Skip to main content

Zonnepanelen leveren geen stroom na aansluiting glasvezel


Twee weken geleden is een monteur langs geweest om glasvezel aan te sluiten (ik had ervoor DSL van Odido). Helaas leveren na deze aansluiting mijn zonnepanelen geen stroom meer. Ik heb van alles geprobeerd, maar helaas kan niemand mij tot dusver helpen. De klantenservice van Odido verwees mij uiteindelijk naar de Community.

De zonnepanelen maken geen verbinding met glasvezel. Echter, ik krijg het niet voor elkaar om het nieuwe netwerk te koppelen aan mijn omvormer van Solar Edge (ook niet met hulp van iemand van de klantenservice van Solar Edge). 
Verder heb ik het idee dat de zonnepanelen uitgeschakeld zijn. De lampjes van mijn omvormer branden niet meer. De omvormer resetten levert echter niets op.
 

Ik las ergens nog dat geen verbinding kunnen maken met glasvezel (en dus niet de waarden kunnen aflezen op de app of thuis op het apparaat in de meterkast) niet per se betekent dat er geen stroom geleverd wordt. Echter, een blik op de status van teruggeleverde energie van mijn energieleverancier leert wel degelijk dat mijn zonnepanelen geen stroom meer leveren. 

Ik zit echt met de situatie in mijn maag. Ik ben echt afhankelijk van experts, want ik ben zelf echt een ramp op technisch gebied. Ik kan er niets aan doen dat deze situatie ontstaan is, maar ben wel opgezadeld met een probleem. Is er iemand die mij kan helpen? Ik zou heel erg blij en opgelucht zijn!

Vriendelijke groet,

Frank


 

14 reacties

Reputatie 5
Badge

Zit er wel stroom op je omvormer?

Ik vraag het me af. Ik denk het eerlijk gezegd niet (meer).

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @FrankOd ,

Het is wel heel bijzonder dat de zonnepanelen door de komst van een andere router in je meterkast geen productie meer hebben. De Solaredge omvormer kan via wifi informatie naar de Solaredge omgeving sturen zodat jij weer met de app die info kan uitlezen. Maar dat zou niets met de opbrengst te maken moeten hebben.

1) heb je de solaredge omvormer voorzien van een verse aanmelding op het wifi punt? Omdat de beveiliging van een t56 router met wifi6 en wpa3 op het hoogste niveau is, moet de solaredge dat ook kunnen. Anders moet de t56 router worden teruggeschaald in security.

2) voor wat betreft de productie, de omvormer heeft inderdaad spanning van het net nodig.om aan te kunnen.  Is toevallig de zekering naar de omvormer vanuit de meterkast uit gezet tijdens de werkzaamheden van de monteur?

Als ze echt niets leveren, dan zou toch de installatie partij van de zonnepanelen de eerste moeten zijn die lokaal dit komen oplossen. Voor het aanmelden van de omvormernop wifi moet die unit wel eerst aan gaan!

Reputatie 5
Badge

Als de omvormer geen stroom heeft dan werken je zonnepanelen ook niet.

Kijk eens in de meterkast of daar de PV groep wel aan staat?

@HereIsTom en @eric Hartelijk dank voor jullie reacties.
 

@Tom: De PV groep staat aan (hendel naar boven).
@Eric: De Solaredge omvormer kan via wifi informatie naar de Solaredge omgeving sturen zodat jij weer met de app die info kan uitlezen. Maar dat zou niets met de opbrengst te maken moeten hebben. Dat dacht ik ook!
1) Ik heb de Solaredge omvormer niet voorzien van een verse aanmelding op het wifi punt? Ik weet niet hoe ik dat zou moeten doen (Excuus voor mijn onkunde. Ik schaam me ervoor).
2) Is toevallig de zekering naar de omvormer vanuit de meterkast uit gezet tijdens de werkzaamheden van de monteur? Dit zou kunnen. Ik heb niet meegekeken en heb er (dom genoeg) geen rekening mee gehouden dat de zonnepanelen ‘in de knoei’ zouden kunnen komen na het aansluiten van glasvezel. Al die ‘zaken’ zitten in de meterkast.
Waar ik wel nog aan gedacht had, is de TP-link die ik nodig heb om mijn computer boven van draadloos internet te voorzien. Die zat eerst in het stopcontact in de woonkamer, maar de monteur heeft die in de meterkast gestopt. Dat was volgens hem handiger. Geen idee of dit verder nog invloed heeft gehad op het proces. 

