad! Bedankt voor je begrip. Ik snap wel dat niet alles ideaal is en er is absoluut ruimte voor verbetering. Ik kan je allereerst garanderen dat alle moderators, waaronder Tommie en ikzelf er alles aan doen om feedback van klanten aan te kaarten bij de juiste afdelingen. Een van onze taken is namelijk om verbeteringen aan te brengen binnen Odido. Deze feedback is erg belangrijk voor ons. Wij kunnen niet alles garanderen dat er bepaalde processen (in de nabije toekomst) veranderen of geoptimaliseerd worden, maar ik kan je wel garanderen dat de juiste collega's er altijd naar kijken om dit voor klanten zo gemakkelijk en efficient mogelijk te maken waar het kan. Ken je deze pagina al: Wensen en suggesties | Odido community? Mocht je wensen of suggesties hebben (vooral op het gebied van Internet + TV, maar Mobiel mag uiteraard ook), dan kan je een nieuw idee starten. 

Meningsverschillen kunnen uiteraard voorkomen en dat is totaal niet erg, zolang het voor iedereen wel gezellig blijft en iedereen respectvol naar elkaar communiceert. Mocht je merken dat moderators verkeerde informatie geven, laat het ons dan zeker weten. Wij zijn ook mensen en we staan er altijd voor open om iets te dubbelchecken of dingen na te kijken voor een 'second opinion’. 

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen