Beantwoord

Welke acties als mobiel gestolen buitenland


Hallo! Ik ben voor onbepaalde tijd aan het reizen in het buitenland en hoor veel verhalen van reizigers die hun mobiel kwijt zijn en simkaart (en daarmee hun telefoonnummer). Aangezien dit ook bij mij kan gebeuren en ik pas over een jaar weer in Nederland ben, ben ik benieuwd wat ik moet doen in het buitenland om mijn prepaid eSim (met mijn oude Nederlandse nummer) op een nieuwe telefoon te gebruiken? Alvast bedankt voor het meedenken! Groet

icon

Beste antwoord door Marciano van Odido 3 May 2024, 13:19

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Celine664 

Eigenlijk hoef je maar 1 keer per 6 maanden een betaalde handeling te verrichten om je nummer actief te houden, dit kan zijn bellen naar Nederland, sms'en naar Nederland of internet gebruiken 

Doe dit voor de zekerheid om de 3/4 maanden.

Reputatie 7
Badge +9

Hi Celine, gaaf dat je lekker aan het reizen bent! Hoe bevalt het tot nu toe? Goed dat je hier aan denkt en dat je je hierop wil voorbereiden. PrePaid in het buitenland kan erg tricky zijn, zeker als je toestel wordt gestolen. Een PrePaid met eSIM is best uniek en kan alleen in bepaalde gevallen (als je bijvoorbeeld al een abonnement met eSIM had en over bent gegaan op PrePaid. Mocht je toestel gestolen worden, dan is het niet mogelijk om voor jou of voor ons om een nieuwe PrePaid eSIM te bestellen. In dat geval zou je dan wel een nieuwe fysieke PrePaid simkaart moeten bestellen. Deze mogen we dan alleen naar je adres in Nederland sturen. Iemand thuis zou deze dan naar je op moeten sturen. Al met al kan dit lastig zijn, dus mocht het voorkomen, dan is dit hoe het zal gaan. Maar ik hoop dat het niet nodig zal zijn! 😄

Wat @Waqqas zegt is om PrePaid inderdaad actief te houden om je nummer te behouden. Deze vraag zien we ook wel eens terug!

Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust. We zijn er voor je. Anders wens ik je alvast een heel fijn weekend en nog een hele mooie en veilige reis! 🙌🏻

Hi Marciano, dank voor je snelle en uitgebreide antwoord! Ik heb net voor deze reis mijn abonnement bij jullie omgezet naar prepaid. Volgens mij had ik ook een paar dagen een eSim abonnement. Kan jij hiermee inzien of jullie mij dan inderdaad eenvoudig kunnen helpen als mijn mobiel hier gestolen wordt? Indien niet zou ik dan nog kunnen kijken naar de mogelijkheden om nu bijvoorbeeld een goedkoop abonnement af te sluiten! Het scheelt me een hoop zorgen (en kosten) als ik namelijk niet op 1 plek voor een langere tijd hoef te blijven. Dank voor het meedenken!

Reputatie 7
Badge +9

Goedemiddag Celine, geen dank! Als je toestel wordt gestolen, kunnen we geen nieuwe eSIM PrePaid voor je klaarzetten. Je hebt nu inderdaad PrePaid met eSIM omdat je daarvoor al eSIM had, dit is de uitzondering waarbij je gebruik kan maken van PrePaid met eSIM. Maar zodra je een nieuwe nodig hebt, zal je een fysieke simkaart moeten krijgen. Je kan inderdaad altijd op Odido.nl kijken naar het goedkoopste abonnement dat voor jou ideaal is en nummerbehoud aanvragen, zodat je je huidige nummer meeneemt. Aangezien je van abonnement naar PrePaid bent gegaan, kan ik dit ook voor je ongedaan maken, zodat je je oude abonnement weer terug krijgt. Met een abonnement met eSIM scheelt het inderdaad veel zorgen, dus dit is een goede optie. Laat het me maar weten waar je voorkeur naar uitgaat! 

Hi Marciano! Terug naar mijn oude abonnement is een dure optie, aangezien ik daar onbeperkt bellen en internet had. Maar ik mocht al een paar maanden een nieuw abonnement uitzoeken want mijn termijn was al verstreken. Zou ik mijn oude abonnement dan kunnen omzetten naar de allergoedkoopste optie met de minste mogelijkheden? Aangezien ik er niet mee ga bellen en smsen in Latijns-Amerika, betaal ik puur voor nummerbehoud (en kopzorgen voor als mijn mobiel gestolen wordt). Alvast dank weer voor je hulp!

