Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Toon eerste reactie

1189 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20804 reacties
  • 25 juni 2024
Jason van Odido schreef:

Goedemorgen all, van de ongeveer 40 verzoeken hebben we slechts tweemaal een volledige antwoordenlijst ontvangen. Kunnen jullie alsjeblieft de onderstaande info exact aanleveren zoals gevraagd? Als er data ontbreekt, kunnen we het niet aanleveren aan de specialisten.

We zijn meerdere situaties tegen het lijf gelopen waarin ook apparatuur/netwerk anders is. Er staat bij verschillende klanten nu andere apparatuur te draaien als monitoring. Zo brengen we het issue beter in kaart. We dienen dit door te zetten naar de technische dienst in een speciale bak met onderstaande informatie:

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
  • Deze informatie kan in dit topic door degene worden aangeleverd die voor het eerst melding doen van deze situatie. Ik zie dat sommige van jullie al actief zijn in andere topics. Wij zetten dit dan door naar een speciale bak, alleen als alle informatie compleet is. Deze worden ook gelijk toegevoegd aan het lopende onderzoek.

Zorg er ook voor dat jouw klantnummer (bijvoorbeeld ABC12345) in je communityprofiel geplaatst is zodat we meteen kunnen schakelen. Bedankt! 

@Feestfrietje je dient deze gegevens aan te leveren.


  • is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 25 juni 2024

Ik ben net gebeld door Odido

Kpn gaat een software update doen van mijn Ont in de hoop dat dat de problemen gaat verhelpen


  • is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 25 juni 2024

Lijkt niks uit te maken


  • is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 25 juni 2024

Wordt alleen maar erger


kprook
  • Debutant
  • 44 reacties
  • 25 juni 2024
Jhazenberg schreef:

Ik ben net gebeld door Odido

Kpn gaat een software update doen van mijn Ont in de hoop dat dat de problemen gaat verhelpen

Prachtig dat we als proefkonijnen worden gebruikt terwijl volgens mij de TS al een oplossing heeft.

@chefneliz Is het nog steeds een wereld van verschil met de Nokia ONT? 


Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
Jhazenberg schreef:

Ik ben net gebeld door Odido

Kpn gaat een software update doen van mijn Ont in de hoop dat dat de problemen gaat verhelpen

Ik kan dit bij deze bevestigen. De beheerder is bezig met een nieuwe update. Deze zit in de testfase bij een aantal klanten, ik kan nog geen verwachting geven. Het is voor nu alsnog belangrijk om zoveel mogelijk voorbeelden te verzamelen. Zo zetten we zoveel mogelijk informatie door naar de juiste partij. Dank voor het actief houden van dit topic. Ons team en de beheerder zijn er ontzettend druk mee bezig.
 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 31 reacties
  • 25 juni 2024
kprook schreef:
Jhazenberg schreef:

Ik ben net gebeld door Odido

Kpn gaat een software update doen van mijn Ont in de hoop dat dat de problemen gaat verhelpen

Prachtig dat we als proefkonijnen worden gebruikt terwijl volgens mij de TS al een oplossing heeft.

@chefneliz Is het nog steeds een wereld van verschil met de Nokia ONT? 

@kprook ik sprak toevallig vandaag nog met KPN en had voor de test even mijn oude Genexis ONT gekoppeld en de update toegepast.

Helaas gaf die bij mij nog steeds dezelfde problemen, ook na de update. Ik durf niet te zeggen of dat dezelfde update is die Odido gaat uitrollen (update kwam van Genexis zelf). KPN gaat opnieuw in gesprek met Genexis.

Voor nu ben ik nog even terug naar het Nokia ONT waarmee ik dus vooralsnog geen problemen heb ervaren. 


kprook
  • Debutant
  • 44 reacties
  • 25 juni 2024
chefneliz schreef:
kprook schreef:
Jhazenberg schreef:

Ik ben net gebeld door Odido

Kpn gaat een software update doen van mijn Ont in de hoop dat dat de problemen gaat verhelpen

Prachtig dat we als proefkonijnen worden gebruikt terwijl volgens mij de TS al een oplossing heeft.

@chefneliz Is het nog steeds een wereld van verschil met de Nokia ONT? 

@kprook ik sprak toevallig vandaag nog met KPN en had voor de test even mijn oude Genexis ONT gekoppeld en de update toegepast.

Helaas gaf die bij mij nog steeds dezelfde problemen, ook na de update. Ik durf niet te zeggen of dat dezelfde update is die Odido gaat uitrollen (update kwam van Genexis zelf). KPN gaat opnieuw in gesprek met Genexis.

Voor nu ben ik nog even terug naar het Nokia ONT waarmee ik dus vooralsnog geen problemen heb ervaren. 

 

Het blijft bijzonder @Cheyenne van Odido dat er zo wordt vastgehouden aan de update, waardoor iedereen nog langer met de problemen blijft zitten. Want ook zo vandaag weer. Overdag, redelijk OK (50% van de afgenomen up- en download) maar bruikbaar. ‘s Avonds, huilen met de pet op. Weer staren naar inlogschermen en genieten van time-outs bij het openen van pagina’s. Maar sommige streamingdiensten zoals YouTube, geven geen centje pijn. Maar andere streamingdiensten geven net zoveel issues.

@chefneliz Fijn dat je de nog Nokia hebt! 


  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 25 juni 2024

@Cheyenne van Odido Vandaag heb ik met een collega van jou gesproken via de telefoon. Zij heeft mij geprobeerd te helpen en vertelde mij dat er nog geen update is met betrekking tot het onderzoek. Wel gaf ze mij het telefoonnummer van de netwerkbeheerder omdat ik vertelde dat er meer mensen in mijn straat exact dezelfde klachten hebben. 
Lang verhaal kort. Bij de netwerkbeheerder zijn er geen meldingen binnengekomen over deze situatie op mijn postcode of in het gebied eromheen en zij kunnen dus ook geen actie ondernemen zonder melding vanuit jullie. Is het niet verstandig om snel een melding te maken bij de netwerkbeheerder? Ik lees dat @kprook ook problemen heeft en zich in regio Nieuwegein bevindt, net als ik. 

Ik zit midden in het afstuderen en ik heb al meerdere deadlines moeten inleveren via de hotspot van mijn telefoon, het is echt dramatisch. Overigens ook nog niks te horen gekregen van jullie, ik moet zelf achter ‘updates’ aan.

Ik snap dat jullie onderzoek moeten doen en dat het misschien niet van een op andere dag is gefixt maar de communicatie is niet al te best tot nu toe.

Voor nu toch een fijne avond gewenst uiteraard :)

Hopelijk komt er snel een oplossing.


  • is een Top Poster
  • 25 reacties
  • 26 juni 2024

@Cheyenne van Odido

Dit is niet leuk en ook niet realistisch meer. Dit probleem duurt al maanden en is sinds twee weken aan het escaleren. De oorzaak is bekend. Een oplossing is bekend. Maar juliie willen doorpuzzelen met een update. Een update waarvan we niet weten of die ooit gaat werken en we ook niet weten wanneer die dan zou komen. Laat ons niet bewust tobben met iets waar ieder van ons gek van wordt. Help de mensen die dit via deze post hebben gemeld en puzzel daarnaast op je gemakje verder met die update. De maat is vol. 


  • is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 26 juni 2024

Ik ben vandaag keurig terug gebeld door Odido naar aanleiding van de test.

Als ik het goed begrepen heb wordt er door Odido ism KPN hard gewerkt om dit probleem te tackelen.

Het lastige schijnt te zijn dat Odido niet weet welke Ont geleverd wordt en dat de Ont van KPN is. 


Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelde. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren.


kprook
  • Debutant
  • 44 reacties
  • 26 juni 2024

@Cheyenne van Odido Kan je mij ook op de guinea pig lijst zetten? Ik heb toch geen goed internet en wellicht kan ik op die manier constructief wat bijdragen. :-) 


  • is Prince of Content
  • 178 reacties
  • 26 juni 2024

@Cheyenne van Odido @Jason van Odido 

Ook ik heb een Odido Internet abo via KPN netwerk (met Zyxcel ONT) en sinds eind januari last van slecht internet.

Ik ervaar sindsdien de dezelfde problemen als @chefneliz heeft beschreven in dit topic en heb alle gevraagde testen meermaals/tot vervelens toe uitgevoerd. Ook zijn er al drie monteurs langs geweest.(zie hyperlink)


@chefneliz geeft aan dat hij geen problemen meer heeft sinds het vervangen van de ONT door Nokia.

Twee vragen
1. Wat moet ik doen om een Nokia ONT te krijgen?

2. Wat is de “guinea pig lijst” die @kprook aangeeft en - als dat bijdraagt aan het krijgen van een fatsoenlijk werkende internet verbinding - wil je mij daar dan ook op zetten?

