Skip to main content

Mijn kind kwam 24 juli 2024  bij toeval erachter dat er een abonnement van Odido op haar naam staat die zij nooit heeft afgesloten. Zij ging naar Odido in Almere om haar abonnement te verlengen en daar werd haar verteld dat ze een betalingsachterstand had op haar naam en op nummer 06xxx3101 wat NIET haar telefoonnummer is. Ze heeft ook nooit een 2e aanvraag voor een telefoonnummer gedaan.

Het bleek dat haar naam en adres zijn gebruikt om het abonnement af te sluiten op 1 maart 2023 maar het abonnement stond gekoppeld aan een ander e-mailadres en bankrekeningnummer waarvan zou worden geincasseerd. Sinds een aantal maanden was het niet mogelijk omdat er geen/te weinig geld op de rekening staat. Op het contract met het betreffende telefoonnummer, die de winkelmedewerker in het Odido systeem liet zien,  stond EEN PASPOORTNUMMER, MAILADRES EN HANDTEKENING VAN EEN ANDER PERSOON. Maar wel stond haar volledige naam en adres erachter. Hoe kan dit??

Ze heeft toen direct telefonisch contact met Odido opgenomen waarna jullie adviseerde om een proces verbaal te sturen en het zou nummer blokkeren.  Zij heeft dezelfde dag dit nog gedaan en verstuurd naar Odido.

Aangezien zij hierna niets meer vernam van Odido, had ze weer telefonisch contact met Odido. Er was niets bekend in het systeem en de dame aan de lijn gaf aan dat alleen het telefoonabonnement opgezegd kon worden als ik een resterend bedrag van €287,32 euro zou worden betaald.

Wederom gaf mijn dochter aan dat het rekeningnummer die gekoppeld is aan het telefoonnummer niet mijn rekeningnummer is en het dus niet zal worden afgeschreven van die rekening. Ze bood zelfs aan om het achterstallige bedrag te betalen als het onterechte abonnement en betaling maar wordt stopgezet. 

Nu zijn een paar maanden verder en krijgt ze een brief met een BKR-registratie en dat achterstallige betaling is opgelopen van €431,35 euro. 

Uiteraard zijn we hier van geschrokken en is 18-11-2024 nogmaals telefonisch contact opgenomen en heb gesproken met Marwa die haar heel vriendelijk te woord heeft gestaan. Ze gaf aan om nogmaals haar verhaal via de mail uit te leggen en naar incasso@odido.nl te sturen. Dat is op 18-11-2024 gestuurd maar daar is nooit een reactie op ontvangen.

Weer gebeld 03-12-2024 om te vragen hoe het zit.

Pas op 18/12/2024 een brief ontvangen dat het abonnement eindelijk voor het betreffende tel.nummer is stopgezet maar staat wel met grote letters BETAAL VOORDAT WE EEN INCASSOBUREAU INSCHAKELEN'.

Graag willen we dat zo snel mogelijk de BKR-registratie wordt ingetrokken. Het achterstallige bedrag NIET gekoppeld wordt aan haar naam en gegevens en ook niet op haar verhaald mag worden!!!

Ik hoop dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost. 

 

Goedemiddag ​@GXM85169, ik snap heel goed dat ze is geschrokken en goed dat je dit aankaart, ik kijk graag met je mee naar hoe dit heeft kunnen gebeuren! Allereerst, excuses voor al het ongemak. We stellen privacygegevens natuurlijk voorop, maar fraudeurs blijven innnovatieve manieren bedenken om alsnog gegevens te kunnen achterhalen. Daar kunnen we vrij weining aan doen, totdat zo iets aan het licht komt. Dan kunnen we meekijken naar een oplossing om het zo snel mogelijk in orde te maken! Uiteraard hoeft de afkoop van het abonnement niet te worden betaald, maar ik check ook graag na hoe het zit met de BKR-registratie. Heb je het leningsnummer voor mij? Als deze onterecht is, moet deze natuurlijk wel worden verwijderd. 

Graag wil ik met je meekijken in het account. Kun je het telefoonnummer in kwestie delen in je profiel, samen met de juiste adresgegevens? Als je de geboortedatum en de laatste 4 cijfers van het bankrekeningnummer ook weet, kun je die dan ook vermelden in je profiel? Zo niet, dan is het niet erg. 

Ik zie je reactie graag tegemoet, zodat ik daarna actie kan ondernemen! 


