Skip to main content

Onbekend abonnement wordt elke maand afgeschreven.


Hallo allemaal,

 

Recentelijk ben ik er achter gekomen dat er sinds januari van dit jaar maandelijks een dubbel bedrag wordt afgeschreven door Odido. Eenmaal voor mijn eigen abonnement en eenmaal voor een abonnement wat ik nooit heb afgesloten. Aan deze onbekende afschrijvingen is een mij onbekend klantnummer en een onbekend niet bestaand 06-nummer gekoppeld. Ik heb gebeld met de klantenservice, en de eerste keer werd ik opgehangen nadat mevrouw bij mij terug zou komen (na 20 minuten in de wacht te hebben gezeten). De tweede keer wist meneer mij te vertellen dat zij geen informatie konden zien bij dit klantnummer of 06-nummer en dat ik even mijn vraag moest stellen aan incasso@odido.nl. Hun zouden mij verder helpen

 

Dit heb ik gedaan en vandaag kreeg ik een compleet zinloos mailtje terug met informatie waar ik al van op de hoogte was. 

 

Ik wil graag dat er wordt uitgezocht hoe het kan dat er onterecht een abonnement wordt afgeschreven van mijn bankrekening waar ik niets van een af weet, gekoppeld aan een 06-nummer wat niet bestaat en een heel ander klantnummer dan dat van mij.

 

Het onbekende klantnummer gekoppeld aan de onterechte afschrijvingen is 1.21912165. Het onbekende 06-nummer welke niet van mij is: 06-18016143.

 

Voor januari van dit jaar ging alles goed gewoon en werd er 1 bedrag afgeschreven per maand, en ineens per januari 2 bedragen. 

 

Dit zijn de onterechte afschrijvingen van het spook abonnement:

 

Factuurnummers;

Januari 901530024980 €29,36

Februari 901533922520 €45,50

Maart 901537581099 €45,50

April 901541058733 €45,50

Mei 901544512020 €45,50

Juni 901548467180 €45,50

Juli 901551902546 €45,50

Augustus 901555958643 €46,46

September 901559267232 €46,46

Oktober 901562672443 €46,46

November 901566713310 46,46

 

Ik voel mij niet serieus genomen en word van het kastje naar de muur gestuurd. Via de mail word ik niet geholpen. Aan de telefoon word ik niet geholpen. Dan maar op deze manier, ik hoop dat er een intern onderzoek kan worden gestart want er gaat iets niet goed bij Odido. 

 

Oktober dit jaar heb ik pas mijn eigen abonnement verlengd. De onterechte afschrijvingen zijn gekoppeld aan een mobiel internet abonnement en een afbetaling van een Samsung Galaxy S22. Ik heb een Samsung Galaxy S24. Het verhaal klopt van geen kant.

 

Waarom kan Odido mij niet verder helpen?

 

 

 

 

 

 

 

December 25, 2024

Hoi E, van harte welkom op de Community! Niet fijn dat je een abonement hebt waar je niet van op de hoogte was. Ik heb meteen met je meegekeken en ik geef je graag meer duidelijkheid over de situatie.

Op 14 augustus 2023 heb je een bestelling gedaan bij Tele2 met een Samsung Galaxy S22 met aanvraag voor nummerbehoud (je eigen nummer **15). Deze aanvraag is afgekeurd, omdat je nog in je toen huidige contract zat. Hier heb je op 15 augustus per SMS bericht van gehad. Als er een bestelling is gedaan met nummerbehoud, en nummerbehoud wordt afgekeurd, omdat het nummer nog in contract zit, dan laten wij je weten wanneer je een nieuwe aanvraag kan doen voor nummerbehoud. Als je niets doet dan gaat het nieuwe contract in met een nieuw telefoonnummer, het (tijdelijke) 06-nummer dat op de nieuwe simkaart staat. Dit is de SMS die je hebt ontvangen:

