Open Dutch Fiber heeft toegang tot adresgegevens klanten Odido en probeert deze te benaderen voor ovezetting naar e-fiber?

  • 8 February 2024
  • 1 reactie
  • 257 Bekeken

Ik ben zojuist gebeld door iemand van het bedrijf Open Dutch Fiber.

Een medewerkster vertelde mij dat ik mijn Odido internetabonnement onlangs had opgezegd. Dit wilden zij graag verifiëren. Hierna volgde snel een riedeltje voor een nieuwe internetaansluiting bij e-fiber.nl.

In het begin was het mij niet geheel duidelijk waarover het ging. Er werd snel gesproken, maar wel werden er gegevens vermeld die alleen bekend zijn bij Odido.

… Allemaal erg vaag, dus heb ik alles eerst op een rijtje gezet, om te kunnen beoordelen waarover dit nu precies ging.

De details op een rijtje

Ik werd gebeld door een callcenter vanaf het telefoonnummer: 088-2050345.

Als je dit nummer terugbelt dan krijg je een bandje te horen dat het bedrijf Open Dutch Fiber je geprobeerd heeft te bellen. Je kunt zelf geen contact opnemen met het call center.

Na informatie inwinning bij Odido blijkt dat Open Dutch Fiber samenwerkt met Odido. Op welke manier dit precies gebeurt is mij niet bekend.

Wel kan ik concluderen aan de hand van de gegevens van de medewerkster van het call center van Open Dutch Fiber dat zij toegang hebben tot best wel wat privégegevens zoals bekend bij Odido.

De medewerkster beweerde dat ik mijn Odido internetabonnement had opgezegd. Dit moest geverifieerd worden en dan kon zij een nieuw internetabonnement afsluiten bij e-fiber.nl (glasvezelaanbieder).

De medewerkster van Open Dutch Fiber wilde in eerste instantie haar naam niet opnieuw noemen. Maar uiteindelijk ving ik “Celine” of “Celyne” op. Verder wilde zij zich niet identificeren.

Zodra ik meer gegevens ging opvragen wilde ze zo snel ze kon het gesprek beëindigen.

Na dit gesprek heb ik contact opgenomen met Odido. Een medewerkster daar heeft hier intern een melding van gemaakt. Het was de eerste keer dat zij hoorde van deze situatie. Tenminste dat dit telefonisch gebeurd. Vage colportage aan de deur was haar bekend. Wel kon zij melden dat Open Dutch Fiber samenwerkt met Odido.

Wat ik vooral kwalijk aan het geheel vind is dat de medewerkster van het call center van Open Dutch Fiber best wel wat gegevens van mij had die alleen bekend zijn bij Odido en alleen via een databaseverzoek op te vragen zijn. Vandaar dat ik het niet onwaarschijnlijk acht dat Open Dutch Fiber privégegevens misbruikt uit een klantendatabase van Odido.

Gezien de reactie van de medewerkster van Odido (nog niet eerder gehoord) vermoed ik dat Open Dutch Fiber nog maar kort een call center heeft ingeschakeld om Odido klanten te bellen met het bericht dat zij hun internetabonnement bij Odido hebben opgezegd, maar eerst willen verifiëren of dit wel echt zo is.

Ik vermoed dat wanneer je aangeeft dat dit het geval is, geprobeerd wordt om je aan te sluiten bij e-fiber.nl (of andere glasvezelaanbieder).

De reden dat ik dit hier vermeld is, omdat ik zoveel mogelijk aandacht wil hebben voor de misleidende praktijken van Open Dutch Fiber. Waarom werkt Odido in godsnaam samen met zo'n bedrijf?

Hoe zit het een en ander nu aan elkaar gekoppeld?
Open Dutch Fiber werkt samen met Odido.
Open Dutch Fiber heeft kennelijk toegang tot privegegevens van klanten bij Odido.
Deze privegegevens worden gedeeld met een call center.
Call center probeert je aan te sluiten bij een andere glasvezelaanbieder.

Als er zo met je klantengegevens wordt omgegaan bij Odido vind ik dat wel echt kwalijk!

Jason van Odido 3 maanden geleden

Goedemorgen @seocommunicatie, heel hartelijk welkom op de Community! 🙋‍♂️

Dank voor het delen van jouw verhaal en ervaring. Ik ben niet te spreken over de manier waarop dit contact vanuit onze partner gelegd is en zal dit zeer zeker melden bij hen. Wat ik wel nuanceren: Open Dutch is één van de aansluitpartners/uitvoerders die ons helpt om ons glasvezelnetwerk aan te leggen. Wanneer jij een Glasvezel-aansluiting hebt gebruikt bij ons en OPF was daar domeinbeheerder van, dan beheren zij dezelfde gegevens als wij en staat het hun vrij om jou hierover te contacteren. Dat neemt niets af aan de manier waarop nu slinks getracht wordt je naar een andere partij te lokken. Ik zal navraag doen om te verifiëren wat hiervan de bedoeling is en aangeven dat wij niet helemaal akkoord gaan met de wijze waarop dit tot stand komt. 

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @seocommunicatie, heel hartelijk welkom op de Community! 🙋‍♂️

Dank voor het delen van jouw verhaal en ervaring. Ik ben niet te spreken over de manier waarop dit contact vanuit onze partner gelegd is en zal dit zeer zeker melden bij hen. Wat ik wel nuanceren: Open Dutch is één van de aansluitpartners/uitvoerders die ons helpt om ons glasvezelnetwerk aan te leggen. Wanneer jij een Glasvezel-aansluiting hebt gebruikt bij ons en OPF was daar domeinbeheerder van, dan beheren zij dezelfde gegevens als wij en staat het hun vrij om jou hierover te contacteren. Dat neemt niets af aan de manier waarop nu slinks getracht wordt je naar een andere partij te lokken. Ik zal navraag doen om te verifiëren wat hiervan de bedoeling is en aangeven dat wij niet helemaal akkoord gaan met de wijze waarop dit tot stand komt. 

Reageer