Sinds een aantal maanden heb ik een SIM-kaart van AH Prepaid met een bijbehorend NL telefoonnummer. Deze gaf problemen met smsjes versturen (maar niet met ontvangen) maar de klantenservice van AH kon er niet achter komen waarom dit gebeurde.
Nu zit ik sinds een dag bij ODIDO met een abonnement met nummerbehoud en probeerde ik weer SMSjes te sturen naar een Nederlandse vriend. Dit werkte nog steeds niet. Ik zie verder op mijn telefoon (een Koreaanse iPhone 15) geen foutmeldingen of iets dergelijks waaruit moet blijken dat mijn smsjes niet zijn verstuurd.
Bellen werkt 100%. Als ik dezelfde vriend probeer te bellen lukt dit wel, hij kan mijn Nederlandse nummer zien, en als hij mij belt zie ik ook zijn Nederlandse nummer.
SMSen werkt niet goed. Bij de instellingen voor de berichten app staat duidelijk dat ik SMS met mijn Nederlandse nummer, ik heb geen buitenlands nummer meer op mijn telefoon staan. Als hij mij SMSt komen ze ook gewoon binnen, echter als ik probeer te antwoorden op zijn SMS, staat er wel dat ze verstuurd zijn, maar ik zie dus geen foutmeldingen en hij krijgt ze niet binnen. Ik heb geprobeerd zijn nummer opnieuw toe te voegen, handmatig in te vullen, etc. Maar alles heeft hetzelfde resultaat. Mijn bericht wordt ‘verzonden’ maar komt nooit aan.
Als ik nu bij ODIDO inlog zie ik ook dat ik kosten buiten de bundel heb gemaakt, namelijk meer dan 5 euro met allemaal mislukte test sms-jes naar het nummer van mijn Nederlandse vriend. Als ik bij bellen kijk staat zijn nummer er op als 06- nummer. Maar bij de smsjes staan er opeens extra cijfers voor. (Iets als 006316- ipv 06-) Echter kan ik nergens instellingen vinden waaruit blijk dat mijn smsjes naar een ander nummer zouden moeten gaan. Ik heb ook gecheckt en er staan verder geen andere sms apps op mijn telefoon die de instellingen zouden moeten kunnen veranderen...
Dus ik heb nu twee vragen:
1.) Hebben jullie enig idee waarom SMSjes van en naar een NL nummer op mijn telefoon als ‘internationaal’ aangemerkt worden? En waarom ze niet aankomen? (Nogmaals: Op de telefoon staat dus wel dat ze successvol verzonden zijn)
2.) Zouden de kosten voor de test-smsjes buiten mijn bundel om kwijtgescholden kunnen worden? Het zijn immers smsjes naar een NL nummer en naar verwachting zouden die binnen de bundel moeten vallen.
Hopelijk kunnen jullie me helpen want ik zit al een hele tijd met dit SMS probleem.
Groetjes,
sunshine