Puur uit nieuwsgierigheid heb ik de afgelopen 24 uur de nieuwe dienst SimWallet uitgeprobeerd, hierbij zijn me een paar dingen opgevallen die ik via deze weg graag wil delen.
Ik heb voor deze test gebruik gemaakt van een Chromebook met een geïntegreerd LTE (4G) modem en esim, op de laatste nieuwe versie van ChromeOS (135.0.7049.104) met Play Store ondersteuning (Android 13).
- Helaas werkte het niet om via de SimWallet app (direct op de Chromebook) de esim toe te voegen, waarschijnlijk omdat Android in een virtuele machine draait onder ChromeOS (en dus geen toegang heeft tot esim).
- Het toevoegen van de esim via QR code uit de app op mijn smartphone (Galaxy S23) ging probleemloos.
- Bij het afrekenen van de (dag)bundel in de SimWallet app (op mijn smartphone) werkte de knop om via ideal te betalen met de Rabobank app niet.
- Na ‘ouderwets’ betalen via de Rabo Scanner was de bundel direct beschikbaar en kwam de Chromebook online.
- Deze dienst werkt blijkbaar via 1Global (voorheen Truphone) over het mobiele netwerk van Odido
- Je gaat via een IP adres uit het Verenigd Koninkrijk internet op, hierdoor:
- zet ChromeOS automatisch de tijd een uur terug
- Werken diverse streamingdiensten niet of niet goed, bijvoorbeeld:
- Netflix: UK aanbod
- HBO Max: not available in your region
- NPO Start: slecht een (klein) deel van programma's (terug) te kijken
- Kijk.nl: slecht een (klein) deel van programma's (terug) te kijken
- Videoland: slecht een (klein) deel van programma's (terug) te kijken
- krijg je websites (bijv. Google) gericht op UK
- De snelheid is zelfs via 4G keurig 100/20 Mbps, uiteraard afhankelijk van mobiele bereik/drukte.
- Het is niet in te zien hoeveel van de 20 GB ‘dagbundel’ op volle snelheid je hebt gebruikt, wel hoelang je bundel nog geldig is (per uur, tijdens het laatste uur per minuut).
Met name het punt over het UK IP adres is me een doorn in het oog, vooral omdat de streamingdiensten dus niet lekker werken door de geoblocking. Terwijl dit toch een van de ‘use cases’ is volgens het promo materiaal.
Voor mij is dit simpel te omzeilen m.b.v. een VPN verbinding naar huis of een andere NL exitnode, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn voor een product verkocht door een Nederlandse provider in Nederland, gericht op mensen in NL en dat enkel werkt in NL.
Hier een screenshot van de Maxmind GeoIP data:
