Skip to main content

In deze regenachtige periode knalt mijn 4g voor thuis er 10 a 15 keer per dag uit. Dit komt als het bewolkt is of regenachtig. Als het zonnig is ervaar ik geen problemen. 

Gebruik je een buiten router? Misschien treedt er vocht indringing plaats?


Nee. het is me ook opgevallen dat 4g op mn mobiel er soms ook uitknalt met regen aangezien ik dan op mn mobiele hotspot probeer. 


Hallo @solonl 

Hier ervaar ik nooit problemen met 4G op mobiel als het regent, wel raar maar valt je 4G op mobiel ook weg wanneer je niet thuis bent?


Als ik niet thuis ben dan nooit meegemaakt dat er geen internet is. Misschien probleem afhankelijk van mn locatie. 


Alle signalen die door de lucht gaan zijn afhankelijk van meerdere omstandigheden. Het weer is er 1 van.

Wat je kan doen is een storing melden via de netwerkkaart van Odido. Een specialist zal dan contact met je opnemen om de situatie te bekijken.

https://www.odido.nl/netwerk/storing

 


@ Solonl,  Als je inlogt op je modem  kun je meestal in het menu een functie vinden waar je de signaal sterkte kunt lezen. Deze waarden kun je dan vergelijken op deze pagina:

https://wiki.teltonika-networks.com/index.php?title=Mobile_Signal_Strength_Recommendations&mobileaction=toggle_view_desktop   Scrol naar beneden op deze pagina om de waarden voor 4G LTE te zien. Vergelijk die waarden met die van jouw modem.

Het probleem kan aan veel oorzaken liggen; ik noem de meest vaak voorkomende:

Jouw modem staat op een ongunstige plaats in jouw woning, probeer eens de andere zijde van je woning. plaats je modem voor een raam. probeer verschillende ramen. (let wel op dat je modem voor het raam nooit in de volle zon staat!)

Ik zit op 700 meter van de 4G mast. Als het zwaar regent wordt het signaal bij mij ook zwakker. Hoe groter de afstand tussen jouw modem en de 4G mast (plus eventuele obstakels zoals hoge gebouwen etc.) zal het signaal afzwakken.  Ik verlies bij zware regen ongeveer 2dBm op het signaal. Maar omdat er in mijn geval maar 700 naar de 4G mast is heb ik vaak een zeer goed signaal.

Hier vind je waar de masten staan (vink alleen Odido aan en 4G) daarna kun je inzoomen op jouw woning en kun je zien waar en hoever je van de 4G mast staat. 

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.42466&lng=5.516506&zoom=8&providers=t-mobile


@ Solonl,  Als je inlogt op je modem  kun je meestal in het menu een functie vinden waar je de signaal sterkte kunt lezen. Deze waarden kun je dan vergelijken op deze pagina:

https://wiki.teltonika-networks.com/index.php?title=Mobile_Signal_Strength_Recommendations&mobileaction=toggle_view_desktop   Scrol naar beneden op deze pagina om de waarden voor 4G LTE te zien. Vergelijk die waarden met die van jouw modem.

Het probleem kan aan veel oorzaken liggen; ik noem de meest vaak voorkomende:

Jouw modem staat op een ongunstige plaats in jouw woning, probeer eens de andere zijde van je woning. plaats je modem voor een raam. probeer verschillende ramen. (let wel op dat je modem voor het raam nooit in de volle zon staat!)

Ik zit op 700 meter van de 4G mast. Als het zwaar regent wordt het signaal bij mij ook zwakker. Hoe groter de afstand tussen jouw modem en de 4G mast (plus eventuele obstakels zoals hoge gebouwen etc.) zal het signaal afzwakken.  Ik verlies bij zware regen ongeveer 2dBm op het signaal. Maar omdat er in mijn geval maar 700 naar de 4G mast is heb ik vaak een zeer goed signaal.

Hier vind je waar de masten staan (vink alleen Odido aan en 4G) daarna kun je inzoomen op jouw woning en kun je zien waar en hoever je van de 4G mast staat. 

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.42466&lng=5.516506&zoom=8&providers=t-mobile

Eigenlijk zeg je van het is normaal dat het gebeurd bij regen? Als dat zo is dan vind ik dat dit duidelijk gecommuniceerd moet worden door Odido. Immers dan had ik waarschijnlijk nooit dit abonnement gekozen. Het heeft overigens niets met mn modem te maken mn mobiele 4g knalt er ook uit op hetzelfde moment. Ik heb een klacht ingediend via https://www.odido.nl/netwerk/storing, als daar niets uitkomt ben ik bij deze provider weg. 


Wat bedoel jij precies met ¨er uit knallen¨ ? Signaal verlies is bij regen redelijk normaal. Bij mij ongeveer maximaal 2 dB bij zware regen. Maar ik hou nog genoeg signaal kwaliteit over om een download snelheid van boven de 100Mbit bij een 300Mbit abonnement.

Jammer dat jij niet wist voordat je het abonnement afsloot, dat 4 en 5G snelheid afhangen van diverse omstandigheden. Ik noem er een paar: Hoeveelheid gebruikers van een antennemast waar jij ook gebruik van maakt, Weersomstandheden zoals: regen, onweer. Positie van jouw modem / router. Ik heb mijn 4G binnenrouter / modem  om de snelheid te verbeteren in een regendichte plastic box aan een buiten muur opgehangen, dat gaf al een veel beter signaal en dus ook meer snelheid.

 


Ik heb niets meer dan ook niets meer vernomen van de ingediende klacht. 


Zoals @enioT al aangeeft, een mobiele verbinding kun je niet vergelijken met een vaste verbinding. Zaken als de oeveelheid gebruikers van een antennemast waar jij ook gebruik van maakt, weersomstandheden zoals: regen, onweer of de ositie van jouw modem / router etc. zijn allemaal zaken waar een met jouw ingediende melding niets aan zal veranderen.

De meldingen worden echt wel bekeken, maar als de site in het gebied waar jij dit over aangegeven hebt geen enkel probeem vertoont (parameters zoals hoeveel serviced customers, total througput, handovers etc) dan zal er ook geen verandering worden gemaakt.


Zoals ik eerder zei mijn 4g op mn mobiel ligt eruit en mn 4g voor thuis als het regent dus dan kan je naar mij wijzen maar alles wijsr tocg echt op een probleem bij odido. 


Reageer