Skip to main content
Beantwoord

Niet toegestaan inloggen op modem

Klopt het dat het niet is toegestaan voor zakelijke gebruikers om via 192.168.0.1 in te loggen op de Zyxel T-54 modem?

Na 192.168.0.1 ingevuld te hebben in verschillende browsers, verschijnt er een inlogscherm en na 2 seconde verschijnt er een foutmelding, error, connection refused. Site niet bereikbaar. 

Navraag bij Odido, mededeling, log maar in via de website van Odido. 

Klopt dit, is dit juist? Kan me niet voorstellen dat het zo werkt ook niet omdat dit niet van te voren duidelijk is gecommuniceerd door Odido. 

Beste antwoord door Pieter_B

Om verwarring te voorkomen ​@roelandendoriengmail.com, maar deze community is bedoeld voor de gewone consumenten aansluitingen.

Voor zakelijk internet, zal je direct contact moeten zoeken via hun kanalen voor de zakelijke klanten.

Bekijk origineel

28 reacties

roelandendoriengmail.com schreef:

Klopt het dat het niet is toegestaan voor zakelijke gebruikers om via 192.168.0.1 in te loggen op de Zyxel T-54 modem?

Na 192.168.0.1 ingevuld te hebben in verschillende browsers, verschijnt er een inlogscherm en na 2 seconde verschijnt er een foutmelding, error, connection refused. Site niet bereikbaar. 

Navraag bij Odido, mededeling, log maar in via de website van Odido. 

Klopt dit, is dit juist? Kan me niet voorstellen dat het zo werkt ook niet omdat dit niet van te voren duidelijk is gecommuniceerd door Odido. 

Overigens 192.168.1.1 geeft helemaal niet thuis, verder is er wel een internet verbinding

Pieter_B
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 2091 reacties
  • Antwoord
  • 28 januari 2025

Om verwarring te voorkomen ​@roelandendoriengmail.com, maar deze community is bedoeld voor de gewone consumenten aansluitingen.

Voor zakelijk internet, zal je direct contact moeten zoeken via hun kanalen voor de zakelijke klanten.

GebruikersnaamRandomTekst

Wat flauw,  het had net zo weinig moeite gekost om simpelweg te zeggen dat er geen aparte beperkingen voor inloggen op modem zijn voor zakelijke gebruikers, en dat de meldingen die beschreven worden simpelweg technische issues zijn, die waarschijnlijk komen door tikfouten, misverstanden of een configuratie die anders is dan standaard.

@roelandendoriengmail.com Je weet zeker dat https://192.168.1.1/ niet werkt? Kan het zijn dat je behalve de T-54 nog andere netwerkapparatuur er tussen hebt zitten?

Hier is de pagina die omschrijft hoe je moet kunnen inloggen op het apparaat:

Het proces is niet anders voor zakelijke gebruikers. Als je ondersteuning wilt, en de andere mensen blijven zeuren over dat het forum niet voor zakelijk is, dan zou ik even een nieuwe gebruikersnaam voor het forum maken, de vraag opnieuw stellen (“ik kan niet bij de instellingen van T-54 komen” oid) zonder te melden dat het een zakelijk abo is.

@roelandendoriengmail.com Ik had een berichtje geplaatsd, maar die is in de spam filter belandt, omdat ik linkte naar https://192.168.1.1/

@roelandendoriengmail.com Hier is de pagina met het proces voor de T-54:

Proces en toegang is identiek voor consumenten of zakelijke gebruikers.

Correctie: dit heb ik fout begrepen. Het lijkt inderdaad niet mogelijk voor zakelijke klanten, sorry voor het misverstand.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1129 reacties
  • 30 januari 2025
GebruikersnaamRandomTekst schreef:

Correctie: dit heb ik fout begrepen. Het lijkt inderdaad niet mogelijk voor zakelijke klanten, sorry voor het misverstand.

Dus zakelijke klanten kunnen niet zelf port-forwarding instellen in hun router?? Dat lijkt me niet handig. (blij dat ik geen zakelijke aansluiting heb dan...😖)

Is dit niet gewoon het probleem van self-signed certificate (bij de laatste firmware) wat niet door de browser geaccepteerd wordt? Maar we hebben niets meer van ​@roelandendoriengmail.com gehoord over wat er precies in het scherm staat en of er andere browsers geprobeerd zijn waar je kunt doorklikken bij details.

Nee, ik was er ook verbaasd over. Maar op de dienstbeschrijving wordt dit bevestigd:

https://assets.odido.nl/x/75c886a314/20230905_dienstbeschrijving_zakelijk_internet.pdf

Lijkt me niet een goeie situatie, ook niet voor een kleine ondernemer.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1129 reacties
  • 30 januari 2025

Nee, ik was er ook verbaasd over. Maar op de dienstbeschrijving wordt dit bevestigd:

https://assets.odido.nl/x/75c886a314/20230905_dienstbeschrijving_zakelijk_internet.pdf

Ik kan daar niet lezen dat lokaal inloggen niet mogelijk zou zijn (misschien lees ik er overheen).

