Skip to main content
Beantwoord

Welke acties als mobiel gestolen buitenland


Hallo! Ik ben voor onbepaalde tijd aan het reizen in het buitenland en hoor veel verhalen van reizigers die hun mobiel kwijt zijn en simkaart (en daarmee hun telefoonnummer). Aangezien dit ook bij mij kan gebeuren en ik pas over een jaar weer in Nederland ben, ben ik benieuwd wat ik moet doen in het buitenland om mijn prepaid eSim (met mijn oude Nederlandse nummer) op een nieuwe telefoon te gebruiken? Alvast bedankt voor het meedenken! Groet

This topic has been closed for comments

67 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Celine, laten we het samen even scherp en helder krijgen! Het IT-issue ging alleen over het bijschrijven van je tegoed bij je PrePaid-nummer en staat los van je eSIM. Ik zie dat het tegoed is bijgeschreven bij je nummer en dat je nu in totaal € 15,00 aan PrePaid-tegoed hebt. Je eSIM staat goed gekoppeld en staat ook op actief, daar zou je dus gewoon gebruik van moeten kunnen maken. Echter, zoals ik al had aangegeven heb je met een PrePaid-aansluiting vaak wat minder mogelijkheden in het buitenland. Je had voorheen een eSIM, maar dan met een abonnement en uiteraard kon je daar begin januari wel gebruik van maken, maar met PrePaid is dit anders en verschilt ook per land (door afspraken die we hebben gemaakt met providers in het buitenland). Je kunt checken wat er in je land mogelijk is door het bovenstaande te SMS-en, zoals ik ook had aangegeven. Om er voordelig te kunnen internetten, dien je wel een Internet-op-Reis pas aan te schaffen. Dat kan via SMS of via je Mijn Odido account.

Als je geen verbinding hebt, maak dan even handmatig verbinding met een netwerk van een andere provider. Op onze website: https://www.odido.nl/service/producten/mobiel/buitenland/tarieven-dekking/Mexico kan je zien dat je verbinding kan maken met de volgende netwerken: Iusacell, Movistar & Telcel. Had je ook al wel eens je toestel opnieuw opgestart? Deze maakt dan opnieuw verbinding met de mast bij jou in de buurt. Wat blijkt er uit de SMS als je deze verstuurt? Zou je hiervan een screenshot met mij willen delen? Laten we er eerst voor zorgen dat je verbinding krijgt, want SMS-en zou gewoon moeten lukken. 

Er zit overigens geen rek in deze 7 dagen, we kunnen en mogen alleen een simkaart activeren binnen 7 dagen wegens veiligheidsredenen. Het lijkt me inderdaad handig om het dan via je familie te laten activeren. Houd er dan wel rekening mee dat zodra je fysieke simkaart wordt geactiveerd, je eSIM wordt gedeactiveerd. 

Hoor graag van je! 


Hi Pharwin. Ah dat was me niet duidelijk dat het alleen om het tegoed ging. Helder! In je verhaal klopt 1 ding niet: ik had eerder ook een Prepaid aansluiting waarmee ik hier wel verbinding/bereik had, dit was geen abonnement. Sinds januari ben ik in het buitenland en hierbij ging het proces als volgt: januari tm maart had ik een eSim Prepaid aansluiting, toen heb ik voor 2 dagen een abonnement gehad (omdat ik begreep van jullie dat dat beter was, maar door miscommunicatie bleek dit niet het geval), daarna heb ik het abonnement geannuleerd (zoals op de website stond dat ik dat kon doen binnen x aantal dagen) en een nieuwe eSim gekregen, waarmee ik sindsdien nooit bereik heb gehad. Aan het begin van mijn reis had ik dus een Prepaid aansluiting en bereik in de stad Bogota, later in mijn reis was ik weer in Bogota maar had ik daar met mijn nieuwe eSim geen bereik meer.  

 

Handmatig verbinding maken heeft sinds de nieuwe eSim ook niet meer gewerkt. Ik kan verbinding maken met Telcel, Movistar  AT&T, alleen als ik dat doe heb ik alsnog geen bereik. Ik heb eerder mijn telefoon al meermaals opnieuw opgestart, werkt helaas ook niet. De vier stippeltjes blijven helaas altijd staan in plaats van dat ik 3G of 4G er heb staan. 


In de foto die ik stuur zie je dat mijn eerste text bericht op 4 mei met mijn oude PrePaid eSim aansluiting wel aankwam, daarna op 17 mei niet meer (heb per ongeluk daarna een keer een iMessage gestuurd die natuurlijk wel aankwam). En vandaag zie je ook weer dat ik het heb geprobeerd maar een ‘not delivered’ krijg. Bovenin mijn scherm zie je ook dat ik alleen de puntjes heb en geen bereik, ondanks dat ik handmatig Telcel heb gekozen. Kan je uit mijn foto wat wijsheid halen?

 

Dank voor de waarschuwing over het feit dat mijn eSim wordt gedeactiveerd als mijn fysieke kaart wordt geactiveerd. Enige waar ik me nog ‘zorgen’ om maak is dat ik wellicht met de fysieke simkaart tegen hetzelfde aansloop als waar ik nu met mijn eSim tegen aanloop. Is die kans aanwezig?

 

Hoor het graag weer! 

 

 

Reputatie 6
Badge +7

@Celine664 Dank voor de opheldering! In principe zou je eSIM het gewoon moeten doen in het buitenland, dus ik vermoed dat er iets anders aan de hand is. Om een aantal zaken uit te sluiten, zou ik je willen vragen om een wat dingen te checken in je telefoon. Zou je voor me kunnen controleren of de software van je toestel up-to-date is? Daarnaast kun je ook de instellingen van je netwerk van je telefoon resetten. Ik zie dat je beschikt over een iPhone. Daar kun je het terugvinden bij Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. 

Zou je ook voor me kunnen checken wat je te zien krijgt bij de netwerknaam/toegangspunt? Deze zou moeten staan op internet.mobiel. Soms wil dit ook nog wel eens anders staan, waardoor je in het buitenland geen netwerk hebt. 

Ik hoor graag van je of het werkt! 

@Celine664 Dank voor de opheldering! In principe zou je eSIM het gewoon moeten doen in het buitenland, dus ik vermoed dat er iets anders aan de hand is. Om een aantal zaken uit te sluiten, zou ik je willen vragen om een wat dingen te checken in je telefoon. Zou je voor me kunnen controleren of de software van je toestel up-to-date is? Daarnaast kun je ook de instellingen van je netwerk van je telefoon resetten. Ik zie dat je beschikt over een iPhone. Daar kun je het terugvinden bij Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. 

Zou je ook voor me kunnen checken wat je te zien krijgt bij de netwerknaam/toegangspunt? Deze zou moeten staan op internet.mobiel. Soms wil dit ook nog wel eens anders staan, waardoor je in het buitenland geen netwerk hebt. 

Ik hoor graag van je of het werkt! 

 

Hi Pharwin, helaas werkt geen van de voorgestelde opties. Mijn Iphone is up-to-date, heb de netwerkinstellingen hersteld en mijn netwerknaam (APN) stond op internet.mobiel. Ik heb wel gewoon bereik met de lokale Simkaart van Mexico, dus ik verwacht verder niet dat het aan andere instellingen ligt. Zijn er nog andere opties? Anders ga ik toch voor de optie van de fysieke simkaart richting mij te laten sturen, alleen dan moet ik er wel zeker van zijn dat ik niet tegen deze zelfde issues aan ga lopen zoals ik nu heb. Is er een manier waarop we dit kunnen uitsluiten? En ik moet dan snel zijn met het bestellen, want ik niet hoe lang ik in Mexico Stad blijf.  

Hierbij heb ik nog een checkvraag: als ik een eSim abonnement zou hebben gehad en mijn telefoon zou zijn gestolen, moet ik alsnog een nieuwe fysieke simkaart eerst laten opsturen om de eSim te activeren op mijn nieuwe telefoon, toch? Jullie kunnen mij dan dus niet helpen door een eSim QR code te delen waarna ik op afstand mijn eSim op mijn nieuwe telefoon activeer? Ik stel deze vraag even voor de zekerheid, omdat als ik nu een fysieke simkaart richting mij in het buitenland laat sturen, dan kan ik het beter in één keer goed doen.  

Hoor het graag!   

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Celine664 ,

Ik denk dat de moderators al naar huis zijn. Maar voor prepaid bestaat er geen nieuwe esim. Alleen als je al een esim had met abonnement kunnen zelfde sim behouden bij transfer naar prepaid.

En fysieke sim is dus altijd "degelijker" en bij prepaid geldt dat netwerk ondersteuning buiten de EU altijd minder is dan een abonnement. Dat komt omdat een beperkt aantal van die netwerken de juiste protocollen met het thuis netwerk hebben, wat nodig is voor het realtime afwaarderen van beltegoed. Bij abonnementen gebeurt dat namelijk achteraf via een file met call details.

Ok, nu wordt het te technisch, maar als je nummer je heel wat waard is blijft mijn advies om een (kleinste) abonnement te houden. Werkt beter buiten de EU, ondersteund ook Esim en tja, dan is het een paar euro per maand, maar je hoeft je geen zorgen te maken dat iets verloopt of opgewaardeerd moet worden.

Als je nog wel in je my-odido of de app kan, dan kun je denk ik zelf ook een nieuwe simkaart bestellen. Die wordt dan altijd naar het geregistreerde adres in NL gestuurd. 

Hoi @Celine664 ,

Ik denk dat de moderators al naar huis zijn. Maar voor prepaid bestaat er geen nieuwe esim. Alleen als je al een esim had met abonnement kunnen zelfde sim behouden bij transfer naar prepaid.

En fysieke sim is dus altijd "degelijker" en bij prepaid geldt dat netwerk ondersteuning buiten de EU altijd minder is dan een abonnement. Dat komt omdat een beperkt aantal van die netwerken de juiste protocollen met het thuis netwerk hebben, wat nodig is voor het realtime afwaarderen van beltegoed. Bij abonnementen gebeurt dat namelijk achteraf via een file met call details.

Ok, nu wordt het te technisch, maar als je nummer je heel wat waard is blijft mijn advies om een (kleinste) abonnement te houden. Werkt beter buiten de EU, ondersteund ook Esim en tja, dan is het een paar euro per maand, maar je hoeft je geen zorgen te maken dat iets verloopt of opgewaardeerd moet worden.

Als je nog wel in je my-odido of de app kan, dan kun je denk ik zelf ook een nieuwe simkaart bestellen. Die wordt dan altijd naar het geregistreerde adres in NL gestuurd. 

 

Hi Erik,

Dank voor je reactie. Uit jouw verhaal haal ik: fysieke simkaart geeft meer netwerkmogelijkheden dus de kans dat je tegen dezelfde issues aanloopt dat je geen verbinding hebt in het buitenland, is veel kleiner dan met een eSim. Ik wacht even op de moderators om dit te bevestigen.

Aangezien bij het kapot gaan van mijn mobiel/verliezen van mijn mobiel ik zowel met eSim abonnement als met eSim prepaid aansluiting, in mijn nieuwe mobiel eerst een nieuwe fysieke simkaart moet installeren, lijkt het hebben van een Prepaid aansluiting logischer. Zit voor dit proces geen voordeel in het hebben van het abonnement dan… Maar ik wacht even op de reactie van moderator op de eerder gestelde vraag hierover.  

Wel nog even aan vraag aan jou! Je schrijft als mijn telefoonnummer mij veel waard is het beter is om een abonnement te hebben, maar ik mag hopen dat je er niet op doelt dat als mijn telefoon nu kapot gaat met mijn eSim Prepaid erin, dat ik voorgoed mijn telefoonnummer kwijt ben? Dat zou een beetje gek zijn... Ik ga ervan uit dat ik gewoon via Odido een nieuwe fysieke simkaart kan opvragen met mijn oude telefoonnummer erop. 

