Skip to main content

Hallo! Ik ben voor onbepaalde tijd aan het reizen in het buitenland en hoor veel verhalen van reizigers die hun mobiel kwijt zijn en simkaart (en daarmee hun telefoonnummer). Aangezien dit ook bij mij kan gebeuren en ik pas over een jaar weer in Nederland ben, ben ik benieuwd wat ik moet doen in het buitenland om mijn prepaid eSim (met mijn oude Nederlandse nummer) op een nieuwe telefoon te gebruiken? Alvast bedankt voor het meedenken! Groet

@Celine664 dat durf ik niet te zeggen, maar anders kunnen we dan samen wel naar een oplossing kijken! We gaan er gewoon vanuit dat het goed komt! Begrijp ik het nu goed dat je je huidige abonnement wilt annuleren en deze wil laten omzetten naar een PrePaid-aansluiting? Kun je wel SMS'jes ontvangen? Ik moet namelijk een SMS-verificatie doen om zeker te weten dat jij de juiste persoon bent. Ik heb zojuist een verificatiecode per SMS naar je verstuurd. Zou je de code met mij willen delen? Dan ga ik de omzetting naar PrePaid voor je in orde maken! 😄

@Pharwin van Odido Klopt, dat begrijp je goed! Ik heb alleen geen bereik hier, dus SMSjes ontvang ik niet. Vanmiddag ga ik naar het dorp, dus heel misschien heb ik daar bereik, maar ik ben bang dat dat ook niet gaat lukken. Zijn er nog andere manieren waarop ik kan verifiëren dat ik de enige echte Celine ben? Wellicht een brief naar mijn adres in Nederland met een code erop die ik erna deel of wellicht via de mail?

@Celine664 Jazeker! Dan gaan we het via de mail proberen. Ik heb zojuist een code per mail naar je verstuurd. Zou je die met mij willen delen? Dan kan ik voor je aan de slag gaan! Als ik er niet meer ben (i.v.m. het Pinksterweekend), zal een collega zo snel mogelijk bij je terugkomen om het verder op te pakken! 

@Pharwin van Odido ah mega fijn dat het via het mailadres kan! De code is: 8451782. Super als het lukt voor Pinksteren. Hoor het graag zodra het al dan niet is gelukt! 

Hi Celine, bedankt voor de verificatiecode! Staat je telefoon aan en heb je je simkaart van ons erin zitten? Laat het me maar weten, dan zet ik je abonnement over naar PrePaid! En hoeveel tegoed had je nog op je PrePaid staan?

Hi Marciano, mijn telefoon staat aan en mijn eSim heb ik ook op “Turn on this line” staan. Ik heb geen simkaart in mijn telefoon, die heeft de winkel toen van mij ingenomen nadat ze het hadden omgezet naar eSim. Ik hoop dat ik voor dit proces geen fysieke simkaart nodig heb want dan heb ik een probleem… Ik heb hier trouwens geen bereik, maar ik hoop dat dat niet erg is. Volgens mij had ik zo’n 15 euro erop staan (10 euro 2 weken geleden erop gezet en volgens mij stond er nog een paar euro op). Hoor graag als het is gelukt! Dank! 

Goeiemorgen Celine, bedankt voor de bevestiging! Ik heb je abonnement zojuist omgezet naar PrePaid. In het systeem ziet alles er goed uit. Laat je het mij weten of jij ook merkt dat 'ie is omgezet naar PrePaid? Ik hoor het graag van je. Dan voeg ik ook nog eens € 15 bij je tegoed. Ik hoor het graag van je! 😊

Hi Marciano, dank voor het omzetten! Hoe kan ik controleren of het is omgezet naar Prepaid? Ik heb geen bereik waar ik nu ben dus kan het niet via ontvangen smsjes controleren. Denk pas dat ik over een maand weer in een grotere stad ben waar ik bereik heb! 

Goedemorgen Celine, graag gedaan! Duidelijk, op dit moment is het dan niet te controleren of je PrePaid hebt, maar zodra je weer bereik hebt in een grote stad zal het al snel duidelijk worden. In het systeem staat alles in ieder geval op PrePaid. Met PrePaid heb je in het buitenland wel een databundel nodig. Mocht je straks weer in een grote stad zijn kijk dan op deze pagina met welke netwerken je verbinding kan maken in het land waar je bent en op deze pagina voor meer informatie over de zones en tarieven. Voor nu wens ik je nog heel veel plezier op je reis! 😄

Hi Marciano, dank. Ga ik het checken zodra ik in een stad ben. Er is alleen wel gisteren 14 euro afgeschreven van mijn rekening voor het abonnement, maar ik ga ervan uit dat ik die kosten voor de eerste maand niet voor mijn rekening hoef te nemen. Kan ik deze laten terugboeken en gaat het dan voor de opvolgende maanden goed?

Hi Celine, goed dat je dit aangeeft! Ik zie inderdaad dat er een incasso van € 14,00 heeft plaatsgevonden. Geen zorgen, dit was éénmalig en deze factuur stond al klaar voordat de omzetting naar PrePaid had plaatsgevonden. Je kunt deze incasso gerust terugboeken, dan komt het bedrag weer open te staan in je account. Deze factuur heb ik zojuist voor je vergoed middels een creditnota en je ook hierover een bevestiging per mail verstuurd. Dus dat komt helemaal goed! 😄

Hi Marciano, super, heb het terug laten boeken. Dank weer voor je snelle hulp!

Hi @Marciano van Odido , ben ik helaas weer! Ik ben nu in een grote stad (Bogota) waar ik helaas geen bereik heb met mijn Nederlandse simkaart. Ik had hier aan het begin van mijn reis wel bereik, dus er gaat denk ik iets mis. Kan ik aan mijn kant hiervoor iets doen? Ik heb al verschillende netwerken geprobeerd en mijn mobiel opnieuw opgestart. Ik kan wel nog whatsappen van mijn NL nummer, maar dat doe ik vanaf het bereik van mijn Colombiaanse simkaart. In principe zou ik verder geen bereik nodig hebben, maar aangezien ik in 1x in de paar maanden een bereik moet hebben om te kunnen smsen en mijn simkaart actief te houden, is het wel van belang (en mogelijk voor andere zaken die ik nog niet overzie). Hoor het graag! 

Met een abonnement kun je van meer roaming netwerken gebruik maken dan met prepaid.  In Colombia is er maar 1 netwerk voor prepaid: telefonica. Zie je die in de mogelijke netwerken als je handmatig zoekt?

Met een abonnement kun je van meer roaming netwerken gebruik maken dan met prepaid.  In Colombia is er maar 1 netwerk voor prepaid: telefonica. Zie je die in de mogelijke netwerken als je handmatig zoekt?

Hi Erik, dank voor je reactie! De afgelopen vier maanden deed mijn Prepaid het in Colombia bij andere netwerken dan telefonica. Ik heb die er nooit tussen zien staan toen ik handmatig een netwerk heb moeten kiezen. Helaas nu ook niet. FYI Mijn prepaid is een maand geleden overgezet naar een abonnement maar hebben we weer omgezet naar Prepaid (lang verhaal waarom dit is gebeurd), maar nu lukt het niet meer met mijn Prepaid zoals het eerder wel lukte. 

@Celine664 Hallo, wat gek dat het niet werkt! Je simkaart is inderdaad omgezet naar PrePaid en ik zie in ons systeem dat je gebruikmaakt van de juiste simkaart. Ik wou met je meekijken in je account of je nog voldoende tegoed had, maar er is op dit moment geen juiste Mijn Odido account gekoppeld. Je account stond nog gekoppeld aan je oude/inactieve abonnement. Deze heb ik zojuist voor je verwijderd en ontkoppeld. Je kunt via onze website een nieuw account aanmaken: https://www.odido.nl/my/registreren en dan je PrePaid-aansluiting toevoegen. Via een andere weg heb ik kunnen achterhalen dat je op dit moment € 5,00 PrePaid-tegoed hebt. Zoals ik in een eerder bericht had aangegeven, heb je vaak met PrePaid wel minder mogelijkheden in het buitenland. Zou je een SMS kunnen versturen met de tekst '’PRIJS'’ naar 5545? Dan krijg je een automatische SMS terug wat er mogelijk is in dat land en wat je nodig hebt om er voordelig te kunnen internetten! 

Hi Pharwin, de link kan ik niet openen. Ook niet als ik via jullie eigen website er zelf heenga. Kan het zijn dat de link niet werkt in het buitenland? Ik zit op mijn 4G en niet op wifi en krijg de error: 

403 Forbidden

Microsoft-Azure-Application-Gateway/v2

Kunnen we het nog op een andere manier doen? Ik had trouwens minimaal 10 euro op mijn account staan plus nog wat oud tegoed van ongeveer 5 euro. Je collega moest nog mijn oude tegoed overzetten van mijn oude sim afsluiting naar deze nieuwe. Ik had namelijk 10 euro erop gezet, omdat ik dacht dat mijn tegoed op was. Ik heb daar niks van gebruikt want het lag wan het feit dat ik geen bereik had. 