Reputatie 7
Badge +9

Hi Celine, ik heb direct meegekeken naar de mogelijkheden en wat ik eerder zei - is niet meer het geval. Ik kan je oude abonnement niet meer terughalen, dus deze optie vervalt eigenlijk helemaal. Wat je wel kan doen is een nieuw (Sim Only) abonnement bestellen met nummerbehoud en hierbij kiezen voor de laagste bundel. Deze bundel kan je maandelijks bijstellen naar je eigen wens. Houd er wel rekening mee dat een nieuwe simkaart of brief met QR-code voor een eSIM wel naar een Nederlands adres gestuurd gaat worden. Maar dat moet verder helemaal goedkomen. 

Hi Marciano. Ah super, veel dank voor je hulp! Dus zodra mijn telefoon gestolen wordt zal ik een Sim Only abonnement afsluiten met nummerbehoud voor de goedkoopste optie, waarbij ik bij de eSim de QR code laat sturen naar een Nederlands adres. Begrijp ik het dan goed dat ik de eSim in het buitenland kan activeren? En indien ik een abonnement voor twee jaar neem, kan ik het abonnement ook eenvoudig bijvoorbeeld na 1 jaar omzetten naar meer belminuten en internet? Voor het geval ik eerder terugkom, weet ik wat mijn mogelijkheden zijn! Dit zijn mijn laatste vragen, belooft 😊 Dank weer!

Reputatie 7
Badge +9

Hi Celine, graag gedaan! Oh nee, hier klopt iets niet helemaal. Mocht je telefoon/simkaart gestolen worden, dan is het te laat om het Sim Only abonnement met nummerbehoud aan te vragen. Voor nummerbehoud heb je namelijk wel het simkaartje nodig met je huidige nummer ter verificatie. Dus achteraf het Sim Only abonnement afsluiten met nummerbehoud zou te laat zijn. Wat ik bedoelde was dat je dit vooraf al kan doen, zodat - mocht je toestel gestolen worden - je altijd je 06-nummer behoud en gemakkelijk een nieuwe simkaart of eSIM kan bestellen. 

We raden eSIM activeren in het buitenland niet aan, maar uit ervaring weet ik dat het eigenlijk altijd wel goed gaat, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Ook als je voor een 2 jarig abonnement gaat, kan zelfs 1 maand na activatie al je bundel omhoog of omlaag wijzigen - geen probleem! 

Het is dus eigenlijk een afweging tussen PrePaid houden met het risico dat je je toestel kwijtraakt, of preventief de Sim Only nemen.

Haha geen probleem hoor, ik ben er om je vragen te beantwoorden! 😄

Hi Marciano, top, helder. Dank! Nu probeer ik een abonnement af te sluiten via twee manieren, maar beiden lukken niet. Als ik het via jullie website doe dan krijg ik een foutmelding bij het invullen van mijn e-mailadres met dat ik daarop al een account heb. Als ik vervolgens vanuit mijn account (en dat e-mailadres) een Sim Only abo wil afsluiten, krijg ik een error zodra mijn gegevens worden opgehaald. Kan jij mij helpen met afsluiten van een abonnement? Belminuten 120, Internetbundel 2 GB = 4 GB voor prijs EURO 11,50, looptijd 2 jaar, type simkaart eSim (telefoon: Iphone 11). Dank alvast!

Reputatie 7
Badge +9

Goedemorgen Celine, geen dank - fijn dat het duidelijk is! Wat apart dat je deze melding krijgt. Je hebt alleen PrePaid, toch? Je oude abonnement is natuurlijk omgezet naar PrePaid, dus deze zou niet in de weg moeten staan - maar wellicht dat dit toch het geval is. Ik kan je hier zelf niet bij helpen, omdat ik niet op de verkoop zit. Bel hiervoor even met mijn collega's van Telesales op 0800-0092 (optie 2). Vanuit het buitenland kan je bellen met +316-24001200. Ik hoop dat ze je direct verder kunnen helpen met het bestellen van je Sim Only. Laat je het me weten of het is gelukt? Ik blijf graag op de hoogte! 

Hi Marciano, helaas heb ik geen bereik waar ik nu ben, dus kan ze niet bellen. Is het mogelijk dat ik het via de mail met ze regel? Ik weet niet wanneer ik weer bereik heb, dus het zou heel fijn als het ook op een andere manier kan (of wellicht via whatsapp). Veel dank alvast!

Reputatie 7
Badge +9

Hi Celine, mijn collega's van Sales zijn niet via de mail bereikbaar, alleen in de winkel of telefonisch. Heb je anders een screenshot van de foutmelding voor me? Wellicht kan ik toch nog iets vinden waardoor je vastloopt. Want voor zover ik kan zien heb je momenteel alleen PrePaid, dus je zou gewoon een Sim Only abonnement moeten kunnen afsluiten. Mits je voldoet aan genoeg krediet en de juiste documenten die geaccepteerd worden voor een nieuw abonnement. Je hebt nog wel al je Nederlandse documenten denk ik, klopt dat? Nederlands ID of paspoort, Nederlands IBAN? Ik zie je screenshot (zonder persoonlijke gegevens) graag tegemoet. Ik kijk graag met je mee!

Hi Marciano, het lijkt alsnog te zijn gelukt! Bij het maken van de print screens lukte het om een eSim Only aan te vragen zolang ik niet was ingelogd in mijn account. Alleen, ik heb een eSim aangevraagd en krijg in de bevestigingsmail de melding dat ik de simkaart binnen twee dagen in mijn brievenbus ontvang. Ter check: deze ontvang in niet toch? Hoe werkt de verdere procedure met de eSim? Mocht het nodig zijn, hieronder een print screen van mijn bestelling. Veel dank weer!

 

Reputatie 7
Badge +9

Goedemorgen Celine, hee wat fijn dat het toch is gelukt! De simkaart met de QR-code ontvang je inderdaad op je adres in Nederland. Ik had dit in een eerdere reactie wel aangegeven, maar ik ben bang dat je daar wellicht overheen hebt gelezen. Net als met een vervangende PrePaid simkaart; iemand thuis kan (moet) de simkaart naar je opsturen. Je scant de QR-code dan en activeert de eSIM. Ik hoop dat dit gaat lukken!

Hi Marciano, dat heb ik dan inderdaad niet goed begrepen. Maar ik heb 14 dagen bedenktijd zag ik, dus geen probleem. Ik zit dan even het voordeel te zoeken van het nu al fixen. Zou je me weer kunnen helpen met de onderstaande drie vragen?
 

1.  Heb ik het volgende wel goed: als mijn huidige telefoon hier gestolen wordt en ik heb mijn nieuwe abonnement hier al geactiveerd met de nieuwe Simkaart (en overgezet naar eSim), kan ik dan met een nieuwe telefoon mijn eSim erop activeren zonder dat ik dit proces weer moet doen van een simkaart laten opsturen?

2. Kan ik zolang ik mijn nieuwe simkaart nog niet heb geactiveerd mijn whatsapp blijven gebruiken via mijn oude eSim? En kan ik dat blijven doen ook al is mijn oude nummer tijdelijk op niet actief gezet? De reden hiervoor is dat het wel wat weken gaat duren voordat ik in een stad ben waar ik de nieuwe simkaart naartoe kan laten sturen. Voorzie jij hiermee problemen?

3. Laatste vraag! Moet ik de nieuwe simkaart binnen een bepaalde tijd activeren? 
 

Dank weer! 

Reputatie 6
Badge +6

Hallo @Celine664, ik neem het stokje even over van mijn collega en ik geef je graag meer duidelijkheid op al je vragen! 

