Sterk wisselende snelheden

  • 25 April 2024
  • 7 reacties
  • 59 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

4G voor thuis extra snel op de camping, de download snelheden variëren enorm. Zie resultaten van 1 uur testen. Het testen gebeurd steeds op dezelfde plaats op 1 meter van de router. Laagste is 0,03 !!!!!! Mbps, hoogste is 94.5 Mbps. Waar ligt dat aan en hoe is het te voorkomen?

Router: WNC AF55

De meeste mensen die er verstand van zouden moeten hebben geven aan dat het aan de router ligt, maar dat betwijfel ik aangezien het een redelijk nieuwe is. Wat kan wel de oorzaak zijn en belangrijker nog: hoe te voorkomen dat de snelheid ondermaats is, al is dat maar even. Het is erg hinderlijk als NPO start blijft haperen dan.

 

eric 9 dagen geleden

hoi @GBteA ,

 

Uiteindelijk blijft 4G voor thuis een mobiel product met 1 shared bandbreedte door de lucht. Als er andere normale abonnementen met dezelfde zendmast contact hebben krijgen die voorrang. Dat kan ook een reden zijn dat de router soms naar een andere zendmast wordt gedirigeerd. 

Dat staat ook in de specifieke aanvullende voorwaarden van 4G voor thuis.

“Congestie (maatregel) • De internetsnelheid die je kan halen met de mobiele dienst 4G voor Thuis hangt onder andere af van de dekking op je leveringsadres. Ook de drukte van het mobiele verkeer speelt een rol. Is er heel veel dataverkeer (ook wel congestie genoemd) op de 4G-mast? Dan krijgt het verkeer van mobiele gebruikers van Odido zonder 4G voor Thuis* voorrang totdat er weer minder dataverkeer is. *  “

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 2

Ik heb dat ook maar niet zo extreem.

Mijn locatie zit in een gebied waar geen goede dekking is en gebruik op de router een buiten antenne.

Ik gebruik de app netmonster daar kan ik mee zien met welke zendmast ik verbonden ben.

Als de snelheid lager is maakt de router contact met een mast die verder weg is.

Ik begrijp niet waarom hij niet constant de de sterkste mast aanhoud.

Het ligt dus niet aan de router.

Reputatie 7
Badge +14

hoi @GBteA ,

 

Uiteindelijk blijft 4G voor thuis een mobiel product met 1 shared bandbreedte door de lucht. Als er andere normale abonnementen met dezelfde zendmast contact hebben krijgen die voorrang. Dat kan ook een reden zijn dat de router soms naar een andere zendmast wordt gedirigeerd. 

Dat staat ook in de specifieke aanvullende voorwaarden van 4G voor thuis.

“Congestie (maatregel) • De internetsnelheid die je kan halen met de mobiele dienst 4G voor Thuis hangt onder andere af van de dekking op je leveringsadres. Ook de drukte van het mobiele verkeer speelt een rol. Is er heel veel dataverkeer (ook wel congestie genoemd) op de 4G-mast? Dan krijgt het verkeer van mobiele gebruikers van Odido zonder 4G voor Thuis* voorrang totdat er weer minder dataverkeer is. *  “

Je abonnement geeft geen garanties op een bepaalde kwaliteit/snelheid. Verder is het zo dat je abonnement in de pikorde onderaan staat. Eerst worden de mobiele telefoonklanten geholpen en daarna de “data-gebruikers”. Dat alles speelt zich af “in de mast”. Dus bij heel veel telefoonverkeer - irt wat er aan totale capaciteit in de zendmast beschikbaar is- delf je met je met je 4G voor thuis als het ware het onderspit. Zeker in gebieden met sterk wisselende vraag - zoals in de buurt van campings - kun je dat merken als je NPO aan hebt staan. Althans dit is wat ik lees en heb vernomen van TM. 

.

hoi @GBteA ,

Ik vermoed dat je 4G thuis snel ten onrechte op een camping gebruikt. 4G voor thuis is namelijk een product wat alleen op bepaalde postcodes aangeboden wordt en met de selectie wordt o.a. gekeken of er andere vaste internet mogelijkheden zijn EN of er dekking en capaciteit is in het radio netwerk. Daarom wordt de buitenantenne ook door een monteur opgehangen zodat het de juiste aanstraling van de mobiele mast doet.

Bij de FAQ staat:

Uiteindelijk blijft 4G voor thuis een mobiel product met 1 shared bandbreedte door de lucht. Als er andere normale abonnementen met dezelfde zendmast contact hebben krijgen die voorrang. Dat kan ook een reden zijn dat de router soms naar een andere zendmast wordt gedirigeerd. Daarom ook de specifieke aanvullende voorwaarden voor dit product. Als klanten dit negeren, dan hebben andere klanten daar mogelijk ook weer last van.

Hallo Eric, dank je voor de reactie, maar ik ik zou niet weten waarom ik 4G voor thuis ten onrechte op de camping gebruik.  Alle communicatie met Odido geeft aan dat het leveringsadres een campingadres is. De dekkingskaart geeft hier geen beperkingen aan. Alles is zo besproken met Odido. Ook is er een monteur geweest die de router heeft geplaatst.

Ik begrijp best dat het “normale “netwerkwerk voorrang heeft maar zulke sterke wisselingen lijken me niet toelaatbaar / acceptabel. 

Ik hoop dat er leden zijn met een oplossing.

Je abonnement geeft geen garanties op een bepaalde kwaliteit/snelheid. Verder is het zo dat je abonnement in de pikorde onderaan staat. Eerst worden de mobiele telefoonklanten geholpen en daarna de “data-gebruikers”. Dat alles speelt zich af “in de mast”. Dus bij heel veel telefoonverkeer - irt wat er aan totale capaciteit in de zendmast beschikbaar is- delf je met je met je 4G voor thuis als het ware het onderspit. Zeker in gebieden met sterk wisselende vraag - zoals in de buurt van campings - kun je dat merken als je NPO aan hebt staan. Althans dit is wat ik lees en heb vernomen van TM. 

Hallo FraCo, ik begrijp inmiddels de volgorde van gebruik. Dan zou ik beter een 5G onbeperkt internet abonnement af kunnen sluiten 9altijd voorrang)  en de SIM kaart in de antenne plaatsen….maar dat zal zeker weer niet kunnen met de router...

Reputatie 7
Badge +14

Nee, de router ondersteund geen 5G en een standaard unlimited abonnement voor een smartphone of tablet heeft een FUP van 20 Gb per dag en bundelboosters via de app van 2Gb. Je kunt pas aanvullen nadat de vorige aanvuller op is… Dit hebben ze gedaan om belasting van het netwerk te voorkomen door niet juist gebruik in een router.

Rond de zomer worden de nieuwe 5G frequenties eindelijk geveild en Odido is al bezig om haar netwerk volledig om te bouwen naar de nieuwe techniek. Deze 5G frequenties geven een enorme hoeveelheid extra capaciteit waardoor dit soort bescherming van het netwerk veel minder nodig zal zijn. De routers die dan nodig zijn moeten wel de 3.5 Ghz band ondersteunen.

Reageer