Skip to main content

Onrechtmatige verhoging maandbedrag

• 14 februari 2025
  • 12 reacties
  • 378 Bekeken

Ik ben woest. Onlangs kwam ik in mijn Odido account de melding tegen dat mijn mediaboxen aan vervanging toe zijn. Op deze melding heb ik geklikt en ik heb aangegeven dat ze eerder opgestuurd mochten worden. Dit is ook gebeurd. Prima. Maar wat ik wel merkte is dat opeens mijn maandbedrag voor internet+tv verhoogd werd met 7,50 euro. 

Ik heb in 2017 een contract met toen nog T-Mobile gesloten, waarbij ik 2 mediaboxen gratis kreeg voor de duur van mijn contract. Dit is 2x 5 euro korting. Op mijn nieuwe abo overzicht zie ik opeens dat 1 box voor 2,50 euro staat, en de ander voor het volledig bedrag. Voor de duidelijkheid, dit is in de tussenliggende stappen nergens gecommuniceerd, laat staat dat ik hiermee akkoord ben gegaan. Telefonisch contact heeft tot niets geleid. Medewerkers stellen gewoon botweg dat de actie hoorde bij de oude boxen, en niet meer mogelijk is nu. Dit kan niet. Dit is een onrechtmatige contractbreuk en illegaal. 

Op mijn vraag of dit ook gebeurd was als ik niet geklikt had en odido dan uiteindelijk zelf de boxen had vervangen werd er gesteld dat de actie bij de oude boxen hoorde. Let dus op! Odido kan zomaar ongezien je maandbedrag verhogen, en communiceert dit NIET. Ongehoord.

Als dit niet wordt opgelost, kan mijn opzegging tegemoet zien voor internet en mobiel. Omdat zíj de mediaboxen moeten vervangen, vervalt een actie op mijn abonnement. Zonder akkoord of communicatie gaat mijn maandbedrag omhoog! Dit is #illegaal en #contractbreuk door #odido.

Uitgelichte reactie

19 februari 2025

Laatste update op dit verhaal: 
Ook Nora kon mij niet verder helpen, en kwam tot 1 jaar tegemoetkoming wat betreft de gestegen kosten van de mediabox. Ik neem haar niks kwalijk, maar ik blijf er bij dat het onzinnig is dat een korting zogenaamd aan een stuk hardware gekoppeld is, en niet geregistreerd staat als iets wat de klant ontvangt. Ik vermoed (maar dat is speculeren) dan ook dat er van bovenaf besloten is om op deze manier oude contracten weg te werken (mijn internet abo was nog een oud t-mobile abonnement).

Afijn, uiteraard is dit nog steeds niet wat ik wilde, dus ik heb inmiddels de overstap naar een andere provider voor internet, tv en mobiel in gang gezet. Dit topic kan gesloten worden.

12 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9454 reacties
  • 14 februari 2025

Er heeft vast een disclaimer bijgestaan.  Normaal ga je bij wijziging inderdaad akkoord met de dan geldende actievoorwaarden.  De 1e box kost 5 euro en krijg je 2,50 korting.  De volgende boxen zijn 5 euro. De vernieuwing is ook naar de moderne Android setup decoders. Hiermee kun je meer dan de oude. Als je niets anders wilde kon je ook gewoon niet het aanbod hadden geaccepteerd toch?

Nog een tip, er zijn tegenwoordig ook apps voor smart TV's. Dan heb je helemaal geen externe box meer nodig.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 14 februari 2025

@eric Nee, er heeft geen disclaimer bij gestaan. Ook heb ik geen mail gehad waarin een contractwijziging bevestigd wordt (verplicht bij online "bestellingen”). Ook staat mijn oorspronkelijke contract nog steeds in mijn odido account waarin de originele aanbieding vermeld staat. En dat die boxen meer kunnen, of dat ze nu android tv zijn is fijn, maar ik kon ook prima toe met de oude entone's. Er staat ook niet vermeld van welk type, of model de boxen moeten zijn om de actie te laten gelden. 

Het is kul om te stellen dat een dergelijke actie gekoppeld is aan specifieke hardware, en een smoesje van odido om contractbreuk te plegen.

Cristien
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8110 reacties
  • 14 februari 2025

Hallo ​@rtvdoorn  Ik zag dat je ook op Twitter bent geholpen. Ik het inmiddels opgelost of heb je nog hulp van de moderators nodig?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 14 februari 2025

@Cristien Na het antwoord van de twitter medewerkers heb ik een DM gestuurd. Hier heb ik niks meer op gehoord. Ik denk ook niet dat zij mij kunnen helpen, want aan de telefoon werd mij ook al duidelijk gemaakt door Lisanne (niet haar schuld dit alles) dat er door haar manager gezegd was dat het allemaal niet mogelijk was.

