Geachte heer, mevrouw,
Hierbij dien ik een klacht in betreffende de telefonische verkooptactieken van Odido.
In mijn woonplaats wordt er momenteel door Open Dutch Fiber een glasvezelnetwerk aangelegd. Odido is de provider die hier als eerste gebruik van gaat maken, maar is niet de eigenaar van dit netwerk. In de toekomst zullen er ook andere providers gebruik gaan maken van dit netwerk. Open Dutch Fiber legt het netwerk kosteloos aan tot in de woning, uiteraard mits men dit wenst.
Ik heb een mobiel abonnement bij Odido en mijn aansluitingen thuis via Tele2 (ook Odido). Ik word al dagenlang telefonisch benaderd door Odido; ik had vele gemiste oproepen. Vandaag was ik in de gelegenheid om de oproep te beantwoorden.
Een medewerkster van Odido bood mij een glasvezelabonnement aan met korting voor de beginperiode en tevens extra voordelen omdat ik al een Odido mobiel abonnement heb. Het annuleren van het Tele2 abonnement zou Odido regelen. Op zich mag zij dit alles aanbieden, echter dient zij de waarheid niet te verdraaien. Zaken als (1) "Odido legt bij u in het dorp een eigen glasvezelnetwerk aan", (2) "andere providers gaan hier geen gebruik van maken" en (3) "wanneer u een abonnement bij ons neemt, dan hoeft u de kosten voor de aansluiting naar uw huis niet te betalen" horen niet in zo'n gesprek thuis.
Ik ben goed op de hoogte van de situatie rondom de aanleg van het glasvezelnetwerk in mijn woonplaats waardoor ik weet dat deze zaken onjuist zijn. Ik weet dat het glasvezelnetwerk eigendom is van Open Dutch Fiber, dat er wel degelijk andere providers in de toekomst gebruik van gaan maken, en dat de aansluiting tot in het huis sowieso al gratis is. Echter, veel mensen weten dit niet en worden hieronder misleid. Ik heb de Odido medewerkster gecorrigeerd op de momenten dat dit noodzakelijk was, heb uiteindelijk gemeld dat ik op dit moment geen contract afsluit en dat ik niet meer benaderd wens te worden. Als ik een glasvezel abonnement wil, dan regel ik dat zelf wel.
De misleidende zaken uit het verkoopgesprek dat ik had met uw medewerkster zijn helaas geen uitzondering. Odido is in mijn woonplaats meer dan enthousiast bezig met het werven van nieuwe glasvezelklanten. Ik spreek regelmatig mensen die een telefoontje hebben gekregen of een verkoopmedewerker van Odido aan de deur hebben gehad. Echter, er blijkt ook een rode draad in deze verkoopgesprekken te zijn. Odido vertelt misleidende informatie waardoor mensen zich onder druk gezet voelen om akkoord te gaan met het aanbod. Men krijgt het gevoel dat glasvezel binnenkort de enige optie zal zijn en dat ze de zogenaamde voordelen van het abonnementsaanbod maar het beste direct kunnen accepteren. Over het feit dat andere providers zoals Ziggo, KPN etc. gewoon beschikbaar zullen blijven spreekt Odido niet. Wat men wel probeert is de mensen met misleidende informatie de 'glasvezelhoek' in te duwen. Graag uw reactie.