Alvast bedankt


kprook
  • Debutant
  • 44 reacties
  • 26 juni 2024
HJHome schreef:

@Cheyenne van Odido @Jason van Odido 

Ook ik heb een Odido Internet abo via KPN netwerk (Zyxcel ONT) en sinds eind januari last van slecht internet.

Ik ervaar sindsdien de dezelfde problemen als @chefneliz heeft beschreven in dit topic en heb alle gevraagde testen meermaals/tot vervelens toe uitgevoerd. Ook zijn er al drie monteurs langs geweest.(zie hyperlink)


@chefneliz geeft aan dat hij geen problemen meer heeft sinds het vervangen van de ONT door Nokia.

Twee vragen
1. Wat moet ik doen om een Nokia ONT te krijgen?

2. Wat is de “guinea pig lijs”t die @kprook aangeeft en - als dat bijdraagt aan een fatsoenlijk werkende internet verbinding - wil je mij daar dan ook op zetten?

Alvast bedankt

Ik doel daarmee op de lijst van testpersonen voor de nieuwe software versies. Dat draagt op een gegeven moment bij aan een betere internet ervaring, maar niet direct. 


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20804 reacties
  • 26 juni 2024

Hallo @HJHome 

Jij hebt een AON verbinding en dit betreft XGSPON op het KPN WBA netwerk, voor jou is er dus geen Nokia ONT mogelijk.


  • is een Top Poster
  • 25 reacties
  • 26 juni 2024

@Cheyenne van Odido dankjewel voor je uitgebreide update en toelichting! Je mag mij ook zeker toevoegen als er iets getest moet worden of zo. 


John_Slow
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 26 juni 2024

Hello Odido community.

Apologies for typing in English, Dutch is unfortunately not my first language.

We've also been affected by slow responses and timeouts in the evenings after upgrading to fiber (glasvezel) about a month ago. It is especially frustrating for my wife because she is kicked out from rated Hearthstone matches due to network timeouts.

Fortunately I just happen to have a fairly elaborate Prometheus+Grafana setup running 24/7 here, so I have a detailed history of the network problems we experience. In the graphs below you see monitoring of three URLs:

- https://www.google.com/favicon.ico
- https://www.nu.nl/assets/favicon_25year/favicon.ico
- https://www.redditstatic.com/shreddit/assets/favicon/64x64.png

These files belong to different services and are not related to each other. They are also very small, just a few kilobytes. My setup downloads these files every minute and records how much time that takes. In the morning hours, these files are downloaded in milliseconds, but in the evenings it takes much, much longer than that.

The graphs show no duration longer than 5 seconds, because 5 seconds is the limit. If a request lasts 5 seconds it means it never actually completed successfully.

The first image shows the problems in the last 12 days, since I started monitoring this.

Odido outages in the last 12 days

In the next images I show each day separately, which shows exactly when the problem starts and how long it lasts:

Odido problems on 25/6/2024
Odido problems on 24/6/2024
Odido on Sunday 23/6/2024, one of the rare days without problems
Odido on Saturday 22/6/2024

I will try to continue posting images of this as much as I can in an effort to help troubleshoot this problem.

 

Best regards,

Edit: grammatical errors


@Cheyenne van Odido ik meld mij ook maar even met hetzelfde probleem zoals door  @chefneliz beschreven.

Had overigens in februari net na activatie dit al telefonisch gemeld en moest toen ook allerlei screenshots opsturen en er vervolgens nooit meer wat van gehoord.

Nu is er dit topic en wil ik vriendelijk verzoeken mij toe te voegen aan de lijst met abonnees met dit probleem.

 

Alvast bedankt!

 

Roermond 6042.

 


John_Slow
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 26 juni 2024

As promised, this is a latency report for three popular sites from our Odido fiber connection for 26/6/2024, showing clear quality degradation between 19:48 and 21:04 with smaller problems between 21:44 to 21:56 and 22:48 to 23:28. All times are in CEST (Central European Summer Time).

 


Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

@kprook Omdat jij alle gevraagde gegevens hebt aangeleverd heb ik je toegevoegd aan het onderzoek. Dit betekent niet perse dat jij de nieuwe versie mag/kan testen. Ik heb hier totaal geen inspraak over en zet de voorbeelden enkel door naar het juiste team die hier druk mee bezig is. Dit team kan zien op welke verbinding ze het 't beste kunnen testen. Is er een goede reactie op de firmware, dan pakken we dit gelijk breder aan. @Mark-Jan  Voor jou geldt dit ook!

@HJHome Zie de reactie van Waqqas op jouw vraag. Er is al een ticket op jouw naam met de nodige informatie. Je situatie is bekend en we weten dat je hier last van hebt!

