Skip to main content
Beantwoord

Trackers op jullie website

• August 11, 2026
  • 94 reacties
  • 1024 Bekeken

Ik zou graag van de Odido mensen zelf willen weten waarom jullie trackers op jullie website hebben staan.

Trackers zijn bedrijven zoals Big-Tech die je overal op internet proberen te volgen. Odido doet dus hiernaan mee en ik vind dit niet zoals het hoort te zijn. Iedere website doey het bijna maar daar gaat het ich mij niet om. www.security.nl en tuta.com en ProtonMail en Bits of Freedom hebben imeers ook geen trackers op hun website staan.

Dus nu zou ik graag twee vragen hebben antwoord;

1. Wat krigjt Odido hiervoor betaald per maand of jaar?
  2. Wanneer stoppen jullie hier eens mee?

Het internet behoort een leuke en privacyvriendelijke plek te zijn zonder alsmaar getrack en getraced te worden.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie antwoord.

P.S. De autoriteit peroons gegevens heeft vorig jaar kruidvat.nl ook een boet opgelegd omdat de trackers op haat website hadden staan. Dus vraag me me af moet ik ook zover gaan om deze vorm van tracking te stoppen wat niet mijn bedoeling is.

Beste antwoord door Jason van Odido

Hoi ​@marc.heijthuijsen, dit topic is ontspoord. Jouw laatste reacties zijn inhoudsloos. Je bent inmiddels tweemaal gewaarschuwd in je post met een mod-edit. Ik geef je even de tijd om de informatie toe te passen. Als je toch nogmaals de Huisregels overtreedt, is het mod-team genoodzaakt jouw account te bannen. Ik hoop dat dit niet nodig zal zijn. Om het voor jou te verduidelijken, plaats ik de 2e mod-edit hieronder in een los bericht zodat je er melding van krijgt. Pas alsjeblieft de Huisregels netjes toe. Het is niet nodig om je op deze manier op te stellen.

Deze inhoudsloze toevoeging is niet toegestaan. Dit is nu je 2e waarschuwing. Let erop alsjeblieft. Graag de Huisregels volgen, anders zijn we genoodzaakt je bij een 3e waarschuwing te bannen. Hoe gaan wij binnen de Community met elkaar om? | Odido community

94 reacties

Even twee bewijzen zodat niemand kan zeggen dat mijn verhaal niet klopt later.

Dus Odido,

Begin maar eens met het antwoorden van mijn eerste vraag.

Wat verdient Odido hiermee?   🤐

Misschien dat jullie hoofdkantoor hier iets over wil zeggen want die hebben ze immers voor gekozen 

rvk01
  • August 12, 2026

Ook de linkjes uit de mail notificatie van de community gaan eerst langs awstrack.me (tracking van Amazon). Ook nergens voor nodig want KPN gebruikt dezelfde community software en daar is dat niet. 

Feit blijft dat je van alle kanten gevolgd wordt. 

Verwacht maar niet dat Odido hier iets (zinnigs) over zal zeggen.

Dus Odido,

Begin maar eens met het antwoorden van mijn eerste vraag.

Wat verdient Odido hiermee?   🤐

Misschien dat jullie hoofdkantoor hier iets over wil zeggen want die hebben ze immers voor gekozen 

Het is niet omdat jij vindt dat iets niet hoort dat een bedrijf jou als klant hier antwoord op gaat geven, zeker niet op deze community. Misschien aan de aandeelhouders als die een openbare vergadering houden, maar ook daar geef ik je weinig kans op een meerderheid voor dit soort kwesties.

Beste mensen s.v.p niet meer reageren.

Ik wil een reactie van Odido zelf.

Ik heb gisteren gebeld met Odido een aantal keer en ze zeiden dat ik mijn vraag hier moest plaatsen en dan gewoon antwoord kreeg.

Krijg ik geen antwoord op mijn twee vragen dan weet ik wel wat anders. Wat Odido heel zeker niet leuk gaat vinden ga daarmaar van uit. Maar dat is niet mijn insteek. 😐

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • August 12, 2026

Ach joh, de klantenservice verwijst wel vaker hierheen omdat hierover niets in hun scripts staat. Dit soort juridische prietpraat en dreigementen zijn hier dan ook niet onbekend,  maar er komt heus geen reactie op hoor. Dus volg het pad van de klachten.

Ach joh, de klantenservice verwijst wel vaker hierheen omdat hierover niets in hun scripts staat. Dit soort juridische prietpraat en dreigementen zijn hier dan ook niet onbekend,  maar er komt heus geen reactie op hoor. Dus volg het pad van de klachten.

Wat begrijp je niet als ik schrijf?  “Beste mensen s.v.p niet meer reageren.”

Trouwens Odido is op de hoogte van mijn klacht!!!!

https://www.security.nl/posting/850044/Kruidvat+krijgt+AVG-boete+van+600_000+euro+wegens+trackingcookies

Zo beste mensen lees het bovenstaande eens, en nu s.v.p. even niet meer reageren ik wil weten wat Odido hierover te zeggen heeft.  Want dit schiet niet op zo!!!!

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator | Internet + TV
  • August 13, 2026

Hi ​@marc.heijthuijsen, bedankt voor je vraag. Voor meer informatie over tracking cookies en de wijze waarop Odido deze gebruikt, verwijs ik je graag door naar ons cookie statement op onze website: https://www.odido.nl/cookies.

Voor de volledigheid stuur ik ook het graag het privacy statement naar je toe: https://www.odido.nl/privacy.

Ik wil je een hele fijne dag wensen!

Hi ​@marc.heijthuijsen, bedankt voor je vraag. Voor meer informatie over tracking cookies en de wijze waarop Odido deze gebruikt, verwijs ik je graag door naar ons cookie statement op onze website: https://www.odido.nl/cookies.

Voor de volledigheid stuur ik ook het graag het privacy statement naar je toe: https://www.odido.nl/privacy.

Ik wil je een hele fijne dag wensen!

Beste Nora,

Dit heeft NIKS te maken met tracking cookies, want deze kun je namelijk gewoon weigeren. Het gaat zich over de trackers op jullie website waarvoor Odido ooit doelbewust voor heeft gekozen, Als jullie eens de moeite nemen om de extensie uBlock Orgin te installeren dan snappen jullie waar het om gaat.

Tracking cookies zijn maar een manier om iemand te volgen op het internet,

Als ik de zogenaamde tracking cookies weiger op jullie site dan blijven de trackers er nog steeds op staan waarmee mensen gevolgd worden.

Dus jammer genoeg weten jullie niet eens waar ik over praat en dat voor een internet service provider. Hetzelfde geld voor de laatste inbraak bij Odido waar een helpdeskmedewerker gewoon de gegevens overhandige als iemand die zich uitgaf voor iemand van de ICT afdeling (dat noemt men social engineering) de makkelijkste manier om ergens binnen te komen zomder iets te hacken. Vervolgens trapt deze persoon dan ook nog eens in een phishing mail en dat anno 2026. Dus een gedegen opleiding krijgt jullie persoon ook niet. (ik hoop nu wel) Er zijn genoeg site’s waar je een phishing test kan doen voor je personeel om te kijken of ze in trappen

Dus ik hoop dat jullie er even weer in gaan induiken en jullie je gaan verdiepen in wat trackers zijn.

Ben reuze benieuwd naar jullie antwoord.

Ik wens je ook een hele fijne dag verder,

P.S. kijk ook eens naar deze ISP dan heeft namelijk geen tracking op zijn website staan, en dat is zoals het hoort te zijn. https://www.freedom.nl

Forum|alt.badge.img+2
  • August 13, 2026

P.S. kijk ook eens naar deze ISP dan heeft namelijk geen tracking op zijn website staan, en dat is zoals het hoort te zijn. https://www.freedom.nl

https://stats.freedom.nl/matomo.js

https://matomo.org/tracking-personal-data-with-matomo/

What data does Matomo track?

