Skip to main content

Sinds een aantal maanden heb ik een SIM-kaart van AH Prepaid met een bijbehorend NL telefoonnummer. Deze gaf problemen met smsjes versturen (maar niet met ontvangen) maar de klantenservice van AH kon er niet achter komen waarom dit gebeurde.

Nu zit ik sinds een dag bij ODIDO met een abonnement met nummerbehoud en probeerde ik weer SMSjes te sturen naar een Nederlandse vriend. Dit werkte nog steeds niet. Ik zie verder op mijn telefoon (een Koreaanse iPhone 15) geen foutmeldingen of iets dergelijks waaruit moet blijken dat mijn smsjes niet zijn verstuurd.

Bellen werkt 100%. Als ik dezelfde vriend probeer te bellen lukt dit wel, hij kan mijn Nederlandse nummer zien, en als hij mij belt zie ik ook zijn Nederlandse nummer.

SMSen werkt niet goed. Bij de instellingen voor de berichten app staat duidelijk dat ik SMS met mijn Nederlandse nummer, ik heb geen buitenlands nummer meer op mijn telefoon staan. Als hij mij SMSt komen ze ook gewoon binnen, echter als ik probeer te antwoorden op zijn SMS, staat er wel dat ze verstuurd zijn, maar ik zie dus geen foutmeldingen en hij krijgt ze niet binnen. Ik heb geprobeerd zijn nummer opnieuw toe te voegen, handmatig in te vullen, etc. Maar alles heeft hetzelfde resultaat. Mijn bericht wordt ‘verzonden’ maar komt nooit aan.

Als ik nu bij ODIDO inlog zie ik ook dat ik kosten buiten de bundel heb gemaakt, namelijk meer dan 5 euro met allemaal mislukte test sms-jes naar het nummer van mijn Nederlandse vriend. Als ik bij bellen kijk staat zijn nummer er op als 06- nummer. Maar bij de smsjes staan er opeens extra cijfers voor. (Iets als 006316- ipv 06-) Echter kan ik nergens instellingen vinden waaruit blijk dat mijn smsjes naar een ander nummer zouden moeten gaan. Ik heb ook gecheckt en er staan verder geen andere sms apps op mijn telefoon die de instellingen zouden moeten kunnen veranderen...

Dus ik heb nu twee vragen:

1.) Hebben jullie enig idee waarom SMSjes van en naar een NL nummer op mijn telefoon als ‘internationaal’ aangemerkt worden? En waarom ze niet aankomen? (Nogmaals: Op de telefoon staat dus wel dat ze successvol verzonden zijn)

2.) Zouden de kosten voor de test-smsjes buiten mijn bundel om kwijtgescholden kunnen worden? Het zijn immers smsjes naar een NL nummer en naar verwachting zouden die binnen de bundel moeten vallen.

Hopelijk kunnen jullie me helpen want ik zit al een hele tijd met dit SMS probleem.

Groetjes,

sunshine

Hoi ​@sunshine999 ,

Er gaat dus duidelijk iets mis in jouw telefoon.  Het stuurt smsjes naar een buitenlands nummer. Als je naar nummer 006316. .. stuurt, dan is het een sms naar de Filippijnen.  (Landnummer 63). Daarom kriig je van AH en Odido een sms naar het buitenland berekend, al leidt dat tot niets, de facturatie is bij sms altijd bij aanbieden ter verzending.

Waarom jouw telefoon dat doet laat zich raden. maar een Koreaanse versie Iphone doet misschien iets raars met die 1e "0"? Probeer eens een andere telefoon, dan zou het wel moeten werken. En dan bijvoorbeeld een reset naar fabrieksinstellingen van je Iphone. En tot slot zou je ook deze vraag op een Iphone forum kunnen plaatsen.

Op iPhone fora gezocht en gevraagd maar daar kwam nog niets uit.

Ik heb ondertussen van iemand een iPhone even mogen lenen om te testen en daar werkt het smsen idd wel.

Wat betreft je opmerking over het ‘anders omgaan’ met telefoonnummers. Dat zou in theorie kunnen maar dan nog is het vreemd dat het bellen wel 100% werkt, en dat smsjes ontvangen wel zou werken maar ‘reageren’ op hetzelfde nummer, of handmatig overgeschreven met of zonder + / 0 / watdanook dan weer niet werkt.

Nu duidelijk is dat het echt aan de specifieke telefoon ligt, zou ik alsnog vriendelijk willen vragen of Odido uit coulance de recentelijk gestuurde test smsjes kan kwijtschelden. :)

Netwerkinstellingen en dergelijken heb ik al geprobeerd te resetten maar dit werkte niet. Een volledige reset is helaas momenteel niet mogelijk omdat ik dan al mijn apps van het buitenland kwijtraak, en dan dus ook toegang verlies tot allemaal accounts van verschillende diensten die lastig te koppelen zijn in het buitenland. Ik hoop dan stiekem nog steeds dat ik een oplossing kan vinden of dat iemand die kan bieden.

Reageer