@John_Slow Thank you so much for the effort! I would love to get to work, but these screenshots aren't enough I'm afraid. Please deliver me:

  • ​Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • What do you experience exactly?
  • What times do you experience this?

@NietNader Bekend Begrijpelijk, dat wil ik ook! Laten we dit gelijk regelen. De informatie begin dit jaar kan ik namelijk niet meer gebruiken. Zou jij ook de gevraagde gegevens willen aanleveren in dit topic? Super bedankt voor de moeite!

 

 


  • is een King Poster
  • 43 reacties
  • 27 juni 2024

Hi @Cheyenne van Odido  , heb je mij ook toegevoegd aan de lijst met klanten met een probleem, gegevens staan hierboven al vermeld :)


Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Excuus @Treurwilg, dat is bij deze gedaan!


  • is Prince of Content
  • 178 reacties
  • 27 juni 2024

Hallo Waqqas en Cheyenne van Odido,  

@Waqqas 
Dankjewel voor je toelichting dat ik een KPN WBA netwerk verbinding via AON heb en jouw duiding dat de Nokia ONT enkel zou kunnen helpen bij een KPN WBA netwerk via XGSPON verbinding.

Ik wil graag nogmaals gebruik maken van jouw kennis.
- jan310909 geeft in zijn bericht in dit topic aan dat hij geen haperend internet meer heeft sinds de installatie van een rechtstreeks op glasvezel aangesloten Fritzbox 5590. In een privébericht heeft hij me toegelicht dat ik heel goed moet opletten welke glasvezel module ik dan erbij zou moet kopen (AON, PON of GXSPON, oid)
- harmannij geeft in zijn bericht in dit topic aan dat ook hij minder problemen heeft door een Fritzbox 4060 met daarop encrypted DNS ingesteld aan te sluiten op de ONT van KPN
- meerdere gebruikers geven aan geen/minder problemen te hebben door een VPN te gebruiken, omdat dat - na eerste opzetten van verbinding - geen/minder verstoring geeft

Het liefst maak ik gewoon gebruik van de door Odido geleverde apparatuur, maar…


Door de nu al maanden lange durende storingen ben ik nog steeds op zoek naar de snelst mogelijke oplossing of work arround voor een goed werkende internetverbinding, omdat er bij mij nog steeds heel serieuze zaken misgaan door de haperende internet verbinding


Met alles wat ik lees op het Odido forum lijken daar twee mogelijkheden voor te zijn, omdat Odido nog geen oplostijd kan geven:
1. het zelf aanschaffen van apparatuur (Fritzbox of...?) of
2. het aanschaffen van een VPN abonnement
3. of....?
Wat is jouw advies/vind jij het beste idee?


@Cheyenne van Odido 
Je geeft aan dat er al een ticket op mijn naam met de nodige informatie, mijn situatie bekend is en Odido weet dat ook ik last heb van de haperende internetverbinding zoals is beschreven in dit topic door @chefneliz 
- In mijn ticket geeft @Teresa van Odido drie dagen geleden aan dat het Odido Netwerk Team toch vermoedt dat er iets in mijn eigen netwerk zit wat dit kan veroorzaken, terwijl dit eerder was uitgesloten. Vandaag geeft ze aan goede hoop te hebben dat via deze weg (DIT TOPIC) de oplossing tot stand zal komen  
- 8 dagen geleden geeft @Jason van Odido in een ander Topic dit aan"....Om het overzicht te bewaren en jullie zo goed mogelijk vanuit 1 perspectief te kunnen helpen, hebben we vanaf nu 1 centraal verzameltopic waarin we alles oppakken. Graag vanaf heden in dit topic reageren..."
(HJ: dat is dus dit topic)
 

Wil jij:
a) mij toevoegen aan de lijst van dit Topic met klanten die een probleem hebben met hun KPN WBA netwerk verbinding internetverbinding?
b) Mijn eigen Topic sluiten o.v.v. dat dit in dit topic verder wordt afgehandeld, zoals Jason aangeeft?

Alvast bedankt weer


  • is Prince of Content
  • 178 reacties
  • 27 juni 2024

 @Cheyenne van Odido 

ik heb gereageerd op de berichtjes van jou en @Waqqas , maar kreeg een uur geleden onderstaande rode melding met "....Your post has been submitted. It will be publisched after a review by our moderaters...."  Zonder verdere uitleg of zicht op publicatiedatum.

Kun je toelichten wat hier gebeurd en zorgen dat mijn bericht alsnog wordt geplaatst?

Alvast bedankt


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen