Skip to main content
Mijn vrouw's account voor Thunderbird kan plotseling niet meer aanmelden bij de server
pop-mail.outlook.com .
 
Het werkte tot nu toe (al vele jaren) bijna altijd goed! Dit was via DSL van Tele2.
Wel het laatste half jaar af en toe dit probleem, maar dan lukte het na een paar maal "Opnieuw Proberen" wel!
 
Ik ben vanaf eergisteren,dinsdag 24-09 over naar Glasvezel van Odido en het lijkt erop dat
het probleem vanaf dat moment is onstaan.
 
Nu heb ik alles geprobeerd, tips van Thunderbird problemen gevolgd, zoals security.stl niveau-waardes veranderen
(staat nu op 3) naar 2 of 1, maakte niet uit. Ook zonder firewall geprobeerd, maakte niet uit. Ook Windows in Safe Mode geprobeerd, maakte niet uit.
 
Typisch bij "nieuwe berichten ophalen" krijg ik de error, ook bij verzenden van een bericht krijg ik de error.
 
Het account (annegm25@hotmail.com) kan dus niet meer aangemeld worden op de pop-mail server.
Het wachtwoord is juist! Ze kan gewoon bij de outlook server aanmelden voor de webmail versie.
 
Wat kan ik nu nog doen?
 
Ik nijg er naar om het account uit Thunderbird te verwijderen en opnieuw aan te maken, maar.........blijven de
bestaande mail mappen dan nog bereikbaar, dat weet ik dus niet zeker.
 
Andere optie is om een nieuw account aan te maken, maar kunnen dan de oude mailmappen bereikbaar blijven?
 
Ook misschien een optie: als de error verschijnt, zijn er 3 opties, 1 opnieuw proberen, 2 nieuw wachtwoord invoeren en 3 annuleren.
 
Wanneer ik 2 zou kiezen, is dat dan het wachtwoord voor haar hotmail account en dus ook haar Windows account en
wat zijn daarvan de gevolgen?
 

Hoi @DdeLeeuw99 ,

Voor het Odido netwerk is het niets bijzonders dat jij naar een server van Outlook wil verbinden. Het is gewoon een IP adres zoals een webserver dat ook heeft... qua mailvoorziening zit er dan ook niets van Odido tussen. Benaderen van Oulook helpdek is dan ook het beste wat je kan doen.


Bedankt, ga ik proberen!

Ik kom er nog op terug.


Wat ik ook probeer, bij Outlook support word ik via de sites van het kastje naar de muur gestuurd!

Nergens iets te vinden over mijn aanmeld probleem via Thunderbird bij de Pop-mail server

van outlook.com.

Je wordt doodgegooid met reclames voor Office365, verder kom je nergens.

Dus nu weet ik het niet meer!


Hallo @DdeLeeuw99 ,

Heb het volgende gevonden, misschien is dit de oplossing.

Voor het instellen van Thunderbird om uw Outlook.com-account’s e-mail te synchroniseren:

 

1.   Open Thunderbird.
2.   Vanuit het menu, kiest u Voeg account toe...
3.   Voer uw account informatie in, kies Opties... dan Accountinstellingen...
4.   Klik op de Accountacties knop, en kies vervolgens Voeg Mail Account toe...
5.   Voer uw accountgegevens in.
6.   Klik op Doorgaan.
7.   Klik op Handmatig config.

 

8.   Stel de inkomende instellingen in als volgt:

   a.   Serveradres: imap-mail.outlook.com.

   b.   Poort: 993.

   c.   SSL: SSL / TLS.

   d.   Authenticatie: Normaal wachtwoord.

 

9.   Stel de uitgaande instellingen in als volgt:

   a.   Serveradres: smtp-mail.outlook.com.

   b.   Poort: 587.

   c.   SSL: STARTTLS.

   d.   Authenticatie: Normaal wachtwoord.

 

10.  Klik op Gereed.

 

Wil je even laten weten of dit de oplossing is.


Zal eerder hier mee  te maken hebben denk ik: https://tweakers.net/nieuws/223298/microsoft-stopt-op-16-september-met-basic-auth-protocol-voor-outlook-gebruikers.html

Dus voor thunderbird: https://support.mozilla.org/nl/kb/microsoft-oauth-authenticatie-en-thunderbird-202


@soepkip67 Hartelijk dank voor de uitvoerige uitleg! Dit had ik ook al gezien, maar volgens mij maak je hier een (nieuw) account aan op deze manier.

Dat was niet de bedoeling, omdat er al een bestaand account is wat nu niet meer aangemeld kan worden. Ik wil juist hetzelfde account gebruiken ivm alle vroegere (lokaal-) opgeslagen email.

 

@JwBokx Dank! Ik denk dat het 2e punt in de 2e link de spijker op zijn kop slaat!

(Uw Outlook- of Hotmailwachtwoord werkt niet meer met Thunderbird en u kunt geen e-mail verzenden of ontvangen)

Ik ga dit uitzoeken/proberen!

Ik zal het resultaat laten weten!


@JwBokx Ik heb zo goed mogelijk de uitleg gevolgd om de authenticatie methodes aan te passen.

Bij de Pop serverinstellingen is dat gelukt, hoewel het er anders uitzag dan in  het voorbeeld, dus gewijzigd van "normaal password” naar “OAuth2".

Maar bij de SMTP serverinstellingen was de keuze daarvoor niet beschikbaar in de dropbox, zie onder

Het resultaat van de aanpassing was dat Thunderbird wel een hele tijd blijft proberen om het account aan te melden, maar dat dit -zonder error melding- na enige tijd toch niet lukt.

Wel kreeg ik in Windows een melding:

 

Het aanmelden om berichten op te halen werkt dus niet. Dat de instelling voor de SMTP server -nog- niet goed staat maakt hiervoor volgens mij niet uit.

 

Hoe nu verder? Heeft iemand nog een idee?


Ze kan gewoon bij de outlook server aanmelden voor de webmail versie.

Maar dan ziet ze niet de hele mail historie. Klopt dat? Of staat alle mail van afgelopen jaren er gewoon?


@Nick40 Ja dat klopt!

Je ziet daar alleen de mail van de afgelopen dagen, de oudere niet, want die zijn allemaal lokaal

opgeslagen toen het nog wel werkte.

 


Is het de laatste versie van thunderbird?

Er komen nu vaker updates vanwege de microsoft mails

 

In het plaatje maar een stukje van de server naam, maar moet smtp.office365.com zijn.

Hier alle gegevens volgens MS: https://support.microsoft.com/nl-nl/office/pop-imap-en-smtp-instellingen-voor-outlook-com-d088b986-291d-42b8-9564-9c414e2aa040


Ja volgens mij wel, V 128.2.3esr  , er staat ook: Thunderbird is uptodate.


Weet iemand wat er gebeurt als ik het account verwijder en opnieuw weer aanmaak?

Kan ik dan bij de bestaande email mappen? Of wordt er een nieuw profiel gemaakt?


Heb nog update in vorige post gezet, heeft gekruist…

 

Aangezien je POP gebruikt, moet je het account NIET verwijderen.

Dan ben je ook je mails kwijt, want die staan alleen lokaal!

Zorg voor een backup als de mails belangrijk zijn!

Als er meerdere apparaten gebruikt worden is het beter om IMAP te grbuiken, dan zijn alle mails op alle apparaten te zien.


Dus je bedoelt dat de servernaam verkeerd staat (pop-mail.outlook.com) en dat dat moet worden : outlook.office365.com ?

Staat de webmail daar dan ook?

 

BTW Ik heb liever niet de mail ook op telefoon.


Je kunt gewoon een 2de account maken. Het oude account laat je dan gewoon staan. 


O, ja daarmee kan je de mail van het andere account ook zien dan, hoop ik.


Dus je bedoelt dat de servernaam verkeerd staat (pop-mail.outlook.com) en dat dat moet worden : outlook.office365.com ?

Staat de webmail daar dan ook?

klopt.

====

POP-, IMAP- en SMTP-instellingen voor Outlook.com

Als u uw Outlook.com-account wilt toevoegen aan een ander e-mailprogramma waarin POP of IMAP wordt ondersteund, vindt u hieronder de serverinstellingen die u handmatig moet opgeven.

Notities: 

  • POP & IMAP-toegang is standaard uitgeschakeld. Zie de onderstaande sectie over het inschakelen van POP- of IMAP-toegang in Outlook.com.

  • Outlook.com vereist het gebruik van moderne verificatie/OAuth2.  Basisverificatie wordt momenteel afgeschaft vanuit de Outlook.com-service.

  • Inkomende en uitgaande servers zijn hetzelfde.

Gebruikersnaam

Uw e-mailadres

Wachtwoord

Het wachtwoord van uw Microsoft-account. 
Als uw wachtwoord niet wordt herkend of als u uw Outlook.com-account wilt toevoegen aan een slim apparaat, zoals een camera voor thuisbeveiliging, hebt u mogelijk een app-wachtwoord nodig. Meer informatie over het toevoegen van uw Outlook.com-account aan een andere e-mailapp of een ander slim apparaat.

transparent170x1px.png

 

IMAP-server

outlook.office365.com

IMAP-poort

993

IMAP-versleuteling

SSL/TLS

Verificatiemethode

OAuth2/Moderne verificatie

transparent170x1px.png

 

POP-servernaam

outlook.office365.com

POP-poort

995

POP-versleuteling

SSL/TLS

Verificatiemethode

OAuth2/Moderne verificatie

SMTP-servernaam

smtp-mail.outlook.com

SMTP-poort

587

SMTP-versleuteling

STARTTLS

Verificatiemethode

OAuth2/Moderne verificatie

 

=====

 

Voor pop is alleen het poort nummer anders.

 

BTW Ik heb liever niet de mail ook op telefoon.

 

Hangt er van af welke app je gebruikt, maar bij imap blijft alles op de server.

Een app zal als het goed is nooit alle mails helemaal opslaan.

Dan zou de telefoon snel vol lopen.


@JwBokx Thanks, weer wat geleerd wat betreft de servernaam.

Maar het is nog niet duidelijk hoe ik bij de SMTP server de verificatie op OAuth2 krijg, dat was

in mijn geval geen optie in het menu.


De SMTP is de uitgaande e-mail, deze stelt u in via menu → account instellingen → uitgaande SMPT.

 

Ik adviseer u echter om over te stappen op IMAP, dan staan e-mails namelijk altijd ook op de outlook server, mocht je vrouw elders een e-mail moeten opzoeken, dan kan dit via de webmail.

 

Kunt u op “Over Thunderbird” klikken en vervolgens op controleer op updates? Blijkbaar heeft u een computer die al een tijdje draait zonder hevige problemen. De update kan ervoor zorgen dat u wel kunt inloggen op Microsoft Outlook.com


@WoAl Dank u voor de tip!

Ik dacht dat het persé pop moest zijn om de berichten te kunnen downloaden, maar dit

kan dus ook met imap?

Nog even gechecked, maar Thunderbird is “Uptodate”, is V 128.2.3esr .

 


Wat versta je onder downloaden?

In IMAP slaat Thunderbird veel email op, maar zover in weet niet alles. Dus als de verbinding met de server er even niet of, kun je ze gewoon bekijken.

Maar het is een tijdelijke opslag. Dus zeker geen backup of zo.

Bij pop staan ze wel allemaal lokaal en afhankelijk van de instellingen worden de mails van de server gehaald. Er is een optie om ze te laten staan, maar daar staat vaak uit.

 

Er zijn altijd opties om mails afzonderlijk op te slaan als backup. Dan worden ze ook niet weggehaald als het account wordt weggehaald.

