Skip to main content

Glasvezelkabel ligt niet diep genoeg in de grond, Odido verzuimd om het op te lossen

Goedemiddag,

Ik ben de voortuin aan het veranderen en met het verwijderen van een struik heb ik de glasvezelkabel doorgestoken met een schop, deze lag op slechts een 20cm diepte. Direct contact opgenomen met Odido en aangegeven dat ik de kabel heb geraakt en deze stuk is en ook aangegeven dat deze niet diep genoeg in de grond ligt.

De medewerkster aan de lijn gaf aan dat ze een monteur ging sturen om het op te lossen en deze zou de volgende dag komen.

Inderdaad de volgende dag een Gideon monteur op de stoep die een storing binnen kwam verhelpen. Ik aangegeven dat de kabel buiten door was en hij gaf aan hier niets aan te kunnen doen omdat hij enkel storingen binnenshuis kon oplossen. Hij heeft wel foto's gemaakt om deze aan de case van odido toe te voegen.

Direct weer met Odido contact opgenomen en er werd aangegeven dat er inderdaad iets niet goed is gegaan emt het aansturen van een monteur. Ze gingen nu de juiste monteur sturen om de gebroken kabel te repareren en mogelijk dieper te leggen. Helaas was het vrijdagavond n dit kon pas na het weekend worden opgepakt.

Maandag een bericht ontvangen vanuit een ander bedrijf die de kabel zou komen repareren. Aan de telefoon ook gelijk gevraagd of deze ook de kabel op diepte zouden komen leggen, maar dit moest ik maar met de monteur ter plaatse afspreken, dat konden ze mij niet aangeven.

Dinsdagmiddag staat de monteur op de stoep, deze kwam ook voor een probleem binnenshuis op te lossen en had niet de materialen voor buitenshuis bij. Hij was zo vriendelijk om met zijn planning te regelen dat hij de volgende dag terug zou komen om het op te lossen met de juiste materialen. Maar op de juiste diepte leggen kon hij niet doen.

Dinsdag direct weer met Odido gebeld om aan te geven dat ze een juiste monteur moesten sturen om het probleem met de te ondiepte kabel te verhelpen. Hierna zelfs nog teruggebeld door Odido om wat na te vragen zodat het goed zou worden doorgegeven.

Woensdag stond de monteur netjes op de stoep en heeft de kabel gerepareerd.

Nu was ik enkel nog in afwachting van Odido om het op te lossen dat de kabel op de juiste diepte zou komen te liggen.

Op zaterdag kreeg ik een bericht vanuit Gideon om weer een afspraak in te plannen!? Omdat Gideon enkel binnenshuis werkt heb ik op maandagochtend met Gideon gebeld waarvoor de afspraak was, dit bleek dus inderdaad voor een storing binnenshuis te zijn. Ik aangegeven dat er geen storing meer is en alles naar behoren werkt, enkel een kabel die niet diep genoeg in de grond ligt. Omdat Gideon hier niets aan kon doen, is de afspraak geannuleerd.

Maandag na het gesprek met Gideon direct weer contact opgenomen met Odido om aan te geven dat ik deze afspraak had geannuleerd en of er al meer bekend was wanneer de kabel dieper gelegd ging worden.

Ik ben toen te woord gestaan door Richard van de klantenservice en deze gaf aan dat als een kabel 15cm diep in de voortuin ligt dit voldoende was en Odido of Delta (netwerkbeheerder) hier niets aan hoefde te doen omdat het al op 20cm ligt. Hij was zo onvriendelijk en wilde niet wijken van zijn mening dat het geen vriendelijk gesprek werd! Wat een botte L*L was hij!

Zelfs Delta heeft het op zijn pagina staan bij veelgestelde vragen:

Op welke diepte wordt de kabel gelegd?

In de tuinen leggen we de kabel op een diepte tussen 30-60cm. De diepte kan variëren omdat we soms om obstakels, bijvoorbeeld stenen, leidingen, in de grond heen moeten werken. Voor landbouwgrond geldt een diepte van minimaal 80 cm. Als dit naar mening van de grondeigenaar onvoldoende is kan de diepte worden opgerekt naar 100 cm; dit kan dan aangegeven worden op de gedoogverklaring. Drainage ligt veelal ook op een diepte van 60-80 cm. De diepte van 80 cm is over het algemeen dan ook ruim voldoende is om beschadiging te voorkomen bij normale werkzaamheden.

We zijn nu een week verder en vanuit Odido is er nog geen enkele reactie teruggekomen.

De kabel ligt nu deels bloot boven de grond in afwachting van een oplossing. Volgende week wordt de tuin opnieuw aangeplant (wat ook eerder is doorgegeven bij jullie) en als er daarna weer in de tuin gegraven moet worden ga ik de schaden aan de beplanting doorberekenen aan jullie.