Ik kon niet doorverbonden worden, ik kon niemand spreken die over dit beleid gaat, ze kon me niet doorverbinden met een klachten afdeling. Ik moest maar een formuliertje invullen. Dit is de eerste keer dat Odido me teleurstelt, en ook zo grondig ook dat ik inmiddels aan het rondshoppen ben voor een ander internet en mobiel abonnenment.

Deze post diende ook om andere Odido klanten te waarschuwen voor de praktijken die er op dit moment gebezigd worden, en op te letten wat er met hun maandtermijn gebeurd wanneer hun box(en) worden vervangen.

Cristien
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8110 reacties
  • 14 februari 2025

@rtvdoorn Dat is helemaal duidelijk. Als je hele profiel is ingevuld (zie mijn onderschrift) kunnen de moderators sneller helpen.

Ik weet niet of dat al dit weekend is maar ze reageren zeker. 
😊 

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1588 reacties
  • 14 februari 2025
rtvdoorn schreef:

​Dit is de eerste keer dat Odido me teleurstelt, en ook zo grondig ook dat ik inmiddels aan het rondshoppen ben voor een ander internet en mobiel abonnenment.

Helemaal met je eens. Als ze dit niet terug kunnen draaien dan zou het bij mij ook een principekwestie worden. 

Ik kan me ergens voorstellen dat ze wel zeggen dat het om een nieuw product gaat (nieuwe box) maar dat is dus niet duidelijk gemaakt (fout in hun communicatie tenzij ze anders aan kunnen geven). Laat ze dan maar de oude boxen die in het oude contract stonden terug geven. En als dat niet kan... het is hun fout om dit op te lossen (niet met een eenmalige korting, wat ze misschien nog willen proberen, maar met een blijvende korting op het contract, want dit telt de komende jaren natuurlijk ook door).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 14 februari 2025

@rvk01 Er werd me 2 maanden korting aangeboden inderdaad. Wat nergens op slaat. Overigens is in het telefoongesprek met de helpdesk ook nooit gezegd dat ik een verlenging of aanpassing heb geaccepteerd. Alleen dat de actie die ik had, niet kan met deze hardware. Iets waar ik nog nooit van gehoord heb. De oude boxen heb ik ook nog, met de komst van de nieuwe mocht ik die zelf maar naar de milieustraat brengen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1588 reacties
  • 14 februari 2025
rtvdoorn schreef:

@rvk01 Er werd me 2 maanden korting aangeboden inderdaad. Wat nergens op slaat.

Ja, dat dacht ik al. Ze vergeten er maar even bij dat jij de komende jaren €90 per jaar extra betaald (plus inflatie toeslag). Dan zijn eenmalige kortingen vaak nutteloos.

rtvdoorn schreef:

De oude boxen heb ik ook nog, met de komst van de nieuwe mocht ik die zelf maar naar de milieustraat brengen.

Als de boxen nog niet weg zijn... dan zouden ze dit gewoon terug moeten draaien. En dat is technisch natuurlijk wel mogelijk... de wil moet er alleen zijn (want dat moet buiten de normale procedures om gebeuren).

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 14 februari 2025

@rvk01 Ik denk dat het het simpelste is om zoveel mogelijk herrie te maken online zodat anderen hier ook van op de hoogte zijn, en dan maar eens na 8(!) jaar een andere provider te zoeken.

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 1756 reacties
  • 15 februari 2025

Hi ​@rtvdoorn, ik heb jou toevallig hier vanochtend over gesproken op X. Zoals aangegeven ga ik hier achteraan voor je en kom ik bij je terug zodra ik een update heb! 

• is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 19 februari 2025

2 mediaboxen gratis, is 2 mediaboxen gratis.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 19 februari 2025

Laatste update op dit verhaal: 
Ook Nora kon mij niet verder helpen, en kwam tot 1 jaar tegemoetkoming wat betreft de gestegen kosten van de mediabox. Ik neem haar niks kwalijk, maar ik blijf er bij dat het onzinnig is dat een korting zogenaamd aan een stuk hardware gekoppeld is, en niet geregistreerd staat als iets wat de klant ontvangt. Ik vermoed (maar dat is speculeren) dan ook dat er van bovenaf besloten is om op deze manier oude contracten weg te werken (mijn internet abo was nog een oud t-mobile abonnement).

Afijn, uiteraard is dit nog steeds niet wat ik wilde, dus ik heb inmiddels de overstap naar een andere provider voor internet, tv en mobiel in gang gezet. Dit topic kan gesloten worden.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen