Skip to main content

Telefoonnummer overleden zoon omzetten naar prepaid

• December 10, 2025
  • 27 reacties
  • 251 Bekeken

AnneN

Geheel onverwacht is onze zoon dit jaar overleden. Je wereld stort dan in. En dan moet je nog van alles regelen waar je helemaal niet mee bezig wil zijn, en ook niet hoort te zijn als moeder.

Wij wilden zijn telefoonnummer behouden, omdat dit voor ons van grote emotionele waarde is. Via de nabestaandedesk hebben we het nummer laten opzeggen en omzetten naar prepaid. We ontvingen een bevestiging, maar daarna gebeurde er niets. Het opwaarderen lukte niet. Begin november hebben we het formulier opnieuw ingevuld en kregen wederom een bevestiging dat het nummer was omgezet naar prepaid. Toch bleek het nummer niet bekend en konden we het niet opwaarderen.

Tot onze grote schrik verdween ineens de profielfoto van onze zoon uit zijn WhatsApp-status. Bij navraag bij de telefonische helpdesk kregen we te horen dat het nummer inactief was gemaakt en dat er niets meer voor ons gedaan kon worden. Dit roept de pijnlijke vraag op: betekent dit dat iemand anders in de toekomst het telefoonnummer van onze zoon kan krijgen? Dat idee is voor ons onverdraaglijk.

De nabestaandedesk van Odido is alleen via e-mail bereikbaar. We sturen bijna dagelijks berichten en kregen uiteindelijk dit antwoord:

"Op 5 mei hebben wij via Closure een melding van overlijden ontvangen met het verzoek om het abonnement van het betreffende mobiele nummer te beëindigen. Closure heeft deze beëindiging op 6 mei ook aan de nabestaanden bevestigd. In sommige gevallen hadden we dit op korte termijn nog kunnen herstellen. Helaas is er inmiddels ruim zeven maanden verstreken, waardoor het nummer definitief is vrijgevallen en niet meer kan worden geactiveerd of teruggehaald."

Ondertussen sturen we nog steeds e-mails, zelfs met een ingebrekestelling. Odido bevestigt dat de omzetting naar prepaid is gelukt, maar in werkelijkheid is het nummer inactief gemaakt en zijn wij het kwijt.

Wij vragen met klem of het toch mogelijk is om dit nummer aan ons terug te geven, via prepaid of desnoods een abonnement. Het enige dat voor ons telt, is dat dit telefoonnummer bij ons blijft en niet opnieuw wordt uitgegeven.

December 30, 2025

Hey ​@AnneN ik heb inmiddels bericht terug van mijn collega en met goed nieuws! Het nummer van je zoon wat eindigt op ***5731 is overgezet op je Prepaid-simkaart. Er was een kleine kans dat het nog terug te halen viel, maar het is ze uiteindelijk wel gelukt. Superfijn toch? Zo kun je het nummer van je zoon in ieder geval bewaren! Houd er wel rekening mee dat je 1x per 6 maanden actief gebruik dient te maken van het nummer. Anders komt deze te vervallen en dat zou natuurlijk zonde zijn. Onder actief gebruik verstaan we: 

• Zelf bellen (als het gesprek wordt aangenomen)

• Inspreken voicemail van iemand anders

• Sms'jes versturen

• Tegoed zelf opwaarderen

• Mobiel internetten

• Doorgeschakeld gesprek (alleen als de partij waarnaar is doorgeschakeld het gesprek aanneemt).

Zo lang je 1 van de bovenstaande handelingen 1x per 6 maanden uitvoert, blijft het nummer actief. Dan komt het helemaal goed! Ik ben blij dat het nummer toch terug te halen viel en dat het overzetten is gelukt. Het nummer is nu actief op de nieuwe Prepaid-simkaart die je had aangeschaft. Als ik nog iets anders voor je kan betekenen, laat het dan gerust weten. De community is er voor je! 

27 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • December 10, 2025

Hoi ​@AnneN 

Je spreekt hier met andere klanten op een klant helpt klant forum. IK denk graag even mee. Wat je kan zien op openbare site van ACM is bijvoorbeeld wie de originele provider is van het betreffende nummer. Na het opzeggen van een nummer wordt dit “teruggegeven” naar de origienel provider als het eerder geporteerd was.

Vul het nummer in en kijk eens waar het nummer origineel thuishoort en of dat het nog geporteerd is.

AnneN
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • December 10, 2025

hi Eric, dank voor het meedenken. Ik heb het telefoonnummer ingevuld en krijg het volgende (zie foto)
Dit zegt mij niets, wat kan jij eruit halen? Bij voorbaat dank voor het meedenken. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • December 10, 2025

@AnneN 

Het goede nieuws is dat het nummer niet hoeft te worden teruggegeven aan een andere provider. Wat hoor je als je met een andere telefoon naar het 06 nummer belt? Wat hoor je dan?

AnneN
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • December 10, 2025

Het toestel staat uit en vind het lastig om naar dat nummer te bellen..De helpdesk gaf 24 nov j.l. aan dat het nummer innactief was en in mijn bovenstaande geschreven tekst zie je een reactie van de nabestaandedesk waarin ze aangeven dat het nummer vrijgegeven is. Via whatsapp zien we dat zijn profielfoto is verdwenen. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • December 10, 2025

Hoi ​@AnneN 

Whatsapp heeft eigenlijk niets te maken met het hebben van een abonnement /prepaid of niet. Om whatsapp is te gebruiken wordt er éénmalig een sms verzonden als bevestiging dat het nummer behoort bij degene die de whatsapp aanmaakt.  

Ik begrijp dat je niet zelf wilt bellen naar het nummer. Maar als iemand anders dit voor je doet kunnen er 2 zaken zijn;

1. Die persoon hoort iets van “degene die u belt kan niet bereikt worden, of een voicemail.
  2. Die persoon hoort, het door u gekozen nummer is niet in gebruik.

In het eerste geval is het nummer gekoppeld aan een abonnement / prepaid sim.

In het tweede geval is het nummer vervallen en staat het in “cool down”. Dat is normaal een x aantal maanden zo totdat het weer uitgedeeld wordt aan een prepaid of abonnement met nieuw nummer verzoek.

AnneN
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • December 11, 2025

Het nummer is inactief, ook aangegeven door Odido. Ze hebben een fout gemaakt na onze melding van overlijden. Het nummer is van Odido dus het zou mogelijk moeten zijn om het nummer aan ons te geven dmv prepaid of sim only abonnement. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • December 11, 2025

Ik hoop dat iemand bij Odido dat voor je kan doen. Let op als je prepaid neemt dat dit elke 6 maanden een keer actief gebruikt moet worden, anders vervalt het weer. Bij een (klein) abonnement hoef je daar niet aan te denken.

AnneN
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • December 11, 2025

Voorlopig valt Odido in herhaling en geven vandaag via email weer het volgende bericht; 

Bedankt voor uw email.

Allereerst wil ik u mijn oprechte deelneming betuigen met het verlies van uw stiefzoon. Ik begrijp heel goed dat zijn telefoonnummer voor u en uw familie van grote emotionele waarde is, en het spijt me dat u in deze moeilijke periode opnieuw met teleurstelling te maken heeft gekregen.

Op 5 mei hebben wij via Closure een melding van overlijden ontvangen met het verzoek om het abonnement van het betreffende mobiele nummer te beëindigen. Closure heeft deze beëindiging op 6 mei ook aan de nabestaanden bevestigd.

In sommige gevallen hadden we dit op korte termijn nog kunnen herstellen. Helaas is er inmiddels ruim zeven maanden verstreken, waardoor het nummer definitief is vrijgevallen en niet meer kan worden geactiveerd of teruggehaald. Dat spijt me oprecht.

Ik begrijp dat dit geen eenvoudig bericht is om te ontvangen. Als ik u verder kan helpen of als u nog vragen heeft, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Met vriendelijke groet,
--------------------------------------------------------

Als ik zo alle berichten hier nalees zijn wij niet de enige die dit meemaken en lijkt het erop dat Odido toch echt eens naar het beleid moet kijken hoe te handelen bij overlijden. Tevens is er nooit een bevestiging bij ons binnengekomen alleen een factuur op 11 mei. Het enige wat wij nu nog willen is het telefoonnummer in ons bezit, dan wel via prepaid dan wel via sim only abonnement, voordat het naar iemand anders gaat. Wie o wie binnen Odido gaat dit handmatig voor ons in orde maken?