'’Je provider heeft je vraag om nummerbehoud afgewezen. Je contract is namelijk nog niet afgelopen. De eerste datum waarop je je nummer kunt overzetten, is 11-12-2025. 120 dagen voor 11-12-2025 kun je een nieuwe aanvraag doen op tele2.nl/nummerbehoud/status. Doe je niets, dan zal t.z.t. je Tele2 contract ingaan met het Tele2 telefoonnummer dat op je simkaart staat. We houden contact, Tele2'’

Op 12 december is dit nieuwe abonnement van start gegaan, omdat je geen nieuw nummerbehoud hebt aangevraagd. Vanaf deze datum hebben we je per SMS op de hoogte gesteld van je nieuwe abonnement. Maar het is logisch dat je deze niet hebt ontvangen, als je de nieuwe simkaart niet hebt gebruikt. 

Laten we kijken wat we nu kunnen doen: Ik kan het 2e abonnement vervroegd opzeggen. Echter zit de Samsung S22 hier wel aan gekoppeld. Dit toestel is in augustus 2023 door AMP bezorgd. Dit toestelkrediet moet wel in één keer worden afbetaald als we het abonnement willen opzeggen. Bij het vervroegd opzeggen betaal je 50% van de totale kosten van de resterende maanden dat je contract nog zou doorlopen. Dit is de afkoopsom. Hier kan en wil ik je graag tegemoetkomen, zodat je minder kosten maakt. Wat betreft de kosten die al gemaakt zijn, deze kan ik niet voor je vergoeden. Het abonnement loopt al een jaar en het controleren van de afschrijvingen valt onder je eigen verantwoordelijkheid. Ik vind het niet fijn om te zeggen, maar ik ben blij dat ik je wel kan helpen met de afkoopsom. 

Heb je de Samsung S22 in augustus ontvangen? Anders laat ik een onderzoek starten om te kijken of AMP het toestel wel heeft bezorgd en of het toestel actief is op ons netwerk. Ik hoor het graag van je en dan ga ik voor je aan de slag!

38 reacties

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi E, van harte welkom op de Community! Niet fijn dat je een abonement hebt waar je niet van op de hoogte was. Ik heb meteen met je meegekeken en ik geef je graag meer duidelijkheid over de situatie.

Op 14 augustus 2023 heb je een bestelling gedaan bij Tele2 met een Samsung Galaxy S22 met aanvraag voor nummerbehoud (je eigen nummer **15). Deze aanvraag is afgekeurd, omdat je nog in je toen huidige contract zat. Hier heb je op 15 augustus per SMS bericht van gehad. Als er een bestelling is gedaan met nummerbehoud, en nummerbehoud wordt afgekeurd, omdat het nummer nog in contract zit, dan laten wij je weten wanneer je een nieuwe aanvraag kan doen voor nummerbehoud. Als je niets doet dan gaat het nieuwe contract in met een nieuw telefoonnummer, het (tijdelijke) 06-nummer dat op de nieuwe simkaart staat. Dit is de SMS die je hebt ontvangen:

'’Je provider heeft je vraag om nummerbehoud afgewezen. Je contract is namelijk nog niet afgelopen. De eerste datum waarop je je nummer kunt overzetten, is 11-12-2025. 120 dagen voor 11-12-2025 kun je een nieuwe aanvraag doen op tele2.nl/nummerbehoud/status. Doe je niets, dan zal t.z.t. je Tele2 contract ingaan met het Tele2 telefoonnummer dat op je simkaart staat. We houden contact, Tele2'’

Op 12 december is dit nieuwe abonnement van start gegaan, omdat je geen nieuw nummerbehoud hebt aangevraagd. Vanaf deze datum hebben we je per SMS op de hoogte gesteld van je nieuwe abonnement. Maar het is logisch dat je deze niet hebt ontvangen, als je de nieuwe simkaart niet hebt gebruikt. 

Laten we kijken wat we nu kunnen doen: Ik kan het 2e abonnement vervroegd opzeggen. Echter zit de Samsung S22 hier wel aan gekoppeld. Dit toestel is in augustus 2023 door AMP bezorgd. Dit toestelkrediet moet wel in één keer worden afbetaald als we het abonnement willen opzeggen. Bij het vervroegd opzeggen betaal je 50% van de totale kosten van de resterende maanden dat je contract nog zou doorlopen. Dit is de afkoopsom. Hier kan en wil ik je graag tegemoetkomen, zodat je minder kosten maakt. Wat betreft de kosten die al gemaakt zijn, deze kan ik niet voor je vergoeden. Het abonnement loopt al een jaar en het controleren van de afschrijvingen valt onder je eigen verantwoordelijkheid. Ik vind het niet fijn om te zeggen, maar ik ben blij dat ik je wel kan helpen met de afkoopsom. 

Heb je de Samsung S22 in augustus ontvangen? Anders laat ik een onderzoek starten om te kijken of AMP het toestel wel heeft bezorgd en of het toestel actief is op ons netwerk. Ik hoor het graag van je en dan ga ik voor je aan de slag!


  • is een Top Poster
  • July 6, 2026

Ik heb nu EXACT hetzelfde! Alleen dit was met een sim-only want toestel kochten we gewoon. Er is sinds nov. 2024 maandelijks afgeschreven met tot nu een totaal van ca. 350 euro. Opzeggen ging lastig, maar is vandaag uiteindelijk gelukt, maar we krijgen alleen maar de afgelopen 5 maanden terug? Ik dacht het niet! De rest gaat absoluut ook terugestort worden.


  • is een Top Poster
  • July 7, 2026

Eh? Ik wil een klacht indienen bij een bedrijf (Odido) dat alleen digitale diensten aanbiedt, maar een klacht kan alleen via een brief met een postzegel naar Postbus 16272 / 2500 BG Den Haag?

Weet iemand een mailadres of methode (na beveiligde inlog misschien)?


Demy van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Moderator | Mobiel & Internet + TV
  • July 8, 2026

Goedemorgen ​@GuusStr, welkom op onze community!

Ik kan me heel goed voorstellen dat je wilt dat hier nogmaals naar gekeken wordt, en daar ben ik ook voor. Ik heb je een privébericht gestuurd via ons Webcare Moderator Mobiel-account. Kun je daar de gevraagde gegevens met ons delen? Let erop dat je dit niet in het topic deelt.


Demy van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Moderator | Mobiel & Internet + TV
  • July 8, 2026

Hoi ​@GuusStr, ontzettend bedankt voor het delen van je gegevens! Ik heb je als laatste een verificatiecode* per e-mail gestuurd. Wil je de code hier met mij delen? 

 

*(De verificatiecode is een eenmalige code die we naar je bekende nummer of e-mailadres sturen als laatste controle. Met die code kan niemand iets doen; het is alleen om je gegevens en abonnement te beschermen. We vragen je om de code in het topic te delen, zodat elke moderator ziet dat de verificatie is afgerond. Zo blijft je topic actief en kan een collega je snel verder helpen, ook als ik er niet ben.) 


  • is een Top Poster
  • July 10, 2026

De snelle reactie in deze community gaf enige hoop op aandacht en een oplossing. Ik raak de hoop kwijt en de oplossing is eigenlijk heel eenvoudig. Dat is de terugbetaling van de onterchte incasso's en dan zou ik eigenlijk nog rente moeten rekenen. Ik wacht de reactie wel af op de brief die ik persoonlijk op het hoofdkantoor in Den Haag heb afgegeven.


  • is een Top Poster
  • July 12, 2026

Beste Demy, als medewerker van Odido verwijt ik je persoonlijk niets, maar je bent in deze topic helaas wel de vertegenwoordiger van Odido. Odido verwijt ik dat het enige doel lijkt te zijn dat een klacht als deze in de community wordt weggeleid naar een privé ‘omgeving’ zodat de negativiteit van de topic niet groter wordt. Kortom, Odido's belang (negatieve berichten minimaliseren) lijkt belangrijker dan de oplossing en ruiterlijk toegeven dat er een fout is gemaakt. Als bedrijf (dat toch al onder vuur ligt door de datalek) zou hier wat winst kunnen worden geboekt.


eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • July 12, 2026

Hoi ​@GuusStr ,

Moderators zijn op dit forum altijd heel open in topics. Ook als Odido fouten heeft gemaakt zijn zij de eerste om dat gewoon in het gewoon in het topic te plaatsen,  inclusief de oplossing!

Dit is geen chat met de klantenservice en daarom moeten Moderators eerst jouw identiteit vaststellen en kunnen koppelen aan jouw abonnementen. Dat is nu een behoorlijk streng proces, eerst specifieke vragen in de email en daarna nog een controle code!

Pas daarna kunnen ze eventueel inhoudelijk reageren. Maar het heeft geen zin om zaken dubbel te doen , dus forumgebruikers die al per brief of andere social media in contact is met Odido zal zien dat het andere kanaal dan primair wordt aangehouden. Uiteraard zullen ze dat dan hier aamgeven.


  • is een Top Poster
  • July 14, 2026

Dank voor de reactie. Het zou wel fijn zijn als ik van Odido een ontvangstbevestiging van mijn brief zou ontvangen.


Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@GuusStr, wat ​@eric zegt klopt helemaal. De verificatie doen we uiteraard in een privé-omgeving, maar verder praten we altijd verder in het topic. Demy heeft vorige week een verificatiecode gestuurd. Geef je die nog aan me door? Dan mag ik je account inzien en dan geef ik je graag meer informatie over de brief en de afhandeling voor zover ik dit kan inzien!


  • is een Top Poster
  • July 15, 2026

Dan zal die code nog een keer gestuurd moeten worden. Kan dat? En waar komt die binnen?


  • is een Top Poster
  • July 15, 2026

De gegevens zijn per e-mail verzonden + de code. E.e.a. was op een ander mailadres binnen gekomen dan in mijn brief staat. Graag nu verder behandelen en snel het bedrag terug betalen.


  • is een Top Poster
  • July 16, 2026

Beste Odido,

Ik heb een mail gekregen met de volgende inhoud:

We hebben je situatie zorgvuldig bekeken en begrijpen dat het erg frustrerend is als je langere tijd hebt betaald voor een abonnement dat je niet hebt gebruikt.

We hebben hiervoor eerder een vergoeding gegeven van €112,74. Eerder? Graag hoor ik de datum.

Na verrekening met een openstaande factuur is rond 8 juli 2026 een bedrag van € 93,95 aan je teruggestort. Dit bedrag is gebaseerd op de laatste 6 maanden.

We vergoeden maximaal 6 maanden met terugwerkende kracht. De reden hiervoor is dat we van klanten verwachten dat zij hun bankrekening controleren en eventuele onjuistheden op tijd aan ons doorgeven. 

Nou, die is mooi! Ik denk dat ik een gewaarde nieuwe klant voor Odido ben, maar zadelt me niet alleen op met een abonnement waar ik niet om gevraagd heb, maar ook nog eens met de verplichting dat ik mijn bankrekening moet controleren. Waar (in welk artikel) staat dat in de voorwaarden van het abonnement? Graag uw reactie.

Daarnaast bewaren we gebruiksgegevens maximaal 6 maanden. Daardoor kunnen we niet meer controleren of het abonnement in de periode daarvoor wel of niet is gebruikt.

Ik heb bewijzen mee gezonden van de boekingen met alle factuurnummers en de verwijzing naar het nooit gebruikte mobiele nummer.

We begrijpen dat dit niet het antwoord is waar je op hoopte. We kunnen hierin alleen geen uitzondering maken.

Dat klopt. Ik had alleen geen hoop maar de stellige overtuiging dat het volledig onterecht geïncasseerde bedrag zou worden teruggestort.

Het abonnement is afgesloten in de Odido Shop (“plaats, straat”), in combinatie met een (“type telefoon en kleur daarvan”). We hebben het contract zelf niet kunnen terugvinden. Mogelijk is dit nog beschikbaar in de betreffende shop. Wij kunnen dit helaas niet voor je opvragen. Daarom adviseren we je om zelf langs te gaan bij deze shop.

Dat is sterk! Het contract is niet terug te vinden, maar wel precies waar en met welke telefoon!

Voor het toesturen van factuurkopieën hebben we nog een terugbelnummer/contactnummer van je nodig. Op dit nummer moet sms-verificatie mogelijk zijn en het mag geen buitenlands nummer zijn. Voor het versturen van de facturen ontvang je namelijk een e-mail met een beveiligde link. Daarnaast krijg je per sms een code die nodig is om de kopieën te downloaden.

Wat is het nut om factuurkopieën te zenden als ik niet meer geld terugkrijg dan nu is aangegeven? Graag ontvang ik duidelijkheid hierover. Alvast dank. Het terugbelnummer/contactnummer is te vinden op de brief die ik op het hoofdkantoor in Den Haag heb gebracht. 

 


  • July 16, 2026

Dit gaat bij andere providers ook zo hoor. Op het forum van KPN bijvoorbeeld komt ook zo af en toe een topic voorbij waarbij iemand al jaren zit te betalen voor een abbonement wat die niet gebruikt. KPN stort dan volgens mij maar 3 maanden terug uit coulance. Voor de rest geldt: jammer joh, had je maar beter op moeten letten. 

Ook situaties waarbij vader of moeder komt te overlijden. En waarbij de kinderen dan de bankafschriften van de afgelopen jaren onder ogen krijgen. Dan zien ze soms ook maandelijkse afschrijvingen voor abonnementen die al jaren niet meer gebruikt worden. Soms voor 100 euro per maand ofzo. Krijgen niks terug. Zulke dingen gebeuren. 

Je moet gewoon je bankafschriften controleren. En checken waar je zuurverdiende centjes blijven.


  • is een Top Poster
  • July 16, 2026

Dit gaat bij andere providers ook zo hoor. Op het forum van KPN bijvoorbeeld komt ook zo af en toe een topic voorbij waarbij iemand al jaren zit te betalen voor een abbonement wat die niet gebruikt. KPN stort dan volgens mij maar 3 maanden terug uit coulance. Voor de rest geldt: jammer joh, had je maar beter op moeten letten. 

Ook situaties waarbij vader of moeder komt te overlijden. En waarbij de kinderen dan de bankafschriften van de afgelopen jaren onder ogen krijgen. Dan zien ze soms ook maandelijkse afschrijvingen voor abonnementen die al jaren niet meer gebruikt worden. Soms voor 100 euro per maand ofzo. Krijgen niks terug. Zulke dingen gebeuren. 

Je moet gewoon je bankafschriften controleren. En checken waar je zuurverdiende centjes blijven.

 

Mijn klanten betalen alleen voor wat ze gebruiken of waarvoor ik een dienst lever en dus toegevoegde waarde heb. Odido (en dus blijkbaar ook andere providers) maken al dan niet bewust een fout (en het komt ook blijkbaar vaker voor gezien het aantal topics) en strijken het geld dus gewoon op. Ik wil weten waar het in de contractvoorwaarden staat dat ik voor niet geleverde diensten of fouten van hun toch gewoon moet betalen.


Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi Guus, fijn om te zien dat je brief goed is aangekomen en dat mijn collega's ‘m al hebben opgepakt. De verificatiecode was per e-mail gestuurd. Ik heb er zojuist nog een gestuurd. Als je 'm hier aan me doorgeeft kan ik nog met je meekijken. Wel alvast goed om te weten is dat ik niet meer kan doen en vergoeden dan wat mijn collega's al hebben gedaan en wat ze in de e-mail hebben aangegeven.


  • is een Top Poster
  • July 17, 2026

Dank voor de reactie. Er staat in een van de voorgaande reacties: “Voor het toesturen van factuurkopieën hebben we nog een terugbelnummer/contactnummer van je nodig.”

Graag nog antwoord op de vraag wat het nut is om factuurkopieën te zenden als ik niet meer geld terugkrijg dan nu is aangegeven?

Graag ontvang ik duidelijkheid hierover. Alvast dank. Het terugbelnummer/contactnummer is te vinden op de brief die ik op het hoofdkantoor in Den Haag heb gebracht.


Demy van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Moderator | Mobiel & Internet + TV
  • July 20, 2026

Hoi ​@GuusStr, als het nummer al in de brief staat, kan ik dit direct doorgeven. Ik kijk dan ook voor je na waarom ze de facturen willen opsturen. Zou je dan wel de code willen doorsturen die ​@Marciano van Odido jou per e-mail heeft gestuurd?


  • is een Top Poster
  • July 20, 2026

Ik begrijp dit laatste bericht niet. Ik begrijp de situatie sowieso niet.

  1. Er is een brief op papier naar Odido gegaan. Ik mag toch wel aannemen dat er ook een papieren brief terug wordt gestuurd met de inhoudelijke afhandeling?
  2. Daarnaast: in principe hoef ik geen facturen te ontvangen. Ik heb alle factuurnummers in de brief genoemd met bedragen en data. De code heb ik al eerder gedeeld in de privé chat.

  • July 20, 2026

Graag nog antwoord op de vraag wat het nut is om factuurkopieën te zenden als ik niet meer geld terugkrijg dan nu is aangegeven?

Dan kan je zien waarvoor je betaald hebt.


  • is een Top Poster
  • July 21, 2026

Graag nog antwoord op de vraag wat het nut is om factuurkopieën te zenden als ik niet meer geld terugkrijg dan nu is aangegeven?

Dan kan je zien waarvoor je betaald hebt.

Wat geeft je het idee dat ik niet zou weten waar ik voor betaald heb? Ik weet dat ik betaald heb voor een abonnement waarbij het gekoppelde 06-nummer nooit is gebruikt. Het gevoel dat ik opgelicht ben is nog niet weg.


Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • July 22, 2026

Hi ​@GuusStr, we willen je graag verder helpen en met je meekijken om je meer duidelijkheid te geven. Dit kunnen we echter pas doen wanneer we de verificatiecode van je hebben ontvangen. Wil je deze nog in het topic plaatsen? Dan kunnen we daarna voor je aan de slag gaan! 


  • is een Top Poster
  • July 22, 2026

Hi ​@GuusStr, we willen je graag verder helpen en met je meekijken om je meer duidelijkheid te geven. Dit kunnen we echter pas doen wanneer we de verificatiecode van je hebben ontvangen. Wil je deze nog in het topic plaatsen? Dan kunnen we daarna voor je aan de slag gaan! 

 

Volgens mij is de code 8614115


  • is een Top Poster
  • July 28, 2026

Beste Nora van Odido, Je schrijft “Dit kunnen we echter pas doen wanneer . . . .” en “Dan kunnen we daarna voor je aan de slag gaan!” 

Ik ben benieuwd wat je kan betekenen. Overigens met betrekking tot duidelijkheid is er bij mij geen enkele onduidelijkheid. Ik ben opgelicht voor een paar honderd euro met een niet gevraagd en niet gebruikt abonnement. Ik hoop (en verwacht eigenlijk) dat je dit kan oplossen.


  • is een Top Poster
  • August 6, 2026

Beste Nora van Odido (of wie dan ook van Odido). Wat gaat er gebeuren?