Hallo! Ik ben voor onbepaalde tijd aan het reizen in het buitenland en hoor veel verhalen van reizigers die hun mobiel kwijt zijn en simkaart (en daarmee hun telefoonnummer). Aangezien dit ook bij mij kan gebeuren en ik pas over een jaar weer in Nederland ben, ben ik benieuwd wat ik moet doen in het buitenland om mijn prepaid eSim (met mijn oude Nederlandse nummer) op een nieuwe telefoon te gebruiken? Alvast bedankt voor het meedenken! Groet
Hallo
Eigenlijk hoef je maar 1 keer per 6 maanden een betaalde handeling te verrichten om je nummer actief te houden, dit kan zijn bellen naar Nederland, sms'en naar Nederland of internet gebruiken
Doe dit voor de zekerheid om de 3/4 maanden.
Hi Celine, gaaf dat je lekker aan het reizen bent! Hoe bevalt het tot nu toe? Goed dat je hier aan denkt en dat je je hierop wil voorbereiden. PrePaid in het buitenland kan erg tricky zijn, zeker als je toestel wordt gestolen. Een PrePaid met eSIM is best uniek en kan alleen in bepaalde gevallen (als je bijvoorbeeld al een abonnement met eSIM had en over bent gegaan op PrePaid. Mocht je toestel gestolen worden, dan is het niet mogelijk om voor jou of voor ons om een nieuwe PrePaid eSIM te bestellen. In dat geval zou je dan wel een nieuwe fysieke PrePaid simkaart moeten bestellen. Deze mogen we dan alleen naar je adres in Nederland sturen. Iemand thuis zou deze dan naar je op moeten sturen. Al met al kan dit lastig zijn, dus mocht het voorkomen, dan is dit hoe het zal gaan. Maar ik hoop dat het niet nodig zal zijn!
Wat
Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust. We zijn er voor je. Anders wens ik je alvast een heel fijn weekend en nog een hele mooie en veilige reis!
Hi Celine, gaaf dat je lekker aan het reizen bent! Hoe bevalt het tot nu toe? Goed dat je hier aan denkt en dat je je hierop wil voorbereiden. PrePaid in het buitenland kan erg tricky zijn, zeker als je toestel wordt gestolen. Een PrePaid met eSIM is best uniek en kan alleen in bepaalde gevallen (als je bijvoorbeeld al een abonnement met eSIM had en over bent gegaan op PrePaid. Mocht je toestel gestolen worden, dan is het niet mogelijk om voor jou of voor ons om een nieuwe PrePaid eSIM te bestellen. In dat geval zou je dan wel een nieuwe fysieke PrePaid simkaart moeten bestellen. Deze mogen we dan alleen naar je adres in Nederland sturen. Iemand thuis zou deze dan naar je op moeten sturen. Al met al kan dit lastig zijn, dus mocht het voorkomen, dan is dit hoe het zal gaan. Maar ik hoop dat het niet nodig zal zijn!
Wat
Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust. We zijn er voor je. Anders wens ik je alvast een heel fijn weekend en nog een hele mooie en veilige reis!
Hi Marciano, dank voor je snelle en uitgebreide antwoord! Ik heb net voor deze reis mijn abonnement bij jullie omgezet naar prepaid. Volgens mij had ik ook een paar dagen een eSim abonnement. Kan jij hiermee inzien of jullie mij dan inderdaad eenvoudig kunnen helpen als mijn mobiel hier gestolen wordt? Indien niet zou ik dan nog kunnen kijken naar de mogelijkheden om nu bijvoorbeeld een goedkoop abonnement af te sluiten! Het scheelt me een hoop zorgen (en kosten) als ik namelijk niet op 1 plek voor een langere tijd hoef te blijven. Dank voor het meedenken!
Goedemiddag Celine, geen dank! Als je toestel wordt gestolen, kunnen we geen nieuwe eSIM PrePaid voor je klaarzetten. Je hebt nu inderdaad PrePaid met eSIM omdat je daarvoor al eSIM had, dit is de uitzondering waarbij je gebruik kan maken van PrePaid met eSIM. Maar zodra je een nieuwe nodig hebt, zal je een fysieke simkaart moeten krijgen. Je kan inderdaad altijd op Odido.nl kijken naar het goedkoopste abonnement dat voor jou ideaal is en nummerbehoud aanvragen, zodat je je huidige nummer meeneemt. Aangezien je van abonnement naar PrePaid bent gegaan, kan ik dit ook voor je ongedaan maken, zodat je je oude abonnement weer terug krijgt. Met een abonnement met eSIM scheelt het inderdaad veel zorgen, dus dit is een goede optie. Laat het me maar weten waar je voorkeur naar uitgaat!