Beste Pharwin,

Dank je wel dat je het wil uitzoeken en de BKR-registratie ongedaan wil maken. Ik zie geen leningnummer maar wel een kenmerk op de brief van 12/11/2024. Dat is RB02-1.21694216. Het vermelde klantnr is gafgeschermd door moderator].

Het gaat om het frauduleuze abonnement met mobielenr gafgeschermd door moderator] die dus ten onrechte op de naam en adres van mijn dochter staat vermeld met een ander e-mailadres, bankrek.nr. en handtekening.

Het juiste tel.nr en bankrekeningnummer  en naam van mijn dochter heb ik in mijn profiel vermeld zoals je dat vroeg. Dus let op. Het zijn haar gegevens en niet die van mij. Je kan mij persoonlijk mailen. Ik heb wel mijn eigen e-mailadres vermeld. 

Misschien de factuurnrs bekijken van de achterstallige betalingen: 90155268882 van 5-aug-'24, 901558898492 v 04-09-'24 en 901563570496 van 8-10-'24 en welk bankrekening hieraan is gekoppeld. In ieder geval dus niet van mijn dochter.

Ter info: Toen de Odido winkelmedewerker het digitale contract met het frauduleus abonnement had laten zien, was mijn dochter slim geweest om het bankrekeningnummer (wat niet die v haar is), e-mailadres (die niet die v haar is)  en onbekend paspoortnr. te noteren. Dit stond allemaal vermeld stond onder haar naam en adres met een onbekende handtekening.  Zij heeft deze gegevens ook in het procesverbaal van de politie naar Odido is verzonden op 4-12-2024 naar de afdeling schuldhulp@odido.nl. 

Ik hoop dat je met deze informatie actie kan ondernemen. 

Alvast bedankt. 

 

 


Hi ​@GXM85169, dank voor het delen van haar gegevens! Ik heb meegekeken in haar account en ik zie dat hier sinds september 2023 al contact over is geweest. Een collega van de fraude afdeling heeft het volgende geconstateerd: 

Er was onderzoek gedaan en daarbij is er een contract gevonden, welke online is aangevraagd door je dochter. Daarbij was het documentnummer op  1 letter na hetzelfde als de paspoort van je dochter. Overigens zitten de correcte en verkeerde letters naast elkaar op het toetsenbord zitten dus dat kan natuurlijk een typefout geweest zijn. Vervolgens was het abonnement + toestel opgehaald in onze fysieke winkel en was er op dat moment een scan van haar rijbewijs gemaakt om bij het contract te voegen. Bij een aankoop via de Odido Shop dient de aanvrager van het contract te allen tijde zelf aanwezig te zijn en zich te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Dat is in dit geval ook gebeurd. 

Conclusie vanuit onze fraude afdeling: aangezien deze documenten van haar aanwezig zijn bij dit contract, was er voor ons geen reden om aan te nemen dat er sprake is van identiteitsfraude. Tevens blijkt dat bij de gegevens van de aanvrager op het Aanvraagformulier het contactnummer wat eindigt op ***486 staat vermeld, en op haar e-mail staat vermeld dat dit haar telefoonnummer is waar we haar op kunnen bereiken.

Er werd het volgende aan haar gevraagd: '’Kan het zijn dat je vorig jaar Maurice (geen idee wie dit is) geholpen hebt met een abonnement welke hij zou gaan betalen? Dat zou namelijk verklaren hoe het kan dat er een contract met jouw gegevens aangevraagd is, maar betaald wordt met zijn bankrekening. Er is verder geen reactie meer vanuit haar op de mail gekomen, waardoor we het vermoeden hadden dat dit gewoon klopte. 

Er staat voor dat abonnement inderdaad nog een bedrag open van € 431.35, omdat deze vroegtijdig is stopgezet en 2 facturen tot op het heden nog niet zijn betaald, vandaar dat er ook een BKR-registratie nu is. 

Kun je dit dubbelchecken bij je dochter? Er lijkt erop dat dit geen identiteitsfraude is geweest. 

Ik hoor het graag van je! 


Beste Pharwin,

Het is jammer dat de fraude afdeling geen goede research heeft gedaan en een foute conclusie heeft getrokken. Om de volgende redenen.

1) Mijn dochter had al een lopend contract sim only sinds april 2023 met een ander tel.nr. Waarom zou ze online een nieuw abonnement en mobiel in september 2023 aanvragen met een andere bankrekeningnummer? Ze heeft toch al een contract lopen.

2) mijn dochter heeft nooit een mail op haar eigen mailadres gekregen in 2023 of 2024 of ze een 2e abonnement met een ander telefoonnummer en ander bankrekening heeft aangevraagd online. En het is toch uitermate raar dat als er geen reactie van de klant komt maar uitgegaan dat een aanvraag voor een 2e tel.nr met andere bankrekeningnummer dat het zou kloppen? Odido moet toch zien aan het bankrekeningnummer dat het om een andere naam en adresgegevens gaan! Waarom stuur je als bedrijf dan niet weer een 2e mail naar de klant of ga je bellen.

3) Bij een 2e abonnement hoor je toch in je account een overzicht van al je abonnementen te zien? In haar account staat NIETS over beëindiging of start van een nieuw abonnement in september 2023 met een ander telefoonnummer.

4) Odido gaat ervan uit dat mijn dochter persoonlijk is langsgeweest bij de Odidoshop in sept 23 (welke was dat dan en welke datum en tijd?) om daar de telefoon op te halen. Dat is dus niet gebeurd! ZE IS NIET BIJ DE ODIDOSHOP langsgeweest in 2023. Wat hoogst waarschijnlijk wel is gebeurd, is dat de Tele2 of Odidomedewerker van die shop handlanger is in dit frauduleus gebeuren. En gegevens van haar hebben misbruikt. Shopmedewerkers kunnen ook (expres) fouten maken en/of fraude plegen. Heeft Odido daar niet aan gedacht?

5) Ze heeft wel in augustus 2024 een nieuw abonnement en telefoon aangeschaft. Toen is ze erachter gekomen, zoals in het politierapport staat, dat er iemand op haar naam/adres en gegevens MET ANDER TEL.NR EN ANDER BANKREKENINGNUMMER EN ANDER E-MAILADRES een nieuw abonnement had afgesloten (en paar maanden niet had betaald).

 

Om een lang verhaal kort te maken: mijn dochter heeft ten onrechte een BKR registratie en een geldschuld bij Odido op telnr +31641243101.

 ODido moet binnen 2 weken dit rechtzetten anders nemen wij juridische stappen.

Odido mag direct contact met haar opnemen via de mail (staat in mijn account) of haar echte telefoonnummer zoals die in haar echte account staat vermeld.

Met vriendelijke groet,

GX.

 


Wat een hoop statements dat Odido moet controleren of iemand al een abonnement heeft, of hij/zij zijn bankrekening niet heeft gewijzigd etc. etc.  

Echter is dat contract ONLINE aangevraagd, dus kan iemand prima een 2e nummer bestellen en een betaling via een andere rekening doen. Ook een apart account in plaats van alleen in een bestaand account een nummer mogen toevoegen zijn echt geen rode vlaggen als iemand online een nieuw abonnement aanvraagt. Die vrijheid heb je gewoon om het onder een bestaand contract of niet te doen.  

Maar je hebt gelijk dat als zij niet in de winkel is geweest het best griezelig is dat haar paspoort nummer blijkbaar bij de toner van dat paspoort bekend was..


Wat een hoop statements dat Odido moet controleren of iemand al een abonnement heeft, of hij/zij zijn bankrekening niet heeft gewijzigd etc. etc.  

Echter is dat contract ONLINE aangevraagd, dus kan iemand prima een 2e nummer bestellen en een betaling via een andere rekening doen. Ook een apart account in plaats van alleen in een bestaand account een nummer mogen toevoegen zijn echt geen rode vlaggen als iemand online een nieuw abonnement aanvraagt. Die vrijheid heb je gewoon om het onder een bestaand contract of niet te doen.  

Maar je hebt gelijk dat als zij niet in de winkel is geweest het best griezelig is dat haar paspoort nummer blijkbaar bij de toner van dat paspoort bekend was..

 

Hallo Eric,

Het is zeker griezelig dat een Odidomedewerker in een telefoonshop een abonnement en telefoon meegeeft zonder te controleren of naam, adres, e-mailadres en rekeningnummer wel overeenkomen met de online-aanvraag.
Nog griezeliger is dat Odido na vele mails en telefoongesprekken met de klantenservice HIER NIETS AAN DOET. Het enige wat er is gebeurd is dat iemand van de helpdesk het telefoonnummer heeft geblokkeerd en de schriftelijke aanmaning naar het adres van mijn dochter heeft gestuurd. Daarnaast krijgt ze ook nog een brief dat ze haar betalingsachterstand is gemeld bij het BKR. 
 

Eric, je begrijpt natuurlijk wel dat jouw reactie niet helpt (dat is behoorlijk eng) om het probleem op te lossen, maar ook van alle andere Odidoklanten waar dus blijkbaar heel gemakkelijk online een 2e/3e abonnement kunnen aanvragen of wijzigen op een willekeurig adres.
 

 


Hallo Eric,

Het is zeker griezelig dat een Odidomedewerker in een telefoonshop een abonnement en telefoon meegeeft zonder te controleren of naam, adres, e-mailadres en rekeningnummer wel overeenkomen met de online-aanvraag. Of nog waarschijnlijker dat de medewerker gewoon mee hielp met de fraude. Pharwin had het eerst over een paspoortnummer (wat niet klopte) en daarna een scan van haar rijbewijs. 

Nog griezeliger is dat Odido na vele mails en telefoongesprekken met de klantenservice HIER NIETS AAN DOET. Het enige wat er is gebeurd is dat iemand van de helpdesk het telefoonnummer heeft geblokkeerd en de schriftelijke aanmaning naar het adres van mijn dochter heeft gestuurd. Daarnaast krijgt ze ook nog een brief dat ze haar betalingsachterstand is gemeld bij het BKR. 
 

Eric, je begrijpt natuurlijk wel dat jouw reactie niet helpt (dat is behoorlijk eng) om het probleem op te lossen, maar dat van alle andere Odidoklanten het dus blijkbaar heel gemakkelijk is online om een 2e/3e abonnement kunnen aanvragen of wijzigen op een willekeurig adres.
 


Hoi GX, dit zijn inderdaad behoorlijk wat statements. Ik zou echt willen dat ik de uitkomst van het onderzoek mooier kon maken, maar dat kan ik niet. Je geeft aan dat wij niets doen aan de fraudemelding. Echter is dit niet waar. De afdeling die hierin gespecialiseerd is heeft een onderzoek gedaan. Zie reactie van mijn collega Pharwin hierboven met de conclusie. 

Je geeft aan dat de reactie van ​@eric niet helpt, maar ook daar ben ik het niet mee eens. Hij geeft je correcte informatie. Een 2e of 3e abonnement afsluiten kan uiteraard. Dit geeft ook direct antwoord op punt 1 in je eerdere reactie. Ik wil niet te veel in herhaling vallen, maar ik reageer wel graag op al je vragen. Over punt 2; mijn collega van de Fraude-afdeling is ermee bezig geweest. Ik heb de mail en de conclusies gelezen. Dit valt ook samen met je 4e vraag. Er gelden strenge regels bij het ophalen van een toestel in onze shops. Mijn collega heeft het per e-mail al duidelijk opgesteld en ik hoop dat jullie hier toch meer duidelijkheid uit halen. Bij het ophalen in de shop dient de aanvrager van het contract te allen tijde zelf aanwezig te zijn en zich te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Het rijbewijs van je dochter was hierbij aanwezig en het bewijs hiervan is ook per mail opgestuurd. Daarnaast is er als contactnummer het correcte nummer van je dochter opgegeven. De beschuldiging dat een van onze shopmedewerkers handlanger zou zijn en mee zou doen met een fraude-actie is een ernstige beschuldiging. Dat dit 'hoogstwaarschijnlijk’ is gebeurd is een aanname en geen fijne. Om je 3e vraag te beantwoorden: een nieuwe bestelling staat los van andere abonnementen op je naam. Een nieuw abonnement komt niet automatisch in je bestaande Mijn Odido-account terecht. Deze dient altijd zelf gekoppeld te worden. Vandaar dat je hier niets vindt over het eindigen of starten van een nieuw abonnement.

Mocht je dochter nog willen reageren op de e-mail van mijn collega van Fraude van 4 september dan kan dit uiteraard. Ik zie dat er ook nieuwe e-mails zijn gestuurd naar onze Incasso-afdeling. Het enige dat wij vanuit de Community nog voor je kunnen doen, is de case bijhouden. Ze hebben wel een verwerkingstijd, dus het kan even duren voordat ze reageren. Ik kan niks beloven, maar wellicht kunnen zij je toch nog verder helpen.


Reageer