Skip to main content

Ik heb sinds ik gebruik maak van de wifi plus (zyxel wx5600) problemen met normaal kunnen werken met de VPN van thuis. Al het internet verkeer werkt normaal heel goed( tot 150 Mbps), snel zoals het moet. Echter op het moment dat ik een VPN verbinding op zet naar mijn werk is alles traag max 4mbps. Aan de werk VPN ligt het niet want via een 5g hotspot van mijn telefoon gaat het ook goed. 

 

Na wat onderzoek te hebben gedaan thuis ben ik er achter gekomen dat dit probleem zich niet afspeelt wanneer ik direct met wifi ben verbonden met de hoofd router. Dat is natuurlijk geen optie, want de router heeft geen bereik boven op de 2 verdieping.

 

Ik heb dus de laatste zyxel T50 modem met 2 wifi plus apparaten van odido de gene die op de eerste verdieping staat is verbonden met kabel. En de 2e op de 2e verdieping is draadloos verbonden.

 

Heeft iemand een idee wat hier misgaat?

 

Ik heb reeds met odido gesproken maar die weten nog geen raad.

Hoi @MarouaneB, opmerkelijk probleem dat je ervaart en fijn dat je zelf ook al op onderzoek bent gegaan! Ik ben benieuwd, weet je of de VPN verbinding wél snel is als je bekabeld met het Wifi-punt verbindt? Kan je testen of je wel een snelle verbinding hebt als je via de Wifi met een bekabeld Wifi-punt verbinding maakt?

Ik ben benieuwd wat de oplossing blijkt te zijn!


Hi Cal, Fijn dat je meedenkt met dit issue, als ik met een kabel aan het eerste wifipunt mijn laptop hang heb ik normaal een snelle verbinding (250 Mbit + , op het moment dat ik de vpn inschakel gaat deze terug naar rond de 2mbit. Het wifipunt is zelf verbonden met een kabel op het eerste lan poortje met een cat6 kabel waardoor er een link ontstaat van 2500 Mbit. Dus het normale verkeer gaat goed, maar VPN gaat niet goed. 

Ik vind dit heel erg raar, voorheen zat ik bij een andere internet provider, daar had ik ook wifi mesh apparatuur achter zitten, dat ging allemaal goed. Ik heb zelfs mijn oude apparatuur verwijderd en nu Zyxel van Odido gehuurd 2 stuks, zodat er maximale compatibiliteit zou zijn. Maar blijkbaar werkt het nog steeds niet zoals zou moeten. Is het misschien mogelijk om een ticket in te schieten bij Zyxel, mogelijk is er iets bekend over vpn verkeer over de mesh apparatuur, Ik huur de netwerk wifi punten bij Odido, dus ik hoop dat jullie hierbij kunnen ondersteunen. Zoals eerder gezegd zonder wifipunt direct wifi naar de router gaat het goed. 


Mijn VPN issue is eigenlijk opgelost,  met een andere VPN client van werk. Echter ik merk toch dat de Zyxel apparatuur toch nog hier en daar issues heeft. Bijvoorbeeld met de snelheid op mijn google tv 4k op zyxel spul haalt ie met moeite 12 MBps op het moment dat ik een hotspot met mobiel opzet gaat het over de 100Mbps, ligt dus echt aan zyxel


Hi @MarouaneB, dank voor de update en sorry dat er geen reactie is gekomen op je eerdere bericht. Ik denk dat deze per ongeluk niet goed is doorkomen. Ik ben er natuurlijk voor je! Ik ben ook blij te lezen dat de VPN inmiddels werkt, maar jammer dat de snelheid nog niet helemaal in orde is. Hoe doen andere speedtesten het? Check eens een ander apparaat en vooral een bekabelde verbinding. Aan deze kant zie ik geen problemen en zou je bekabeld netjes 1000Mbps moeten halen. En hoe werkt het draadloos op andere apparaten en welke snelheid meet je? Alvast bedankt!


Ik begrijp niet wat ik moet testen met een bekabelde verbinding als ik problemen hem met wifi, ik 

 

ik heb 2x de zyxel plus bij jullie afgenomen, maar volgens mij zijn die plus punten ook alleen goed als je alles wifi6 hebt, dat is echt een utopie. 

 

Kunnen die wifi plus punten mogelijk nog worden aangepast, daar lijkt het probleem in te zitten. 


Hoi @MarouaneB, we willen dit graag onderzoeken! Als er ook iets met de bekabelde verbinding is, kunnen we eerder de oorzaak achterhalen. We willen natuurlijk dat je snel weer volop kan genieten van je internetsnelheid! Groetjes, Ishana


Bekabeld gaat gewoon goed, mijn probleem zit hem voornamelijk in het wifi netwerk, ik heb 2 wifi plus punten bij jullie gehuurd. Maar ik vind ze niet een stabiele ervaring geven.


Kunnen jullie iets uitlezen in die wifi punten. Het gaat voornamelijk om de Google tv slaapkamer device die problemen geeft


Hoi @MarouaneB, goed om te weten! Ik heb direct een aantal metingen gedaan en hier zie ik ze niet in terug. Zijn ze op dit moment aangesloten? Ook valt het me op dat je glasvezelkastje al lange tijd niet opnieuw opgestart is. Zou je dit in combinatie met je modem willen doen? Ik hoor graag of dit verschil maakt! Groetjes, Ishana


Wat bedoel je met ze, zie ik niet terug ? De wifi punten?


Hey @MarouaneB, zou je eens een speedtest willen uitvoeren op je telefoon naast de wifipunten? Wat is de snelheid daar?


Wifi 6 gaat ook goedboven de 100 mbt , alleen apparatuur die en 2.4 ghz  5ghz is gaat heel traag. Ik kan lastig al mijn apparaten gaan vervangen die geen wifi6 hebben. Al ben ik bang dat dit als enig optie de oplossing wordt. 


Hey @MarouaneB, ik kan Wifi 6 voor je omzetten naar Wifi 5, echter weet ik niet of het veel verschil zal maken. Test je de apparaten met Wifi 5 wel direct naast het wifipunt of zitten ze er ver vanaf? 


Hey @MarouaneB, ik kan Wifi 6 voor je omzetten naar Wifi 5, echter weet ik niet of het veel verschil zal maken. Test je de apparaten met Wifi 5 wel direct naast het wifipunt of zitten ze er ver vanaf? 

Dat lijkt mij geen goed idee, ik ga zelf nog wel even aanklooien


Wifi 5 is nu ingeschakeld @MarouaneB


Wifi 5 is nu ingeschakeld @MarouaneB

Ik dacht dat ik wel duidelijk had aangegeven dat ik dit niet wilde, daarnaast zat ik midden in een meeting tijdens het werk en dan wordt opeens de boel herstart. Dit vind ik echt niet oke!! 

Willen jullie voortaan als je iets wil doen op mijn internet verbinding even overleggen, voordat je dit gaat uitvoeren.

 

Daarnaast is het onzin om wifi 6 uit te schakelen, want dat is wat jullie nu hebben gedaan. Dit moet echt terug. 


Sorry @MarouaneB, ik las: Dat lijkt mij een goed idee, in plaats van geen goed idee. 

Je kunt dit ook zelf aanpassen in het modem trouwens maar ik zie dat het alweer aan staat.. Echter kan het problemen opleveren als je apparaten hebt die geen Wifi 6 ondersteunen. 


Reageer