Cloud On-Premise

When you use the Matomo JavaScript Tracker Matomo will by default track the following information:

• User IP address (see also: IP anonymisation)
  • Optional User ID
  • Date and time of the request
  • Title of the page being viewed (Page Title)
  • URL of the page being viewed (Page URL)
  • URL of the page that was viewed prior to the current page (Referrer URL)
  • Screen resolution being used
  • Time in local user’s timezone
  • Files that were clicked and downloaded (Download)
  • Links to an outside domain that were clicked (Outlink)
  • Pages generation time (the time it takes for webpages to be generated by the web server and then downloaded by the user: Page speed)
  • Location of the user: country, region, city, approximate latitude and longitude (Geolocation)
  • Main Language of the browser being used (Accept-Language header)
  • User Agent of the browser being used (User-Agent header)

Klopt helemaal, maar zover ga ik zelfs niet.  😀

Ik heb wel wat anders te doen.

Trouwens doe dat testje eens met Odido !!!!!!!!!!!!!  en plaatst het hier of moet ik dit voor je gaan doen?

Of krijg je betaald om Odido te verdedigen?

Trouwens dit is iets tussen Odido en mij dus hou je s.v.p afstandig is wel zo netjes toch

Kon net niet eens meer inloggen op dit account, dus heb maar een password reset moeten doen.

Erg vreemd hoor, heb ik nog nooit gehad bij all mijn andere accounts tenzij ik zelf een nieuw wachtwoord wil. 🤔

Forum|alt.badge.img+2
  • August 13, 2026

Trouwens dit is iets tussen Odido en mij dus hou je s.v.p afstandig is wel zo netjes toch

Als je iets tussen Odido en jou wil houden, schrijf dit in een private conversatie en niet publiek. Als je publiek post, krijg je ook publieke reactie. Ik verdedig niemand, heb ook geen woord gezegd over Odido, maar als iemand onwaarheid zegt, kan ik slecht tegen.

Als je iets tussen Odido en jou wil houden, schrijf dit in een private conversatie en niet publiek. Als je publiek post, krijg je ook publieke reactie. Ik verdedig niemand, heb ook geen woord gezegd over Odido, maar als iemand onwaarheid zegt, kan ik slecht tegen.

ik doe precies wat de helpdesk van Odido mij heeft aanbevolen, en dat is om het hier te posten. wat betrefd de trackers op de website.

Ik heb verder al meerdere malen geschreven om Odido te laten reageren, maar nog steeds zijn er mensen die even tussenbeide moeten komen. Kun je het echt niet laten om je mening even voor je te houden of Spreek ik soms Chinees???

Albert55
Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • August 14, 2026

@marc.heijthuijsen we hebben hier regels hier we hier met elkaar omgaan. ​@ccnl heeft gelijk het is een openbaar forum en iedereen mag hier een reactie op plaatsen. Als je daar niet tegen kan heb je hier niets te zoeken. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • August 14, 2026

Goedemorgen ​@marc.heijthuijsen ,

Goeed leesvoer over wat de bedoeling van dit forum is staat hier.

Cristien
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • August 14, 2026

@marc.heijthuijsen Beste Marc. Nee je spreekt geen Chinees 👍

Dit is een ‘klant helpt klant’ community met zonodig ondersteuning van de moderators.

Ik zie dat ​@Nora van Odido je al een antwoord heeft gegeven.

Het is niet de bedoeling dat je mensen de mond gaat snoeren omdat het niet het antwoord is waarop je wacht.

Iedereen heeft het recht om te reageren (mits netjes)daar is een Community voor.

Groetjes.

• August 14, 2026

Odido krijgt helemaal geen geld voor trackers. Odido moet er waarschijnlijk voor betalen. Odido neemt waarschijnlijk bij diverse bedrijven allerlei SEO diensten af. Hiervoor betaald Odido waarschijnlijk behoorlijk wat geld iedere maand. De trackers zijn van deze diensten.

Als Odido dat niet doet, dan komt de website van Odido ergens op de 6de pagina terecht als mensen bij Google op zoiets als "internetabonnement" zoeken.

Forum|alt.badge.img+2
  • August 14, 2026

Odido krijgt helemaal geen geld voor trackers.

Odido (en ieder ander website eigenaar) heeft geen trackers nodig. Ze hebben jouw ip adres en jouw browser fingerprint en kunnen ieder bezoeker onmiskenbaar identificeren.

Trackers hebben in tegenstelling tot website eigenaar toegang tot miljoenen of zelfs miljarden records en kan jou volgen, ook als je vanuit verschillende ip adressen (zelfs met VPN) de sites bezoekt.

Odido krijgt helemaal geen geld voor trackers.

Odido (en ieder ander website eigenaar) heeft geen trackers nodig. Ze hebben jouw ip adres en jouw browser fingerprint en kunnen ieder bezoeker onmiskenbaar identificeren.

Trackers hebben in tegenstelling tot website eigenaar toegang tot miljoenen of zelfs miljarden records en kan jou volgen, ook als je vanuit verschillende ip adressen (zelfs met VPN) de sites bezoekt.

Ooo ja, waarom staan ze dan op de Odido website? Misschien moet je uBlock Origin eens installeren. Of vraag het eens na op security.nl of kijk eens een handleiding op YouTube over uBlock en trackers in het algemeen. Trouwens met mijn browser krijg ik steeds een andere fingerprint, en tevens gebruik ik een vpn en ga ik op in alle andere vpn gebruikers. Enkel als ik hier inlog weet Odido dat ik het ben, maar verder ben ik niet te volgen. Voor de rest gebruik ik voor 98% de Tor bowser over mijn VPN. Dus mijn vpn ziet enkel dat ik Tor gebruik maar niet de bestemming, en Tor weet niet dat ik wie ik ben, en mijn ISP ziet ook niet dat ik Tor gebruik. Allemaal redelijk simpel. Zelfs Brave heeft een randomised fingerprint.

Dus kom maar op met je bevindingen hoor.

rvk01
  • August 14, 2026

Ooo ja, waarom staan ze dan op de Odido website? Misschien moet je uBlock Origin eens installeren.

Mijn Brave browser houdt dit allemaal standaard tegen.

Heb je overigens ook al eens op andere sites gekeken (anders dan freedom). kpn.nl, ziggo.nl ? Je komt overal ongeveer dezelfde urls tegen. Overigens willen al die urls niet zeggen dat ze je ook tracken, maar de sites zelf kunnen dat weer zelf bepalen. Zoals die storyblok en googletagmanager.

En de access naar usercentrics.eu is juist voor de cookies en banners om GDRP compliant te zijn.
https://usercentrics.com/knowledge-hub/tracking-cookies/

En nee, Odido krijgt daar niet voor betaald. Als jij een programma weet die betaald voor deze trackers dan hoor ik het graag 😁 De meeste van deze urls zijn voor het gebruik van de website-software zelf (zoals storyblok als hosted library voor dat deel van de software). En libraries van b.v. siteimproveanalytics.com worden door Odido zelf gebruikt om statistieken bij te houden.

Ja, voor een privacy ingesteld persoon zal dat vervelend zijn, maar de site van Odido is dan meer regel dan uitzondering hierop. Vrijwel elke andere site doet dit (uitzonderingen zoals freedom, die het alleen zelf intern binnen hun eigen domein opslaat, daargelaten). Voor die mensen zijn er die plugins of meer op privacy gerichte browsers.

Odido krijgt helemaal geen geld voor trackers. Odido moet er waarschijnlijk voor betalen. Odido neemt waarschijnlijk bij diverse bedrijven allerlei SEO diensten af. Hiervoor betaald Odido waarschijnlijk behoorlijk wat geld iedere maand. De trackers zijn van deze diensten.

Als Odido dat niet doet, dan komt de website van Odido ergens op de 6de pagina terecht als mensen bij Google op zoiets als "internetabonnement" zoeken.

Tja je schrijft al waarschijnlijk, dus je praat over iets wat je niet zeker weet en mischien is het ook niet zo.

Trouwens waarom duurd het zo lang dat iemand zelf van Odido reageerd? Misschien moeten ze jullie in dienst nemen als jullie het allemaal zo goed weten. 🤣

Trouwens het draait allemaal om de knikkers op vandaag. Kijk waarom krijgen Windows gebruikers een anti virus pakket ter waarde van….. en ik als Linux gebruikers krijg niks zelfs nog geen maand korting als ik bel. Trouwens Odido moet zich niet gaan uitgeven als anti-virus expert daar hebben we een Duits en Engels testorgaan voor die anti-virus pakketen test idere half jaar. Trouwens met Windows Defender is ook niks mis. En wil je al de beste anti-virus suite hebben dan is het Kaspersky.