Intussen ook al met Delta contact opgenomen omdat Odido het verzuimt. Delta wilde het in eerste instantie niet oppakken omdat het via de provider moet lopen, maar na het hele verhaal uit te leggen is er nu daar ook een ticket aangemaakt.

Odido bedankt voor jullie geweldige service tot nu toe! Als jullie zo met klanten omgaan laat ik liever mijn geld bij een andere provider na.

Uitgelichte reactie

5 maart 2025

Top dat je het ook bij de eigenaar van het glasvezel netwerk in jouw gemeente hebt gemeld. Delta is dus de netbeheerder en stuurt aannemers die glasvels aanleggen.

Odido huurt alleen een glasvel bij een aantal netbeheerders en heeft verder geen zeggenschap hoe e.e.a. wordt aangelegd. 

8 reacties

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 5 maart 2025

Up ⬆

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8618 reacties
  • 5 maart 2025
Uitgelichte reactie

Top dat je het ook bij de eigenaar van het glasvezel netwerk in jouw gemeente hebt gemeld. Delta is dus de netbeheerder en stuurt aannemers die glasvels aanleggen.

Odido huurt alleen een glasvel bij een aantal netbeheerders en heeft verder geen zeggenschap hoe e.e.a. wordt aangelegd. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 5 maart 2025

Nee!!! Delta zegt dat het via jullie geregeld moet worden en dat hebben jullie ook diverse malen proberen te doen, maar achter de schermen gaat er bij jullie of Delta een heleboel niet goed.

Delta heeft het uiteindelijk in behandeling genomen omdat ik daar diverse keren heb aangedrongen en heb uitgelegd dat jullie het verzuimen.

PS. het is nog in behandeling, dus nog steeds geen oplossing!

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8618 reacties
  • 5 maart 2025

Haha.. Die is grappig. Delta is de eigenaar van het glasvezel netwerk en heeft dat op haar kosten laten aanleggen. Delta levert zelf daarover internet diensten en verhuurt ook in een wholesale constructie zo'n vezel aan andere providers.. Daarom kan Odido geen graafploeg sturen om de kabel te repareren hoor. Odido haar deel van de dienst start NA de Fiber Termination Unit. De monteurs die Odido stuurt zeggen het ook, wij zijn voor in het huis! 

Nu begrijp ik wel waar de verwarring vandaan komt en zou het handig zijn dat de technische dienst bij Delta aangeeft dat je de fiber kapot hebt gemaakt. Of daar nog kosten uit naar voren komen zal de volgende stap zijn. Maar dan zou je Delta kunnen wijzen op de artikelen van hun website.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 5 maart 2025

Waarom pakken jullie het in eerste instantie wel op? Waarom wordt er niet vanaf het eerste telefoongesprek gezegd dat Delta het moet regelen. In de case geven jullie zelf aan dat jullie dit aan Delta gaan doorgeven en er voor gaan zorgen dat het opgelost gaat worden. Dit is ook allemaal duidelijk in de hele case opgenomen dat de kabel buiten defect is en niet diep genoeg ligt.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8618 reacties
  • 5 maart 2025

ODido zal de storing zeker aan Delta melden, er is immers een huurovereenkomst en daarbij moet de kabel wel werken.

Maar een opvolging van Delta om de kabel dieper te leggen is niet iets waar Odido invloed op heeft. Zij huurt alleen een vezel van de eigenaar van een glasvezel netwerk, hier dus Delta.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • is een legendarische user
  • 855 reacties
  • 5 maart 2025
eric schreef:

Maar een opvolging van Delta om de kabel dieper te leggen is niet iets waar Odido invloed op heeft. Zij huurt alleen een vezel van de eigenaar van een glasvezel netwerk, hier dus Delta.

Als dat een reden is waarom ze geen diensten kunnen leveren waarom is dat dan niet iets waar ze zelf achteraan kunnen gaan. In principe heeft de klant helemaal niets met Delta te maken. Er is slechts één leverancier/aanspreekpunt, en dat is Odido.

Delta werkt ook weer met zzp’ers om die kabel aan te leggen/repareren. Moet je dan ook weer contact gaan leggen met die onderaannemers?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 9 reacties
  • 14 maart 2025
eric schreef:

ODido zal de storing zeker aan Delta melden, er is immers een huurovereenkomst en daarbij moet de kabel wel werken.

Ik ben klant bij Odido en niet bij Delta, ik heb helemaal niets te maken met Delta (netwerken) in dit geval en vind dat Odido dit gewoon netjes (had) moet oppakken, wat ze dus verzuimen!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen