Skip to main content
Beantwoord

Poort 5060 (udp) inkomend geblokkeerd - stop hiermee

• 16 november 2024
  • 77 reacties
  • 1577 Bekeken

Toon eerste reactie

77 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8734 reacties
  • 20 februari 2025
robinhey schreef:
ccnl schreef:
robinhey schreef:

Ik ben ook aan het overwegen over te stappen, want na alle topics te hebben gelezen over dit onderwerp heb ik weinig hoop. Maar dan moet ik wel zeker weten dat die andere provider UDP source port 5060 niet blokkeert en dat ook niet in de toekomst gaat doen.

Je kunt hooguit aan een provider vragen hoe het NU werkt, maar garanties voor de toekomst ga je niet op papier krijgen en als een gemiddelde klantenservice medewerker je dit wel hard durft toe te zeggen is het "sales talk"... jezelf technisch wat flexibeler inrichten geeft veel meer zekerheid voor de toekomst.

• is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 20 februari 2025
eric schreef:
robinhey schreef:
ccnl schreef:
robinhey schreef:

Ik ben ook aan het overwegen over te stappen, want na alle topics te hebben gelezen over dit onderwerp heb ik weinig hoop. Maar dan moet ik wel zeker weten dat die andere provider UDP source port 5060 niet blokkeert en dat ook niet in de toekomst gaat doen.

Je kunt hooguit aan een provider vragen hoe het NU werkt, maar garanties voor de toekomst ga je niet op papier krijgen en als een gemiddelde klantenservice medewerker je dit wel hard durft toe te zeggen is het "sales talk"... jezelf technisch wat flexibeler inrichten geeft veel meer zekerheid voor de toekomst.

Ja helaas is dit inderdaad tegenwoordig de standaard mentaliteit van sales en klantenservice medewerkers.

En ik richt mezelf al flexibel in. Zo stel ik VoIP servers in op niet standaard poorten om eventuele poort 5060 blokkades/monopolies te omzeilen. Maar ik heb geen controle over hoe fabrikanten hun hardware en software inrichten. Als ze aan de ene kant apparatuur zo maken dat het maar op één manier werkt (door bijvoorbeeld… nou ik noem maar wat, uitsluitend UDP poort 5060 voor SIP VoIP te gebruiken en in ieder geval in hun verouderde apparatuur geen alternatief aanbieden) en providers aan de andere kant hun netwerk zo inrichten dat het maar op één manier werkt. (door bijvoorbeeld… nou ik noem maar wat, uitsluitend UDP poort 5060 toe te staan voor hun eigen SIP VoIP en geen alternatief aan bieden) dan kan ik wel zo flexibel zijn als ik wil, maar beland ik in een spagaat.

En nee ik ga niet iedere keer nieuwe apparatuur kopen omdat “anderen” vinden dat mijn apparatuur verouderd is (want dat is het omdat het verder gewoon perfect werkt) terwijl de VoIP telefoons die wel gewoon werken (omdat ze niet UDP poort 5060 gebruiken) nog veel ouder zijn. Ik werk al decennia lang met verouderde apparatuur en heb veel minder gezeik dan iedereen die het nieuwste van het nieuwste hebben wat zogenaamde beter zou moeten zijn omdat het “aan deze tijd” voldoet.

Dat hele EOL verhaal is gewoon echt onzin! Microsoft bracht in2015 voor Windows XP ook gewoon updates uit toen het Wannacry virus rondging ondanks dat 2014 al EOL was. Hoe kan dat nou? XP was toch EOL? Ok, dus blijkbaar is dat hele EOL verhaal is als het er echt op aan komt gewoon klinkklare onzin! Als het echt om veiligheid gaat, dan zou een kunstmatige EOL verboden worden en moeten fabrikanten en providers diensten gewoon ondersteunen totdat iedereen vrijwillig overgestapt is.

En als bedrijven waar ik klant ben onzin in stand houden, tja nou in dat geval zoek ik mijn dienstverlening elders. Ik zie dat mijn internet abonnement tot mei 2025 loopt dus tot die tijd heeft Odido het op te lossen en ik ga kijken of ik vanwege deze “self-induced” beperking beroep kan doen op gratis vroegtijdige beëindiging. Een provider mag immers tussentijds de diensverlening niet veranderen/beperken en in mijn geval is daar wel sprake van.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen