Skip to main content

SimWallet ervaringen

Puur uit nieuwsgierigheid heb ik de afgelopen 24 uur de nieuwe dienst SimWallet uitgeprobeerd, hierbij zijn me een paar dingen opgevallen die ik via deze weg graag wil delen.

Ik heb voor deze test gebruik gemaakt van een Chromebook met een geïntegreerd LTE (4G) modem en esim, op de laatste nieuwe versie van ChromeOS (135.0.7049.104) met Play Store ondersteuning (Android 13).

• Helaas werkte het niet om via de SimWallet app (direct op de Chromebook) de esim toe te voegen, waarschijnlijk omdat Android in een virtuele machine draait onder ChromeOS (en dus geen toegang heeft tot esim).
  • Het toevoegen van de esim via QR code uit de app op mijn smartphone (Galaxy S23) ging probleemloos.
  • Bij het afrekenen van de (dag)bundel in de SimWallet app (op mijn smartphone) werkte de knop om via ideal te betalen met de Rabobank app niet.
  • Na ‘ouderwets’ betalen via de Rabo Scanner was de bundel direct beschikbaar en kwam de Chromebook online.
  • Deze dienst werkt blijkbaar via 1Global (voorheen Truphone) over het mobiele netwerk van Odido
  • Je gaat via een IP adres uit het Verenigd Koninkrijk internet op, hierdoor:
    • zet ChromeOS automatisch de tijd een uur terug
    • Werken diverse streamingdiensten niet of niet goed, bijvoorbeeld:
      • Netflix: UK aanbod
      • HBO Max: not available in your region
      • NPO Start: slecht een (klein) deel van programma's (terug) te kijken
      • Kijk.nl: slecht een (klein) deel van programma's (terug) te kijken
      • Videoland: slecht een (klein) deel van programma's (terug) te kijken 
    • krijg je websites (bijv. Google) gericht op UK
  • De snelheid is zelfs via 4G keurig 100/20 Mbps, uiteraard afhankelijk van mobiele bereik/drukte.
  • Het is niet in te zien hoeveel van de 20 GB ‘dagbundel’ op volle snelheid je hebt gebruikt, wel hoelang je bundel nog geldig is (per uur, tijdens het laatste uur per minuut).

Met name het punt over het UK IP adres is me een doorn in het oog, vooral omdat de streamingdiensten dus niet lekker werken door de geoblocking. Terwijl dit toch een van de ‘use cases’ is volgens het promo materiaal.
Voor mij is dit simpel te omzeilen m.b.v. een VPN verbinding naar huis of een andere NL exitnode, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn voor een product verkocht door een Nederlandse provider in Nederland, gericht op mensen in NL en dat enkel werkt in NL.

Hier een screenshot van de Maxmind GeoIP data:

Maxmind GeoIP data SimWallet esim
​​​​​

Uitgelichte reactie

18 april 2025

That is good info! 

3 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8973 reacties
  • 18 april 2025

That is good info! 

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 19 april 2025

De iDeal link van ABN werkt inderdaad ook niet. Lijkt toch een bug te zijn. Jammer want ik wilde een dag mobiel ermee werken

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 20 april 2025
DaanMaarten schreef:

De iDeal link van ABN werkt inderdaad ook niet. Lijkt toch een bug te zijn. Jammer want ik wilde een dag mobiel ermee werken

Zelfde ervaring, kan niet betalen met ABN of Bunq, de apps starten niet op.,

Best onhandig als je onderweg bent, heb alleen digitale bankpassen, plastic en reader liggen gewoon thuis.

Verder geen nl streaming en niet onbelangrijk de applicaties van mijn werkgever houden niet van buitenlandse IPadressen.

Voor nu, dagbundeltje weggegooid, gelukkig geen grote deuk in mijn portomonee.

Wel jammer, heb postieve ervaringen met Odido glasvezel en dacht mooie mogelijkheid om te testen of mobiel unlimited voor privemobiel wat zou zijn, ga ik zo niet achterkomen.

Nog even een update, Odido TV werkt dus ook niet..

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen