Skip to main content
Beantwoord

Fishing of oplichting? ik ontvang emails van _noreply@odido.nl klopt dit?

  • 23 August 2024
  • 2 reacties
  • 101 Bekeken

Ik zie dat ik emails ontvang vanuit het volgende adres: _noreply@odido.nl klopt dit? Is dit jullie officiele noreply email adres?

Dit betreft pukcode aanvraag wat gek is; dit heb ik volgens mij niet gedaan. Ook is mijn eSim geleverd vanuit dit email adres bij aanvraag. (Dit klopt ik ben geswitched naar  Esim).

Het rare is dat eerst facturen via service@odido.nl werden verstuurd en nu opeens via _noreply@odido.nl

 

 

Hallo @Kirillov 

Ik kan de mail met de factuur voor thuis en de mail met de factoor voor mobiel nog vinden voor deze maand, allebei van _noreply@odido.nl


Bij twijfel of een mail wel komt van wie jij denk dat hij komt, is het belangrijkste om niet toch maar even op die link te klikken die er in staat.

Veel bedrijven gebruiken de ‘_noreply’, zodat mensen weten dat reageren geen zin heeft naar dit adres.

Belangrijkste is om iets van houvast te hebben, controleer i.i.g. of het domein helemaal correct is. Want wat ‘hackers’ vaak doen, is het creëren van een domein die bij snel lezen nagenoeg lijkt op het domein wat ze proberen te imiteren.

Zo lijkt 0dido toch bijna op Odido, alleen de eerste letter is geen letter maar een cijfer!

Het meest eenvoudige wat je kan doen, is met je filters in je mailprogramma werken. Daar een lijst maken van trusted domeinen. Het zo instellen dat alleen maar trusted domeinen in je inbox komen, maar de rest bijv. in de spambox.

Mocht je dan toch een mail gemist hebben, dan kun je altijd nog even kijken in je spambox of hij bij toeval niet daarin terecht is gekomen.

Geeft toe, het is bewerkelijk. Want elke keer als je via de mail benaderd kan/mag worden door een nieuw domein, zul je hem wel moeten toevoegen aan de trusted lijst.

En bij twijfel, even contact opnemen met de verzendende partij voor meer zekerheid.


Reageer