Reputatie 7
Badge +14

Tja, dat is op afstand echt niet te tackelen. Maar je zou de zonnepanelen installateur het beste de installatie te kunnen laten nakijken. Ook kan hij dan helpen met het koppelen van je solar edge omvormer aan de nieuwe wifi.

Dank voor je moeite. Ik zou inderdaad graag willen dat een zonnepaneleninstallateur kan komen kijken en ben ook in afwachting hiervan (het is druk...). Omdat de problemen begonnen na het aansluiten van glasvezel hoopte ik dat er vanuit Odido misschien nog een oplossing zou kunnen komen (helemaal mooi zou zijn als de monteur van twee weken geleden nog eens langs zou kunnen komen. Ik heb geen contactgegevens). Het is uiteindelijk een prijzig grapje (kosten installateur+misgelopen stroom), maar daar kunt u verder niets aan doen natuurlijk.
Dank nogmaals voor je tijd en ik hoop maar dat er snel een expert langs kan komen.
 

Reputatie 4

hoe zeker is het dat de panelen niks opwekken? Ik vermoed dat de omvormer geen verbinding met wifi kan maken en daarom geen gegevens doorstuurt. Maar ik vermoed dat de omvormer gewoon energie opwekt en dat het net op stuurt. Dat je niks in de app ziet van de panelen heeft (gok ik) temaken met het feit dat de omvormer geen verbinding kan maken. Zoek even op de community hier, is vaker voorgekomen.

Dank voor je reactie! De waarden in het display van het ‘kastje’ in de meterkast blijven bij ‘Teruggeleverd: Laag tarief’en ‘Teruggeleverd: Hoog tarief’ hetzelfde en ook als ik inlog op de site van mijn energieleverancier blijft de teruglevering al lange tijd op hetzelfde kWh staan. 


Ik zal beter zoeken op de community hier. Dank voor de tip.

Reputatie 5
Badge

Zet de PV groep eens even uit in de meterkast en na paar minuten weer aan, dan start hij morgen misschien gewoon weer op als de zon op komt.

Wat zegt de display/lampjes op de Solaredge?

Ha Tom, Dank voor je advies. Deze actie heb ik toevallig vanochtend uitgevoerd, maar helaas zonder resultaat. Ga het alsnog een keer doen, je weet maar nooit…
Ik heb een Solar Edge omvormer zonder display. Ik heb de stappen uitgevoerd zoals in onderstaande link:

https://www.zelfstroom.nl/klantenservice/storing-oplossen-en-verbinding-herstellen/solaredge-omvormer/ik-zie-geen-brandende-lampjes-of-meldingen-op-mijn-solaredge-omvormer-wat-nu/

De lampjes van de omvormer blijven uit en de getallen bij ‘Teruggeleverd hoog en laag tarief’ op het ‘kastje’ in de meterkast blijven onveranderd. 

Reputatie 5
Badge

Ja probeer nog maar een keer, als hij dan morgen nog niks doet en de lampjes uit blijven ben ik bang dat de omvormer stuk is.

Toch maar de zonnepanelen installateur er naar laten kijken dan.

@FrankOd 

De omvormer branden helemaal geen lampjes.

Is er niet per ongeluk de werkschakelaar om gezet.

Dit is een schakelaar tussen omvormer en meterkast. (Indien aanwezig)

 

Dank weer voor jullie reacties. Er gebeurt helaas niets. Een schakelaar, als op de foto, tref ik helaas niet aan.

Reageer