Skip to main content
Beantwoord

iPhone 16e met prepaid

Ik woon net als vele andere Nederlanders in de Verenigde Staten. Ik kan dus niet even bij de Odido winkel langs. Ik heb een iPhone 16e gekocht. Deze heeft geen fysieke simkaartslot, maar alleen een eSIM.

Mijn Odido Prepaid, die ik nodig heb voor de Nederlandse DigiD, was een eSIM op mijn oude telefoon. Als ik vanuit de Odido app een eSIM probeer te bestellen dan staat er:

Bestellen mislukt.

Het bestellen van een eSIM is niet toegestaan voor prepaid.

(ik had echt een prepaid eSIM)

De iPhone 16e heeft alleen een eSIM, geen fysieke sim.

Ik kan toch niet de enige zijn met een iPhone 16e die een prepaid sim er op probeert te zetten? Er zijn in Nederland vast wel meer mensen met een iPhone 16e? Welke oplossing is hiervoor?

Beste antwoord door Pharwin van Odido

Goedemiddag ​@StefanSch welkom op onze Community! Wat heerlijk dat je in de VS woont, heb je het naar je zin daar? Is er een specifieke reden dat je een nieuwe eSIM nodig hebt? Bij Prepaid is een eSIM alleen mogelijk als je huidige abonnement een eSIM had en is overgezet naar Prepaid. Werkt je huidige eSIM niet meer? Had je al wel eens een keer je toestel opnieuw opgestart? Vaak wil dit nog wel eens helpen, omdat je telefoon dan opnieuw verbinding maakt met de mast bij jou in de buurt. Lukt het bijvoorbeeld ook niet om handmatig verbinding te maken met een netwerk van een andere provider? Dit kan via de instellingen van je toestel. Wat krijg je bijvoorbeeld te zien als je handmatig probeert te verbinden met een netwerk? 

Om een aantal zaken uit te sluiten, zou ik je willen vragen om wat dingen te checken in je telefoon. Zou je voor me kunnen controleren of de software van je toestel up-to-date is? Daarnaast kun je ook de instellingen van je netwerk van je telefoon resetten. Bij een iPhone doe je dit zo: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Houd er rekening mee dat verbonden apparaten, opnieuw verbonden dienen te worden. 

Het klopt dat Prepaid-klanten geen nieuwe eSIM kunnen bestellen via hun Mijn Odido account. Als je bij Prepaid een nieuwe eSIM nodig hebt, kan dat alleen in 1 van onze winkels. Ik kan er ook niet 1 voor je bestellen, sorry! Nu begrijp ik heel goed dat dat niet mogelijk is, aangezien je in het buitenland woont. Wat Eric aangeeft, is zeker mogelijk, maar ik zou dat niet aanraden. Je vraagt dan een geheel nieuw abonnement aan met Nummerbehoud, die je vervolgens afkoopt. Je eigen nummer zal dan moeten worden overgezet naar je nieuwe abonnement, maar omdat je in het buitenland woont, wordt dat lastig. Bij Nummerbehoud raden we altijd aan om aangemeld te zijn op ons eigen Nederlands netwerk, zodat we de overzetting succesvol kunnen garanderen. Mocht er bijvoorbeeld iets fout gaan, dan zit het netwerk van een buitenlandse provider ertussen en wordt het moeilijk om het probleem op te lossen. Vandaar dat ik dat ook niet zou aanraden. Je kunt in dit geval het beste een lokale simkaart kopen, zodat je in ieder geval wel bereikbaar bent! 

Graag kijk ik met je mee of alles vanuit onze kant goed staat ingesteld bij je Prepaid-aansluiting. Kun je je volledige naam, telefoonnummer, postcode + huisnummer en je geboortedatum vermelden in je profiel en mij een seintje geven wanneer je dit hebt gedaan? Dan kan ik daarna gelijk met je meekijken! 

Bekijk origineel

10 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20758 reacties
  • 4 april 2025

Hallo ​@StefanSch 

Ik kan nergens vinden dat Odido een prepaid eSIM heeft maar je hebt nu wel een fysieke simkaart?

Het beste is om de iPhone te gebruiken met een lokale eSIM en een andere telefoon met fysieke simslot voor het ontvangen van smsjes uit Nederland.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 4 april 2025

Ik had een prepaid eSIM van T-Mobile. Die werkte ook gewoon nog.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8823 reacties
  • 4 april 2025

Hoi ​@StefanSch ,

Het klopt dat je binnen prepaid geen nieuwe of vervangende e-sims kunnen worden aangevraagd. Alleen als je onder een abonnement een e-sim had, dan blijft die functioneel als je wordt overgezet naar het prepaid systeem. Maar daarna houdt het op en is een nieuwe of vervangende sim altijd een fysieke. Die kun je wel aanvragen en die wordt dan naar het in de prepaid omgeving aanwezige huisadres gestuurd in Nederland. Vanuit daar kun je iemand vragen om hem naar jouw adres in de USA te sturen.

Tot die tijd dus even je oude telefoon gebruiken.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 4 april 2025

Alleen heeft de iPhone 16e geen fysieke simkaart mogelijkheid. Alleen eSIM.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8823 reacties
  • 4 april 2025

Hoi ​@StefanSch 

Dan is hij niet bruikbaar met Odido prepaid. Als je e.e.a. omzet naar een abonnement kan het weer wel.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 4 april 2025
eric schreef:

Hoi ​@StefanSch 

Dan is hij niet bruikbaar met Odido prepaid. Als je e.e.a. omzet naar een abonnement kan het weer wel.

Is dat makkelijk vanuit de Verenigde Staten? Kan ik hem op een maandabonnement laten zetten om de simkaart over te zetten en daarna naar prepaid overzetten?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8823 reacties
  • 4 april 2025

Een abonnement geldt voor minimaal 1 jaar. Abonnementen kunnen alleen met NL adres en bankrekening worden afgesloten.

Als je een abonnement afsluit met esim en je annuleert weer binnen 14 dagen zal het abonnement worden gestopt en de esim wordt dan onbruikbaar. Annuleren en dan weer je nummer naar een prepaid esim terugporteren is niet mogelijk. Alkeen bij het einde van een abonnement kun je het nummer laten omzetten naar prepaid met behoud van esim.

Als je jouw nummer niet wil verliezen moet je dat soort truuks niet doen.Je kan ook zoeken naar een prepaid provider met esim ondersteuning en daar dan je nummer heenporteren. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 6 april 2025

Dus in theorie zou ik een abonnement kunnen nemen en het per direct afkopen. Ik zag dat het goedkoopste abonnement 180 euro per jaar kost plus belastingen. Ik kan op dit moment geen DigiD gebruiken en dus geen uitstel belastingaangifte doen. De verzuimboete van de belastingdienst is 469 euro.

Is dit een valide theorie? Ik sluit een abonnement af, zet de eSIM over naar een nieuw toestel en dan laat ik Odido het abonnement terugzetten naar prepaid en ik betaal de afkoopsom van 180 euro plus belastingen. Dit is de veiligste oplossing?

Het nummer is los van DigiD ook belangrijk, omdat er hier en daar misschien een meerfactor authenticatie aan hangt waar ik niet vanaf weet, bijvoorbeeld een Google account.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8823 reacties
  • 6 april 2025

Eh, spelen met je nummer, niet handig. Neem een abonnement en hou dat. Dan heb je zekerheid. Dat is 14 euro p/m. Je zou ook unlimited plus kunnen nemen. Kun je binnen je bundel naar NL en USA kunnen bellen en ook 60Gb data binnen de USA.

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator | Mobiel
  • 3571 reacties
  • Antwoord
  • 7 april 2025

Goedemiddag ​@StefanSch welkom op onze Community! Wat heerlijk dat je in de VS woont, heb je het naar je zin daar? Is er een specifieke reden dat je een nieuwe eSIM nodig hebt? Bij Prepaid is een eSIM alleen mogelijk als je huidige abonnement een eSIM had en is overgezet naar Prepaid. Werkt je huidige eSIM niet meer? Had je al wel eens een keer je toestel opnieuw opgestart? Vaak wil dit nog wel eens helpen, omdat je telefoon dan opnieuw verbinding maakt met de mast bij jou in de buurt. Lukt het bijvoorbeeld ook niet om handmatig verbinding te maken met een netwerk van een andere provider? Dit kan via de instellingen van je toestel. Wat krijg je bijvoorbeeld te zien als je handmatig probeert te verbinden met een netwerk? 

Om een aantal zaken uit te sluiten, zou ik je willen vragen om wat dingen te checken in je telefoon. Zou je voor me kunnen controleren of de software van je toestel up-to-date is? Daarnaast kun je ook de instellingen van je netwerk van je telefoon resetten. Bij een iPhone doe je dit zo: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Houd er rekening mee dat verbonden apparaten, opnieuw verbonden dienen te worden. 

Het klopt dat Prepaid-klanten geen nieuwe eSIM kunnen bestellen via hun Mijn Odido account. Als je bij Prepaid een nieuwe eSIM nodig hebt, kan dat alleen in 1 van onze winkels. Ik kan er ook niet 1 voor je bestellen, sorry! Nu begrijp ik heel goed dat dat niet mogelijk is, aangezien je in het buitenland woont. Wat Eric aangeeft, is zeker mogelijk, maar ik zou dat niet aanraden. Je vraagt dan een geheel nieuw abonnement aan met Nummerbehoud, die je vervolgens afkoopt. Je eigen nummer zal dan moeten worden overgezet naar je nieuwe abonnement, maar omdat je in het buitenland woont, wordt dat lastig. Bij Nummerbehoud raden we altijd aan om aangemeld te zijn op ons eigen Nederlands netwerk, zodat we de overzetting succesvol kunnen garanderen. Mocht er bijvoorbeeld iets fout gaan, dan zit het netwerk van een buitenlandse provider ertussen en wordt het moeilijk om het probleem op te lossen. Vandaar dat ik dat ook niet zou aanraden. Je kunt in dit geval het beste een lokale simkaart kopen, zodat je in ieder geval wel bereikbaar bent! 

Graag kijk ik met je mee of alles vanuit onze kant goed staat ingesteld bij je Prepaid-aansluiting. Kun je je volledige naam, telefoonnummer, postcode + huisnummer en je geboortedatum vermelden in je profiel en mij een seintje geven wanneer je dit hebt gedaan? Dan kan ik daarna gelijk met je meekijken! 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen