Skip to main content
Beantwoord

Onterechte factuur voor ''schadevergoeding abbonnement''

  • 30 May 2024
  • 10 reacties
  • 161 Bekeken

Al vele jaren T-mobile abbonnement dat automatisch is overgezet naar Odido,

toen kregen we reclame over samen unlimited dus wilden familielid toevoegen om Samen Unlimited te doen.

Familielid toegevoegd maar bleek geen samen unlimited, dus gebeld: het bleek niet te kunnen met mijn type abbonnement omdat het kennelijk achter de schermen nog T-mobile was, dus op aanraden van Odido medewerker telefonisch mijn abbonenement om laten zetten.

Daarna kregen we mail dat we schadevergoeding van 137 euro moesten betalen

Weer gebeld, medewerker kijkt in de systemen en zegt dat we de mail kunnen negeren want dat zal niet hoeven.

En nu dus paar weken later toch factuur gekregen.

Wie kan dit voor ons rechtzetten? We voelen ons echt belazerd!

 

10 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Hallo @Mourad1500, van harte welkom op onze Community! Dat is natuurlijk niet het gevoel wat we je willen geven, excuses hiervoor en ik breng hier graag verandering in! Ik heb gelijk zitten zoeken op je e-mailadres en ik kom het nummer tegen dat eindigt op ***6670, wat nu een Samen Unlimited abonnement is, kan dat kloppen? 

We zijn sinds de overgang naar Odido alleen van naam veranderd. Aan de abonnementen van onze bestaande klanten is niks veranderd, alles (en ook de voorwaarden) zijn hetzelfde gebleven. Er zijn dus wel klanten die nog gebruikmaken van een oud T-Mobile of Tele2 contract. Echter, hoort Samen Unlimited bij Odido en om hiervoor in aanmerking te kunnen komen, dient het abonnement wel een nieuw Hello Odido abonnement te zijn. Het is niet mogelijk om met een oud T-Mobile of Tele2 contract Samen Unlimited te nemen. Als je hiervoor in aanmerking wilt komen, dient het abonnement wel omgezet te worden. Let op: als je nog in contract zit, dien je deze wel af te kopen en dat is ook in dit geval gebeurd. Als je buiten je contract valt, is dit natuurlijk kosteloos. Je oud T-Mobile abonnement liep nog tot en met 21-06-2025. Omdat je nog in contract zat, heb je deze nu afgekocht en is je nieuwe abonnement een nieuwe Odido Hello abonnement, waarbij Samen Unlimited mogelijk is. Bij een afkoop betaal je 50% van de maandelijkse kosten voor de resterende maanden en het toestelkrediet wat je nog open hebt staan (als je deze hebt). Dit is eigenlijk een keus die je zelf maakt en ik kan hier vrij weinig aan veranderen, sorry! 

Mocht je nog andere vragen hebben, laat het dan gerust weten! 

.

Hallo @Mourad1500, van harte welkom op onze Community! Dat is natuurlijk niet het gevoel wat we je willen geven, excuses hiervoor en ik breng hier graag verandering in! Ik heb gelijk zitten zoeken op je e-mailadres en ik kom het nummer tegen dat eindigt op ***6670, wat nu een Samen Unlimited abonnement is, kan dat kloppen? 

We zijn sinds de overgang naar Odido alleen van naam veranderd. Aan de abonnementen van onze bestaande klanten is niks veranderd, alles (en ook de voorwaarden) zijn hetzelfde gebleven. Er zijn dus wel klanten die nog gebruikmaken van een oud T-Mobile of Tele2 contract. Echter, hoort Samen Unlimited bij Odido en om hiervoor in aanmerking te kunnen komen, dient het abonnement wel een nieuw Hello Odido abonnement te zijn. Het is niet mogelijk om met een oud T-Mobile of Tele2 contract Samen Unlimited te nemen. Als je hiervoor in aanmerking wilt komen, dient het abonnement wel omgezet te worden. Let op: als je nog in contract zit, dien je deze wel af te kopen en dat is ook in dit geval gebeurd. Als je buiten je contract valt, is dit natuurlijk kosteloos. Je oud T-Mobile abonnement liep nog tot en met 21-06-2025. Omdat je nog in contract zat, heb je deze nu afgekocht en is je nieuwe abonnement een nieuwe Odido Hello abonnement, waarbij Samen Unlimited mogelijk is. Bij een afkoop betaal je 50% van de maandelijkse kosten voor de resterende maanden en het toestelkrediet wat je nog open hebt staan (als je deze hebt). Dit is eigenlijk een keus die je zelf maakt en ik kan hier vrij weinig aan veranderen, sorry! 

Mocht je nog andere vragen hebben, laat het dan gerust weten! 

Dag @Pharwin van Odido,

Dankjewel voor je reactie, het punt is dat we deze keuze NIET zelf gemaakt hebben, we hadden gebeld naar jullie omdat samen unlimited dus idd niet gelukt was en toen is al uitgelegd waarom dat zo was en is er heel vriendelijk aangeboden het abbonnement om te zetten, dat zou ons NIETS kosten. Anders hadden we dit natuurlijk NIET gedaan gezien de kosten van 137 Euro!

Heb je gezien hoelang wij al klant waren van T-mobile? Door dit niet recht te zetten gaan jullie ons kwijtraken met een zeer slecht gevoel over Odido. Graag deze klacht doorzetten naar iemand die wel kan regelen dat deze factuur teniet gedaan wordt.

 

Reputatie 7
Badge +14

Als je een abonnement naar een andere vorm aanpast, dan heet dat verlengen. Dan krijg je de nieuwe mogelijkheden,  nieuwe prijs en nieuwe voorwaarden. Je wilde zelf dit abonnement hebben vanwege de intresssante propositie en belde daarom zelfs nog op toen het online niet ging.  Als je buiten je contract zat zou dit geen kosten met zich mee moeten brengen.

 

 

Dag @eric,

Er is helemaal niks over een afkoopsom gecommuniceerd door de klantenservice toen we de omzetting hebben laten doen, waarom schrijf je dat dat duidelijk is gecommuniceerd?

anders zou de propositie toch helemaal niet interessant geweest zijn voor ons, 5 euro per maand korting met samen unlimited voor 137 euro afkoopsom…..

Odido mag met iets echts klantvriendelijks komen

 

Begrijp ook niet wat je tot slot schrijft over het nieuwe abonnement weer opzeggen en overstappen, dat hebben we niet gedaan,

We zitten (nog) bij Odido

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi Mourad, weet je nog welke collega je hebt gesproken nadat je de mail hebt gekregen over de afkoopsom? Wat Pharwin aangeeft is namelijk correct. Als je nog binnen contract bent, kan je je abonnement afkopen en hierbij ontvang je een schadevergoeding van 50% van de totale kosten die je nog had gehad als je abonnement door zou lopen tot de officiële einddatum. Op 29 april hebben we je hier per mail van op de hoogte gesteld. Als een collega heeft gezegd dat je deze kosten kon negeren dan ben je verkeerd geïnformeerd. Excuses hiervoor. Ik hoop dat het wel duidelijk is dat het geen extra kosten zijn, maar alleen 50% van de kosten die je gemaakt zou hebben als je het oude abonnement door had laten lopen (totaal van € 113,78). 

Op dit abonnement kan ik je abonnement ook niet meer annuleren, aangezien de 14 dagen bedenktijd voorbij zijn. En ik zie inmiddels ook een nieuwe bestelling lopen voor een abonnement dat in augustus van start gaat. Dus ik neem aan dat je Samen Unlimited wil laten doorlopen? Wat ik voor je wil en kan doen is 1 maand Samen crediteren (€ 25). Ik hoop dat je hier blij mee bent en dat je toch geniet van al je Samen Unlimited abonnementen. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust. Ik ben er voor je!

Hoi @Marciano van Odido 

dankjewel voor je reactie, 

Helaas zijn het wel extra kosten, inderdaad 113,78 euro + BTW = 137,67, het voordeeltje van 5 euro per maand vanwege samen unlimited valt hierbij in het niet. Als we geinformeerd waren tijdens het telefonisch omzetten hoeveel we hiervoor moesten gaan betalen hadden we het sowieso natuurlijk niet gedaan (ik weet de voornaam van de persoon die deze omzetting gedaan heeft)

Toen we een tijdje later op 29 april out of the blue een rare standaard mail van Odidio kregen alsof we ons abbonnement hadden opgezegd en weggingen bij Odido. Toen hebben we weer gebeld en werd ons verzekerd dat er niks in de systemen stond over extra kosten en dat we het konden negeren.

