Skip to main content
Vraag

Primevest prijzen zijn opeens veel hoger

• September 30, 2026
  • 29 reacties
  • 202 Bekeken

5 jaar geleden, coronatijd maar Primevest met als sponsor T-Mobile was druk in de wijk Loosduinen bezig met uit uitrollen van glasvezel. Allemaal magenta glasvezelsprietjes door de hele wijk. In de POPs (PON) apparatuur van destijds T-Mobile en daar zit ik nog steeds op. Kon zelfs overstappen naar 8Gbps een aantal jaar geleden maar dat heb ik niet nodig dus zit nog steeds op het PON netwerk van 5 jaar geleden. Ondertussen heeft KPN dit netwerk overgekocht en levert er ook zijn diensten op.

Maar tot mijn verbazing kan ik nu opeens tot 1 Gbps aanvragen en zijn de prijzen enorm veel hoger geworden. In plaats van de 55.11 (na wat inflatieverhogingen) die ik nu betaal voor 400Mbps, TV + opnemen, zijn de prijzen nu 69,49. Dat is een verschil van bijna 15euro per maand!

Hoe kan het dat:

1. Ik niet meer sneller dan 1Gbps kan afsluiten;
  2. De prijs enorm veel hoger is geworden.

29 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • September 30, 2026

​​​​​@Mark-DenHaag ,

Het klopt dat er prijsverschillen zijn afhankelijk welke netbeheerder in een stad wordt gebruikt voor de internet dienst van Odido. Als KPN wordt gekozen liggen de inkoopprijzen voor Odido hoger dan bijvoorbeeld ODF. KPN heeft toestemming van de ACM om deze wholesale prijzen te gebruiken en daarom wordt gesproken van een “KPN toeslag” als je de prijs vergelijkt met bijvoorbeeld ODF.

Primevest is inderdaad verkocht aan KPN en daarmee moeten nieuwe klanten ook de KPN toeslag betalen. Er zal in die verkoopdeal zijn meegenomen dat bestaande klanten de oude “ Primevast” glasvezel huurprijzen wordt betaald, dus zolang JIJ niets veranderd blijft het wat het is (op de inflatie correctie na).

Omdat KPN nu de belichter is van het glas geldt ook dat daar de beperkingen van snelheid is. Bij ODF belicht Odido zelf de vezels en kan daarom tot 8 Gbit aanbieden.

• Auteur
  • is Prince of Content
  • September 30, 2026

Ik zou liever hebben dat iemand van Odido met inhoudelijke kennis antwoord geeft op mijn vraag. KPN heeft namelijk alleen XSGPON apparatuur in de POP staan en ik zit op een GPON switch van Odido zelf (daar ben ik al op aangesloten, jaren voordat KPN de boel overnam). Daar is helemaal niets KPN's aan, los van de lijnhuur. In gebieden waar KPN de beheerder is en Odido zelf apparatuur heeft staan zijn de prijzen ook lager. De prijzen zijn nu zelfs hoger als ik overstap naar KPN met 500Mbps, TV + opnemen (en gratis playstation) en zonder combinatiekorting bij KPN en met combinatiekorting van Odido. Met combinatiekorting bij KPN is het verschil dus nog groter. Dat lijkt mij een enorm vreemde situatie.

• Auteur
  • is Prince of Content
  • October 1, 2026

Ik snap niet zo goed waarom Eric zijn antwoord als beste antwoord kan markeren terwijl het geen antwoord is op mijn vraag. Tenzij Eric inzicht heeft in de opzet van Primevest. Ik weet toevallig van KPN dat ze problemen hebben in de administratie van de Primevest adressen en dat zelfs bij KPN aansluitingen het niet altijd goed loopt.

rvk01
  • October 1, 2026

Ik snap niet zo goed waarom Eric zijn antwoord als beste antwoord kan markeren terwijl het geen antwoord is op mijn vraag.

Als het goed is kun je bij het antwoord zelf aangeven dat dit NIET het beste antwoord is.

(Eric kan zijn eigen antwoord niet zelf markeren als beantwoord. Dat wordt of door het systeem zelf gedaan of door een moderator)

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • October 1, 2026

hoi ​@Mark-DenHaag ,

Je praat hier met andere klanten. Moderators reageren waar nodig, maar zij kunnen geen aanpassingen in aanbod o.i.d. maken. De postcode checker is voor hen ook leidend. Wil je toch over een deal spreken, bel dan de saleslijn op 0800-7123.

• Auteur
  • is Prince of Content
  • October 1, 2026

Het gaat mij niet om het aanbod maar dat er iets vreemds aan de hand is. De mensen aan de telefoon van de verkooplijn snapper er sowieso niets van. Maar zorgt dat ik (en de rest van mijn wijk) met zulke prijzen gaan overstappen, dat lijkt me niet de bedoeling voor Odido? 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • October 1, 2026

Met die prijs van 69 euro is niks mis hoor. Ik zit ook op een KPN aansluiing. Als ik hier een nieuw abonnement zou afsluiten.

Dat betaal ik niet, ben ooit ingestapt met de 25+25 deal. Na inflatie is dat ook duurder, maar als jij een oud abonnement hebt, dan moet je dat vooral niet veranderen en blijf je voorlopig nog minder betalen.

• Auteur
  • is Prince of Content
  • October 1, 2026

Als dat echt het geval is stap ik over naar KPN, ben ik goedkoper, sneller en een welkomstkadeau.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • October 1, 2026

Dit is op mijn adres met een KPN lijn het aanbod van Odido. Als jij een KPN lijn hebt dan zul je een verglijkbare prijs hebben. De sales afdeling kan speciale aanbiedingen maken. Moderators helaas niet. De postcde checker is leidend.

Saresh
  • is een Top Poster
  • October 1, 2026

Hier in Den Haag segbroek/regentessekwartier heb ik deze opties via freedom op een adres in mijn wijk. Freedom kan dus wel leveren via een andere belichter dan kpn

bij mijn eigen adres is het probleem dat kpn mijn ftu niet heeft geregistreerd want als ik bij odido een postcode check doe dan krijg ik het volgende te zien terwijl ik gewoon glasvezel gebruik sinds 2020.

En inderdaad het is 10 euro duurder geworden als ik dus als nieuwe klant een abonnement afsluit bij Odido waar ik nu 42.50 betaal voor 1gbit en vast bellen met klanten korting wordt dat als ik nieuw bestel 52.50….

Forum|alt.badge.img
  • is een Top Poster
  • October 1, 2026

Hoi Saresh,

Het kan zijn dat je idd een FTU van KPN hebt maar dat odido daar niet kan leveren

Het kan zijn dat KPN met de gemeente afspraken heeft gemaakt dat dat zij voor een bepaalde periode het alleen recht hebben.

Het kan natuurlijk ook dat dat odido daar niet kan leveren omdat ze misschien in de toekomst via ODF ( open dutch fiber de netwerkbeheerder)  kunnen gaan leveren.

Des

• Auteur
  • is Prince of Content
  • October 1, 2026

​@Des2000 Ik wil niet onaardig zijn, maar je doet allemaal aannames die niet van toepassing zijn. Saresh heeft juist een primevest FTU waarop Odido nu levert. Alleen die postcode check is 1 chaos waardoor er niets meer van klopt. Dat is het hele punt van dit topic.

En wat maakt het de gemeente uit welke provider over een glasvezelkabel levert? Daarbij is heel Den Haag al verdeelt tussen Primevest, KPN en ODF. ODF bouwt nooit over een ander netwerk.

Saresh
  • is een Top Poster
  • October 1, 2026

​@Des2000 Ik wil niet onaardig zijn, maar je doet allemaal aannames die niet van toepassing zijn. Saresh heeft juist een primevest FTU waarop Odido nu levert. Alleen die postcode check is 1 chaos waardoor er niets meer van klopt. Dat is het hele punt van dit topic.

En wat maakt het de gemeente uit welke provider over een glasvezelkabel levert? Daarbij is heel Den Haag al verdeelt tussen Primevest, KPN en ODF. ODF bouwt nooit over een ander netwerk.

In mijn wijk hebben destijds zowel KPN als Primevest gegraven voor glasvezel. Sommige huizen in mijn wijk hebben daarom een FTU van Primevest én een FTU van KPN. Zelf heb ik een FTU van Primevest, waarmee ik sinds 2020 glasvezel van T-Mobile/Odido gebruik.

Aangezien KPN het netwerk van Primevest heeft overgenomen, neem ik aan dat ze ook deze FTU overnemen. Ik heb zelf namelijk geen tweede FTU van KPN; die hebben zij bij mij thuis nooit geïnstalleerd. De kabel zelf ligt sindsdien bij de voorgevel in de grond.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-haalt-hard-uit-naar-tmobile-in-glasvezeloorlog-den-haag/

https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/alles-over-glasvezel/segbroek

Saresh
  • is een Top Poster
  • October 1, 2026

Wat ook vreemd is, is dat in de wijk Morgenstond Den Haag, waar KPN haar glasvezel heeft liggen, Odido inderdaad goedkoper is zoals ​@Mark-DenHaag eerder al zij.

Hier een postcodecheck van een adres in de wijk Morgenstond: 

Dit glasvezel-netwerk van KPN is ook iets nieuwer dan die van Primevest Segbroek is zo'n twee of drie jaar later geplaatst nadat primevest glasvezel bij mij aangesloten was. Dus dan vraag ik mij toch af waarom hier op primevest die toeslag van 10 euro wel en daar dan niet….

