Skip to main content

Sinds de overstap naar Odido ervaar ik thuis problemen met internetsnelheden en de stabiliteit van het netwerk. Onderstaand is wat er de afgelopen week is gebeurd.

 

Maandag 2 september: Installatie Odido door Guidion-monteur. Ik had thuis al een TP-link Deco M4 mesh-systeem om het wifi-signaal door de rest van het huis te versterken. De monteur sloot dit systeem aan op de modem (Zyxel T-56), en ik had netjes +400Mbps up en down. 

Dinsdag 3 september: ‘s avonds begint de ellende. Geen internet, traag internet van nog geen 60 Mbps, weer geen internet. Ik heb de Deco set gereset, modem gereset, zelfs het ONT kastje gereset. Niets mocht baten. In deze community lopen zoeken naar soortgelijke problemen, en ik kwam langs deze post:

 

De problemen die beschreven werden door @chefneliz leken in eerste instantie behoorlijk op die van mij, afgezien van het feit dat ik geen Genexis ONT-kastje heb, maar een Huawei.

Woensdag 4 september: Ondertussen ben ik met Odido in gesprek om een afspraak te maken met een monteur, dit kan nog wel 5 werkdagen duren. Onderwijl wel een Unlimited databundel op mijn telefoon, maar liever heb ik het probleem gewoon opgelost.

Donderdag 5 september: Nog steeds geen goed internet na een aantal resets en kabeltests. Via andere community’s en informatiepagina’s kom ik erachter dat de combinatie Zyxel en TP-link niet ideaal is. En het belangrijkste: de Zyxel modem heeft geen bridge-modus. Voor de leek (waaronder ikzelf): dit is nodig om het wifi-signaal van de Zyxel te blokkeren, om zo het wifsignaal van de Deco set zelf niet te verstoren. Ook ben ik erachter gekomen dat de Deco-set als router kan worden gebruikt. Wat de Zyxel in principe overbodig maakt. 

Hoe ik de boel nu ingericht heb:

Vanuit de ONT van Huawei loopt er een netwerkkabel richting de hoofd-Deco. Deze is ingesteld als router via de app. Hoe dat moet is als volgt:

-Open de Deco-app

-Ga onderin naar “Meer” → “Geavanceerd” → “Bewerkingsmodus”. Deze staat standaard ingesteld op Acces Point, zet deze om naar Wifi-router.

-Als de Deco-set opnieuw is opgestart, ga dan weer naar “Geavanceerd” en zet IPTV/VLAN aan. Zet Internet VLAN aan, de VLAN-ID op 300 en de prioriteit op 0.

Ook heb je nu bij “Meer” extra opties, zoals Qos (quality of service). Hier kan je de totale bandbreedte instellen. Deze staat standaard ingesteld op 100Mbps. Zet deze op 1000Mbps.

-Via de hoofd-deco lopen cat6 en cat7 kabels naar de rest van het huis, waar ik mijn apparaten via switch-boxes bedraad of via de satelliet-deco’s op de wifi kan aansluiten. Check overigens altijd of je apparaat zelf wel de geboden snelheid aankan. Een voorbeeld: ik heb een oude game-pc met een netwerkkaart die maar 100Mbps aankan. Dan kan ik er wel een hele snelle kabel op aansluiten, maar ik ben nog steeds beperkt door de netwerkkaart van mijn pc. Als er ergens in de keten een langzame switch, langzame kabel of langzaam device zit, is dat je bottleneck.

Voor de monteurs van Guidion: Vertel aan je klanten dat de Zyxel T-56 modems niet gebridged kunnen worden! Ik ben hier dagen aan kwijt geweest. En voor Odido: bied kwaliteitsoplossingen. Als ik 5 werkdagen moet wachten om uberhaupt een monteursafspraak te maken, kunnen jullie dan niet beter eigen monteurs in dienst nemen? En neem klachten serieus ipv een beslisboom te volgen. Er is mij aan de telefoon zelfs een keer verteld, toen ik mijn probleemsituatie uiteenzette, om maar “bordspelletjes te doen”. Dat voelt niet alsof ik serieus genomen wordt. 

Ik hoop dat dit verhaal andere mensen kan helpen!

Hoi @Gettherefaster, heel erg bedankt voor het aankaarten van jouw ervaringen en delen van je hulp! Ik heb dit omgezet van een Idee naar een topic omdat dat mijns inziens meer de lading dekt. Hopelijk kun je hier anderen mee helpen! 


Beste @Gettherefaster, en hoe nu, +/- 1 maand later? Ervaar je dan wel verbetering en geen wegvallende verbinding zoals in de andere forum is beschreven?

(zit te overwegen om TPLink mesh te kopen, vandaar de vraag --en ik zit nog met (of beter gezegd: zonder) verbinding problemen in de avonduren).


Beste @GlassesSmurf ,

Ondertussen bijna 2 maanden Odido, en afgezien van een enkele keer een dorpsbrede storing is het internet stabiel en snel. De Zyxel-modem blijft lekker in de doos zitten. 

Over je overweging: een mesh-systeem is zeker aan te raden voor een uitstekende dekking door je hele huis (wel even goed uitvogelen waar je de units plaatst voor het beste signaal). Mocht je nog onder de 1Gbps zitten qua abonnement, dan kan zo'n Deco M4 set prima mee. Ik heb een set van 3, maar je kunt 'm gewoon uitbreiden als je een extra torentje of twee erbij aanschaft. Mocht je een abonnement van meer dan 1Gbps hebben, dan is een andere set beter, want dat is de max snelheid van de M4.

Succes met je verbinding!


Volgens mij kun je bij geen enkele glasvezelprovider de router in bridge modus zetten. Het heeft ook geen enkele zin. Want die router zou dan hetzelfde doen als zo'n koppelblokje:

Met dat verschil dat het dan nog stroom zou gebruiken ook 🤡


@Gettherefaster ik lijk eenzelfde probleem te hebben, (geen waarschuwing van Odido of installateur over problemen met tp link!).

ik heb zakelijk internet van Odido, en ik vroeg me af of het daar ook zo bij zou werken. Ik las ergens dat zakelijk en particulier internet van Odido verschillend is.


Hallo ​@Rijkp 

Het Ziggo modem is volgens mij gekoppeld aan een abonnement dus deze werkt niet met andere providers. Voor zakelijk zijn er andere toegangsgegevens nodig om je eigen router te gebruiken, bel de klantenservice op telefoonnummer 0800 7112 en vraag of ze je die gegevens kunnen mailen.


Reageer