Hieronder de letterlijke tekst van de mail, die is toch heel raar? wat nou nieuwe provider en hopelijk zien we je nog eens terug

Wij hadden alleen maar gereageerd op de reclame om een samen unlimited aan te gaan en omdat het niet gelukt was hebben we daarbij telefonisch om ondersteuning gevraagd en die werd ons heel aardig gegeven, maar blijkt dus achteraf een totale flop.

We genieten hierdoor helaas helemaal niet van de samen unlimited abbonnementen.

Ik hoop dat er een creditfactuur gemaakt kan worden voor de onterechte schadevergoeding, dat zou Odido sieren in plaats van ons echt naar een nieuwe service provider te verjagen.

 

'’Vandaag is je mobiele nummer xxxxxxx6670 overgenomen door je nieuwe provider. Met de overzetting van je mobiele nummer is per 29-04-2024 ook je Odido abonnement gestopt.'’

Je koopt je abonnement af
Een abonnement kan niet bestaan zonder telefoonnummer. Daarom hebben we je Odido abonnement gestopt. En omdat dat is gebeurd binnen de afgesproken contractperiode van je abonnement (of binnen de opzegtermijn), betaal je een schadevergoeding van € 113,78.

De schadevergoeding is een percentage van de vaste maandkosten tot het eind van de contractperiode. Als je nog een toestelkrediet had, zit in dit bedrag ook de rest van het toestelkrediet. Met de afkoop komt er dus ook meteen een eind aan je toestelkredietovereenkomst.

Binnenkort ontvang je een eindfactuur met de definitieve berekening van de schadevergoeding.
Op de eindfactuur brengen we nog 21% btw in rekening over de resterende maandelijkse abonnementskosten. Een toestelkrediet is btw-vrij, dus over de afkoop van het krediet rekenen we geen btw.

Hopelijk zien we je nog eens terug.'’

Reputatie 6
Badge +7

Hallo @Mourad1500, yes, dat is de standaard mail die je krijgt als je je abonnement bij ons opzegt/afkoopt, vandaar dat je deze hebt ontvangen. Maar je abonnement is natuurlijk ook omgezet naar een nieuw Odido Hello abonnement, waarbij je dus gebruik kunt maken van Samen Unlimited. Zie het eigenlijk zo, je bent nu met Samen Unlimited wel voordeliger uit dan als je apart voor dat abonnement voor Unlimited zou betalen. Nogmaals, dit zijn geen extra kosten, maar de afkoopsom die hoort bij je abonnement, omdat je nog in contract bij ons zat. Zoals mijn collega Marciano al aangaf, zijn we bereid om één maand van Samen te crediteren. Het gaat om een bedrag van € 25,00. Deze zal dan in mindering worden gebracht op je eerstvolgende factuur. Kun je laten weten of je het hiermee eens bent? Dan kan ik het voor je in orde maken! 

Dag @Pharwin van Odido,

Nogmaals, het zijn voor ons wel extra kosten. We moeten nu 137 euro betalen om maandelijks wat korting te krijgen, dat duurt dus erg lang voordat je dat eruit hebt. Ik denk dat jij dat ook wel ziet als je vanuit ons perspectief als (voorheen trouwe) klant kijkt.

We zaten al bij Odido en wilden niks afkopen of opzeggen, alleen maar een familielid dat er nog niet bij zat toevoegen volgens jullie schijnbaar aardige reclame van Samen Unlimited. Helaas blijven we ons dus misleid voelen.

Akkoord om 25 euro in mindering te brengen, op de eerstvolgende factuur maar ook de daaropvolgende, dat lijkt ons een redelijke schikking.

 

Reputatie 6
Badge +7

@Mourad1500 snap ik! Ik heb zojuist een creditnota voor je in orde gemaakt en je ook een bevestiging per mail verstuurd. Ik heb er toch maar € 37,00 van gemaakt, is een klein stukje extra coulance vanuit Marciano en mij,  omdat het dus niet goed naar je was gecommuniceerd. Nogmaals excuses hiervoor. Het bedrag zal in mindering worden gebracht op je eerstvolgende factuur! 

Als we nog iets anders voor je kunnen betekenen, laat het dan gerust weten! 

Reageer