Groet

Reputatie 7
Badge +14

Paar zaken door elkaar.  Esim en fysieke sim maakt niet uit qua netwerk mogelijkheden.  Een postpaid abonnement geeft meer mogelijkheden. 

Een fysieke sim is handiger voor als een telefoon kapot gaat, dan zet je de sim over en door... 

Als de telefoon die je nu hebt met esim wordt gestolen,  dan kan er met prepaid alleen een fysieke kaart worden gestuurd, het nummer wordt automatisch daaraan gekoppeld.  Met postpaid kunnen ook weer esims in je my-odido worden geladen. 

Vandaar mijn advies om een klein abonnement te nemen.

Paar zaken door elkaar.  Esim en fysieke sim maakt niet uit qua netwerk mogelijkheden.  Een postpaid abonnement geeft meer mogelijkheden. 

Een fysieke sim is handiger voor als een telefoon kapot gaat, dan zet je de sim over en door... 

Als de telefoon die je nu hebt met esim wordt gestolen,  dan kan er met prepaid alleen een fysieke kaart worden gestuurd, het nummer wordt automatisch daaraan gekoppeld.  Met postpaid kunnen ook weer esims in je my-odido worden geladen. 

Vandaar mijn advies om een klein abonnement te nemen.

Ha Eric, dank voor je snelle reactie en beknopte verheldering.

  • Mij is destijds in de winkel aangeraden om voor deze reis van mijn jarenlange abonnement over te gaan naar een Prepaid aansluiting + eSim, dus vandaar dat ik dat heb gedaan :) 
  • Tijdens de reis ben ik er ook achtergekomen dat de eSim variant niet geheel handig is voor als mijn mobiel stukgaat.  
  • Indien mijn telefoon gestolen wordt in de situatie met een eSim, begreep ik eerder van een moderator dat het hebben van een eSim abonnement of eSim Prepaid beide dezelfde consequentie heeft: er dient een fysieke simkaart naar mij te worden opgestuurd. Dit kan in beide gevallen niet online geregeld worden, waardoor het voor mij dus ook niet logisch is om weer naar een abonnement over te gaan. Maar ik heb deze vraag nogmaals even gesteld in mijn eerdere bericht richting de moderator, want hierover is eerder al onduidelijkheid over ontstaan. Ik begrijp nu namelijk uit jouw bericht dat dit wil weer kan met een abonnement… 

Groet

Reputatie 7
Badge +14

Prima,  en voor een gemiddelde medewerker kun je ook geen uitgebreid travel advice verwachten. Wat je nu hebt is het goedkoopst.  Dat is vaak leidend voor klanten.  Maar op het forum praat je met klanten die verder kijken en vooral naar de mogelijkheden/beperkingen kijken.

Prima,  en voor een gemiddelde medewerker kun je ook geen uitgebreid travel advice verwachten. Wat je nu hebt us het goedkoopst.  Dat is vaak leidend voor klanten.  Maar op het forum praat je met klanten die verder kijken en vooral naar de mogelijkheden/beperkingen kijken.

Ha Eric. Dit heeft niks met een uitgebreid travel advice te maken. Ik laat ons gesprek hierbij want dit voegt geen waarde meer toe. Ik wacht nu op het antwoord van de moderator, die hopelijk nog weet op welke vragen antwoord te geven

Reputatie 6
Badge +7

@Celine664 Jammer dat het niet heeft gewerkt! Ik zie verder geen bijzonderheden bij je PrePaid-aansluiting. Zou je voor me kunnen checken of de juiste eSIM gekoppeld is? Het simkaartnummer zou moeten eindigen op ****8886. Normaal gesproken zou het gewoon moeten werken. Echter, zie ik inderdaad op je screenshot dat je geen verbinding krijgt. We zouden dan eigenlijk een kruistest moeten uitvoeren of het niet aan je simkaart ligt, maar dat is met een eSIM een beetje lastig. Ik denk dat het het beste is om een fysieke simkaart aan te vragen en deze naar je adres te laten versturen. Is dat een goed idee? Je zult er dan zelf voor moeten zorgen dat de simkaart bij jou terecht komt. De activatie kan je dan zelf laten doen of zelf uitvoeren (maar we raden het altijd aan om het op ons Nederlands netwerk te doen). Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het daar aan ligt, maar dat kunnen we checken zodra de fysieke simkaart bij jou terecht is. Mocht het daarna alsnog niet werken, kan ik eventueel een case voor je doorzetten naar één van onze netwerkspecialisten, zodat zij het op dat gebied voor je kunnen uitzoeken. 

Om je vraag te beantwoorden: als je telefoon zou worden gestolen, dient er inderdaad een nieuwe fysieke simkaart jouw kant op te komen. Je kunt de activatie dan niet zelf uitvoeren, maar dat kunnen wij wel voor je regelen. Zoals Eric al aangaf, is een eSIM bij PrePaid eigenlijk niet mogelijk, alleen wanneer je huidige abonnement met eSIM wordt omgezet naar PrePaid. Als je dan een nieuwe eSIM zou willen, kan dit alleen in één van onze winkels geregeld worden. We kunnen inderdaad niet vanaf afstand een eSIM klaarzetten bij PrePaid. 

Laat maar weten of je zou willen dat ik de fysieke simkaart voor je bestel! 

Hi Pharwin, dank voor je uitgebreide antwoord. Wegens omstandigheden kom ik naar Nederland toe, dus ik zou graag gebruik maken van je aanbod om een fysieke simkaart voor me te bestellen en laten versturen naar mijn adres in Nederland. Ik verwacht dan dat de simkaart er is als ik er ook ben. Zou je mij kunnen laten wanneer het is gelukt met het aanvragen hiervan? Dank! Groet, Celine

Reputatie 6
Badge +7

@Celine664 ik hoop niet dat het ernstige omstandigheden zijn! Tuurlijk, geen probleem. Ik heb zojuist een nieuwe fysieke simkaart voor je aangevraagd. Deze kun je binnen 3 werkdagen op het bij ons bekende adres verwachten. De activatie kun je heel gemakkelijk zelf voltooien. Mocht dat niet lukken, laat het dan even weten in dit topic. Dan kan ik je hierbij helpen! 

Als ik nog iets anders voor je kan betekenen of als je andere vragen hebt, laat het dan gerust weten. Ik wens je een hele fijne reis terug naar huis!

Hi @Pharwin van Odido , ik heb vandaag de simkaart ontvangen (was naar het verkeerde adres gestuurd dus hd een vertraging), maar ik heb alsnog geen bereik. Morgen zou ik naar de winkel kunnen gaan, maar ik dacht ik check alvast even hier: wat zijn de stappen die ik moet ondernemen voor activatie van mijn fysieke simkaart? Wellicht heb ik iets niet goed gedaan. En misschien nog wel belangrijkere vraag: zit ik morgen nog binnen het termijn waarin ik mijn simkaart kan activeren of moet ik weer een nieuwe aanvragen? Dank!

Reputatie 6
Badge +7

Hallo @Celine664 fijn dat je de simkaart hebt ontvangen! Ik zie dat deze niet meer gelinkt staat aan je nummer, dus ik ben bang dat we net buiten de termijn vallen. Ik ga iets anders proberen. Kun je mij een DM sturen met het simkaartnummer? Het is een lang nummer dat vaak begint met 89311. Dan kan ik voor je checken of het mogelijk is om alsnog de koppeling te maken en de simkaart te activeren. Anders kun je het beste alsnog langs onze winkel gaan, maar laten we eerst kijken of het op deze manier lukt. 

Ik zie je bericht graag tegemoet! 😊

Hi Pharwin, dank voor je reactie! Ik ben zojuist gemakshalve naar de winkel gegaan. Daar hebben ze me een nieuwe simkaart gegeven en deze geactiveerd waarna ik gelijk bereik had. Dus deze topic is opgelost! Dank voor alle hulp :) 

Reputatie 6
Badge +7

Fijn dat het is gelukt Celine, daar ben ik erg blij mee! Geen dank en graag gedaan. Als we nog iets anders voor je kunnen betekenen, laat het dan gerust weten. Voor nu nog een hele mooie dag gewenst! 😊