@Celine664 de link zou eigenlijk gewoon moeten werken, ook in het buitenland. Dus ik denk dat het ligt aan je internetverbinding. Je kunt het eventueel ook Googelen, typ dan '’registreren Odido'’ en dan kom je dezelfde link tegen. Yes, het tegoed zullen we nog toevoegen. Je hebt op dit moment alleen € 5,00 als tegoed staan. Echter, zie ik dat je naam nog niet geregistreerd staat bij je PrePaid-aansluiting en als dat doet, ontvang je ook nog eens € 5,00, waardoor je uitkomt op € 10,00 tegoed. Het overige tegoed van € 10,00 heb ik alvast laten bijschrijven in je account! 

Hi @Pharwin van Odido , helaas kreeg ik de foutmelding alsnog ook via allerlei andere manieren op mijn laptop. Heb het via een omweg met wat hulp van thuis kunnen regelen. Alleen sinds mijn oude prepaid aansluiting is afgesloten en omgezet naar abonnement en weer naar prepaid, heb ik geen bereik meer, ook niet in de steden waar ik dat eerder wel had. Dit probleem word niet verholpen als ik een account maak, welke ik ook niet kan koppelen aan mijn account, omdat ik geen bereik heb om een code op mijn telefoonnummer te krijgen om het te koppelen. Heb je nog andere ideeën hoe we dit kunnen fixen? Ik heb eigenlijk alleen bereik nodig om 1x per 6 maanden een sms te sturen om mijn telefoonnummer actief te houden. Kan dit anders nog via een andere manier? Hoor het graag!

Goedemorgen Celine, als je via je instellingen handmatig zoekt naar het netwerk 'Telenonica’, krijg je deze dan wel te zien? Ik heb zojuist e.e.a. uitgezocht en geprobeerd en ik geef je graag meer duidelijkheid over de situatie. In Colombia heb je een Zone 3 'Internet op Reis’ bundel nodig. Pharwin heeft het tegoed van € 10 bijgeschreven, maar het systeem lijkt het niet op te pakken, dus die houd je van ons tegoed. Op dit moment is er een probleem bekend met het PrePaid systeem dat we nodig hebben om een bundel voor jou te activeren. Onze IT-afdeling werkt er momenteel nog aan om dit op te lossen. Ik gok dat we - zodra dit opgelost is - dan ook het tegoed weer kunnen bijschrijven.

Als je alleen bereik nodig hebt om 1 keer in de 6 maanden een SMS te sturen of op een andere manier je PrePaid actief te houden, dan zou ik nu sowieso nog wachten met een bundel aanschaffen. Je PrePaid is op 21 mei begonnen, dus je hoeft dit pas rond 20 november te doen. Mijn voorstel: kijk de komende tijd of je verbinding kan maken met Telefonica en de SMS Prijs Colombia naar 5545 kan sturen (of alleen Prijs naar 5545). Anders kom je rond 1 november (dan hebben we ruim de tijd) bij ons terug. Dan moet het PrePaid probleem sowieso opgelost zijn en dan kunnen we het tegoed bijschrijven en een bundel voor je activeren. Als we dit nu al doen, dan is het zonde, omdat je dan over 6 maanden nog een keer je PrePaid actief moet houden in het buitenland, terwijl er nu nog niet eens 1 maand voorbij is. 

Mocht je hier vragen over hebben, stel ze dan gerust. Maar voor nu is alles in ieder geval in orde! Zodra IT dit probleem heeft opgelost kunnen wij weer voor je aan de slag!

Hi Marciano, dank voor je uitgebreide reactie. Helaas staat dat netwerk er niet tussen als ik handmatig zoek. Ik verwacht niet dat het er de komende tijd opeens tussen zal staan, aangezien ik nu in de hoofdstad ben en juist hier bereik had moeten hebben (zoals enkele maanden geleden). Maar ik zal het zo nu en dan alsnog checken! Helemaal prima om voorlopig even te wachten totdat jullie IT afdeling ernaar heeft gekeken. Ik overzie alleen nog niet of ik mijn telefoonnummer in de toekomst voor andere belangrijke zaken (e.g. bancaire) nodig heb, dus mocht IT het al eerder hebben opgelost hoor ik het graag. Zekerheidshalve check ik alvast over 3 maanden alvast bij jullie in om te voorkomen dat ik te laat handel en mijn nummer opeens word afgesloten! 