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • October 1, 2026

Je kunt blijven speculeren, maar de postcode checker is altijd leidend. De prijs is wat je ziet en voor speciale deals bel je de saleslijn… Oude proposities blijven doorlopen totdat een klant iets gaat aanpassen qua snelheid.

• Auteur
  • is Prince of Content
  • October 1, 2026

​@eric De vraag is waarom er zoveel verschil is in prijs. Zeker voor een netwerk met magenta kabels door de voorganger van Odido is aangelegd.

Forum|alt.badge.img+2
  • October 1, 2026

De vraag is waarom er zoveel verschil is in prijs. 

De eigenaar is veranderd, KPN vraagt hogere lijnhuur.

• Auteur
  • is Prince of Content
  • October 1, 2026

​@ccnl Als je er verstand van hebt, waarom kan ik dan sinds een half jaar geen 8Gbps meer bestellen en ervoor wel? En heb ik geen kpn lijn maar een oude gpon lijn.

Forum|alt.badge.img+2
  • October 1, 2026

​@ccnl Als je er verstand van hebt, waarom kan ik dan sinds een half jaar geen 8Gbps meer bestellen en ervoor wel?

KPN bepalen zelfs waar hij vreemde provider apparatuur toelaat, dit is vereist voor hogere snelheid dan 1Gbits. Bij KPN met Glaspoort infrastructuur is principieel geen vreemde provider apparatuur mogelijk, het kan ook zijn dat bij Primavest infrastructuur ook niet meer mogelijk.

• Auteur
  • is Prince of Content
  • October 1, 2026

​@ccnl Als je er verstand van hebt, waarom kan ik dan sinds een half jaar geen 8Gbps meer bestellen en ervoor wel?

KPN bepalen zelfs waar hij vreemde provider apparatuur toelaat, dit is vereist voor hogere snelheid dan 1Gbits. Bij KPN met Glaspoort infrastructuur is principieel geen vreemde provider apparatuur mogelijk, het kan ook zijn dat bij Primavest infrastructuur ook niet meer mogelijk.

Als je alles terugleest zie je dat ik op glasoperator (Odido) apparatuur zit (al voor de overname door KPN) en dat als je de check doet bij Freedom zoals Saresh in een schermprint toont er gewoon nog via glasoperator te leveren is.

Allemaal goed bedoelde aannames maar ik hoop dat Odido inhoudelijk kan reageren.

Forum|alt.badge.img+2
  • October 2, 2026

Als je alles terugleest zie je dat ik op glasoperator (Odido) apparatuur zit

Niet in je huis maar in de wijkcentrale. In jouw eigen huis mag je (en andere providers) alles gebruiken (netneutraliteit → recht op eigen modem en ONT)

• Auteur
  • is Prince of Content
  • October 2, 2026

Als je alles terugleest zie je dat ik op glasoperator (Odido) apparatuur zit

Niet in je huis maar in de wijkcentrale. In jouw eigen huis mag je (en andere providers) alles gebruiken (netneutraliteit → recht op eigen modem en ONT)

Je hoeft niet te reageren. Vraag me echt af wat je hiermee bedoelt en welke vraag je hiermee beantwoord? Wat maakt het uit waar die apparatuur staat voor mij vraag. Daarnaast weet ik best wel een klein beetje hoe het werkt aangezien ik 4 FttH glasvezel netwerken heb aangelegd.

Forum|alt.badge.img+2
  • October 2, 2026

welke vraag je hiermee beantwoord?

Odido kan snelheid op KPN netwerk > 1Gbits en op Delta netwerk > 2Gbits alleen met eigen apparatuur in de wijkcentrale realisieren.

Wat maakt het uit waar die apparatuur staat voor mij vraag.

De prijzen maken wel uit (voor hogere snelheid is de lijnhuur minder hoog als men eigene apparatuur gebruikt), bovendien zijn b.v. KPN apparaten uitgelegd voor 4Gbits

• Auteur
  • is Prince of Content
  • October 2, 2026

Daarmee bevestig je toch dat er iets fout gaat. Ik kan bij kpn 4Gbps bestellen, bij Odido tot 1Gbps (en een jaar geleden nog 8Gbps).

En wat betreft apparatuur. Ik zit op eigen apparatuur van Odido (had ik dat nog niet genoemd, excuses)

Maar sluit dit topic maar want ga toch nooit antwoord krijgen behalve goed bedoelde adviezen die het niet oplossen. 

• October 3, 2026

Welke apparatuur er gebruikt word (in wijkcentrale of thuis) maakt niet zoveel uit denk ik. Het gaat om de afspraken die gemaakt zijn. Als KPN en Odido afgesproken hebben dat er niet meer dan 1 gbit per klant doorgegeven word, dan geldt dat ook voor de adressen waar technisch een hogere snelheid mogelijk is.