Beantwoord

DUO sim, hoe werkt het?

  • 21 September 2023
  • 6 reacties
  • 471 Bekeken

Hoi!

 

Ik overweeg om een DUO sim te nemen zodat ik mijn twee telefoons kan gebruiken met hetzelfde telefoonnummer. Nu zag ik in de shop dat je een fysieke DUO sim kan kopen voor €35,59 maar volgens een collega van jullie kan ik ook een e-sim doen in mijn ene telefoon en mijn huidige fysieke sim in mijn andere telefoon. Klopt dit? Het aanschaffen van een e-sim is namelijk een stuk goedkoper. 

 

Oh ja en wat wordt er precies bedoelt met dat je maar 1 toestel tegelijk kan gebruiken? Moet je dan iets uitschakelen op de ene telefoon zodat je de andere kan gebruiken? Ik begrijp dat het niet mogelijk is om met beide toestellen te appen bijvoorbeeld en dat je niet voortdurend op twee telefoons meldingen kan ontvangen. Even voor het beeld: ik heb een iPhone 13 en een Samsung A13. 

 

Hopelijk kan iemand mij helpen! 😃

icon

Beste antwoord door eric 21 September 2023, 16:40

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @jay.barbieee ,

DUO sim is maar in weinig situaties nog intressant. Het was voornamelijk bedoeld voor car kits in auto's in die tijd. Nu pair je elke telefoon gewoon met je mediaplayer in je auto.

  1. E-sim kun je niet als DUO sim gebruiken. Als je een duo simkaart aanschaft krijg je TWEE nieuwe simkaarten die identiek zijn aan elkaar. Dit kan niet met een E-sim.
  2. Als je een telefoon aanzet zoekt het contact met het mobiele netwerk. Daarna volgt er zo nu en dan (kan tot een paar uur zijn) een update van je telefoon als een “ik ben er nog” signaal. Als je de 2e telefoon aanzet, welke dus voor het mobiele netwerk exact dezelfde parameters stuurt omdat je een DUO sim gebruikt, zal het netwerk opslaan dat je op die telefoon bereikbaar bent. Dan wordt je onbereikbaar op je 1e telefoon. Maar als de 1e telefoon weer een “ik ben er nog” bericht verstuurd zal het netwerk slecteren dat je daar weerop bereikbaar bent en dus niet meer op de fysieke andere telefoon.

Wanneer het wel werkt? Bijvoorbeeld als je de ene telefoon gebruikt tijdens het weekend (of een festival) en de ander door de weeks.

Hoi @jay.barbieee ,

DUO sim is maar in weinig situaties nog intressant. Het was voornamelijk bedoeld voor car kits in auto's in die tijd. Nu pair je elke telefoon gewoon met je mediaplayer in je auto.

  1. E-sim kun je niet als DUO sim gebruiken. Als je een duo simkaart aanschaft krijg je TWEE nieuwe simkaarten die identiek zijn aan elkaar.
  2. Als je een telefoon aanzet zoekt het contact met het mobiele netwerk. Daarna volgt er zo nu en dan (kan tot een paar uur zijn) een update van je telefoon als een “ik ben er nog” signaal. Als je de 2e telefoon aanzet, welke dus voor het mobiele netwerk exact dezelfde parameters stuurt omdat je een DUO sim gebruikt, zal het netwerk opslaan dat je op die telefoon bereikbaar bent. Dan wordt je onbereikbaar op je 1e telefoon. Maar als de 1e telefoon weer een “ik ben er nog” bericht verstuurd zal het netwerk slecteren dat je daar weerop bereikbaar bent en dus niet meer op de fysieke andere telefoon.

Hoi @eric

 

Bedankt voor je reactie! Het is meer bedoelt voor het idee van 'als ik naar bijvoorbeeld een festival ga gebruik ik liever een goedkoper toestel, maar wil ik wel bereikbaar zijn' idee, vandaar de overweging. Want nu wissel ik letterlijk van simkaart van de ene telefoon naar de andere telefoon. Ik vind dit behoorlijk omslachtig en ben op de een of andere manier ook bang dat het beschadigd door zoiets elke keer er in en eruit te doen. Geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is hoor. 

Reputatie 7
Badge +14

hoi @jay.barbieee ,

Waar mijn voorbeeld was over het weekend kun je ook lezen:

Bijvoorbeeld als je de ene telefoon normaal gebruikt de andere tijdens en op een festival.

Voor dit soort zaken is een (fysieke) DUO sim een top oplossing!

hoi @jay.barbieee ,

Waar mijn voorbeeld was over het weekend kun je ook lezen:

Bijvoorbeeld als je de ene telefoon normaal gebruikt de andere tijdens en op een festival.

Voor dit soort zaken is een (fysieke) DUO sim een top oplossing!

Hoi @eric,

 

Dank je wel! Ik heb nog wel een vraag over wat je zei: moet ik dan ook de ene telefoon uit doen als ik de ander ga gebruiken of kunnen ze wel tegelijkertijd aan zijn? 😅 Sorry voor de hoeveelheid vragen. Ben hier nogal onbekend mee. 

Reputatie 7
Badge +14

Ok, het is zeker aan te bevelen om de ene telefoon uit te zetten als je de ander aan doet. Want anders meldt de eerste telefoon weer om de zoveel tijd “hier ben ik” en ben je op de andere telefoon niet bereikbaar totdat die 2e telefoon weer zegt “hier ben ik”. Dus de ene uit, de andere aan.

Ok, het is zeker aan te bevelen om de ene telefoon uit te zetten als je de ander aan doet. Want anders meldt de eerste telefoon weer om de zoveel tijd “hier ben ik” en ben je op de andere telefoon niet bereikbaar totdat die 2e telefoon weer zegt “hier ben ik”. Dus de ene uit, de andere aan.

 

Helder! Bedankt voor je hulp :) 

Reageer