Skip to main content

Nibe warmtepomp geen uitvoer via router

• December 5, 2025
  • 24 reacties
  • 96 Bekeken

Ik probeer mijn Nibe F1255 PC warmtepomp te verbinden met internet zodat deze kan koppelen met MyUplink.
De warmtepomp blijft echter constant op status 2:0 (geen internet / geen contact met server).

Nu heb ik zelf wat al geprobeerd en met behulp van chatgpt enige stappen al doorlopen. Voor de rest ben ik zelf helemaal niet technisch aangelegd dus al de onderstaande genoemde termen zeggen mij helemaal niks. Ik heb chatgpt gevraagd ff samen te vatten wat ik allemaal heb doorlopen al, zie onderstaande. Alvast bedankt! 

Situatie & Netwerk

• Warmtepomp: Nibe F1255 PC

• Router/Modem: Odido Zyxel T-56 (EX5601-T1)

• Kabelverbinding rechtstreeks van router naar warmtepomp ( lampje brandt) 

• LAN-verbinding op de warmtepomp werkt

Wat al gedaan is

✔ Warmtepomp

• DHCP opnieuw aangezet

• Warmtepomp volledig teruggezet naar fabrieksinstellingen

• Krijgt nu weer een geldig LAN-IP

• IP-adres van pomp: 192.168.1.247

• Gateway / subnetmask / DNS zijn juist 

• Tijd/datum correct

• QR-code koppeling werkt niet doordat er geen internetverbinding is

• Status blijft 2:0

✔ Router (Zyxel T-56 / EX5601-T1)

• Warmtepomp verschijnt in de DHCP-lijst

• MAC-adres correct gekoppeld

• DHCP-reservering ingesteld voor IP 192.168.1.247

• Firewall staat op laag

• ALG’s uitgeschakeld

• NAT / LAN-instellingen gecontroleerd

• Port forwarding getest, maar MyUplink gebruikt géén inkomende poorten (alleen uitgaand HTTPS)

• Router opnieuw opgestart

✔ Wat wél werkt

• Lokaal netwerk naar de warmtepomp

• Pomp krijgt stabiel een IP-adres

❌ Wat niet werkt

• Warmtepomp komt niet naar buiten via TCP 443, wat vereist is voor MyUplink

• MyUplink maakt dus geen verbinding → status 2:0 blijft

Alles lokaal werkt. Daarom blijft er eigenlijk maar één mogelijke oorzaak over:

👉 Odido blokkeert uitgaand verkeer naar TCP 443
óf
👉 Mijn aansluiting zit achter CGNAT, waardoor sommige IoT-apparaten niet correct met de Nibe-cloud kunnen verbinden.

Wat kan ik nog controleren of aanpassen?
Kan iemand bevestigen of Odido’s CGNAT of firewall vaker problemen geeft met MyUplink/Nibe?

Alvast heel erg bedankt! 

December 5, 2025

Hallo ​@Larss123 

Is de warmtepomp voorzien van de laatste firmware versie?

Ik lees ook dat sommige modellen niet compatibel zijn met myuplink.

24 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • December 5, 2025

Hallo ​@Larss123 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

Hallo ​@Larss123 

Mijn warmtepomp draait op firmware 9443R3.

Als ik dat opzoek zegt die dat die wel compatibel is om dit uit te kunnen voeren. 

Bedankt voor je snelle reactie 

emilimeters
Forum|alt.badge.img
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

in theorie moet uitgaand verkeer gewoon werken over 443. Als je met je telefoon of pc naar myuplink gaat, werkt dat wel? En zie je op de warmtepomp echt een actieve verbinding met IP adres en gateway?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • December 5, 2025

Odido blokkeert uitgaand poort 443 niet. Maar als je nu eens de warmtepomp geen vast IP adres geeft en dus de DHCP reservering eraf haalt. Dan deelt DHCP vanuit de router het eerst vrije adres uit en zit er in iedergeval geen IP conflict in de configuratie.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

in theorie moet uitgaand verkeer gewoon werken over 443. Als je met je telefoon of pc naar myuplink gaat, werkt dat wel? En zie je op de warmtepomp echt een actieve verbinding met IP adres en gateway?

MyUplink is in theorie gewoon een site om je warmtepomp bij aan te melden zodat je hem kan aanpassen, dus daar heb ik de app voor maar om te connecten heb je dus het Serienummer nodig en een code die de warmtepomp telkens opnieuw genereerd ( die laatste stap gebeurt dus niet) 

Op de warmtepomp zie ik het volgende ( na het resetten ); 

Ip: 192.168.1.247

Netmask: 255.255.255.0

Gateway 192.168.11

• Auteur
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

Odido blokkeert uitgaand poort 443 niet. Maar als je nu eens de warmtepomp geen vast IP adres geeft en dus de DHCP reservering eraf haalt. Dan deelt DHCP vanuit de router het eerst vrije adres uit en zit er in iedergeval geen IP conflict in de configuratie.

Wat bedoel je precies? 

Als ik hem reset kiest die zelf een IP adres, Ik kan dit overrulen en zelf wat invullen maar heb dit niet gedaan. Is dat wat je bedoeld? 

DHCP zegt mij niks? moet ik dit in mijn router systeem aanpassen ? 

emilimeters
Forum|alt.badge.img
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

dhcp geeft de ip adressen uit, lekker zo laten.

mijn 2e vraag: kun je met je app naar MyUplink?

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • December 5, 2025

MyUplink is in theorie gewoon een site om je warmtepomp bij aan te melden zodat je hem kan aanpassen…

Dit was alleen even om te kijken of je de MyUplink site wel kunt bereiken vanaf jouw internet verbinding.

Gateway 192.168.11

Tikfoutje neem ik aan? 192.168.1.1 ( i.p.v. .11 ) 😉

Ik zie wel dat https://dev.myuplink.com/ een foutmelding geeft “An error has occurred. Try again later”.
Hebben ze daar misschien een storing?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

dhcp geeft de ip adressen uit, lekker zo laten.

mijn 2e vraag: kun je met je app naar MyUplink?

MyUplink is in theorie gewoon een site om je warmtepomp bij aan te melden zodat je hem kan aanpassen…

Dit was alleen even om te kijken of je de MyUplink site wel kunt bereiken vanaf jouw internet verbinding.

Gateway 192.168.11

Tikfoutje neem ik aan? 192.168.1.1 ( i.p.v. .11 ) 😉

Ik zie wel dat https://dev.myuplink.com/ een foutmelding geeft “An error has occurred. Try again later”.
Hebben ze daar misschien een storing?

Ik kan in de MyUplnk app, hier heb ik al een account aangemaakt ( logt mij automatisch in). Dan kan ik zeggen verbind apparaten. en dan kan ik kiezen of voor de optie van een cijfercode in combinatie met serienummer of een QR code. nu kan ik dus sowieso niet de cijfercode. want die geneert die niet. en al probeer ik de qr code die die geeft op het schermpje van de warmtepomp krijg ik een foutmelding met dat het niet mogelijk is. ( ik gok dezelfde oorzaak) 

Inderdaad tikfoutje 192.168.1.1

Ik heb dit toevallig ook vorige week al geprobeerd en toen kwam ik er ook niet uit. 

emilimeters
Forum|alt.badge.img
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

ok, dus de Nibe geeft een ip adres. Op je Nibe zit boven de optie TCP/IP instellingen (of zoiets) de optie MyUplink. Als je die selecteert, moet je een ‘nieuwe verbinding’ aanvragen. 

Hoe gaat dat?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

ok, dus de Nibe geeft een ip adres. Op je Nibe zit boven de optie TCP/IP instellingen (of zoiets) de optie MyUplink. Als je die selecteert, moet je een ‘nieuwe verbinding’ aanvragen. 

Hoe gaat dat?

Als ik daar dus inga krijg ik de direct de volgende melding “ uw systeem heeft geen verbinding met de NIBE Uplink”  en dan kan ik alleen op okey klikken en gaat die er weer uit 

emilimeters
Forum|alt.badge.img
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

ok, even wat anders proberen. Heb je een Windows PC die aan het internet hangt? Klik daar eens op het windows icon (linksonderin) en dan in de zoekbalk typen: terminal 
Je ziet dan bij Beste overeenkomst (linksbovenin): Terminal App, klik daar eens op.

en dan typen: ping 192168.1.247

hiermee kijk je of je Nibe bereikbaar is via de Zyxel

• Auteur
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

ok, even wat anders proberen. Heb je een Windows PC die aan het internet hangt? Klik daar eens op het windows icon (linksonderin) en dan in de zoekbalk typen: terminal 
Je ziet dan bij Beste overeenkomst (linksbovenin): Terminal App, klik daar eens op.

en dan typen: ping 192168.1.247

hiermee kijk je of je Nibe bereikbaar is via de Zyxel

Bedoel je dit? want er gebeurt niets 

emilimeters
Forum|alt.badge.img
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

nee, je moet typen: ping 192.168.1.247

de ‘ping’ moet ervoor

• Auteur
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

Dit geeft die, ik heb geen idee wat dit inhoud 

nee, je moet typen: ping 192.168.1.247

de ‘ping’ moet ervoor

emilimeters
Forum|alt.badge.img
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

dit betekent dat je netwerkverbinding van de warmtepomp waarschijnlijk in orde is.

nog twee mogelijkheden:

• op de nibe, bij TCP/IP adressen, wat staat er ingevuld bij DNS?
  • kan het zijn dat de warmtepomp bij iemand ander geregistreerd is? bv omdat een vorige eigenaar 'm nog geregistreerd heeft?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

Super! Het voelt alsof we stappen maken

Die optie zou zeer kunnen, ik ben de tweede bewoner in ons (huur) huis 

DNS geeft die hetzelfde aan als gatewat 192.168.1.1

wat betekent dit 

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • December 5, 2025

Ik kan in de MyUplnk app, hier heb ik al een account aangemaakt ( logt mij automatisch in). Dan kan ik zeggen verbind apparaten. en dan kan ik kiezen of voor de optie van een cijfercode in combinatie met serienummer of een QR code. nu kan ik dus sowieso niet de cijfercode. want die geneert die niet. en al probeer ik de qr code die die geeft op het schermpje van de warmtepomp krijg ik een foutmelding met dat het niet mogelijk is. ( ik gok dezelfde oorzaak) 

Het gaat dus om een apparaat wat misschien nog gekoppeld is op een account van een oud huurder. Was handiger geweest als die het account had overgedragen. 

Maar goed... misschien kun je hem gewoon opnieuw registreren. Zover ik begrijp moet je dan op de pomp zelf in het menu kiezen voor "request new connection string". Je krijgt van een 10 karakter code met een serienummer. Zou je daar wat aan hebben? 

https://nibe.aitico-trade.com/nibedocuments/19021/M12033-3.pdf

(192.168.1.1 is de router en die is dus gateway en dns. Dat is allemaal prima. Gateway is waar het verkeer overheen gaat en dns is de 'vertaler' van domeinnamen naar ip adressen. En dat kan inderdaad allebei de router zijn) 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

Het gaat dus om een apparaat wat misschien nog gekoppeld is op een account van een oud huurder. Was handiger geweest als die het account had overgedragen. 

Maar goed... misschien kun je hem gewoon opnieuw registreren. Zover ik begrijp moet je dan op de pomp zelf in het menu kiezen voor "request new connection string". Je krijgt van een 10 karakter code met een serienummer. Zou je daar wat aan hebben? 

https://nibe.aitico-trade.com/nibedocuments/19021/M12033-3.pdf

Er was een tijdje leegstand dus vandaar dat dat niet is gebeurd gok ik. 

Ik heb net het geprobeerd. Maar stap 5 gebeurt bij al niet. Ik krijg die wereldbol niet. 

Daardoor kom ik dus ook niet bij stap 6 ( Nibe Uplink). dan krijg ik een melding met “uw systeem heeft geen verbinding met de NIBE Uplink”

emilimeters
Forum|alt.badge.img
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

gaat je niet lukken, nibe moet de wp vrijgeven, daarna kun jij ‘m koppelen

• Auteur
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

zo ziet het er uit 

In plaats van dit 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

gaat je niet lukken, nibe moet de wp vrijgeven, daarna kun jij ‘m koppelen

Dus ik moet contact met hun opnemen hiervoor ? 

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • December 5, 2025

Het gaat overigens sowieso niet werken met die firmware. Als ik naar https://www.nibeuplink.com/ ga zie ik dat dat myuplink geworden is.

Als ik firmware 9443R3 opzoek zie ik dat die uit 2021 is en de myuplink is pas ondersteund in de firmware vanaf 9699R4. Zie document onder. Je zult dus een firmware upgrade uit moeten voeren, als dat mogelijk is. 

https://www.nibe.eu/webdav/files/myuplink_changelog/nibe-f-F1155-F1255.pdf

Version: 9699R4

Release date: 2024-06-03

CHANGES

• Connects to myUplink instead of NIBE Uplink. Connected systems are migrated. The owner needs to register an myUplink account with the email address used for their previous NIBE Uplink account to gain access to updated online service

Hij is dus waarschijnlijk nooit geregistreerd maar hij moet wel geupgrade worden om met myuplink te communiceren.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • December 5, 2025

Het gaat overigens sowieso niet werken met die firmware. Als ik naar https://www.nibeuplink.com/ ga zie ik dat dat myuplink geworden is.

Als ik firmware 9443R3 opzoek die ik dat die uit 2021 is en de myuplink is pas ondersteund in de firmware vanaf 9699R4. Zie document onder. Je zult dus een firmware upgrade uit moeten voeren, als dat mogelijk is. 

https://www.nibe.eu/webdav/files/myuplink_changelog/nibe-f-F1155-F1255.pdf

Version: 9699R4

Release date: 2024-06-03

CHANGES

• Connects to myUplink instead of NIBE Uplink. Connected systems are migrated. The owner needs to register an myUplink account with the email address used for their previous NIBE Uplink account to gain access to updated online service

Ahhh kijk, dat klinkt logisch, ik zie het. Ik ga kijken of ik dat kan uitvoeren!