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@AnneN, allereerst gecondoleerd met het verlies van je zoon. Ik wens jou en je familie heel veel sterkte toe in deze moelijke tijd! Ik snap heel goed dat je je telefoonnummer wilt behouden en dat het nummer van emotionele waarde is, ik kijk graag voor je na wat ik voor je kan betekenen! Wat de Nabestaandendesk heeft aangegeven, klopt wel. Als het nummer is beëindigd, kan het vaak binnen een bepaalde termijn nog hersteld worden, maar als het te lang geleden is, wordt het een lastig verhaal en is het niet altijd meer mogelijk. In sommige gevallen zijn er uitzonderingen, maar dat kan alleen als het nummer nog beschikbaar is, geactiveerd kan worden en niet actief is bij een andere provider. Dat verzoek wil ik graag voor je indienen bij mijn collega's om te kijken wat er mogelijk is. Pin me er niet op vast, maar houd er alvast rekening mee dat er een kans bestaat dat het niet meer mogelijk is. Als het wel kan, is dat natuurlijk goed nieuws en ik hoop ook dat het mogelijk is. 

Ik vermoed zelf dat er iets mis is gegaan met het omzetten naar Prepaid en dat het wellicht per ongeluk is stopgezet in plaats van dat het is omgezet naar Prepaid. Ook dat wil ik tot de bodem voor je uitzoeken. In je profiel zie ik 2 telefoonnummers vermeld staan. Ik vermoed dat het gaat om het nummer wat eindigt op ***5731, klopt dat? Alleen zie ik dat de adresgegevens en geboortedatum niet overeenkomen met wat er destijds onder het nummer in ons systeem vermeld staat. Zou je de juiste gegevens kunnen vermelden in je profiel die horen bij dat nummer? Daarnaast mis ik ook nog de laatste 4 cijfers van het bijbehorende bankrekeningnummer. Zou je ook de juiste 4 cijfes in je profiel kunnen vermelden? Dan kan en mag ik alles erbij pakken en het voor je uitzoeken. 

Ik zie je reactie graag tegemoet! 

AnneN
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • December 12, 2025

Hoi ​@AnneN, allereerst gecondoleerd met het verlies van je zoon. Ik wens jou en je familie heel veel sterkte toe in deze moelijke tijd! Ik snap heel goed dat je je telefoonnummer wilt behouden en dat het nummer van emotionele waarde is, ik kijk graag voor je na wat ik voor je kan betekenen! Wat de Nabestaandendesk heeft aangegeven, klopt wel. Als het nummer is beëindigd, kan het vaak binnen een bepaalde termijn nog hersteld worden, maar als het te lang geleden is, wordt het een lastig verhaal en is het niet altijd meer mogelijk. In sommige gevallen zijn er uitzonderingen, maar dat kan alleen als het nummer nog beschikbaar is, geactiveerd kan worden en niet actief is bij een andere provider. Dat verzoek wil ik graag voor je indienen bij mijn collega's om te kijken wat er mogelijk is. Pin me er niet op vast, maar houd er alvast rekening mee dat er een kans bestaat dat het niet meer mogelijk is. Als het wel kan, is dat natuurlijk goed nieuws en ik hoop ook dat het mogelijk is. 

Ik vermoed zelf dat er iets mis is gegaan met het omzetten naar Prepaid en dat het wellicht per ongeluk is stopgezet in plaats van dat het is omgezet naar Prepaid. Ook dat wil ik tot de bodem voor je uitzoeken. In je profiel zie ik 2 telefoonnummers vermeld staan. Ik vermoed dat het gaat om het nummer wat eindigt op ***5731, klopt dat? Alleen zie ik dat de adresgegevens en geboortedatum niet overeenkomen met wat er destijds onder het nummer in ons systeem vermeld staat. Zou je de juiste gegevens kunnen vermelden in je profiel die horen bij dat nummer? Daarnaast mis ik ook nog de laatste 4 cijfers van het bijbehorende bankrekeningnummer. Zou je ook de juiste 4 cijfes in je profiel kunnen vermelden? Dan kan en mag ik alles erbij pakken en het voor je uitzoeken. 

Ik zie je reactie graag tegemoet! 

Beste Pharwin, bedankt voor je reactie. Ik heb mijn profiel inmiddels aangepast naar de gevraagde gegevens. Het zou fijn zijn als jij er voor mij in wil duiken om te achterhalen wat er mis is gegaan en welke oplossing er nog mogelijk is om het nummer alsnog aan ons via prepaid of simonly te geven. 

Anne

AnneN
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • December 15, 2025

Beste ​@Pharwin van Odido zijn de gegevens juist ingevuld en voldoende om het op te pakken? 

AnneN
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • December 16, 2025

Toch nog even nagaan of alles in orde is ingevuld in mijn gegevens en/of het kan worden opgepakt?

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hi ​@AnneN excuses voor de wat latere reactie, ik was namelijk een paar dagen aan het genieten van verlof. Ik heb meteen gekeken en ik zie dat de de adresgegevens en geboortedatum nu netjes overeenkomen. Alleen de laatse 4 cijfers van het bankrekeningnummer nog niet. Weet je toevallig nog welk bankrekeningnummer er bekend was bij dit nummer? Zou je deze kunnen aanpassen naar de juiste 4 cijfers? Dan kan ik alles erbij pakken en het voor je uitzoeken! 

AnneN
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • December 17, 2025

@Pharwin van Odido gedaan. 

AnneN
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • December 17, 2025

Hi ​@AnneN excuses voor de wat latere reactie, ik was namelijk een paar dagen aan het genieten van verlof. Ik heb meteen gekeken en ik zie dat de de adresgegevens en geboortedatum nu netjes overeenkomen. Alleen de laatse 4 cijfers van het bankrekeningnummer nog niet. Weet je toevallig nog welk bankrekeningnummer er bekend was bij dit nummer? Zou je deze kunnen aanpassen naar de juiste 4 cijfers? Dan kan ik alles erbij pakken en het voor je uitzoeken! 

Gelukt, aangepast

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@AnneN dank voor het invullen van de juiste gegevens! Ik heb meteen gekeken en ik zie dat er eerst een verzoek tot beëindiging is doorgegeven via Closure, waarna ze het abonnement hebben stopgezet. Pas later is er nogmaals een verzoek doorgegeven om het nummer om te laten zetten naar Prepaid. Maar zoals ik al aangaf: als het nummer is beëindigd, kan het vaak binnen een bepaalde termijn nog hersteld worden, maar als het te lang geleden is, wordt het een lastig verhaal en is het niet altijd meer mogelijk. Omdat het nummer van emotionele waarde is (wat ik heel goed begrijp) heb ik toch een verzoek ingediend bij de afdeling om te checken of het nummer nog geactiveerd kan worden en of het omgezet kan worden naar Prepaid. Zodra ik meer weet, laat ik het je meteen weten in dit topic. Houd er wel rekening mee dat er een grote kans bestaat dat het niet meer mogelijk is, maar ik hoop natuurlijk van wel! 

AnneN
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • December 18, 2025

Beste ​@Pharwin van Odido 
Bedankt voor het oppakken en nagaan van het e.e.a. Zo ver wij weten hebben we de eerste keer ook verzoek tot prepaid aangevinkt. We hebben nooit een bevestiging ontvangen, wel een eindfactuur zonder schrijven erbij. Omdat het lang duurde heb ik inderdaad begin november wederom het formulier ingevuld. En heb daaropvolgend een bevestiging gehad dat het nummer was omgezet naar prepaid. Echter is het daarna misgegaan. Als het goed is is het nummer nog niet vrijgegeven. Dan zou het toch handmatig aan ons gegeven kunnen worden, buiten automatisering om? Als het nummer al aan iemand anders is toegewezen zou dit een zeer kwalijke zaak zijn, en voor Odido en ander providers het beleid na overlijden aanpassen. Geef een nummer na overlijden nooit meer vrij, dan zou alles opgelost zijn. 

We wachten het nog af, bedankt voor het nagaan en oppakken. 

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hi ​@AnneN ik kan niet zien of het nummer al is vrijgegeven en of het nog terug te halen valt. Ik heb inmiddels reactie ontvangen en ze geven het volgende aan: we kunnen niet van te voren zeggen of het (nog) mogelijk is om een nummer terug te halen. Daar zullen ze achterkomen zodra ze het uit gaan voeren. Het zou kunnen lukken, maar dat kunnen ze pas echt bevestigen nadat ze het geprobeerd hebben. Dit wil ik graag voor je in gang zetten. Heb je toevallig een Prepaid-simkaart in je bezit, waarop het nummer overgezet kan worden? Zou je het telefoonnummer in je profiel kunnen vermelden? Zo niet, dan kun je een Prepaid-simkaart aanschaffen via onze website of in 1 van ons shops. De kosten zal ik dan uiteraard voor je vergoeden (bij een ander abonnement die actief is bij Odido). 

Ik hoor het graag van je, zodat ik het voor je in gang kan zetten. Daarna zal blijken of het nummer daadwerkelijk nog teruggezet kan worden. 

AnneN
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • December 19, 2025

Beste ​@Pharwin van Odido 

Bedankt voor je reactie. Ik heb geen prepaid kaart en weet niet zo goed hoe en snel aanschaffen. Online krijg ik al de vraag of ik nummerbehoud wil en zo ja een nummer invullen. Wat zegt ik daar? Ja, en het nummer van mn zoon? 

Kan het niet op een voor mij makkelijker manier? Want waarom moet ik een prepaid aanschaffen en constructie terugbetalen kan niet want verder heeft niemand Odido. 

Anne

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • December 19, 2025

hoi ​@AnneN 

Het snelste is dan dat je naar een ODido winkel gaat en daar een prepaid kaart aankoopt. Dat kost 10 euro, maar dan kun je elke 6 maanden een gesprek/sms sturen om te zorgen dat de kaart/nummer  niet verloopt.

AnneN
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • December 20, 2025

Hi ​@AnneN ik kan niet zien of het nummer al is vrijgegeven en of het nog terug te halen valt. Ik heb inmiddels reactie ontvangen en ze geven het volgende aan: we kunnen niet van te voren zeggen of het (nog) mogelijk is om een nummer terug te halen. Daar zullen ze achterkomen zodra ze het uit gaan voeren. Het zou kunnen lukken, maar dat kunnen ze pas echt bevestigen nadat ze het geprobeerd hebben. Dit wil ik graag voor je in gang zetten. Heb je toevallig een Prepaid-simkaart in je bezit, waarop het nummer overgezet kan worden? Zou je het telefoonnummer in je profiel kunnen vermelden? Zo niet, dan kun je een Prepaid-simkaart aanschaffen via onze website of in 1 van ons shops. De kosten zal ik dan uiteraard voor je vergoeden (bij een ander abonnement die actief is bij Odido). 

Ik hoor het graag van je, zodat ik het voor je in gang kan zetten. Daarna zal blijken of het nummer daadwerkelijk nog teruggezet kan worden. 

Beste ​@Pharwin van Odido prepaid is aangeschaft bij jullie in de winkel, en genoteerd in mijn gegevens. De prepaid heb ik geactiveerd door in mijn toestel te stoppen, en er weer uitgehaald. Verder heb ik geen online gegevens ingevuld. Volstaat dit? Kan je ons zsm op de hoogte houden, of een collega van jou?

Bij voorbaat dank, 

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@AnneN dat is helemaal goed, dank je wel voor de genomen moeite! Ik heb meteen het verzoek voor je ingediend bij mijn collega's. Het referentienummer is: 80752786. Omdat je geen gegevens bij het Prepaid-nummer hebt vermeld, kunnen ze je ook niet op de hoogte stellen. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om te mailen naar het e-mailadres uit je profiel en zo niet, mij een berichtje te sturen wanneer het is gelukt (en of het lukt). Wanneer er meer duidelijkheid is, zal ik je meteen in dit topic een bericht sturen. Komt helemaal goed! 

Als je in de tussentijd nog andere vragen hebt, stel ze gerust. We zijn er voor je! 

AnneN
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • December 22, 2025

Hoi ​@AnneN dat is helemaal goed, dank je wel voor de genomen moeite! Ik heb meteen het verzoek voor je ingediend bij mijn collega's. Omdat je geen gegevens bij het Prepaid-nummer hebt vermeld, kunnen ze je ook niet op de hoogte stellen. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om te mailen naar het e-mailadres uit je profiel en zo niet, mij een berichtje te sturen wanneer het is gelukt (en of het lukt). Wanneer er meer duidelijkheid is, zal ik je meteen in dit topic een bericht sturen. Komt helemaal goed! 

Als je in de tussentijd nog andere vragen hebt, stel ze gerust. We zijn er voor je! 

welke gegevens zou ik bij de prepaid hebben moeten vermelden? Dit is de eerste keer dat ik prepaid heb gekocht dus weet niet hoe dat werkt. Wat kan ik dan doen? Alvast bedankt voor de moeite. 

p.s de prepaid zit niet in een telefoon momenteel 

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@AnneN je hoeft voor nu niets te doen, alles is in orde. De simkaart hoeft ook niet in je telefoon te zitten. Het verzoek heb ik ingediend en binnen een paar dagen zal duidelijk worden of het mogelijk is om het nummer over te zetten op je Prepaid-simkaart. Ik duim met je mee en zodra er meer duidelijk is, zal ik je meteen op de hoogte stellen! 

AnneN
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • December 29, 2025

Beste ​@Pharwin van Odido is er al iets bekend toevallig? Is er al getracht het nummer over te zetten naar prepaid en/of wel/niet gelukt?

Anne