Skip to main content
Beantwoord

Spoofing

  • 15 januari 2025
  • 7 reacties
  • 153 Bekeken

cyber38
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Beste community,

Ik heb helaas last van nummer spoofing, waarbij oplichters contact opnemen met anderen terwijl ze mijn nummer gebruiken. Ze doen zich bijvoorbeeld voor als een bank of een casino. Dit zorgt voor veel overlast en schade aan mijn persoonlijke reputatie.

Ik begrijp dat nummer spoofing technisch lastig te voorkomen is, maar ik vraag me af of er vanuit Odido iets mogelijk is om dit misbruik te stoppen of te beperken. De politie kon hier helaas weinig mee.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Alle hulp en advies is welkom!

Alvast bedankt!

Beste antwoord door Rimatus

Het antwoord dat er "geen technische oplossing" zou bestaan is feitelijk onjuist. Er zijn namelijk wel degelijk technische oplossingen beschikbaar, zoals het STIR/SHAKEN-protocol, dat spoofing aanzienlijk kan beperken of voorkomen. Dit protocol wordt in diverse landen al succesvol toegepast.

De houding dat hier "weinig aan te doen" valt, komt eerder gemakzuchtig dan technisch correct over.

Bekijk origineel

7 reacties

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi Cyber, bedankt voor het starten van je eigen topic! Zacht uitgedrukt; niet fijn om te lezen dat spoofers jouw 06-nummer gebruiken en zich voordoen als een ander. Spoofing via bellen kunnen we niet onderzoeken. Diensten om deze vorm van spoofing uit te voeren zijn makkelijk te vinden op internet, en we kunnen hier weinig tegen doen. Nietleuk, maar er is nog geen technische oplossing voor dit probleem. Voor ons is het wel belangrijk om dit te monitoren, dus ik geef je melding in ieder geval door om bij te houden hoeveel spoofing-situaties er voorkomen. Ik kan je daarnaast alleen de volgende 2 punten adviseren:

  • Op odido.nl/phishing lees je hoe fraudeurs te werk gaan
  • Eventueel kan je je telefoonnummer wijzigen, maar let op: dit geeft geen garantie dat spoofing stopt. 

Mocht je je nummer willen wijzigen, laat het me dan weten. Dan help ik je hier graag bij! 😄


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • Antwoord
  • 17 maart 2025

Het antwoord dat er "geen technische oplossing" zou bestaan is feitelijk onjuist. Er zijn namelijk wel degelijk technische oplossingen beschikbaar, zoals het STIR/SHAKEN-protocol, dat spoofing aanzienlijk kan beperken of voorkomen. Dit protocol wordt in diverse landen al succesvol toegepast.

De houding dat hier "weinig aan te doen" valt, komt eerder gemakzuchtig dan technisch correct over.


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8638 reacties
  • 17 maart 2025

@Rimatus 

Je hebt een eigen topic aangemaakt, dan niet nodig om ook weer in andere te gaan posten.


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 17 maart 2025

Beste ​@eric 
Ik zag eerst dit topic en merkte hoe er werd omgegaan met het probleem van spoofing. Het onjuiste antwoord dat daar werd gegeven, motiveerde me juist om mijn eigen topic te starten, omdat ik dit veel te belangrijk vind om af te doen met er valt niets aan te doen of neem maar een nieuw nummer. Ik wil benadrukken dat dit probleem niet alleen mij treft, maar veel meer mensen in dezelfde situatie.

Hopelijk verduidelijkt dit waarom ik aanvankelijk in dit topic reageerde en daarna een eigen topic opende, niet om te spammen, maar om te zorgen dat er voldoende aandacht komt voor de werkelijke oplossing in plaats van de dooddoener dat “we er niets aan kunnen doen.”


cyber38
  • Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 18 maart 2025

@Rimatus bedankt voor je bericht. Goed om te weten dat er in principe technische oplossingen beschikbaar zijn. Ik ben het volledig met je eens. De houding dat er 'weinig aan te doen' is, komt gemakzuchtig over. Je verwacht immers meer dan dit van je provider.

@eric bepaal jij wie wel of niet mag reageren in dit topic? Als niemand hierop mag reageren, wat is dan überhaupt het nut van dit topic? Ik ga natuurlijk niet alle topics langs om te kijken wie over dit onderwerp praat.

Destijds heb ik mijn vraag direct via een privébericht aan Marciano voorgelegd. Hij gaf echter aan dat hij niet inhoudelijk op privéberichten kon reageren en dat ik een topic moest openen. Nu maak jij een opmerking dat Rimatus beter niet had kunnen reageren omdat hij zijn eigen topic heeft. Dat is op z’n zachtst gezegd tegenstrijdig en ronduit vreemd.


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8638 reacties
  • 18 maart 2025

Het ding is dat als Rimatus reageert bij jou en daarna hetzelfde topic opent en daar ook post dat het voor anderen minder overzichtelijk wordt. Nu zou ik op zijn post in twee topics kunnen reageren, maar dat doe ik niet. Daarom mis je de context die ik zijn topic heb geplaatst en dus niet in dit topic.

Effin, als je een beetje weet hoe fora werken is dit niet handig, maar zeker niet verboden hoor. Alleen dubbele topics door 1 forumlid is echt "not done".

 


  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 18 maart 2025

Beste ericSuper User,

Ik begrijp dat je opmerkingen over dubbele topics voor verwarring kunnen zorgen. Mijn intentie is echter niet om het forum te vervuilen, maar om aandacht te vragen voor een zeer actueel en belangrijk probleem: nummer spoofing en de onvoldoende beveiliging door onze telecomproviders.

Ik heb inmiddels Radar, de Consumentenbond en de ACM benaderd én een aangifte ingediend op basis van artikel 14 van de Telecommunicatiewet. Dit artikel verplicht providers immers om adequate maatregelen te nemen ter bescherming van consumenten tegen misbruik, zoals spoofing. Mijn acties zijn daarom niet louter retorisch; ze vormen een concrete poging om druk uit te oefenen en te zorgen dat er écht iets verandert.

Het gaat erom dat we als consumenten eisen dat er technische en organisatorische maatregelen worden genomen, bijvoorbeeld door de implementatie van oplossingen als STIR/SHAKEN. We kunnen ons niet neerleggen bij 'geen technische oplossing', zeker niet als de gevolgen voor velen reëel en schadelijk zijn.

Laten we de discussie daarom richten op de inhoud en de werkelijke noodzaak om consumenten te beschermen, in plaats van ons te verliezen in discussies over de vorm of de organisatie van de topics.


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen