Skip to main content
Beantwoord

Geen reverse hostname bij IP van Odido

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • is een legendarische user
  • 878 reacties

Bij Odido krijg je een dynamisch IP adres. Dat is allemaal prima. Maar bij alle andere providers krijg je ook automatisch een reverse hostname (zoals x-x-x-x.hostname.nl). Dit krijg je bij Odido niet.

Is dit ook nooit geweest bij Odido?

Het probleem… ik draai een eigen mailserver op deze lijn en voor 99,9% gaat dit goed. Geen enkele mailserver heeft problemen om mail af te leveren. Behalve nét toevallig de Amazon server waar community.odido.nl gebruik van maakt. Die wil dus geen mail afleveren. Ik heb eens op diagnostics sites gekeken en https://intodns.com/ wees mij erop dat mijn mailserver geen reverse MX record had.

Reverse MX A records (PTR)    ERROR: No reverse DNS (PTR) entries. The problem MX records are: x.x.x.x.in-addr.arpa -> no reverse (PTR) detected. You should contact your ISP and ask him to add a PTR record for your ips

Kan Odido dit niet toevoegen?

Ze weten bij Odido niet eens waardoor ik geen mail kan krijgen van de community (ik werk nu met een backup-gmail adres). Maar mijn vermoeden is dus dat Amazon, waar community.odido.nl/Gainsight gebruik van maakt, als zowat de enige server, hier wel op checkt.

Heeft iemand anders een mailserver op de Odido lijn draaien (dus zonder reverse MX) en kan mail van community.odido.nl ontvangen?

Beste antwoord door ccnl

rvk01 schreef:

Maar bij alle andere providers krijg je ook automatisch een reverse hostname (zoals x-x-x-x.hostname.nl). Dit krijg je bij Odido niet.

Dat krijg je bij Odido wel

nslookup 3*.2*.3*.23*

Name:    23*-3*-2*-3*.ftth.glasoperator.nl
Address:  3*.2*.32*.23*

Bekijk origineel

15 reacties

• 133 reacties
  • Antwoord
  • 28 februari 2025
rvk01 schreef:

Maar bij alle andere providers krijg je ook automatisch een reverse hostname (zoals x-x-x-x.hostname.nl). Dit krijg je bij Odido niet.

nslookup 3*.2*.3*.23*

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • 878 reacties
  • 28 februari 2025
ccnl schreef:
rvk01 schreef:

nslookup 3*.2*.3*.23*

Welk onderliggend netwerk zit jij dan?

Ik zit op Delta Netwerk...

C:\Users\Rik>nslookup 188.90.x.x 8.8.8.8
Server:  dns.google
Address:  8.8.8.8

*** dns.google can't find 188.90.x.x: Non-existent domain

en

pi@space01:~ $ nslookup 188.90.x.x 8.8.8.8
** server can't find x.x.90.188.in-addr.arpa: NXDOMAIN

Misschien dat het ligt aan het onderliggende netwerk.

• 133 reacties
  • 28 februari 2025
rvk01 schreef:

Welk onderliggend netwerk zit jij dan?

Ik zit op Delta Netwerk…

KPN (Glaspoort)

rvk01 schreef:

Misschien dat het ligt aan het onderliggende netwerk.

Dat zou kunnen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • 878 reacties
  • 28 februari 2025

Dan maar even een tag om te vragen waarom je bij Delta geen reverse dns hebt en hij KPN wel.

Is dat een configuratie fout in het netwerk bij Delta?

@Tommie van Odido ?

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 4098 reacties
  • 4 maart 2025

@rvk01 Dat zoek ik natuurlijk graag voor je uit! 

Op dit moment is Tommie niet aanwezig, maar ik heb deze vraag bij hem neergelegd. Zodra hij terug is, zal hij je laten weten hoe het zit! 

Normaal gesproken zou ik hier ook een verwachtingstijd aangeven, maar ik wil niet de verkeerde verwachting scheppen. Ik vermoed zelf dat hij er eind deze week weer is, maar houd hier dus rekening mee. 

Mocht ik nog ergens anders bij kunnen helpen, verneem ik het graag. Ik sta voor je klaar! 

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 4 maart 2025

Helaas is KPN de enige die de PTR aanpast bij mijn weten, ikzelf draai ook een webserver op het KPN netwerk via Budget Internet, daarvoor KPN. Ik seitch graag jaarlijks of als de dienst me echt goed bevalt blijf ik bij diegene waar ik het beste terecht kan. Zover ik weet doen de meeste providers daar erg moeilijk over, en menen te weten/denken dat de meesten niet weten wat ze doen. En als ze al mee willen werken je een duurdere zakelijke contract in de maag te drukken. En eigenlijk is het heel simpel om dat voor hen aan te passen, mits ze mensen in dienst hebben die er ook verstand van zaken van hebben. Ik draai op deze manier al ruim 3 jr mijn eigen webserver op het KPN netwerk. En de PTR verwijst naar mijn eigen server.domeinnaam.nl zonder problemen.

ik denk dat de grootste angst is dat ze teveel problemen ondervinden met knutselaars, en dat die de server niet goed inrichten. Terwijl men om een webserver te draaien alles online vinden kan hoe je dit het beste kan inrichten en wat het beste server applicatie te gebruiken. Ik gebruik dus Directadmin, het is redelijk simpel, snel en kost ongeveer €5 per maand voor een geldige licentie. 

Als Odido nou ook de PTR zou ondersteunen dan zou ik geneigd zijn mijn abonnement bij hen onder te brengen, en dan mogelijk zelfs de allersnelste glasvezel wensen. Maar zolang de providers hierover te moeilijk doen, blijf ik zitten schipperen tussen KPN en Budget Internet. Want mijn webserver moet 24/7 blijven draaien, en tot op heden geen enkel probleem bij KPN.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • 878 reacties
  • 4 maart 2025
GrandM1961 schreef:

Helaas is KPN de enige die de PTR aanpast bij mijn weten, ikzelf draai ook een webserver op het KPN netwerk via Budget Internet, daarvoor KPN.

Ik zit op het Delta netwerk. Dus daar zal KPN niets mee te maken hebben 😄

Dus dit zou een misconfiguratie bij Delta (of Odido) kunnen zijn. Of ze hebben nooit met reverse DNS gewerkt voor hun dynamische IP adressen. Maar bij KPN Glaspoort staat het dus wel aan. Ik weet niet wie de DNS PTR beheert bij Odido/Delta.

Ik weet het dus niet zeker maar het zou wel kunnen verklaren waarom Amazon/Odido community mij geen mail op mijn eigen ontvangende mailserver stuurt. Want de intodns.com site geeft dit ook als waarschuwing.

Ik draai overigens mij externe webserver bij mijn.host. Zelf heb ik ook een interne webserver die ook bereikbaar is via zaak.domain.nl omdat ik bij mijn.host gewoon een A record toe kan voegen naar mijn eigen IP. Daar heb ik geen PTR voor nodig. En als mijn hosting niet bij mijn.host zou zijn maar alleen intern zijn er natuurlijk ook nog pure DNS-providers die dit kunnen regelen voor een domein.

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 4 maart 2025

PTR heb je nodig voor de SMTP en als de PTR bij de provider niet is ingesteld naar je server.mijndomeinnaam.nl dan werkt mail niet goed en zal de certificaten ook niet goed werken. Ik zit gewoon als consument bij KPN en heb verder geen enkel probleem om een webserver/Mailserver of andere websites te hosten. Werkt als een speer.

Je kan trachten te achterhalen wie de webmaster bij Odido is zo heb ik dat destijds bij KPN gedaan.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • 878 reacties
  • 4 maart 2025
GrandM1961 schreef:

PTR heb je nodig voor de SMTP en als de PTR bij de provider niet is ingesteld naar je server.mijndomeinnaam.nl dan werkt mail niet goed en zal de certificaten ook niet goed werken.

Certificaten heb je bij SMTP op poort 25 binnenkomende mail niet nodig. En voor mijn zaak.domein.nl websites op mijn publieke Odido IP (met A record via mijn.host) heb ik wel gewoon Let’s Encrypt certificaten. Gaat ook gewoon prima. Zelfs voor IMAP kan ik die LE certificaten gebruiken.

De binnenkomende mail werkt verder ook voor 99,9% van alle mailserver goed (nooit last gehad van missende PTR record). Maar die ene server van Amazon/Odido community… (tenminste… als dat het probleem is van geen mail krijgen van die server).

Ik wacht wel even af of Tommie dit met de DNS-beheerders door kan nemen.

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 4 maart 2025
rvk01 schreef:
GrandM1961 schreef:

PTR heb je nodig voor de SMTP en als de PTR bij de provider niet is ingesteld naar je server.mijndomeinnaam.nl dan werkt mail niet goed en zal de certificaten ook niet goed werken.

Certificaten heb je bij SMTP op poort 25 binnenkomende mail niet nodig. En voor mijn zaak.domein.nl websites op mijn publieke Odido IP (met A record via mijn.host) heb ik wel gewoon Let’s Encrypt certificaten. Gaat ook gewoon prima. Zelfs voor IMAP kan ik die LE certificaten gebruiken.

De binnenkomende mail werkt verder ook voor 99,9% van alle mailserver goed (nooit last gehad van missende PTR record). Maar die ene server van Amazon/Odido community… (tenminste… als dat het probleem is van geen mail krijgen van die server).

Ik wacht wel even af of Tommie dit met de DNS-beheerders door kan nemen.

Ik wil juist wel die certificaat voor binnen en uitkomende mail tevens heb ik de DMarc, Bimi, DKIM, mta-sts en tls-rpt ingesteld en ik vermoed dat daarom je geen mail krijgt. maar je kan dat testen of dat het probleem is.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • 878 reacties
  • 4 maart 2025
GrandM1961 schreef:

Ik wil juist wel die certificaat voor binnen en uitkomende mail tevens heb ik de DMarc, Bimi, DKIM, mta-sts en tls-rpt ingesteld en ik vermoed dat daarom je geen mail krijgt. maar je kan dat testen of dat het probleem is.

Ik heb geen TLS e.d. op poort 25 voor mijn binnenkomende server. Dus dat zou sowieso geen probleem mogen zijn. Het is een kale SMTP op poort 25 zonder TLS e.d. Pas verderop in de ketting zit een greylist en spamassassin + eigen monitoring op logs. Maar goed… dat staat los van het niet hebben van een PTR op de Odido IP 😉

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 177 reacties
  • 4 maart 2025
rvk01 schreef:

Heeft iemand anders een mailserver op de Odido lijn draaien (dus zonder reverse MX) en kan mail van community.odido.nl ontvangen?

Ik heb een ontvangende mailserver op mijn Odido thuisverbinding, maar in mijn geval wel met reverse DNS (van Open Dutch Fiber). Het is alleen maar een backup. Mijn primaire ontvangende mailserver zit op een VPS, net als de verzender.

Maar ik denk dat reverse DNS helemaal niet nodig is om mail te kunnen ontvangen. Hetzelfde geldt voor certificaten (Ik heb zelf momenteel alleen een Debian snakeoil certificaat, maar heb ook lange tijd geen enkel certificaat gehad.)

Als je wil, kan ik je mailserver testen. Stuur in dat geval een PB met een email adres.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • 878 reacties
  • 4 maart 2025
harmenzo schreef:

Maar ik denk dat reverse DNS helemaal niet nodig is om mail te kunnen ontvangen. Hetzelfde geldt voor certificaten (Ik heb zelf momenteel alleen een Debian snakeoil certificaat, maar heb ook lange tijd geen enkel certificaat gehad.)

Ik heb ook 0,0 problemen met elke andere server die ik tegen gekomen ben.

Alleen de Amazon servers van Odido community willen mij niets sturen (wel inmiddels al bijna twee maanden geleden). Ik ga ook eens even kijken of er andere mails binnen komen van de AWS services van Amazon. Ik kan het dus niet met zekerheid zeggen dat Amazon daarop checkt (want op internet kan ik dat nergens vinden). Maar ze konden het bij Odido schijnbaar ook niet vinden. (toen maar een gmail accountje gebruikt)

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13380 reacties
  • 14 maart 2025

Hey ​@rvk01, ik krijg inderdaad nu ook op social media wat gehoor te krijgen van een klant die hier last van heeft. Ik heb een ticket uitgezet voor het IP-Team om dit verder te onderzoeken. 

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 15 maart 2025

I am also having this issue, my IP changed overnight a few weeks ago and since then I am in “Pool for mobile users” with no reverse DNS at all. Every time I login to Google it is considered a high fraud risk login and I am prompted to re-enter my password and 2FA again which is very frustrating.

https://r-1.ch/r1dns/ptrcheck.cgi?ip=178.224.219.159

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen