Skip to main content
Beantwoord

Poort 5060 (udp) inkomend geblokkeerd - stop hiermee

  • 16 november 2024
  • 85 reacties
  • 1735 Bekeken

Toon eerste reactie

85 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9248 reacties
  • 20 februari 2025
robinhey schreef:
ccnl schreef:
robinhey schreef:

 

 

 

Ik ben ook aan het overwegen over te stappen, want na alle topics te hebben gelezen over dit onderwerp heb ik weinig hoop. Maar dan moet ik wel zeker weten dat die andere provider UDP source port 5060 niet blokkeert en dat ook niet in de toekomst gaat doen.

 

Je kunt hooguit aan een provider vragen hoe het NU werkt, maar garanties voor de toekomst ga je niet op papier krijgen en als een gemiddelde klantenservice medewerker je dit wel hard durft toe te zeggen is het "sales talk"... jezelf technisch wat flexibeler inrichten geeft veel meer zekerheid voor de toekomst.


  • is een Top Poster
  • 20 reacties
  • 20 februari 2025
eric schreef:
robinhey schreef:
ccnl schreef:
robinhey schreef:

 

 

 

Ik ben ook aan het overwegen over te stappen, want na alle topics te hebben gelezen over dit onderwerp heb ik weinig hoop. Maar dan moet ik wel zeker weten dat die andere provider UDP source port 5060 niet blokkeert en dat ook niet in de toekomst gaat doen.

 

Je kunt hooguit aan een provider vragen hoe het NU werkt, maar garanties voor de toekomst ga je niet op papier krijgen en als een gemiddelde klantenservice medewerker je dit wel hard durft toe te zeggen is het "sales talk"... jezelf technisch wat flexibeler inrichten geeft veel meer zekerheid voor de toekomst.

Ja helaas is dit inderdaad tegenwoordig de standaard mentaliteit van sales en klantenservice medewerkers.

En ik richt mezelf al flexibel in. Zo stel ik VoIP servers in op niet standaard poorten om eventuele poort 5060 blokkades/monopolies te omzeilen. Maar ik heb geen controle over hoe fabrikanten hun hardware en software inrichten. Als ze aan de ene kant apparatuur zo maken dat het maar op één manier werkt (door bijvoorbeeld… nou ik noem maar wat, uitsluitend UDP poort 5060 voor SIP VoIP te gebruiken en in ieder geval in hun verouderde apparatuur geen alternatief aanbieden) en providers aan de andere kant hun netwerk zo inrichten dat het maar op één manier werkt. (door bijvoorbeeld… nou ik noem maar wat, uitsluitend UDP poort 5060 toe te staan voor hun eigen SIP VoIP en geen alternatief aan bieden) dan kan ik wel zo flexibel zijn als ik wil, maar beland ik in een spagaat.

En nee ik ga niet iedere keer nieuwe apparatuur kopen omdat “anderen” vinden dat mijn apparatuur verouderd is (want dat is het omdat het verder gewoon perfect werkt) terwijl de VoIP telefoons die wel gewoon werken (omdat ze niet UDP poort 5060 gebruiken) nog veel ouder zijn. Ik werk al decennia lang met verouderde apparatuur en heb veel minder gezeik dan iedereen die het nieuwste van het nieuwste hebben wat zogenaamde beter zou moeten zijn omdat het “aan deze tijd” voldoet.

Dat hele EOL verhaal is gewoon echt onzin! Microsoft bracht in2015 voor Windows XP ook gewoon updates uit toen het Wannacry virus rondging ondanks dat 2014 al EOL was. Hoe kan dat nou? XP was toch EOL? Ok, dus blijkbaar is dat hele EOL verhaal is als het er echt op aan komt gewoon klinkklare onzin! Als het echt om veiligheid gaat, dan zou een kunstmatige EOL verboden worden en moeten fabrikanten en providers diensten gewoon ondersteunen totdat iedereen vrijwillig overgestapt is.

En als bedrijven waar ik klant ben onzin in stand houden, tja nou in dat geval zoek ik mijn dienstverlening elders. Ik zie dat mijn internet abonnement tot mei 2025 loopt dus tot die tijd heeft Odido het op te lossen en ik ga kijken of ik vanwege deze “self-induced” beperking beroep kan doen op gratis vroegtijdige beëindiging. Een provider mag immers tussentijds de diensverlening niet veranderen/beperken en in mijn geval is daar wel sprake van.


GebruikersnaamRandomTekst

Wat misschien iets geruststelling geeft, is dat ik weliswaar niet alle andere providers persoonlijk getest heb, maar wel een aantal, en dat ik de poort 5060 blokkade alleen bij Odido ben tegengekomen.

Er is niet een logische reden om dit te doen, er zit geen voordeel aan, niet voor Odido en niet voor de klant. Andere bedrijven doen dit dus ook niet.

Het is simpelweg een lelijke shortcut en/of fout die een specifieke engineer bij Odido heeft ingesteld, omdat het diegene makkelijker leek, dan de normale manier om voip i.c.m. de Zyxel routers te regelen. Weet je nog hoe het een tijdje onmogelijk was om wachtwoorden in te stellen, danwel te ontvangen voor eigen VoIP apparatuur? Er wordt wel meer incompetent aangeklooid.

Dit kan gebeuren, een foutje is zo gemaakt.

Maar het zure en vervelende van Odido is dat ze:

  1. Niet toegeven dat de blokkade er is; dit heeft maanden geduurd van vage "misschien helpt dit” onzin voordat duidelijk was dat die blokkade er was
  2. Proberen de blokkade te rechtvaardigen met clichés als security, waarvan je niet heel technisch hoeft te zijn, om gelijk te zien dat dat volslagen onzin is. Of de blokkade een “reservering” noemen.
  3. Geen indicatie geven over wanneer dit verandert (het is immers ook tegen de wettelijke regels in)
  4. Op de website eindelijk een melding doen over poort 5060, maar bij de FAQ, niet bij het onderdeel “eigen apparatuur”, maar daar staat het vervolgens technisch onjuist, namelijk dat de blokkade er alleen is bij gebruik van Odido router, maar niet bij eigen router, wat niet waar is.

Oftewel, de rest van Odido heeft geen idee wat de technische mensen, die het netwerk beheren, doen. En die technische mensen lossen hun fouten niet op.

En dan zitten wij als klanten klem.


  • is een Top Poster
  • 20 reacties
  • 11 juni 2025

Ik ben sinds enkele weken voor mijn vaste internet overgestapt naar VVDSL2 van YouFone. Ging soepel en sindsdien geen enkele onderbrekingen gehad en poort 5060 staat gewoon open zoals het hoort. Ook heb ik weer een vast IP adres. Ik kan het iedereen aanraden.

Een ander raar probleem is dat sinds ik ook glasvezel van Odido via Delta Netwerk kan krijgen (gratis aansluiting zonder verplichting tot abonnement) krijg ik niet meer de optie om Odido VVDSL2 aan te vragen,. Dit is heel vreemd want bij Freedom, die ook via Delta Netwerk glasvezel levert, kan ik zowel voor VVDSL2 als glasvezel kiezen. Als ik het adres van buren intyp die principieel geen Delta Netwerk glasvezel heeft laten aanleggen kan ik wel gewoon Odido VVDSL2 kiezen.


GebruikersnaamRandomTekst

Waarom zou je VVDSL2 overwegen als glasvezel een optie is?


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9248 reacties
  • 14 juni 2025

Klopt. Bij Odido wordt geen DSL meer aangeboden als glas een optie is. De eigenaar van het koper netwerk is dat landelijk aan het uitfaseren en daarom wil Odido bij een alternatief dat niet meer aanbieden. Maar het kan best dat een andere aanbieder een andere afweging maakt.

Maar je zou toch eigenlijk ook van toekomst baste en nieuwe snelheden gebruik willen maken?


  • is een Top Poster
  • 20 reacties
  • 14 juni 2025
GebruikersnaamRandomTekst schreef:

Waarom zou je VVDSL2 overwegen als glasvezel een optie is?

Omdat het goedkoper is. Waarom zou je veel geld betalen voor een snelle glasvezel als je goedkopere VVDSL2 kunt krijgen waar je genoeg aan hebt?

Als glasvezel providers nou eens voor VVDSL2 prijzen glasvezelabonnementen aanbieden (zonder overstap voor onbepaalde tijd) dan zou ik wel glasvezel nemen. Dan heb ik het dus over normale abonnementsprijzen tot € 35 /maand met kortingsprijzen vanaf € 20 /maand voor het eerste (half)jaar. Maar alles begint bij normale abonnementsprijzen (excl. korting) vanaf € 50 /maand. Dat vind ik gewoon te duur.

Als ik straks de koperlijn eruit gaat en ik gedwongen wordt om glasvezel te nemen en er geen normale (=< € 35 /maand) Internet Only pakketten beschikbaar zijn dan overweeg ik Ziggo Internet Only (€ 42,50 /maand) of een 4G/5G unlimited abonnement die ik dan gewoon aan mijn thuisnetwerk plak.

Ik (en velen in Nederland) zitten niet te wachten op supersnel mulltigigabit internet maar gewoon het goedkoopste voor een schappelijke prijs (=~€ 30 /maand)


  • is een Top Poster
  • 20 reacties
  • 14 juni 2025
eric schreef:

Klopt. Bij Odido wordt geen DSL meer aangeboden als glas een optie is. De eigenaar van het koper netwerk is dat landelijk aan het uitfaseren en daarom wil Odido bij een alternatief dat niet meer aanbieden. Maar het kan best dat een andere aanbieder een andere afweging maakt.

Maar je zou toch eigenlijk ook van toekomst baste en nieuwe snelheden gebruik willen maken?

Omdat het goedkoper is. Zie mijn reactie op GebruikersnaamRandomTekst


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9248 reacties
  • 14 juni 2025

Ok, duidelijk reden! Dan moet je dus zoeken naar een aanbieder voor die technologie op jouw adres. Dat is dus niet Odido helaas.


  • is een Top Poster
  • 20 reacties
  • 14 juni 2025
eric schreef:

Ok, duidelijk reden! Dan moet je dus zoeken naar een aanbieder voor die technologie op jouw adres. Dat is dus niet Odido helaas.

Klopt, daarom ben ik ook overgestapt naar Youfone en dat bevalt me tot nu toe prima. Blijkbaar behartigt Odido meer de eigen belangen dan de belangen van de consumenten.

Hieronder providers die in ieder geval bij mij goedkoper dan glasvezel abonnementen aanbieden via koper of coax. Maandprijzen excl kortingen:

  • Youfone € 30,00
  • Budget Internet € 35,00
  • Ziggo € 39,50 (blijkbaar nog goedkoper i.p.v. € 42,50 die het tot voor kort nog was)
  • KPN € 42,50
  • online.nl € 48,00 (vroeger één van de goedkoopsten, nu één van de duursten? Blijkbaar willen ze bij online.nl geen nieuwe klanten :S )

Odido glasvezel 100 Mbps begint bij € 45 per maand. Dat is dus 50% duurder dan de goedkoopste optie. En ik heb diverse talloze negatieve verhalen gehoord over internet via Delta Netwerk Glasvezel (het netwerk waar Odido internet via aanbied.


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen