Skip to main content
Beantwoord

Waar zijn mijn GB’s gegaan?

• August 19, 2025
  • 2 reacties
  • 35 Bekeken

Beste Odido Community,

Vanochtend toen ik opstond had ik een bericht van Odido dat mijn databundel bijna op was. Dit was verbazingwekkend omdat de meerderheid van mijn verbruik plaatsvond terwijl ik aan het slapen was. Ik geloof dat dit klopt (mijn accu was namelijk ook opvallend leeg), alleen ik ben heel benieuwd waar mijn telefoon mee bezig was terwijl ik sliep. In mijn iPhone instellingen zie ik alleen dat DuckDuckGo (mijn browser) in de afgelopen maand veel data heeft verbruikt, maar specifieker kan ik volgens mij niet inzien. 

Mijn vraag is dus of Odido de bron/bestemming bijhoudt van datapaketten van en naar toestellen van klanten, en of ze dit met mij kunnen delen voor mijn telefoon voor de periode van bijvoorbeeld afgelopen 24 uur. 

Alvast bedankt! 

Beste antwoord door eric

Een provider zoals Odido mag absoluut niet bijhouden waaraan jij je data besteed. Dat ligt in wetgeving vastgelegd. Ze mogen alleen de bites/bytes tellen omdat dit nodig is voor het facturatieproces.

Gelukkig herken jij de mogelijkheid om dit op je telefoon te bekijken, daar zie in iedergeval per app wie hoeveel data consumeert. Maar ook binnen die view kun je niet zien welke plaatjes/downloads etc. het aan besteed wordt. Misschien dat duckduckgo nog een historie heeft welke sites je allemaal bezocht hebt, maar als het spontaan s'nachts gebeurt kan het ook een virus iets zijn wat er misschien in verstopt zit. Als dit bljft gebeuren adviseer ik je eens je telefoon helemaal naar factory standaard te resetten en goed op te passen waar je programma's van installeert.

2 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • Antwoord
  • August 19, 2025

Een provider zoals Odido mag absoluut niet bijhouden waaraan jij je data besteed. Dat ligt in wetgeving vastgelegd. Ze mogen alleen de bites/bytes tellen omdat dit nodig is voor het facturatieproces.

Gelukkig herken jij de mogelijkheid om dit op je telefoon te bekijken, daar zie in iedergeval per app wie hoeveel data consumeert. Maar ook binnen die view kun je niet zien welke plaatjes/downloads etc. het aan besteed wordt. Misschien dat duckduckgo nog een historie heeft welke sites je allemaal bezocht hebt, maar als het spontaan s'nachts gebeurt kan het ook een virus iets zijn wat er misschien in verstopt zit. Als dit bljft gebeuren adviseer ik je eens je telefoon helemaal naar factory standaard te resetten en goed op te passen waar je programma's van installeert.

Cristien
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • August 19, 2025

@ButtonSoap23 In je iPhone kan je precies zien waar je data aan opgaat!

Kies instelling, kies mobiel netwerk, scroll omlaag en kies mobieldatagebruik.

Zet de volgende gegevens van het desbetreffende abonnement in je Community profiel: volledige naam, geboortedatum, postcode + huisnummer en de laatste 4 cijfers van je IBAN. voor het geval dat je nog hulp nodig hebt van de moderators.