Skip to main content

Na een aantal weken telefonisch meerdere keren contact met de klantenservice te hebben gehad werd besloten een monteur afspraak te plannen. Op 11-11-2024 ontving ik per mail een bevestiging: We hebben een melding voor je doorgestuurd naar de technische dienst, met referentienummer 74241075. Je ontvangt hierover binnen 3 werkdagen meer informatie. Intussen wacht ik nog steeds op informatie en een afspraak en heb ik al sinds het activeren van mijn abonnement een storing in het geluid op tv. 

Ik heb in 2023 een paar weken een internet/tv abonnement bij Odido gehad maar vanwege de slechte dienstverlening heb ik dat abonnement al snel beëindigd. Nu heb ik me toch weer laten verleiden om naar Odido over te stappen, maar heb inmiddels ook alweer spijt. 

​​​​​​Wat moet je bij Odido doen om ze afspraken na te laten komen?

Hey ​@Mildrid, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je zorgeloos tv kunt kijken en ben meteen voor je gaan kijken. De technische dienst wil dat je nog een aantal stappen uitvoert en instellingen aanpast voordat we iemand kunnen sturen. Zou je de volgende stappen willen uitvoeren en kijken of het geluid verbeterd is? 

Check of HDMI CEC instelling voor geluid UIT staat. Als deze instelling AAN staat, werkt het wijzigen van het volume van de Mediabox niet.

1. Ga naar het Mediabox menu
  2. Vervolgens op het tandwieltje drukken van de 'settings'
  3. Daarna selecteer je de optie 'Device Preferences' 
  4. Ga naar 'Display & Sound'
  5.  Vervolgens dien je te kiezen voor de optie 'HDMI CEC'
  6.  Zet de 'Volume Control' UIT zetten.
  7.  Als dit eenmaal gedaan is kan je de knop voor 'spraakcommando' indrukken. Dit vindt je bovenin - in het midden van de afstandsbediening
  8.  Dan moet je hardop zeggen: MAX Volume

• Ga naar Settings -> CEC Control -> Schakel volume control uit -> Zet de Mediabox op volume 100 -> Zet volume control weer aan.
  • Ga naar Settings -> Remotes & Accessoires -> Afstandsbediening -> Change volume control uit of aan zetten. 
  • Ga naar Instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid HDMI CEC > Volumeregeling en zet Volumeregeling op 'AAN'.
  • Als alternatieve oplossing kan je ook dit proberen - Ga naar Instellingen Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen > Indelingen selecteren. De instelling staat standaard op 'Automatisch'. pas dit aan naar 'Passthrough'.

Hallo Tommie,

Bij stap 8 houdt het op. Als ik het spraakcommando gebruik gebeurt er niets. Wat kan ik anders doen?

Met vriendelijke groeten 

Mildrid 🌷 

@Mildrid Dankjewel voor je terugkoppeling. Ik had graag gelezen dat dit de oplossing was. Ik kijk gelijk met je mee hoe we het geluid alsnog kunnen verbeteren! 

Wil je de volgende vragen voor mij beantwoorden? Dan ga ik opnieuw mijn collega’s van de technische dienst vragen om dit te onderzoeken. 

• Ervaar je het wegvallende geluid alleen bij Live TV kijken of ook bij Terug Kijken en/of Opnemen?
  • Op welke zenders speelt het probleem?
  • Heb je een voorbeeld van een moment dat het geluid wegviel (programma/datum/tijdstip)?
  • Speelt het probleem ook bij andere apps?

Laat je het mij weten? Mocht ik in de tussentijd nog ergens anders bij kunnen helpen, verneem ik het graag. Ik sta voor je klaar! 

Het geluid valt weg bij live kijken en bij terugkijken. Als ik de tv aanzet valt het geluid na tussen de 30 en 40 minuten een paar tellen weg. Spoel ik dan terug en speel ik hetzelfde stukje opnieuw af, dan is het geluid normaal. Wij kijken live de NPO zenders of kijken terug of vooruit via de NPO app. Commerciële of andere zenders kijken wij niet. Ik hoop dat ik je vragen zo voldoende heb beantwoord, laat het anders zeker even weten.

Hi ​@Mildrid, heb je toevallig extern audio apparatuur aangesloten?  Dat ben ik vergeten te vragen. Zo ja, kan je die eens loskoppelen en kijken of het geluid niet wegvalt als het geluid uit de tv speakers komt?

Het is vreemd dat ik tot 8 oktober nergens last van had toen ik internet en tv via Ziggo ontving. Sinds 9 oktober is het probleem er. Ik gebruik al zo'n 5 jaar dezelfde apparatuur. Wanneer ik draadloos (via Chromecast) live tv kijk is het probleem er niet. 

Hoi ​@Mildrid, goed om te weten! Ik ben dan wel nog benieuwd naar de antwoorden op de vraag mijn collega Tommie. Zou je dit willen nagaan? Alvast bedankt! Groetjes, Ishana

Ik gebruik altijd een externe speaker bij de tv omdat het geluid van de tv niet om aan te horen is. Dit doe ik al zolang ik de tv heb. En wat ik eerder schreef. Bij Ziggo was dit probleem er niet dus m.i. zit het probleem niet in een externe speaker. Op internet lees ik dat veel mensen dit probleem ervaren sinds ze naar Odido opstapte. Ik hoop dat er een oplossing voor is, anders moet ik na afloop van mijn contract maar weer overstappen naar een andere aanbieder. 

@Mildrid Dankjewel voor je terugkoppeling. Ik begrijp je sentiment goed, maar we willen dit graag weten, zodat dit kan worden uitgesloten. 

Wil je dit alsnog proberen? Ik ben benieuwd naar de resultaten. Dan kan ik je meteen verder helpen! 

We hebben de extreme audio apparatuur ontkoppeld en luisteren nu naar het geluid rechtstreeks uit de tv. Helaas blijft het probleem. Er is verder geen apparatuur op de tv aangesloten, enkel de mediabox van Odido. 

Kunnen jullie mij al verder informeren? Het is niet prettig al meer dan 2.5 maand tv programma's te kijken waarvan iedere 30/40 minuten het geluid even wegvalt. 

Hoi ​@Mildrid, excuses voor mijn late reactie! Heb je na het ontkoppelen van deze audio apparatuur ook de Mediabox opnieuw opgestart? Ik hoor namelijk graag of dit verschil maakt! Groetjes, Ishana

Ik heb de mediabox al verschillende keren opnieuw opgestart. Helaas geen verschil.

Nog maar een keer de mediabox opnieuw opgestart en nu valt het geluid zelfs vaker weg; iedere 20 minuten voor 3 seconden. 

Ontzettend bedankt ​@Mildrid, ik sta klaar ons TV team te informeren. Een monteur kan, maar vaak kunnen we dit juist vanaf een afstand oplossen en is een monteur niet nodig. Mogelijk moeten we wel je Mediabox vervangen, maar juist daar wil ik nu achterkomen. Ik dank je dan ook voor al je medewerking tot zover. Ik heb wel een extra vraag voor ik stappen onderneem. Ik zie namelijk dat je 2 Mediaboxen van ons hebt. Hoe werkt de andere Mediabox? Heb je hierop geen problemen? Dit is belangrijk om te weten.

• Hoe werkt de andere Mediabox?
  • Als deze wel goed werkt, op welke Mediabox merk je dan de problemen? Stuur mij de laatste 5 cijfers van het serienummer die op de Mediabox staat.
  • Als het om één Mediabox gaat, hoe heb je deze aangesloten? Is dat bekabeld of draadloos?

Super bedankt voor de moeite en tot snel!

De andere mediabox is de eerste die ik bij bestelling ontving. Hij is nl. in nivember al vervangen, zonder resultaat. Ik wacht nog steeds op jullie verzendetiket om de andere mediabox terug te sturen. 

Sinds de laatste keer opnieuw opstarten valt het geluid al na 20 minuten weg en is het ook een paar seconden weg. Het probleem verergert dus. 

Ik blijf maar dingen uitproberen voor jullie en het werkt niet. Op afstand oplossen lukt jullie al 2 maanden niet. Ik ben er helemaal klaar mee. Stuur iemand langs om het op te lossen zodat wij normaal tv kunnen kijken. Sorry voor de boze reactie, maar ik heb er echt geen zin meer in.

Hi ​@Mildrid, je hebt nooit een retourinstructie voor deze Mediabox ontvangen omdat de Mediabox niet is vervangen, maar er een nieuwe is besteld. Volgens ons systeem heb je nu twee Mediaboxen op je naam staan. Is het mogelijk deze aan te sluiten en kijken wat hierop het resultaat is qua geluid? Als je dit voor mij kan uitsluiten, heel graag. Ik heb de aangesloten Mediabox net getest en ik meet een streamkwaliteit van 100%, dat is echt extreem hoog. Alles zou dus in orde moeten zijn. Ik ben benieuwd wat het resultaat van de andere Mediabox is op deze locatie. Zorg dat deze ook bekabeld is aangesloten op het modem.

Dank voor het laten weten, hoe dan ook informeer in de backoffice met deze uitkomst!

Op 28-10-2024 heb ik mw. Laila van Odido gesproken. Zij gaf toen aan dat het probleem mogelijk in de mediabox zou zitten en stelde voor een nieuwe mediabox toe te sturen. Om de oude terug te sturen zou ik een retouretiket ontvangen, daar ik wacht nog steeds op. BEIDE MEDIABOXEN HEBBEN DUS HETZELFDE PROBLEEM. Lees a.u.b. de notities van je collega's in mijn account terug. Wat jij nu doet heeft je collega Laila ook allemaal al gedaan. Ik heb het gevoel dat ik aan het lijntje wordt gehouden.

Er wordt mij al ruim 2 maanden gezegd dat een monteur wordt langs gestuurd. Ik betaal nu voor een ondeugdelijke tv ontvangst, welke ik met Ziggo en KPN nooit heb gehad en wat Odido kennelijk niet kan oplossen. Odido is in gebreke t.a.v. het leveren van hetgeen waar ik voor betaal. Ik verlang binnen 10 dagen een deugdelijke oplossing van het probleem, bij gebreke hiervan voel ik mij genoodzaakt verdere stappen te ondernemen.

@Mildrid Duidelijk, dankjewel voor de opheldering. Ik help je graag verder! 

Normaal gesproken wordt de defecte Mediabox omgeruild voor een nieuw model, zoals Cheyenne uitlegt. Echter is er in jouw geval geen retour aangemaakt, maar een hele nieuwe box besteld. Dit houdt in dat je dus 2 Mediaboxen in je abonnement hebt. 

Uit jouw verhaal maak ik op dat je er sowieso 1 wil opzeggen, dit regel ik graag voor je. Wil je mij hiervoor het serienummer van de oude Mediabox sturen in een privébericht? Dan kan ik dat meteen in orde maken. 

Betreft de nieuwe Mediabox, heb je de mogelijkheid om een filmpje te sturen van het wegvallende geluid? Je kunt hiervoor een WeTransfer link gebruiken. Ik ga dit dan gelijk voor je doorzetten naar onze technische dienst voor verder onderzoek! 

Nee dat gaat niet. Ik ga niet 20 tot 40 minuten met een telefoon in videostand voor de tv  zitten en als ik opnemen indruk duurt het 1 tot 2 seconden voor de opname start en dan is het moment weer voorbij. Jullie houden me aan het lijntje. Bij Ziggo had ik dit probleem niet. Bij kpn had ik dit probleem niet. En ik ga over naar Odido en ik heb wegvallende geluid. Stuur iemand om het op te lossen. Dat is de enige juiste oplossing en de verplichting die jullie hebben. En ik neem aan dat jullie in je systeem kunnen zien welke apparatuur ik van jullie heb en dus ook het serienummer. Ik ben op vakantie en kan niets sturen. 

Ik zie nu ook dat je collega Laila er voor heeft gezorgd dat ik nu voor 2 mediaboxen betaal terwijl het om vervanging ging. Ik heb maar 1 tv om de mediabox te gebruiken. Mijn abonnement is €30 per maand. In december heeft Odido €35 afgeschreven. Ik heb de betaling van december gestorneerd. 

Ik blijf iedere verder betaling storneren tot het probleem is opgelost.

Ik zie nu ook dat ik geen enkele factuur kan inzien. Graag ontvang ik de facturen vanaf startdatum (9-10-2024) t/m heden.

@Mildrid Ik wil je echt heel graag helpen, maar hier heb ik wel de juiste gegevens voor nodig. 

Het klopt inderdaad dat je nu betaald voor 2 Mediaboxen, dit is namelijk niet goed gegaan. Zoals je zelf aangeeft, had deze moeten worden vervangen. Echter is er een extra Mediabox toegevoegd aan het abonnement. Ik ga er sowieso 1 voor je opzeggen. De extra kosten die dit met zich heeft meegebracht vergoed ik ook meteen. Hou er wel rekening mee dat dit wordt verrekend met de volgende factuur. 

Ik snap goed dat je geen zin hebt om een video te maken. Zou je mij wel een aantal voorbeelden geven van een datum/tijdstip/zender/programma? Op die manier kan onze technische dienst namelijk gericht opzoek naar de juiste oplossing.

Reageer