Skip to main content
Beantwoord

Xiaomi AX9000 op glasvezel

  • 5 June 2024
  • 9 reacties
  • 123 Bekeken

Ik ga binnenkort overstappen van Ziggo naar Odido. Nu staat mijn huidige setup van Ziggo in Bridgemodus direct naar mijn Xiaomi AX9000.

 

Wat is de makkelijkste/goedkoopste manier om van het glasvezelkastje werkent naar mijn AX9000 te krijgen?

 

Ik maak alleen gebruik van internet, geen TV of telefonie.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Rowan073 

Heeft de Xiaomi AX9000 VLAN ondersteuning? Dan kan je hem op de converter aansluiten ipv de Zyxel.

Omdat de Zyxel niet in bridge mode kan, kan je hem wel achter de Zyxel aansluiten en de Xiaomi in de DMZ van de Zyxel zetten met WiFi op de Zyxel uit.

Of nog makkelijker: in Acces Point Mode plaatsen indien je die mogelijkheid hebt.

Reputatie 7
Badge +4

Kan niet echt iets vinden over of deze VLAN support heeft aan de WAN kant.

Uit wat screenshots zou ik denken dat het onder Settings -> Network Settings iets van IPTV / Internet zou kunnen staan met een mogelijkheid om een VLAN op te geven.

Is dat het geval, dan is voor Internet VLAN 300 setting nodig om alles te laten werken.

Maar wat ik al aangeeft, kan zo even geen plaatje vinden wat er precies op de pagina staat van Network Settings. Die zou je eventueel kunnen delen, maar dan wel zonder teveel privé info als IP’s e.d.

Volgensmij heeft de Xiaomi AX9000 geen VLAN 

@Waqqas @Pieter_B 

 

Zou het een optie zijn om het volgende te doen?

 

Odido glasvezel aanluiting uit muur -> TP link TI-SG105E -> AX9000

Reputatie 7
Badge +15

@Rowan073 

Dat kan ook, dan doet de managed switch het VLAN gedeelte.

@Waqqas @Pieter_B 

Ik heb inmiddels de TP link TI-SG105E ontvangen en ik ga volgende week over naar Odido.

Nu wil ik voorkomen dat ik straks zonder internet kom te zitten en wil ik van te voren zorgen dat het plug and play is als ik overstap.

Zijn dit de juiste settings voor de TP link TI-SG105E. Port 1 komt de glasvezel binnen port 2 gaat internet naar de router. Meer poorten heb ik niet nodig op de switch.

Zijn er nog andere dingen of settings die ik moet aanpassen? 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Rowan073

Verwijder de 2de regel bij 802.1Q VLAN en edit de default regel met de gegevens zoals op de 2de regel.

En op de PVID pagina is het port 1 en 2 PVID 300 volgens mij.

 

 

 

 

@Waqqas  Ik kan niet op delete klikken en als ik hem aanpas komt er een 2e regel bij. Is er verder niks wat ik in de TP-link moet aanpassen?

Reputatie 7
Badge +15

@Rowan073 

Dan staat het zo wel goed volgens mij, niks anders nodig.

Reageer