Skip to main content
Beantwoord

4g voor thuis modem werkt niet na stroomuitval

  • 20 July 2024
  • 6 reacties
  • 62 Bekeken

Na stroomuitval start modem op. Er is ook internet en wifi maar alle andere aangesloten bekabelde gateways e.d. werken niet. Ik moet dan alle kabels eruit halen en één voor één weer aansluiten. De 4g en modem staan op de camping waar ik niet altijd ben. Als de stroom dus eens uit zou vallen kan ik niet de camera's, verwarming, bewatering, verlichting ed controleren en instellen. 

Ik kom we nu toevallig achter omdat ik vanwege werkzaamheden 2 x de stroom er even af moest hebben en dis 2x deze problemen had.

Kan het zijn dat de router stuk is?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Als het modem weer functioneerd na reboot, dan is het niet stuk. Wat wel zo is dat de aangesloten apparatuur zich actief moet aanmelden op de router. Dat forceer je met de kabel erin en eruit doen. Je moet het dus zoeken in de aangesloten apparatuur,  misschien ook uit/aan doen na een powerdip van het modem?

Hallo Eric, dankjewel voor je reactie. Hoewel je aangeeft dat de router niet stuk is lijkt het mij wel vreemd dat ik dus alle losse componenten ( hue, camerasysteem, bewateringsysteem gateway, thermostaat gateway, airco enz ) handmatig weer aan moet melden na een stroomonderbreking. Nu moet ik dat inderdaad doen als ik zelf de stroom eraf haal voor werkzaamheden en hoewel alles opnieuw aanmelden veel tijd kost is het verder geen probleem omdat ik bij de router ben. Maar als de stroomuitval is geweest  waar ik geen invloed op heb en ik ben thuis ( dus niet bij de router op de camping ) dan werkt dus helemaal niets meer. Dat is toch vreemd en zeer onwenselijk. Dat heb ik niet bij mij thuis waar ik Ziggo via de kabel heb. Daar start alles na een onderbreking gewoon weer op zoals het hoort. Waar ligt het dan aan?

Reputatie 7
Badge +14

Ik weet niet waarom de stroom soms uitvalt, maar als het echt vervelend is zou je ook een kleine UPS kunnen overwegen. 

Hallo Eric, ik wist niet van het bestaan van dit apparaat. Maar het geeft geen antwoord op mijn vraag / opmerking. Uw opmerking over de stroomuitval wekt bij mij de indruk dat u niet mijn verhaal heeft begrepen. Ik zeg namelijk niet dat de stroom soms uitvalt. Wegens werkzaamheden moet ik soms de stroom eraf halen om veilig te kunnen werken aan mijn stroomvoorziening. Als ik dan de stroom er weer op zet dan moet ik alle stekkers van de aangesloten (bekabelde) randapparatuur stuk voor stuk eruit halen en één voor één er weer insteken om het werkend te krijgen. Zolang ik de buurt van van de router is dat nog niet zo'n groot probleem maar wel hinderlijk en volgens mij zou dat ook niet moeten. Dit alles speelt zich allemaal af op de camping. Als ik dus thuis ben (of elders, maar in ieder geval niet bij de router) en stroom zou uitvallen ( om welke reden dan ook) dan ben ik dus niet in de gelegenheid om de stekkertjes eruit te halen om daarna weer één voor één aan te melden. De reden dat ik 4g voor thuis heb op de camping is juist omdat ik alles ( verwarming, bewatering, beveiliging enz ) werkend wil hebben en vooral houden wat dus niet mogelijk is bij eventuele stroomuitval. Bij mijn thuis provider start wel alles weer op zonder problemen na een stroomonderbreking. Dan zit er toch bij het modem iets niet goed? Uw aangedragen UPS is niet de oplossing van het probleem zelf maar om het probleem van het probleem te omzeilen. 

Reputatie 7
Badge +14

Tja, Het modem functioneert als je de stroom erop zet. Waarom de aangesloten apparatuur zich dan niet aanmeldt is op afstand niet te bepalen.

Daarom dacht ik even mee in oplossingen. Je kunt altijd eens andere router erbij proberen. Dan schakel je de DHCP binnen het modem uit en zal de andere router de verbindingen met de apparatuur beheren.

Als je nog een (oude) modem/router thuis hebt kun je die inzetten en met een ethernetkabeltje aan het 4G modem verbinden.

 

Dank je wel voor de aangedragen oplossingen. Ik ga er eens naar kijken.

Reageer