Skip to main content

[Opgelost] Problemen met mobiel netwerk

[Opgelost] Problemen met mobiel netwerk
Toon eerste reactie

35 reacties

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 22 mei 2025
ItsNaud schreef:
wvkreg schreef:

In 2025 zou je toch redundantie verwachten.

Odido heeft zeker redundantie ingebouwd, echter weten wij als klanten natuurlijk niet wat er aan de hand was. Tegen bijv. updates in configuraties kun je geen redundantie inbouwen, uiteraard worden deze ook van te voren getest, maar hier kan altijd iets fout gaan. (« wil niet zeggen dat dit ook de daadwerkelijke oorzaak was)

Blijft natuurlijk enorm vervelend dat dit lang heeft geduurd. Wel klasse dat Odido zoveel tussentijdse updates geeft, dat toont wel aan dat ze er bovenop zaten!

Als je dubbel uitvoert kun je updates doen en de andere kant operationeel zetten, dat is de de basis van hoog beschikbaar.

ItsNaud
Super User
  • Odido Superuser
  • 131 reacties
  • 22 mei 2025
wvkreg schreef:
ItsNaud schreef:
wvkreg schreef:

In 2025 zou je toch redundantie verwachten.

Odido heeft zeker redundantie ingebouwd, echter weten wij als klanten natuurlijk niet wat er aan de hand was. Tegen bijv. updates in configuraties kun je geen redundantie inbouwen, uiteraard worden deze ook van te voren getest, maar hier kan altijd iets fout gaan. (« wil niet zeggen dat dit ook de daadwerkelijke oorzaak was)

Blijft natuurlijk enorm vervelend dat dit lang heeft geduurd. Wel klasse dat Odido zoveel tussentijdse updates geeft, dat toont wel aan dat ze er bovenop zaten!

Als je dubbel uitvoert kun je updates doen en de andere kant operationeel zetten, dat is de de basis van hoog beschikbaar.

Klopt, maar updates in configuraties zelf kun je niet in productie uitvoeren zonder dat dit ook de operatie raakt. Er is natuurlijk wel een fall-back scenario, maar niet elk fall-back scenario is binnen seconden/minuten afgerond.

Nogmaals, ik weet niet of dit de oorzaak van het probleem was, maar wat ik bedoel te zeggen is dat je niet altijd alles volledig kunt elimineren en Odido natuurlijk de zaken die redundant / geëlimineerd kunnen worden ook op die manier zal uitrusten. Daarnaast ben je in de gehele keten ook afhankelijk van derden (bijv. andere netwerk leveranciers), het kan ook zijn dat daar de oorzaak van het probleem lag.

• is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 22 mei 2025

Download is ook weer net een beetje sneller geworden.

Maar misschien wil een Odido medewerker even kijken of het normaal is dat de upload maar 1/30 is van de download. 25mbit up tegen 730mbit download.(Klik&klaar, alles herstart)

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 22 mei 2025

De issues mogen dan opgelost zijn; blijft feit dat iets dergelijks niet kan en mag gebeuren. Niet bellen en niet gebeld kunnen worden is mijns inziens gelijk met nuts bedrijven die gas / water / elektra afsluiten. Telefoon is te beschouwen als essentieel en issues zouden altijd moeten kunnen worden opgevangen met een fail safe / backup.

Geen idee wat de oorzaak is geweest; een migratie / update of patch; . mij zijn ze kwijt. Vanaf maandag naar KPN! 

ItsNaud
Super User
  • Odido Superuser
  • 131 reacties
  • 22 mei 2025
RVDB001 schreef:

De issues mogen dan opgelost zijn; blijft feit dat iets dergelijks niet kan en mag gebeuren. Niet bellen en niet gebeld kunnen worden is mijns inziens gelijk met nuts bedrijven die gas / water / elektra afsluiten. Telefoon is te beschouwen als essentieel en issues zouden altijd moeten kunnen worden opgevangen met een fail safe / backup.

Geen idee wat de oorzaak is geweest; een migratie / update of patch; . mij zijn ze kwijt. Vanaf maandag naar KPN! 

Als je de achterliggende technologie beter begrijpt dan weet je dat een failover in de wereld van de telefonie niet zo makkelijk is, als dat het lijkt. Een nummer zit namelijk vast aan een operator, alle andere providers routeren gesprekken op basis van de laatstbekende operator en de daarbij behorende route. Je kunt dus niet “even snel” die route veranderen op het moment dat er een storing is.

Een zekerheid die je gratis bij je KPN abonnement krijgt is de zekerheid dat je eens in de zoveel tijd te maken krijgt met een storing, net als bij elke andere telecom aanbieder 😉. Zolang dit niet elke maand terugkomt, weet je dat je goed zit.

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 22 mei 2025

Vanmorgen op mijn telefoon gekeken alleen noodoproepen.

Raar maar op de website van Odido zegt dat er geen storingen waren en ook de chatbot de dat er in Maastricht geen storingen waren.

Ik kom op mijn werk kommentaar van mijn leidinggevende dat ik mijn telefoon niet op nam.

Ik laten zien dat ik geen signaal meer had. Toen was het Oke

Ik hoop dat Odido voor iedereen een passende compensatie bied

Cristien
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8091 reacties
  • 23 mei 2025
guy Noves schreef:

Vanmorgen op mijn telefoon gekeken alleen noodoproepen.

Raar maar op de website van Odido zegt dat er geen storingen waren en ook de chatbot de dat er in Maastricht geen storingen waren.

Ik kom op mijn werk kommentaar van mijn leidinggevende dat ik mijn telefoon niet op nam.

Ik laten zien dat ik geen signaal meer had. Toen was het Oke

Ik hoop dat Odido voor iedereen een passende compensatie bied

De passende compensatie is wettelijk vastgelegd 

Klik hier voor meer informatie

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9360 reacties
  • 23 mei 2025

Het was inderdaad een regionale verstoring.  De meeste gebruikers hebben hier geen last van gehad. 

ItsNaud
Super User
  • Odido Superuser
  • 131 reacties
  • 24 mei 2025
ItsNaud schreef:
RVDB001 schreef:

Als je de achterliggende technologie beter begrijpt dan weet je dat een failover in de wereld van de telefonie niet zo makkelijk is, als dat het lijkt. Een nummer zit namelijk vast aan een operator, alle andere providers routeren gesprekken op basis van de laatstbekende operator en de daarbij behorende route. Je kunt dus niet “even snel” die route veranderen op het moment dat er een storing is.

Een zekerheid die je gratis bij je KPN abonnement krijgt is de zekerheid dat je eens in de zoveel tijd te maken krijgt met een storing, net als bij elke andere telecom aanbieder 😉. Zolang dit niet elke maand terugkomt, weet je dat je goed zit.

https://www.hartvannederland.nl/tech/storing/artikelen/storing-bij-kpn-tienduizenden-klanten-kunnen-niet-bellen-of-internetten

Hierbij het levende bewijs 😉

Cristien
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8091 reacties
  • 25 mei 2025

@RVDB001 Hopelijk is de storing bij KPN maandag dan eindelijk voorbij! 
Groetjes en succes 🤞 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen