Skip to main content

Grote bezorgdheid over datalek en onnodige opslag van identificatiegegevens

• February 12, 2026
  • 27 reacties
  • 6777 Bekeken

Toon eerste reactie

27 reacties

• heeft eerste post geplaatst
  • February 13, 2026

Ik hoop dat als je nu contact op neemt met Odido dat er extra vragen gesteld worden om te controleren of je het bent wie je zegt dat je bent.

jammer dat het gebeurt is, maar in deze technologische tijd niet meer weg te denken dat het gebeurt.

​@Jason van Odido ​@Teresa van Odido ​@Tommie van Odido 

De eerste signalen van de hack werden afgelopen weekend zichtbaar. Na onderzoek heet Odido direct de Autoriteit Persoonsgegevens geïnformeerd. Ook heeft Odido dit kenbaar gemaakt aan de NOS. Nadat bekend werd welke gegevens er waarschijnlijk zijn buitgemaakt heeft Odido besloten om alle klanten hiervan in kennis te stellen via e-mail. Degene waarvan de e-mail onbekend is krijgen een sms. Ook heeft Odido een duidelijke pagina op de website gemaakt met duidelijke uitleg en wat je als klant kan doen. https://www.odido.nl/veiligheid 

@Bellerd Je schreef dat je verwacht dat een bedrijf die dit overkomt direct informatie beschikbaar maakt. Naar mijn mening heeft Odido zeer snel en adequaat gehandeld. Het heeft slechts 4 dagen geduurd (door het onderzoek) voordat het via de snelste weg (het NOS journaal) bekend werd gemaakt. Ook de e-mail die ik heb ontvangen was zeer duidelijk met daarbij een link naar bovengenoemde pagina, die ook in jouw sms staat vermeld. 

Het is wel erg makkelijk om te zeggen dat Odido een “blunder” heeft begaan maar helaas worden er dagelijks heel veel gegevens gestolen bij diverse bedrijven. Het is technisch gezien erg moeilijk om criminelen altijd een stap vóór te zijn.

In tegenstelling tot jouw mening vind ik dat Odido zeer snel heeft gehandeld en zeker niet heeft geprobeerd dit te verbergen.

Laten we ons bij de feiten houden en niet gaan speculeren of direct Odido hiervan “de schuld” te geven.

Wim

Ik heb mij al aangemeld tegenover een massaclaim die tegen Odido wordt gestart binnenkort.  Die email die Odido heeft gestuurd is walgelijk, om te kotsen . Zij zeggen foutje, kan gebeuren en gaan weer vrolijk verder.  Zij nemen geen verantwoordelijk en dit PR blunder bericht is puur een slachtoffermail hun, wij kunnen er niks aan doen.  ZIj kunnen er wel wat aan doen.  Ten eerste de bewaartermijn volgen. Doen ze niet.  Ik ga er van uit dat dit #*$*#*$ ook ID bewijzen heeft gelekt . Gelukkig was ik in 2022 al weg bij Odildo maar heb alsnog een mail van hun gekregen … bah . 

• February 13, 2026

https://nos.nl/artikel/2602283-odido-hackers-kwamen-binnen-via-phishing-deden-zich-voor-als-ict-afdeling

Als je dit zo leest dan kan het zomaar gebrek aan training, instructie, PEN testing  etc zijn.

Ze zijn wel goed geïnstrueerd alle checks bij ons te doen, maar het deel voor intern daar heeft het blijkbaar aan ontbroken.