Wel zie ik dat je via “Mijn Odido Business” ook wel de port-forwarding in zou kunnen stellen. Dus dat is in ieder geval al iets. Eigen apparatuur is ook mogelijk.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Moderator | Internet + TV
  • 13911 reacties
  • 30 januari 2025

Hey allemaal, het is zeker mogelijk om een portforwarding in te stellen op een zakelijk abonnement. Echter is het niet mogelijk om 192.168.1.1 te bereiken. Zakelijke klanten krijgen een portal van ons, in de portal kun je portforwarden en andere instellingen wijzigen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1129 reacties
  • 30 januari 2025

@Tommie van Odido Bedankt voor de bevestiging. Ik had in de handleiding inderdaad gezien dat de port-forwarding en andere dingen via “Mijn Odido Business” geregeld konden worden.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8973 reacties
  • 30 januari 2025

Is een prima situatie, de kleine ondernemer is niet per definitie een IT expert. Dus de belangrijkste zaken zijn heel overzichtelijk in een portal gebouwd zodat het bijna jip en janneke is, maar vooral er dus niet teveel mis kan gaan. Ook de mobiele dongel die bij zakelijke routers mogelijk is maakt dat het zakelijke product net even anders is dan consumenten. 

Oke en hoe stel ik dan portforwarding in? Zodat ik gewoon de normaalste zaken kan aanpassen zoals een ander kanaal of om een ip adres toe te kennen aan een bepaald apparaat. Ook al ben ik ondernemer en toevallig ook nog it-er. Ik vind het eerlijke gezegd echt niet normaal dat toegang tot de modem geblokkeerd wordt.

Ik ben het niet eens met ​@GebruikersnaamRandomTekst  dat de belangrijkste zaken overzichtelijk in een portal staan want je kunt namelijk met het portal exact helemaal niets. Een gast netwerk lukt nog net. Je wifi opsplitsen in verschillende netwerken ook, portforwarding. Verder niets. 

En….. de melding die ik in mijn scherm krijg is: 

Deze site is niet bereikbaar

192.168.0.1 heeft de verbinding geweigerd.

Probeer dit eens:

ERR_CONNECTION_REFUSED

Dit gebeurt zowel in Edge als in Chrome als op een laptop als op een telefoon.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1129 reacties
  • 30 januari 2025

Oke en hoe stel ik dan portforwarding in? 

Zoals hierboven al is aangegeven kun je portforwarding en andere dingen instellen in “Mijn Odido Business”. Heb je daar al gekeken?

https://www.odido.nl/zakelijk/login

En dan zakelijk internet klikken. Port forwarding zou daar in moeten staan.

Ik lees overigens ook iets over een Plume app. Dat zou je ook port forwarding in moeten kunnen doen. Maar aangezien wij hier geen zakelijke klanten zijn weten we daar niet veel van af.

beste rvk01

Zoals ik al zei dat je op dat portal niets kunt instellen behalve de punten die ik noemde

Mijn vraag is, hoe stel ik portforwarding in zodat ik lokaal kan inloggen op mijn modem.

En de reden dat ik hier mijn vragen stel is dat ik aan de zakelijk kant geen antwoorden krijg. 

Port forwarding

Externe Interne  
Naam Startpoort Eindpoort Startpoort Eindpoort Protocol IP-adres  

TCP UDP

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1129 reacties
  • 30 januari 2025

Zoals ik al zei dat je op dat portal niets kunt instellen behalve de punten die ik noemde

Er is al door ​@Tommie van Odido aangegeven dat je dit alleen in de portaal in kunt stellen (voor zakelijke gebruikers). Heb jij nu wel die portforwarding pagina of niet? 

Indien niet, dan moet Tommie aangeven waarom niet.

Indien wel, wat wil je dan forwarden? Ftp, http, https? Inloggen in de zakelijke router zelf is niet mogelijk. Dus wat wil je bereiken met de forwarding?

Zucht. 

Ik geloof niet dat ik onaardig mag doen in deze community maar goed lezen is blijkbaar echt een bijzondere gave.

Op het portal kun je niets instellen van wat ik wil instellen. En dat is kanalen aanpassen en ip adressen toekennen. Ik stel alleen de vraag, hoe kun je op het modem inloggen zodat ik deze instellingen kan wijzigen. Er wordt in dit forum verwezen naar een online portal maar daar kun je en mag je niets instellen. Er wordt gesuggereerd dat je iets kunt instellen met portforwarding zodat dat wel kan. 

Ik wil gewoon kunnen inloggen op het modem via een IP adres om simpelweg een paar dingen in te stellen. Maar blijkbaar is het kunnen inloggen op je Odido modem verboden terrein terwijl dat bij alle andere providers de gewoonste zaak van de wereld is. 