Verder is het inderdaad een openbaar forum maar ik heb al in het begin aangegeven dat ik graag uitleg van Odido zelf wil. En nu begint iedereen zich ermee te bemoeien. Hebben jullie echt niks beters te doen???

rvk01
  • August 14, 2026

Verder is het inderdaad een openbaar forum maar ik heb al in het begin aangegeven dat ik graag uitleg van Odido zelf wil. En nu begint iedereen zich ermee te bemoeien. Hebben jullie echt niks beters te doen???

Omdat dit een klant helpt klant community is. Geen officiële helpdesk van Odido, wat de onkundige helpdeskmedewerkers van Odido ook beweren… Moderators (die wel medewerkers zijn van Odido) komen hier af en toe eens langs, als je geluk hebt want er worden ook veel topics over het hoofd gezien. Maar zoals wij al aangeven zal Odido hier niet veel meer over mededelen (als reeds gedaan is).

Op Facebook en X kun je wel direct met Odido werknemers spreken. Misschien hadden ze je beter daarnaartoe kunnen verwijzen.

Ooo ja, waarom staan ze dan op de Odido website? Misschien moet je uBlock Origin eens installeren.

Mijn Brave browser houdt dit allemaal standaard tegen.

Heb je overigens ook al eens op andere sites gekeken (anders dan freedom). kpn.nl, ziggo.nl ? Je komt overal ongeveer dezelfde urls tegen. Overigens willen al die urls niet zeggen dat ze je ook tracken, maar de sites zelf kunnen dat weer zelf bepalen. Zoals die storyblok en googletagmanager.

En de access naar usercentrics.eu is juist voor de cookies en banners om GDRP compliant te zijn.
https://usercentrics.com/knowledge-hub/tracking-cookies/

En nee, Odido krijgt daar niet voor betaald. Als jij een programma weet die betaald voor deze trackers dan hoor ik het graag 😁 De meeste van deze urls zijn voor het gebruik van de website-software zelf (zoals storyblok als hosted library voor dat deel van de software). En libraries van b.v. siteimproveanalytics.com worden door Odido zelf gebruikt om statistieken bij te houden.

Ja, voor een privacy ingesteld persoon zal dat vervelend zijn, maar de site van Odido is dan meer regel dan uitzondering hierop. Vrijwel elke andere site doet dit (uitzonderingen zoals freedom, die het alleen zelf intern binnen hun eigen domein opslaat, daargelaten). Voor die mensen zijn er die plugins of meer op privacy gerichte browsers.

En weer beantwoord je mijn vraag niet; Ooo ja, waarom staan ze dan op de Odido website?

Verder weet je niet eens (valt me op) welke de trackers zijn en welke niet in Ublock Origin.

Maar ik ga ook niet meer reageren op iedereen, enkel op Odido zelf 

Maar zoals al gezegd misschien moeten ze jullie gaan inhuren want jullie schijnen het beter te weten dan Odido zelf en dat voor een ISP notabene. Dus verwacht maar geen reactie meer van mijn kant uit 😎

Ik heb al meerdere website’s bij de autoriteit persoons gegevens gemeld hoor, en een paar hebben al een fikse boete gekregen -en ook die heb ruimshoots van de tevoren gevraagd om te stoppen met hun trackers op de site- wat helaas niet heeft geholpen omdat ze te arrogant zijn en denken er weg mee te komen. Ik wil niemand een poot uittrekken maar als men niet luisterd dan zijn ze het zelf schuld. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Maar de autoriteit persoons gegevens pakt ze wel aan hoor, en weet wel waar ik over praat en jullie nog steeds niet.  Kijk de mensen bij de autoriteit persoons gegevens zijn geen domme mensen hoor die weten heus wel hoe tracking werkt, en als een website zich niet aan de wet houd dan krijgen ze een boete net zoals jij als je door rood rijdt. 

En dat was dus mijn laatste bericht voor iedereen die het nog steeds niet kan laten om te reageren,

Ik wens jullie nog een hele fijne dag toe.