 

Ik zag nog wel dat een vpn bij de SMTP roet in het eten kan gooien. Gebruik je die?

 


Wat versta je onder downloaden?

In IMAP slaat Thunderbird veel email op, maar zover in weet niet alles. Dus als de verbinding met de server er even niet of, kun je ze gewoon bekijken.

Maar het is een tijdelijke opslag. Dus zeker geen backup of zo.

Bij pop staan ze wel allemaal lokaal en afhankelijk van de instellingen worden de mails van de server gehaald. Er is een optie om ze te laten staan, maar daar staat vaak uit.

 

Er zijn altijd opties om mails afzonderlijk op te slaan als backup. Dan worden ze ook niet weggehaald als het account wordt weggehaald.

 

Ik zag nog wel dat een vpn bij de SMTP roet in het eten kan gooien. Gebruik je die?

 

Ik gebruik Imap, op deze manier worden uitgaande e-mails ook op de server opgeslagen. Zonder VPN, dus of dat roet in het eten kan gooien weet ik niet.

 

Ik gebruik zelf IMAP omdat ik zowel Thunderbird, als de Android app Fairemail als de webmail door elkaar gebruikt.

 

Verder ben je bij imap de e-mails niet kwijt mocht je problemen met de e-mail account ondervinden zoals u nu of bijvoorbeeld de computer crashen.

 

Het is in Thunderbird ook mogelijk om het adresboek vanaf Outlook te gebruiken, hier is dan wel wat technische kennis voor nodig via “carddav”. Niet de verwarren met “caldav” waar “cal” voor kalender staat.

 

Thunderbird slaat inderdaad ook bij imap gegevens lokaal op, alleen wordt dit gesynchroniseerd wanneer u verbinding maakt met de Microsoft server. Gebruik wel altijd een SSL beveiligde verbinding, net als bij de website van de bank.


Onder downloaden versta ik : het ophalen van de -nieuwe- email bij Outlook.com en het lokaal bewaren hiervan.

Ik gebruik geen VPN.

 


Sorry voor het doorvragen, ben gediplomeerd autist 😇,

Je zegt lokaal bewaren, ik hoop dat je dat niet ziet als definitieve en goede bewaarde opslag?

Dat is het zeker niet, vooral als je pop gebruikt!

Vandaar dat IMAP veiliger is wat bewaren betreft.

 

Ik heb wel wat meldingen gezien dat de oauth optie niet beschikbaar is. Waarom, en de oplossing, nog niet tegengekomen helaas.

Als het goed is heeft Thunderbird ook een optie om automatisch het account aan te maken waarbij alleen het email adres wordt ingevuld. Heb je die al geprobeerd? Ik weet niet of die dan pop of IMAP aanmaakt. Ik vermoed IMAP


Ik heb ook ASS @JwBokx ,

 

Ik vind offline opslaan ook onveilig. Maar om het risico op data verlies kleiner te maken host ik mijn E-mailen bij een Webhoster, met backup retentie.

 

Thunderbird kiest volgens mij in eerste voorkeur voor IMAP. Maar omdat ik een lokale webshoster gebruik, niet super lokaal want onderdeel van team.blue, werkt bij mij auto Recover niet altijd.

 

Ik heb vanuit een vereniging waar ik vrijwilligerswerk voor doe een e-mailadres van de vereniging gehost bij Gmail. Hier stelt  Thunderbird volgens mij standaard IMAP in.

 

Voor je mobiel kan ik de App Fairemail van Marcel Bokhorst van harte aanbevelen, echt een app voor ons nerds.

 

Wellicht is het online hosten van je contacten via Carddav een mooie optie, dan loopt het synchroon met je telefoon. Carddav met card van business card.

 

Outlook werkt zelf liever met Exchange, maar dit is vooral handig voor endpoint gebruikers en derhalve ondersteund Thunderbird dit niet.


Reageer