Ook in de dienstwijzer staat NIET beschreven dat dit niet kan. Wel staat er beschreven dat er een portaal is maar daar kun je dus niets instellen.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8973 reacties
  • 30 januari 2025

Hoi ​@roelandendoriengmail.com ,

Zoals je hier al leest, je praat met andere klanten hier over consumenten producten.  Zakelijke gebruikers zijn hier niet, die producten zijn niet zo homogeen.  Dus raadpleeg de zakelijke helpdesk of neem een eigen router. Dan kun je daarmee alles doen wat je wilt.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1129 reacties
  • 30 januari 2025

Er wordt gesuggereerd dat je iets kunt instellen met portforwarding zodat dat wel kan. 

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt maar hierboven heeft Tommie bevestigd dat inloggen in de zakelijke router gewoon niet mogelijk is. 

De enige manier waarop je wel zelf dingen in kunt stellen via de router is... een eigen router. Helaas is dat gewoon de realiteit bij Odido zakelijk.

Ps. Ik zie in de Plume homepass app wel mogelijkheid om ip reservering e.d. toe te kennen.  Ik zou het dus raar vinden die dat in de portaal niet kan. Maar daar moet je voor bij de zakelijke helpdesk zijn.

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1789 reacties
  • 2 februari 2025

Deze Community is eigenlijk alleen voor particuliere klanten en zoals hierboven al is aangegeven, hoor je eigenlijk niet in te kunnen loggen op een Odido Business-router. Maar je hebt geluk: ik heb onlangs een zakelijke T54 te pakken gekregen en het blijkt dat een handleiding die ik hier een tijdje geleden geplaatst heb met wat simpele aanpassingen de oplossing kan bieden.

Ik heb het getest met Google Chrome op Windows 11, voor zover dat verschil maakt met andere PC's of browsers. Ga in Chrome naar chrome://net-internals/#hsts. Typ in het vak onder 'Delete domain security policies' 192.168.0.1 in en klik op Delete.

Dat is het IP-adres van je router. Hoewel deze tekst wat onheilspellend klinkt, kan het absoluut geen kwaad. Ga vervolgens naar http://192.168.0.1 en typ dat exact zo in, dus met http:// ervoor. Nu moet je snel zijn, want hij probeert je eruit te gooien. Druk tijdens het laden op Esc zodra je de inlogpagina ziet. Als je een snelle computer hebt, ben je voor de verandering in het nadeel. Als het gelukt is, kun je hier inloggen met gebruikersnaam admin en het Login Password dat je achterop de T54 vindt.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1129 reacties
  • 2 februari 2025

@TMTV Kun jij dan ook aangeven of er dingen zijn die in de Mijn Odido Business en/of Plume app niet te doen zijn en in de router zelf wel? Want dat lijkt me wel nuttige informatie (ook voor Odido).

Verder komt de vraag naar boven... als je dingen rechtstreeks in de Business router aanpast... worden deze dan niet overschreven door de Mijn Odido Business omgeving (bij een auto update)?

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • 1789 reacties
  • 2 februari 2025

@rvk01 Ik ben ook maar gewoon een eenvoudige particuliere klant die toevallig een zakelijke T54 geronseld heeft. De enige aanpassingen in de firmware lijken het subnet (192.168.0.x in plaats van 1.x) en de ‘blokkade’ van de webinterface te zijn. Verder zijn alle functies aanwezig die ook op de particuliere T54 te vinden zijn.

Hoe de portal eruit ziet, weet ik dus niet, maar ik begrijp van ​@roelandendoriengmail.com dat die vrij summier is. Dan zal de webinterface ongetwijfeld meer functies hebben. Omdat er bij zakelijk volgens mij meer garanties qua uptime en SLA worden gegeven, hebben ze dit zo mogelijk nog verder dichtgetimmerd dan bij consumentenaansluitingen, om te voorkomen dat klanten door eigen toedoen offline gaan.

Ik vermoed dat de instellingen in de portal via de ACS (TR069) gaan. Of het daar opgeslagen wordt of op de router, weet ik niet. Met de Plume-app ben ik niet bekend.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8973 reacties
  • 2 februari 2025

De plume app kun je waarschijnlijk niet gebruiken.  Je kunt natuurlijk wel een eigen wifi mesh bouwen en dan in de webportal de wifi UIT zetten. En goede Deco set met een aantal satelliet points geeft een top wifi dekking, ook voor een kantoor.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1129 reacties
  • 2 februari 2025
eric schreef:

De plume app kun je niet gebruiken.  

De Plume app staat wel in de handleiding (pdf) van Odido Business.

Maar goed... volgens mij ging het om het reserveren van een ip in de dhcp. De vraag was of dat in de (uitgebreidere) zakelijke portaal kan. (Ik zag die optie wel in de Plume app screenshots staan) Een ander wifi kanaal kiezen was ook een vraag maar ik neem aan dat dat wel in de portaal kan want dat lijkt me een basale instelling (zeker voor zakelijk gebruik).

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen