Skip to main content

Binnenkort ben ik in Oekraïne en ik wil er graag achter komen wat het mij gaat kosten als ik binnenkomende oproepen uit Nederland accepteer. Op de FAQ-pagina 'verlaagde tarieven in verband met de oorlog in Oekraïne (link)' vind ik een aantal aangepaste tarieven, maar ik mis hier de tarieven voor het gebeld worden (door Nederlandse nummers) tijdens het roamen in Oekraïne.

Aangezien er op die pagina geen verlaagde tarieven voor gebeld worden vermeld staan, denk ik dat ik uit moet gaan van het reguliere tarief voor 'gebeld worden in dit land', welke € 0,75 bedraagt. Dit bedrag heb ik gevonden door prijs oekraine naar 5545 te SMS'en. (Overigens is het kostenoverzicht wat ik dan per SMS ontvang het normale kostenoverzicht en zijn hier de verlaagde tarieven niet in verwerkt.)

Ik kan me echter bijna niet voorstellen dat het tarief voor gebeld worden als enige onaangepast is gebleven. Hoe kan ik achter de daadwerkelijke kosten komen? En kan ik er vanuit gaan dat de SMS die ik krijg wanneer ik in Oekraïne aankom wél de juiste tarieven bevatten (i.t.t. de SMS die ik krijg van 5545)?

Hi, ik geef je graag wat meer duidelijkheid over de huidige tarieven die wij in Oekraïne hanteren! Allereerst zal ik natuurlijk antwoord geven op jouw vraag. Als je in Oekraïne bent en je wordt gebeld door een Nederlands telefoonnummer, dan betaal je hier tijdelijk geen kosten voor. Ook wanneer je zelf belt of internet gebruikt kost dit je niets. Ik zou je wel willen adviseren om je APN-instellingen te checken wanneer je in Oekraïne bent. We merken namelijk dat het gratis internet alleen werkt als je de tekst gebruikt: smartsites.t-mobile (het klopt dat dit onze oude merknaam is en dat hier geen '’.nl'’ achter staat)Mocht je niet weten hoe je dit correct instelt, gebruik dan onze handige Toestelhulp.

Ik zie inderdaad dat je informatie krijgt over de reguliere tarieven wanneer je de SMS verstuurt naar 5545. Dit klopt inderdaad niet en daarom mag je dit negeren. Ik ga mijn collega's die over de content van onze sms'jes gaan hierover inlichten in de hoop dat zij dit gauw kunnen aanpassen. Bedankt voor je feedback!

Mocht je nog vragen hebben voor nu, laat het mij dan gerust weten!


Hoi Sam,

Dankjewel voor je reactie, fijn dat ik nu zeker weet waar ik aan toe ben. Het zou fijn zijn als deze informatie toegevoegd kan worden aan de FAQ-pagina over de verlaagde tarieven in Oekraïne, zodat hier bij andere gebruikers in de toekomst ook geen onduidelijkheid kan ontstaan. Verder ook top dat de SMS hopelijk binnenkort de correcte tarieven weergeven.

Bedankt voor je hulp en dank voor de tip over de APN!


Hi @roamingpanda, graag gedaan! Ik heb inmiddels de afdelingen die over de content van de website en de SMS gaan een bericht gestuurd met het verzoek om de informatie aan te passen. Zo voorkomen we inderdaad dat er in de toekomst nogmaals verwarring ontstaat over hetzelfde onderwerp. Het kan enkele dagen duren voordat dit soort wijzigingen verwerkt zijn, maar weet dat mijn collega's ermee aan de slag zullen gaan. Ik wens je alvast een goed reis! 


Reageer