  1. Als je toestel wordt gestolen, zullen we eerst de simkaart voor je blokkeren, zodat je zeker weet dat er niks geks kan gebeuren! Daarna dien je wel een nieuwe simkaart te ontvangen, zodat je alsnog bereikbaar kunt zijn met een nieuw toestel. Aangezien je in het buitenland zit, dient deze vanuit hier verstuurd te worden naar jou in het buitenland, omdat we alleen een nieuwe simkaart kunnen versturen naar het bij ons bekende (Nederlands) adres. In het geval van een eSIM, deze kunnen we ook bestellen, maar die komt voor je klaar te staan in je Mijn Odido account. Daar kun je de QR-code scannen en de activatie heel gemakkelijk zelf voltooien. Maar hiervoor dien je wel te beschikken over je oude simkaart en aangezien je deze niet hebt, kunnen wij de simkaart zelf voor je activeren. Maar voor het inloggen bij je Mijn Odido account, wordt er altijd een Tweestapsverificatie gedaan, waardoor er een code naar je nummer wordt gestuurd. Maar deze code komt natuurlijk niet aan, omdat je huidige simkaart gestolen is. Vandaar dat deze optie niet beschikbaar is. Normaal gesproken raden we altijd aan om dan langs te gaan in één van onze winkels, omdat dit de snelste optie is. Maar omdat je in het buitenland zit, is dat natuurlijk geen optie en is de enige manier om aan een nieuwe simkaart te komen, door iemand de simkaart vanuit je thuisadres naar het adres in het buitenland te laten versturen. 
  2. Je kunt altijd gebruikmaken van je oude simkaart, todat je de nieuwe hebt geactiveerd. De oude wordt pas onbruikbaar, zodra je nieuwe simkaart is geactiveerd. Je kunt altijd gebruikmaken van je WhatsApp, zo lang je een werkende simkaart hebt, waar je nummer aan is gekoppeld. Als je nummer tijdelijk op inactief zet, kun je hier geen gebruik van maken. Bij gebruik van WhatsApp (op een nieuw apparaat) dien je altijd een extra verificatie met het nummer te doen. 
  3. Yes, de nieuwe simkaart dient altijd binnen 7 dagen geactiveerd te worden. Anders kan de koppeling in ons systeem niet meer worden gemaakt bij je abonnement.

Mocht je nog andere vragen hebben, laat het dan gerust weten! 

Hi Pharwin, dank voor je uitgebreide antwoord op alle vragen! Ik had eerder via deze chat begrepen dat het voordeliger zou zijn om in het buitenland tijdens een langere reis een eSim met abonnement te hebben (in plaats van een eSim prepaid), voor het geval dat mijn telefoon (met simkaart) gestolen zou worden. Maar ik begrijp uit je antwoord op punt nummer 1 dat ik in beide gevallen elke keer als mijn telefoon wordt gestolen ik de fysieke simkaart eerst naar een adres in het buitenland moet laten sturen. In dit geval win ik er niks mee om mijn Prepaid om te zetten naar abonnement en annuleer ik dit proces heel graag.

Nog even een vraag. Ik heb het abonnement vorige week aangevraagd, als ik mijn verzoek annuleer (ik zag dat dat kon binnen 14 dagen), ga ik dan weer automatisch terug naar mijn Prepaid eSim? En voor dit proces heb ik hopelijk niet een nieuwe simkaart nodig voor mn Prepaid? Indien wel dan heb ik een probleem…. 
 

Alvast dank voor je antwoord!

Reputatie 6
Badge +6

@Celine664 Geen dank en graag gedaan! Het maakt voor je abonnement verder niks uit of je gebruikmaakt van een PrePaid of een abonnement. In beide gevallen dient er een nieuwe fysieke simkaart opgestuurd te worden. Bij een PrePaid eSIM, kunnen we geen nieuwe eSIM voor je bestellen, je dient hiervoor dan naar één van onze winkels te gaan (of we kunnen een fysieke simkaart voor je bestellen als er adresgegevens bij je PrePaid-aansluiting bekend zijn). Bij een abonnement, hebben we vaak wat meer mogelijkheden m.b.t. een eSIM. Het is dan makkelijker om een nieuwe eSIM voor je te bestellen. Echter, zoals ik hierboven al had vermeld, dien je hiervoor wel in te kunnen loggen met je Mijn Odido account. Maar dat is natuurlijk niet mogelijk, als je toestel is gestolen, aangezien er een tweestapsverificatie aan bod komt, zodra je inlogt. Maar dat is weer afhankelijk van hoe je de tweestapsverificatie hebt ingesteld. Dit kan via SMS of via een Authenticator app. Beide opties worden natuurlijk lastig als je toestel is gestolen, daarom dient er dan alsnog een fysieke simkaart te worden besteld. Maar ik snap waarom mijn collega's dit hebben gezegd, omdat we bij een abonnement vaak wat meer mogelijkheden hebben en bij een PrePaid (eSIM) niet. Ook m.b.t. het gebruik in het buitenland heb je vaak meer mogelijkheden (zoals internetgebruik) in het buitenland dan bij een PrePaid-aansluiting. 

Geen zorgen, mocht je dit willen, kan ik je huidige abonnement kosteloos laten omzetten naar een PrePaid-aansluiting. Je hebt hiervoor dan geen nieuwe simkaart nodig en kunt dan gerust gebruikmaken van je huidige simkaart. Laat maar gerust weten waar je voorkeur naar uit gaat! 

Hi Pharwin, top, dank weer voor de toelichting! Naar mijn beste weten zijn mijn adresgegevens met de PrePaid aansluiting bij jullie bekend. Zou ik dat via jou dubbel kunnen controleren? Indien dit het geval is zou ik graag het abonnement aanvraag willen annuleren en weer terug naar de eSim PrePaid aansluiting gaan! Kan ik dit via jou verder regelen? Heel fijn dat ik geen nieuwe simkaart hiervoor nodig heb.
 

Mocht mijn mobiel dus in de toekomst gestolen worden dan bestel ik gewoon bij mijn PrePaid aansluiting een nieuwe fysieke simkaart online die naar mijn adres in Nederland wordt gestuurd, die ik vervolgens door iemand naar het buitenland op laat sturen en activeer in het buitenland.

Reputatie 6
Badge +6

@Celine664 Geen dank! Ik heb gelijk even zitten zoeken en ik zie dat er bij je PrePaid-aansluiting geen adresgegevens bij ons bekend waren. Maar geen zorgen, deze staan natuurlijk bij je huidige abonnement wel erin en dat kan ik voor je omzetten naar PrePaid. Weet je zeker dat je je abonnement wilt omzetten naar een PrePaid-aansluiting? Dan wil ik dit best voor je in orde maken! Ik moet dan alleen nog een extra verificatie uitvoeren om zeker te weten dat jij de juiste persoon bent. Ik heb zojuist een verificatiecode per SMS verstuurd naar het nummer dat eindigt op ***2001. Zou je deze met mij willen delen? Dan kan ik het voor je in orde maken! 

@Pharwin van Odido Hi Pharwin, dank voor het overzetten van de adresgegevens. Je vraagt of ik mijn abonnement wil omzetten naar Prepaid aansluiting, maar eigenlijk wil ik mijn abonnement aanvraag annuleren en terug naar mijn oude Prepaid aansluiting. Ik had daar namelijk kort geleden ook nog geld opgezet, omdat ik 1x per 3 maanden even een smsje moet sturen voor nummerbehoud. Is dit ook mogelijk? Of heb ik het geld ook nog als ik jouw route kies? Waarom kiezen we niet voor de route om het abonnement aanvraag te annuleren of lopen we dan tegen andere problemen aan?

Reputatie 6
Badge +6

@Celine664 Hi Celine, ik snap wat je bedoelt, maar als een PrePaid-aansluiting éénmaal is afgesloten, kan ik deze ook niet meer activeren, sorry! Vandaar dat ik aangaf om je huidige abonnement om te zetten naar PrePaid (zodat je gebruik kan blijven maken van je huidige simkaart) of je kunt een nieuwe PrePaid-simkaart via onze website bestellen met Nummerbehoud. Echter, wou je weten wat handig is in het geval je toestel wordt gestolen. Bij PrePaid is een nieuwe eSIM eigenlijk niet mogelijk. Deze kan je niet zelf bestellen via je account en ik kan ook geen nieuwe voor je bestellen. Je kunt dan alleen langsgaan in één van onze winkels om een nieuwe eSIM te krijgen. Als je liever een eSIM wilt hebben, raad ik je aan om je abonnement te behouden, want dan wordt het makkelijker om een eSIM te bestellen. Maar het wordt natuurlijk lastig om in te loggen, aangezien je toestel is gestolen en er bij het inloggen een tweestapsverificatie wordt gevraagd. Als het verder niets uitmaakt, kan ik je abonnement omzetten naar PrePaid, maar dan kun je wel alleen een fysieke simkaart bestellen (of wij bestellen deze voor je). Geen zorgen, overgebleven tegoed op je oude PrePaid, kan ik dan laten bijschrijven bij je nieuwe PrePaid-aansluiting of als je kiest om je abonnement te behouden, kan ik dat voor je crediteren, zodat het bedrag in mindering zal worden gebracht op je eerstvolgende factuur! 

Reageer