@Celine664 dat is helemaal goed! Geen zorgen, je nummer zal niet zomaar worden afgesloten. Je ontvangt hier altijd meerdere herinneringen over en je hebt na 6 maanden inactiviteit altijd nog een maand extra om alsnog 1x actief gebruik te maken van je PrePaid-nummer. Dat komt dus helemaal goed! 

@Pharwin van Odido Hi Pharwin, ben ik weer! Ik heb even een vraag. Ik ben voor de komende twee weken in Mexico-Stad en zou eigenlijk nu mijn fysieke simkaart willen bestellen en laten versturen naar Mexico stad, zodat ik in het geval dat mijn mobiel kapot gaat of gestolen wordt ik die Simkaart heb en alles op mijn nieuwe telefoon kan installeren. Met mijn E-Sim heb ik nu momenteel nog steeds geen bereik, dus het IT issue zit er dus nog. Doordat het versturen van de simkaart mij 80 euro kost wil ik er graag zeker van zijn dat ik met de fysieke simkaart niet tegen dezelfde of andere IT problemen aanloop zoals ik nu met deze E-Sim heb. Is het IT probleem ook opgelost als ik de simkaart hierheen stuur? Dank alvast voor je reactie!

Hallo @Celine664, wat heerlijk dat je in Mexico-Stad bent, het schijnt er erg mooi te zijn en ik wens je heel veel plezier! Het is eigenlijk niet de bedoeling om in dit geval een simkaart te laten versturen of te bestellen. Dat is alleen bedoelt voor wanneer het nodig is en niet voor wanneer het nodig kan zijn. Een nieuwe simkaart moet sowieso binnen 7 dagen geactiveerd worden, anders heb je er niks aan. Daarom is het de bedoeling om alleen een nieuwe simkaart aan te vragen wanneer het nodig is. 

Ik zie dat het tegoed inmiddels al wel is bijgeschreven, dus het zou moeten werken! Houd er rekening mee dat je met PrePaid vaak in het buitenland wel minder mogelijkheden hebt, zoals ik al eerder had aangegeven. Je kunt dit checken door een SMS met de tekst PRIJS te sturen naar 5545. Dan sturen we een sms terug met de tarieven voor het land waar je nu bent. Het zou kunnen dat het niet mogelijk is i.v.m. afspraken die we hebben gemaakt met providers in het buitenland. Uit de SMS zal blijken of het wel of niet mogelijk is. Je hebt wel een Internet-op-Reis pas nodig voor landen buiten de EU, dus in Mexico ook. Die kun je aanschaffen via je Mijn Odido account, maar alleen als het mogelijk is! 

Hi Pharwin, dank voor je antwoord. Ik begrijp het niet helemaal… SMSen gaat natuurlijk niet want in heb geen verbinding 🙂 Begin januari tot en met maart kon ik wel met mijn eSim verbinding maken, maar doordat er volgens jullie IT technisch iets niet lekker gaat kan dat nu niet meer. Aangezien ik geen verbinding heb met mijn eSim vind ik het wel nodig genoeg om een fysieke simkaart te laten opsturen zodat ik wel verbinding heb. Naast het feit dat als mijn telefoon gestolen word ik de sjaak ben, loop ik er nu ook tegen aan dat ik voor mijn belastingaangiftes codes moet ontvangen op mijn NL nummer, maar ik heb geen bereik dus dat kan niet…. Eerder is mij verteld dat het zeker een optie is om een fysieke simkaart naar mijn adres in Nederland te laten versturen waarna ik het naar mijn adres in het buitenland kan versturen. Dus ik maak hier graag nog gebruik van en heb ook de vraag of jullie met de fysieke simkaart niet ook tegen dezelfde IT problemen aanlopen zoals jullie nu hebben bij mijn eSim?

Ik meen overigens dat het vaker voorkomt dat reizigers een nieuwe moeten aanvragen in het buitenland en met die 7 dagen in de knel komen. Is hier geen rek in mogelijk? Desnoods laat ik mijn telefoon in Nederland activeren door familieleden op een oude telefoon, waarna we alle tijd hebben om de simkaart richting mij te versturen. 

Hoor het graag!