Skip to main content
Beantwoord

lage internetsnelheid ten opzichte van aangevraagde pakket

  • 7 July 2024
  • 23 reacties
  • 252 Bekeken

Hoi,

Sinds een week maak ik gebruik van een glasvezelverbinding met tv van Odido. Ik heb een pakket van 1 gig snelheid aangevraagd. Echter, mijn WiFi verbinding komt niet verder dan 240 mb. Bekabeld rond de 110 mb. 😳 Kan iemand mij helpen ? Wat gaat hier fout ? Ik heb een aantal jaren terug op dezelfde glasvezelkabel via Delta wel 1 gig gehaald dus het moet wel kunnen. Heb alles al geprobeerd zoals opnieuw opstarten en een reset en dergelijke. Bekabeling is allemaal nieuw.

Bedankt voor het meedenken 😊

23 reacties

Reputatie 4

de eerste stap is het controleren van je snelheid, bekabeld. die 110Mbps, da’s een verdachte snelheid, hoe heb je die gemeten? Belangrijk is om een computer rechtstreeks en bekabeld op de Zyxel aan te sluiten en alle andere aansluitingen eraf te halen. De kabel moet minimaal cat5e zijn en de computer moet natuurlijk 1 Gbps aankunnen op z’n interface. die 110Mbps duidt op of een half-kapotte kabel of of een interface die op 100Mbps staat.

 

Dankjewel voor je reactie ! Ik heb bekabeld ook gemeten met een nieuwe en andere cat5e kabel. Hoogste snelheid is rond de 340 mb. Maar ook regelmatig tussen de 97 en 110 mb. De WiFi blijft voortdurend tussen de 245 en 250 mb hangen. Dagdeel maakt niet uit. Alles draait verder wel stabiel. Tv ook. Maar ja, als ik een pakket heb van 1 gig verwacht ik toch minimaal tussen de 700 en 800 mb internet snelheid.

cat5e kan zelfs over de 1Gbit aan 

 

wat voor apparatuur gebruik je om te testen bijv

Ik heb een Dell latitude 3550 laptop gebruikt. Hier zit een RJ45 (1 Gbps) Ethernet-poort op. Voorheen heeft deze laptop met glasvezel van Delta 1 gbps gehaald. De  WiFi heb ik getest op laptop, iPad en iPhone. Allemaal dezelfde snelheid. Nu 231.10 mb / Ping 12ms

Bied het modem zelf een speedtest aan ik weet dat die van kpn dat wel aanbied 

Ik heb een Zyxel EX5601-T1  Heb het niet kunnen vinden.

Misschien kan odido een snelheidstest doen oid

Ja, ik hoop dat een medewerker van Odido dit leest en de lijn wil doormeten ofzo. Dankjewel voor het meedenken !

Reputatie 7
Badge +3

@Gizmo23 Ik ben meteen het systeem ingedoken om met je mee te kijken. Ik help je graag verder, zodat je weer kan genieten van een goede verbinding!

Ik krijg inderdaad een melding dat er iets niet helemaal lekker loopt, je ervaart namelijk packet loss. Wil jij het modem nogmaals een herstart geven op de volgende manier? In dit topic lees je precies hoe je dit doet: Reboot modem | Odido community

Geef je mij een seintje als je zover bent? Dan kijk ik gelijk opnieuw met je mee! 

 

@Teresa van Odido Dankjewel voor je bericht. Fijn dat je me wil helpen en fijn dat je ook kan zien dat er ook daadwerkelijk iets niet klopt. Ik heb een reboot gedaan zoals je dat vermeld hebt. Op dit moment kom ik op 174.99 mb en Ping 15 ms 

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @Gizmo23, ik zie nu geen bijzonderheden in de metingen! We ontvangen daarom graag een speedtest via een bekabelde verbinding. Zo kunnen we dit verder onderzoeken! Volg de exacte stappen via de onderstaande links:

Voor Windows: https://assets.odido.nl/x/8f55b5ca3d/handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf 

Voor macOS: https://assets.odido.nl/x/0c8973e98d/handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf

Voor Linux:
https://assets.odido.nl/x/bbb7b6cc75/handleiding-snelheidsproblemen-linux.pdf 

Volg deze exacte stappen en stuur ons de resultaten in dit gesprek. Zorg dat je rechtstreeks bent aangesloten op ons modem, zonder tussenapparatuur. We starten dan een onderzoek! Groetjes, Ishana

 

@Ishana van Odido Bijzonder dat je nu niets ziet. De snelheid zit momenteel op 164 mb, nog lager dan gisteren ! Ik heb de laptop geleend van een vriend. Die zit weer in Groningen dus bekabeld kan ik niet meer meten. Het lijkt me overigens het beste dat jullie dit zelf uit gaan zoeken. Ik wil daar zelf niets steeds druk mee zijn. Ik verwacht een goeie verbinding zoals aangevraagd. Graag  ontvang ik deze week duidelijkheid zodat ik nog kan beslissen of ik gebruik wil maken van mijn mogelijkheid om te herroepen.

@Ishana van Odido Bijzonder dat je nu niets ziet. De snelheid zit momenteel op 164 mb, nog lager dan gisteren ! Ik heb de laptop geleend van een vriend. Die zit weer in Groningen dus bekabeld kan ik niet meer meten. Het lijkt me overigens het beste dat jullie dit zelf uit gaan zoeken. Ik wil daar zelf niets steeds druk mee zijn. Ik verwacht een goeie verbinding zoals aangevraagd. Graag  ontvang ik deze week duidelijkheid zodat ik nog kan beslissen of ik gebruik wil maken van mijn mogelijkheid om te herroepen.

aangezien hun meting goed is zal je bovenstaande stappen wel moeten doorlopen pas dan kan een monteur oid aangestuurd worden indien mogelijk

@MR_CHIP Ja, ik zal even een laptop kopen om een meting te doen. Gisteren is het eea geconstateerd dus dat is duidelijk. Ik heb geen zin in gedoe ! Glasvezel heeft hier altijd gewerkt met de huidige apparatuur en bekabeling maar met een andere provider.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Gizmo23, om de impasse te doorbreken ben ik benieuwd of we een wat uitgebreider beeld kunnen krijgen van de Wifi en hoe je daarvoor de snelheid op kan krikken. Zou je kunnen aangeven:

  • Welke snelheid haal je direct naast het modem?
  • Welke snelheid haal je direct naast je Deco Mesh M5? Houd er rekening mee dat bijvoorbeeld de V2 versie maximaal 400 Mbit/s doorgeeft via het 2.4 ghz netwerk en maximaal 867 Mbit/s via het 5 ghz netwerk waardoor de Deco Mesh niet de volledige snelheid van je verbinding benut.
  • Als je inlogt op de Deco Mesh M5, kan je dan zien welke snelheid de Deco Mesh M5 ontvangt van het modem?
  • Zou je de Deco Mesh M5 af kunnen koppelen en testen of de Wifi beter werkt als je alleen die van het modem gebruikt? Het modem geeft namelijk ook hogere snelheden door.

Ik ben benieuwd hoe de vork in de steel steekt!

@Cal van Odido Ik ben alweer een heel stap verder.  Ik denk dat de mediabox de boosdoener is.  Guidion heeft de modem en de glasvezel aangesloten. Na testen werkte het redelijk acceptabel. 3 a 4 dagen later kwam de mediabox. Nadat ik deze had aangesloten begonnen de problemen. Ik heb een speedtest op de mediabox geïnstalleerd. Deze kwam op 97 mb. Vervolgens de ethernetkabel verwijderd uit de box en toen kwam ik met WiFi op 500 mb. Vervolgens dezelfde ethernetkabel aangesloten op een Nvidia Shield. Nu kwam snelheid op 860 mb. Ligt dus niet aan de bekabeling denk ik dan. Ik heb de mediabox nu aangesloten op de WiFi met 500 mb download. Vervolgens de overige WiFi getest. Deze zitten nu tussen de 460 en 500 mb. WiFi rechtstreeks vanuit de modem komt uit op 815 mb. Maar alleen deze gebruiken is geen optie omdat de overige plekken in huis dan niet zo sterk zijn. Hoe denken jullie over deze situatie ? Is het daadwerkelijk een mediabox probleem ? Is het een optie om te wisselen ? Bekabeld tv heeft wel mijn voorkeur. Nog andere ideeën ?

Reputatie 4

maar je hebt allerlei testen met een (bekabelde) laptop gedaan en dat speelt nu niet meer? Waarom nu ineens de mediabox? Het kan natuurlijk (theoretisch) dat de stekker in de mediabox niet lekker is en daardoor max 100Mbps doet. 

De upload is overigens wel een beduidend stuk hoger dan de download

@emilimeters de laptop heb ik geleend van een vriend om te testen en staat nu ivm de afstand niet meer tot mijn beschikking. 
Heb hier nog wel een laptop staan maar heeft geen ethernetpoort. De stekker klikt goed in de poort van de mediabox. 

Reputatie 7
Badge +3

@Gizmo23 Fijn om te lezen dat je dit hebt ontdekt en dat de snelheid hiermee al beduidend hoger is! Ik moet eerlijk bekekenen dat ik niet zeker weet of dit aan de Mediabox ligt. Wellicht dat de ethernetkabel die van het modem naar de Mediabox loopt toch niet helemaal goed is? Heb je nog een andere kabel om dit te testen en uit te sluiten? 

 

@Teresa van Odido Ik heb een splinternieuwe ethernetkabel aangesloten op de mediabox. 97.55 down en 97.53 up. Dezelfde kabel op de Nvidia Shield aangesloten met 861.46 down en 859.50 up. Ping allebei op 8 seconden. Op het moment dat ik de mediabox bekabeld aansluit gebeurt er iets met de verbinding en zakt de WiFi ook in. Als ik de kabel weer verwijder kom ik steeds rond de 800 mb op de WiFi.

Heb ook een andere poort gebruikt op het modem maar zelfde resultaat.

Reputatie 7
Badge +6

@Gizmo23 Dat je met de mediabox geen gigabitsnelheden haalt, komt omdat de poort maar maximaal 100Mbit/s aan kan. Dat is geen defect, zo is ‘ie gewoon gemaakt. Dat is namelijk ruimvoldoende voor de streams. Odido TV is bijvoorbeeld zo'n 8Mbit/s.

Heb je nog een internetkabel? Zou je dan eens kunnen proberen om een speedtest op de Nvidia Shield te doen terwijl de mediabox ook bekabeld is aangesloten en een terwijl de mediabox met de wifi verbonden is. Zo kun je kijken of het bekabeld aansluiten van de mediabox van invloed is op de rest van je netwerk.

@TMTV het gaat mij niet om 1 gb op de mediabox. Het probleem waar ik mij aan stoor is dat de algehele wifi in huis naar beneden getrokken wordt als ik de mediabox bekabeld aansluit. Zonder ethernetkabel is de wifi wel ok.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat de mediabox zonder ethernetkabel wel 500 mb van de wifi naar binnen haalt.

Reageer