Hi Marciano! Terug naar mijn oude abonnement is een dure optie, aangezien ik daar onbeperkt bellen en internet had. Maar ik mocht al een paar maanden een nieuw abonnement uitzoeken want mijn termijn was al verstreken. Zou ik mijn oude abonnement dan kunnen omzetten naar de allergoedkoopste optie met de minste mogelijkheden? Aangezien ik er niet mee ga bellen en smsen in Latijns-Amerika, betaal ik puur voor nummerbehoud (en kopzorgen voor als mijn mobiel gestolen wordt). Alvast dank weer voor je hulp!
Hi Celine, ik heb direct meegekeken naar de mogelijkheden en wat ik eerder zei - is niet meer het geval. Ik kan je oude abonnement niet meer terughalen, dus deze optie vervalt eigenlijk helemaal. Wat je wel kan doen is een nieuw (Sim Only) abonnement bestellen met nummerbehoud en hierbij kiezen voor de laagste bundel. Deze bundel kan je maandelijks bijstellen naar je eigen wens. Houd er wel rekening mee dat een nieuwe simkaart of brief met QR-code voor een eSIM wel naar een Nederlands adres gestuurd gaat worden. Maar dat moet verder helemaal goedkomen.
Hi Marciano. Ah super, veel dank voor je hulp! Dus zodra mijn telefoon gestolen wordt zal ik een Sim Only abonnement afsluiten met nummerbehoud voor de goedkoopste optie, waarbij ik bij de eSim de QR code laat sturen naar een Nederlands adres. Begrijp ik het dan goed dat ik de eSim in het buitenland kan activeren? En indien ik een abonnement voor twee jaar neem, kan ik het abonnement ook eenvoudig bijvoorbeeld na 1 jaar omzetten naar meer belminuten en internet? Voor het geval ik eerder terugkom, weet ik wat mijn mogelijkheden zijn! Dit zijn mijn laatste vragen, belooft Dank weer!
Hi Celine, graag gedaan! Oh nee, hier klopt iets niet helemaal. Mocht je telefoon/simkaart gestolen worden, dan is het te laat om het Sim Only abonnement met nummerbehoud aan te vragen. Voor nummerbehoud heb je namelijk wel het simkaartje nodig met je huidige nummer ter verificatie. Dus achteraf het Sim Only abonnement afsluiten met nummerbehoud zou te laat zijn. Wat ik bedoelde was dat je dit vooraf al kan doen, zodat - mocht je toestel gestolen worden - je altijd je 06-nummer behoud en gemakkelijk een nieuwe simkaart of eSIM kan bestellen.
We raden eSIM activeren in het buitenland niet aan, maar uit ervaring weet ik dat het eigenlijk altijd wel goed gaat, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Ook als je voor een 2 jarig abonnement gaat, kan zelfs 1 maand na activatie al je bundel omhoog of omlaag wijzigen - geen probleem!
Het is dus eigenlijk een afweging tussen PrePaid houden met het risico dat je je toestel kwijtraakt, of preventief de Sim Only nemen.
Haha geen probleem hoor, ik ben er om je vragen te beantwoorden!
Hi Marciano, top, helder. Dank! Nu probeer ik een abonnement af te sluiten via twee manieren, maar beiden lukken niet. Als ik het via jullie website doe dan krijg ik een foutmelding bij het invullen van mijn e-mailadres met dat ik daarop al een account heb. Als ik vervolgens vanuit mijn account (en dat e-mailadres) een Sim Only abo wil afsluiten, krijg ik een error zodra mijn gegevens worden opgehaald. Kan jij mij helpen met afsluiten van een abonnement? Belminuten 120, Internetbundel 2 GB = 4 GB voor prijs EURO 11,50, looptijd 2 jaar, type simkaart eSim (telefoon: Iphone 11). Dank alvast!
Goedemorgen Celine, geen dank - fijn dat het duidelijk is! Wat apart dat je deze melding krijgt. Je hebt alleen PrePaid, toch? Je oude abonnement is natuurlijk omgezet naar PrePaid, dus deze zou niet in de weg moeten staan - maar wellicht dat dit toch het geval is. Ik kan je hier zelf niet bij helpen, omdat ik niet op de verkoop zit. Bel hiervoor even met mijn collega's van Telesales op 0800-0092 (optie 2). Vanuit het buitenland kan je bellen met +316-24001200. Ik hoop dat ze je direct verder kunnen helpen met het bestellen van je Sim Only. Laat je het me weten of het is gelukt? Ik blijf graag op de hoogte!
Hi Marciano, helaas heb ik geen bereik waar ik nu ben, dus kan ze niet bellen. Is het mogelijk dat ik het via de mail met ze regel? Ik weet niet wanneer ik weer bereik heb, dus het zou heel fijn als het ook op een andere manier kan (of wellicht via whatsapp). Veel dank alvast!
Hi Celine, mijn collega's van Sales zijn niet via de mail bereikbaar, alleen in de winkel of telefonisch. Heb je anders een screenshot van de foutmelding voor me? Wellicht kan ik toch nog iets vinden waardoor je vastloopt. Want voor zover ik kan zien heb je momenteel alleen PrePaid, dus je zou gewoon een Sim Only abonnement moeten kunnen afsluiten. Mits je voldoet aan genoeg krediet en de juiste documenten die geaccepteerd worden voor een nieuw abonnement. Je hebt nog wel al je Nederlandse documenten denk ik, klopt dat? Nederlands ID of paspoort, Nederlands IBAN? Ik zie je screenshot (zonder persoonlijke gegevens) graag tegemoet. Ik kijk graag met je mee!
Hi Marciano, het lijkt alsnog te zijn gelukt! Bij het maken van de print screens lukte het om een eSim Only aan te vragen zolang ik niet was ingelogd in mijn account. Alleen, ik heb een eSim aangevraagd en krijg in de bevestigingsmail de melding dat ik de simkaart binnen twee dagen in mijn brievenbus ontvang. Ter check: deze ontvang in niet toch? Hoe werkt de verdere procedure met de eSim? Mocht het nodig zijn, hieronder een print screen van mijn bestelling. Veel dank weer!
Goedemorgen Celine, hee wat fijn dat het toch is gelukt! De simkaart met de QR-code ontvang je inderdaad op je adres in Nederland. Ik had dit in een eerdere reactie wel aangegeven, maar ik ben bang dat je daar wellicht overheen hebt gelezen. Net als met een vervangende PrePaid simkaart; iemand thuis kan (moet) de simkaart naar je opsturen. Je scant de QR-code dan en activeert de eSIM. Ik hoop dat dit gaat lukken!
Hi Marciano, dat heb ik dan inderdaad niet goed begrepen. Maar ik heb 14 dagen bedenktijd zag ik, dus geen probleem. Ik zit dan even het voordeel te zoeken van het nu al fixen. Zou je me weer kunnen helpen met de onderstaande drie vragen?
1. Heb ik het volgende wel goed: als mijn huidige telefoon hier gestolen wordt en ik heb mijn nieuwe abonnement hier al geactiveerd met de nieuwe Simkaart (en overgezet naar eSim), kan ik dan met een nieuwe telefoon mijn eSim erop activeren zonder dat ik dit proces weer moet doen van een simkaart laten opsturen?
2. Kan ik zolang ik mijn nieuwe simkaart nog niet heb geactiveerd mijn whatsapp blijven gebruiken via mijn oude eSim? En kan ik dat blijven doen ook al is mijn oude nummer tijdelijk op niet actief gezet? De reden hiervoor is dat het wel wat weken gaat duren voordat ik in een stad ben waar ik de nieuwe simkaart naartoe kan laten sturen. Voorzie jij hiermee problemen?
3. Laatste vraag! Moet ik de nieuwe simkaart binnen een bepaalde tijd activeren?
Dank weer!
Hallo
- Als je toestel wordt gestolen, zullen we eerst de simkaart voor je blokkeren, zodat je zeker weet dat er niks geks kan gebeuren! Daarna dien je wel een nieuwe simkaart te ontvangen, zodat je alsnog bereikbaar kunt zijn met een nieuw toestel. Aangezien je in het buitenland zit, dient deze vanuit hier verstuurd te worden naar jou in het buitenland, omdat we alleen een nieuwe simkaart kunnen versturen naar het bij ons bekende (Nederlands) adres. In het geval van een eSIM, deze kunnen we ook bestellen, maar die komt voor je klaar te staan in je Mijn Odido account. Daar kun je de QR-code scannen en de activatie heel gemakkelijk zelf voltooien. Maar hiervoor dien je wel te beschikken over je oude simkaart en aangezien je deze niet hebt, kunnen wij de simkaart zelf voor je activeren. Maar voor het inloggen bij je Mijn Odido account, wordt er altijd een Tweestapsverificatie gedaan, waardoor er een code naar je nummer wordt gestuurd. Maar deze code komt natuurlijk niet aan, omdat je huidige simkaart gestolen is. Vandaar dat deze optie niet beschikbaar is. Normaal gesproken raden we altijd aan om dan langs te gaan in één van onze winkels, omdat dit de snelste optie is. Maar omdat je in het buitenland zit, is dat natuurlijk geen optie en is de enige manier om aan een nieuwe simkaart te komen, door iemand de simkaart vanuit je thuisadres naar het adres in het buitenland te laten versturen.
- Je kunt altijd gebruikmaken van je oude simkaart, todat je de nieuwe hebt geactiveerd. De oude wordt pas onbruikbaar, zodra je nieuwe simkaart is geactiveerd. Je kunt altijd gebruikmaken van je WhatsApp, zo lang je een werkende simkaart hebt, waar je nummer aan is gekoppeld. Als je nummer tijdelijk op inactief zet, kun je hier geen gebruik van maken. Bij gebruik van WhatsApp (op een nieuw apparaat) dien je altijd een extra verificatie met het nummer te doen.
- Yes, de nieuwe simkaart dient altijd binnen 7 dagen geactiveerd te worden. Anders kan de koppeling in ons systeem niet meer worden gemaakt bij je abonnement.
Mocht je nog andere vragen hebben, laat het dan gerust weten!
Hi Pharwin, dank voor je uitgebreide antwoord op alle vragen! Ik had eerder via deze chat begrepen dat het voordeliger zou zijn om in het buitenland tijdens een langere reis een eSim met abonnement te hebben (in plaats van een eSim prepaid), voor het geval dat mijn telefoon (met simkaart) gestolen zou worden. Maar ik begrijp uit je antwoord op punt nummer 1 dat ik in beide gevallen elke keer als mijn telefoon wordt gestolen ik de fysieke simkaart eerst naar een adres in het buitenland moet laten sturen. In dit geval win ik er niks mee om mijn Prepaid om te zetten naar abonnement en annuleer ik dit proces heel graag.
Nog even een vraag. Ik heb het abonnement vorige week aangevraagd, als ik mijn verzoek annuleer (ik zag dat dat kon binnen 14 dagen), ga ik dan weer automatisch terug naar mijn Prepaid eSim? En voor dit proces heb ik hopelijk niet een nieuwe simkaart nodig voor mn Prepaid? Indien wel dan heb ik een probleem….
Alvast dank voor je antwoord!
Geen zorgen, mocht je dit willen, kan ik je huidige abonnement kosteloos laten omzetten naar een PrePaid-aansluiting. Je hebt hiervoor dan geen nieuwe simkaart nodig en kunt dan gerust gebruikmaken van je huidige simkaart. Laat maar gerust weten waar je voorkeur naar uit gaat!
Hi Pharwin, top, dank weer voor de toelichting! Naar mijn beste weten zijn mijn adresgegevens met de PrePaid aansluiting bij jullie bekend. Zou ik dat via jou dubbel kunnen controleren? Indien dit het geval is zou ik graag het abonnement aanvraag willen annuleren en weer terug naar de eSim PrePaid aansluiting gaan! Kan ik dit via jou verder regelen? Heel fijn dat ik geen nieuwe simkaart hiervoor nodig heb.
Mocht mijn mobiel dus in de toekomst gestolen worden dan bestel ik gewoon bij mijn PrePaid aansluiting een nieuwe fysieke simkaart online die naar mijn adres in Nederland wordt gestuurd, die ik vervolgens door iemand naar het buitenland op laat sturen en activeer in het buitenland.
En ik hoef trouwens niet meer een eSim als mijn telefoon wordt gestolen. In de winkel heb ik deze op aanraden genomen net voor mijn vertrek, maar ik vind dit nu allemaal vrij onhandig. Mijn fysieke simkaart zou ik namelijk niet in mijn telefoon hebben gehad, maar ergens op een andere veiligere plek. Aldus als mijn telefoon wordt gestolen vraag ik geen eSim meer aan!
Dit is ook zo met Nummerbehoud. Als een nummer wordt overgezet naar ons toe of bijvoorbeeld wordt omgezet naar een PrePaid-aansluiting, dient deze altijd aangemeld te zijn op ons eigen Nederlands netwerk, dan gaat het sowieso goed. Begrijp het niet verkeerd; het is wel mogelijk vanuit het buitenland, maar houd er rekening mee dat het ook wel eens kan misgaan, omdat je in het buitenland zit. Vandaar dat ik aanraadde om het te houden zoals het is (met een abonnement), maar de keus is uiteraard aan jou!
Laat maar gerust weten wat je wilt, dan kan ik het voor je in orde maken (of natuurlijk behouden zoals je het nu hebt)!
Het laatste (vrij essentiële) waar ik nu tegen aanloop is dat ik in het dorp waar ik ben geen bereik heb…. Of is mijn eSim al afgesloten? Is er nog een andere manier waarop we dit kunnen doen? Ik kan wel op de wifi, kunnen we het wellicht via iMessage proberen?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.